Vikalistaa W124 farmari
Vikalistaa W124 farmari
Terve tietäjät.
Olen tulossa mahdollisesti mersun omistajaksi joten asiantuntijatieto olisi nyt suuresti arvostettua. Kyseessä on siis -87 300 diesel (300td?) ei siis turbo.
Näitä asioita on varmaan käsitelty sata kertaa aikaisemminkin mutta ajattelin nyt kuitenkin kysäistä näin.
Eli onko hankalia korjata? Itsellä pysyy kyllä kolvi näpeissä ja on sitä mutteriakin jonkun verran väännetty.
1. Sisätilan lämpöpuhallin, pitää välillä törkeetä vinkunaa kuullostaa siltä, että puhaltimen moottori alkaa olla melko kypsä (tai joku laakeri), voiko tekohengittää vai kannattaako vaihtaa uuteen? onko arvokas?
2. Seisontajarrun merkkivalo on pimeenä. Muut merkkivalot näyttäisi toimivan. Samoin hanskalokeron valo ja röökinsytytin pimeenä. Kaikki perussulakkeet näytti olevan kunnossa (sulakeboxissa). Voi olla tietty vain polttimotkin ja sytyttimessä perus hapettumaa, en ehtinyt vielä tutkia.
3. Takalasin pyyhin on myös pimeena ja sen pesulaite. Onko jotain muuta sulake boxia kun se joka löytyy konepellin etunurkasta kuskinpuolelta?
4. Keskuslukituksessa on myös jotain häikkää mutta siitä olinkin näkevinäni jonkun threadin täällä jossain.
5. Trippimittari on jostain syystä jämähtänyt paikalleen ja ei nollaudu napista.
6. Jostain kumman syystä myös kierroslukumittari välillä toimii ja välillä ei. Sitten tuntuu siltä että se on jotenkin kytketty "ryyppyyn". Eli kylmäkäynnistyksessä, jos nyt sattuu niin, että kierroslukumittari on pimeänä, ei tahdo auto pysyä millään käynnissä muuta kuin antamalla tossua. Sitten jos mittari toimii, niin kierrokset nousevat kylmänä käynnistettäessä ja laskevat sitten normaalisti moottorin lämmetessä.
huhhuh. Tulihan kirjailtua. Jos joku jaksaa johonkin vastata, niin kiitos vaan etukäteen.
r-
Olen tulossa mahdollisesti mersun omistajaksi joten asiantuntijatieto olisi nyt suuresti arvostettua. Kyseessä on siis -87 300 diesel (300td?) ei siis turbo.
Näitä asioita on varmaan käsitelty sata kertaa aikaisemminkin mutta ajattelin nyt kuitenkin kysäistä näin.
Eli onko hankalia korjata? Itsellä pysyy kyllä kolvi näpeissä ja on sitä mutteriakin jonkun verran väännetty.
1. Sisätilan lämpöpuhallin, pitää välillä törkeetä vinkunaa kuullostaa siltä, että puhaltimen moottori alkaa olla melko kypsä (tai joku laakeri), voiko tekohengittää vai kannattaako vaihtaa uuteen? onko arvokas?
2. Seisontajarrun merkkivalo on pimeenä. Muut merkkivalot näyttäisi toimivan. Samoin hanskalokeron valo ja röökinsytytin pimeenä. Kaikki perussulakkeet näytti olevan kunnossa (sulakeboxissa). Voi olla tietty vain polttimotkin ja sytyttimessä perus hapettumaa, en ehtinyt vielä tutkia.
3. Takalasin pyyhin on myös pimeena ja sen pesulaite. Onko jotain muuta sulake boxia kun se joka löytyy konepellin etunurkasta kuskinpuolelta?
4. Keskuslukituksessa on myös jotain häikkää mutta siitä olinkin näkevinäni jonkun threadin täällä jossain.
5. Trippimittari on jostain syystä jämähtänyt paikalleen ja ei nollaudu napista.
6. Jostain kumman syystä myös kierroslukumittari välillä toimii ja välillä ei. Sitten tuntuu siltä että se on jotenkin kytketty "ryyppyyn". Eli kylmäkäynnistyksessä, jos nyt sattuu niin, että kierroslukumittari on pimeänä, ei tahdo auto pysyä millään käynnissä muuta kuin antamalla tossua. Sitten jos mittari toimii, niin kierrokset nousevat kylmänä käynnistettäessä ja laskevat sitten normaalisti moottorin lämmetessä.
huhhuh. Tulihan kirjailtua. Jos joku jaksaa johonkin vastata, niin kiitos vaan etukäteen.
r-
Re: Vikalistaa W124 farmari
Mekasta löytyy ohje http://www.mese.fi/mekka/index.php?titl ... rin_vaihtoreskolin kirjoitti: 1. Sisätilan lämpöpuhallin, pitää välillä törkeetä vinkunaa kuullostaa siltä, että puhaltimen moottori alkaa olla melko kypsä (tai joku laakeri), voiko tekohengittää vai kannattaako vaihtaa uuteen? onko arvokas?
Todennäköisesti polttimot vain pimeänä.. Kun ne sitten pistät kuntoon, niin jatkahan tarinaa Mekkaan:reskolin kirjoitti: 2. Seisontajarrun merkkivalo on pimeenä. Muut merkkivalot näyttäisi toimivan. Samoin hanskalokeron valo ja röökinsytytin pimeenä. Kaikki perussulakkeet näytti olevan kunnossa (sulakeboxissa). Voi olla tietty vain polttimotkin ja sytyttimessä perus hapettumaa, en ehtinyt vielä tutkia.
http://www.mese.fi/mekka/index.php?titl ... _kunnostus
Tästä mun piti kirjoittaa kesällä mekkaan ohjeet, mutta eipä siellä mitään ollutkaan. Kuvat mulla ainakin vielä on tallella, eli pitääpä kirjoitella ohjeet, jahka ehdin. Lyhyesti: Pyyhkimestä on todennäköisesti moottorilta sellainen kiekko vain hapettunut, saa puhdistamalla/hiomalla kuntoon. Pesulaite todennäköisesti toimii, mutta letku on poikki ja ruikkii luukun väliin vedet. Se letku on poikki siitä saranan kohdasta ja kohtuu helppo vaihtaa uusi tilalle. Ei tarvi koko letkua vaihtaa, vain n. metrin pätkä tai pihinä lyhyemmästikin..reskolin kirjoitti: 3. Takalasin pyyhin on myös pimeena ja sen pesulaite. Onko jotain muuta sulake boxia kun se joka löytyy konepellin etunurkasta kuskinpuolelta?
Jees.
Kiitos kaikille vastanneille. olis pitänyt vaan koluta heti alkuunsa noita vanhoja threadeja, sieltähän niitä vastauksia löytyi.
Mutta tähän viimeiseen kohtaan en löytänyt mitään tietoja siis:
Jostain kumman syystä myös kierroslukumittari välillä toimii ja välillä ei. Sitten tuntuu siltä että se on jotenkin kytketty "ryyppyyn". Eli kylmäkäynnistyksessä, jos nyt sattuu niin, että kierroslukumittari on pimeänä, ei tahdo auto pysyä millään käynnissä muuta kuin antamalla tossua. Sitten jos mittari toimii, niin kierrokset nousevat kylmänä käynnistettäessä ja laskevat sitten normaalisti moottorin lämmetessä.
Onko mahdollista, että joku rele joka kytkee lisäsyötön kylmäkäynnistyksessä (villi arvaus) tai tms. on hapettunut. Ja jos näin mistähän sitä kannattaisi lähteä hakemaan.
En oikein tiennyt sopiiko tää kyssäri moottoriin vain sähköön, niin jätin sen tänne. Mode voi siirtää jos on joku parempi osasto.
r-
Kiitos kaikille vastanneille. olis pitänyt vaan koluta heti alkuunsa noita vanhoja threadeja, sieltähän niitä vastauksia löytyi.
Mutta tähän viimeiseen kohtaan en löytänyt mitään tietoja siis:
Jostain kumman syystä myös kierroslukumittari välillä toimii ja välillä ei. Sitten tuntuu siltä että se on jotenkin kytketty "ryyppyyn". Eli kylmäkäynnistyksessä, jos nyt sattuu niin, että kierroslukumittari on pimeänä, ei tahdo auto pysyä millään käynnissä muuta kuin antamalla tossua. Sitten jos mittari toimii, niin kierrokset nousevat kylmänä käynnistettäessä ja laskevat sitten normaalisti moottorin lämmetessä.
Onko mahdollista, että joku rele joka kytkee lisäsyötön kylmäkäynnistyksessä (villi arvaus) tai tms. on hapettunut. Ja jos näin mistähän sitä kannattaisi lähteä hakemaan.
En oikein tiennyt sopiiko tää kyssäri moottoriin vain sähköön, niin jätin sen tänne. Mode voi siirtää jos on joku parempi osasto.
r-
Eikös maar ylijännitesuojan pätkiminen ole aiheuttanut ihmisille dieseleissä kieppikellon ja tyhjäkäynnin oireilua...mars tarkistamaan ylijännitereleen tila, haulla löydät aiheesta asiaa.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
Re: Vikalistaa W124 farmari
Jep. Itselläkin tuli noiden noiden letku- ja johtohommien kanssa tapeltua viime kesänä kahdenkin auton parissa. Tuosta pyyhkijän moottorin kontaktikiekosta... Samassa hässäkässä on myös kontaktit pumpun toiminnalle eli pumppu toimii vain tietyssä pyyhkijän asennossa. Jos kontakteissa on hapettumaa tai mänkkiintynytta rasvaa, ei pumppukaan pelaa.veppe kirjoitti:Tästä mun piti kirjoittaa kesällä mekkaan ohjeet, mutta eipä siellä mitään ollutkaan. Kuvat mulla ainakin vielä on tallella, eli pitääpä kirjoitella ohjeet, jahka ehdin. Lyhyesti: Pyyhkimestä on todennäköisesti moottorilta sellainen kiekko vain hapettunut, saa puhdistamalla/hiomalla kuntoon. Pesulaite todennäköisesti toimii, mutta letku on poikki ja ruikkii luukun väliin vedet. Se letku on poikki siitä saranan kohdasta ja kohtuu helppo vaihtaa uusi tilalle. Ei tarvi koko letkua vaihtaa, vain n. metrin pätkä tai pihinä lyhyemmästikin..reskolin kirjoitti: 3. Takalasin pyyhin on myös pimeena ja sen pesulaite. Onko jotain muuta sulake boxia kun se joka löytyy konepellin etunurkasta kuskinpuolelta?
Toinen vaihtoehto pyyhkijän / pumpun toimimattomuudelle on rikkinäiset johdot saranan kohdalta. Omassani vilkkui toinen rekisterikilven valo miten sattuu mutta muut sähköhärpäkkeet vielä pelasivat. Johdosatsi oli tämän näköinen:
Useampaan johtoon pistin uutta pätkää väliin. Toiseltakin puolelta uusin pissapojan letkun sekä korjasin keskuslukon johdon alkaneen murtuman. Letkussa on liitin rungon puolella siinä saranan juuressa. Toinen pää tulee luukussa olevaan takaiskuventiiliin. On semmoinen reilun puolen metrin pätkä. En muista oliko se 6 mm letkua vai mitä. Kotona on sitä kiepissä monta metriä, eli jos tarvit, täältä saat pätkän.
Vertailun vuoksi Seat Cordoba-farkun johtosatsi vuodelta 2000. Oireina katkokävelyä pyyhkijässä, rekisterikilven valon sulakkeen polttamista ja virrat päällä koko ajan palavat sumuvalot.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Tuo on selvä oire ylijännitereleen joko hapettumisesta tai sitten se alkaa olla vainaa. Rele on aikasta hintava...reskolin kirjoitti:Jees.
Mutta tähän viimeiseen kohtaan en löytänyt mitään tietoja siis:
Jostain kumman syystä myös kierroslukumittari välillä toimii ja välillä ei. Sitten tuntuu siltä että se on jotenkin kytketty "ryyppyyn". Eli kylmäkäynnistyksessä, jos nyt sattuu niin, että kierroslukumittari on pimeänä, ei tahdo auto pysyä millään käynnissä muuta kuin antamalla tossua. Sitten jos mittari toimii, niin kierrokset nousevat kylmänä käynnistettäessä ja laskevat sitten normaalisti moottorin lämmetessä.
Onko mahdollista, että joku rele joka kytkee lisäsyötön kylmäkäynnistyksessä (villi arvaus) tai tms. on hapettunut. Ja jos näin mistähän sitä kannattaisi lähteä hakemaan.
r-
Tuolla aikaisemmin kyselit vielä trippimittarista. Eli sitä ei periaatteessa saisi nollata auton ollessa liikkeessä, koska nollaus saattaa silloin jumittaa. Itsellenikin kävi noin, sitten purin mittariston ja korjasin tuon. Jos puret mittaristoa niin ole varovainen sen nopeusmittarin viisarin takana olevan jousen kanssa. Se ei saa venyä ei muuttaa muotoaan mitenkään! Minä väänsin omastani sen vahingossa ja mittari näytti mitä sattuu. Onneksi minulla oli ylimääräinen pystärin mittaristo mistä lainasin uuden jousen ja nyt mittari taas pelittää!
Turha hoppuilu ei ole muuta kuin köyhtymisen oire.
Reikä is my middle name
Reikä is my middle name
-
- Viestit: 63
- Liittynyt: 01.5.2006 15:58
- Paikkakunta: L-Suomi
mittari
Kerro tarkemmin mittariremontista ?????
Mulla enneminkin jumittunut.
Ja taas oli trippijumittanut . sit muutama kymmenen kierti ja jäi se .9 jumiin
Ajaessa nollatessa taas alkanut kerätä yleensä ,
Mut nyt jumissa.
Kannataako esim öljytä ja mitä muuta
mistä jää jumiin.???
Mulla enneminkin jumittunut.
Ja taas oli trippijumittanut . sit muutama kymmenen kierti ja jäi se .9 jumiin
Ajaessa nollatessa taas alkanut kerätä yleensä ,
Mut nyt jumissa.
Kannataako esim öljytä ja mitä muuta
mistä jää jumiin.???
Re: mittari
Ei kannata öljytä ainakaan niitä rattaita. Kaikkein hitaimmin pyörivät kiekot menevät vähäisen käytön vuoksi jumiin. Ihan kuivana vaan. Liekö kellosepillä mm. kelloihin sopivia erikoisöljyjä mutta millään kotiöljyillä ei kannata kokeilla.ojanpeha kirjoitti:Kannataako esim öljytä ja mitä muuta
mistä jää jumiin.???
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Juu ei niitä kai parane ihan millään crcllä rasvata Tai mistä minä tiedän. Purkaa vaan koko roskan hajottamatta mitään ja sitten putsaa ja herkistelee ne rullat ja nollausmekanismin.
Eikä sitten ruuvata niitä kilometrejä poies siitä matkamiottarista samalla!
Eikä sitten ruuvata niitä kilometrejä poies siitä matkamiottarista samalla!
Turha hoppuilu ei ole muuta kuin köyhtymisen oire.
Reikä is my middle name
Reikä is my middle name
Jos / kun sen mittarin purkaa atomeiksi asti, niin kannattaa varmistaa, että se matkamittarin alumiininen kiekko istuu tiukasti akselillaan. Omasta oli tuo löysällä ja siksi koko mittari oli pysähtynyt.Wike kirjoitti:Purkaa vaan koko roskan hajottamatta mitään ja sitten putsaa ja herkistelee ne rullat ja nollausmekanismin.
Heh. Itse ruuvasin omaan mittariini 170 tkm lisää, kun sen purin. Hökötys oli pysähtynyt lukemaan 117 tkm ja tietojen / arvioiden mukaan autolla oli ajettu n. 290 tkm. On se nyt lähempänä totuutta kuin ennen remppaa.Wike kirjoitti:Eikä sitten ruuvata niitä kilometrejä poies siitä matkamiottarista samalla!
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)