Kampiakselin pultin irroitus
Kampiakselin pultin irroitus
Kuinka saadaan kampiakselin 27mm pultti keulan päästä auki ja kiinni, ettei siinä samalla särje mitään? Edessä jakopyörästön kannen vaihto.
Normaalikin riittää, kunhan on laadukas ja tehokas, kuten vaikkapa wurth. Pulttikone on kaikkein suositeltavin vaihtoehto.
Sitten on toinen vaihtoehto, joka edellyttää harkintaa. Kampiakselin etupään pulttiin pistetään avain ja sitä käännetään moottorin pyörimissuuntaan siten että se vastaa runkoon. Sitten vain mennään autoon ja startataan. Pultti on auki Oleellista on että avain on tukevasti paikallaan.
Sitten on toinen vaihtoehto, joka edellyttää harkintaa. Kampiakselin etupään pulttiin pistetään avain ja sitä käännetään moottorin pyörimissuuntaan siten että se vastaa runkoon. Sitten vain mennään autoon ja startataan. Pultti on auki Oleellista on että avain on tukevasti paikallaan.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
MB E 320cdi -99
EI LÄHTENYT
TEIN par vuotta sitten vsaman puuhan. ei lähtenyt pulttipyssyllä, tosin tiissellikoneiseen. soitin sen jälkeen kaverille veholle ja vastas että pultin momentti tehtaalla asennuksessa on riittävä,ensin 500nm ja sen jälkeen vielä 180 ASTETTA!!!. Kaveri toi töistä tullessaan pajalle erikoistyö-kalun.Oli useampi piikkinen hara joka tuli startin kehälle moottorin takapäähän kiinni kahdella pultilla,ne pultit olivat siellä valmiiksi paikallaan. kumiläppä pois ja kiinni. ensin etsittiin riittävän pitkä ja paksuseinänen putki, ja eikun avaammaan. Yksin sitä väänsin niin perkeleesti mutta ei se aukiinna ,saamari. Apuvoiman saavuttua paikalle väännettiin niin rusahti ja sattui ranteisiin. Katseltiin toisiamme että menikö ranne poikki vai pultti. aukeemis- momentti oli varmaan lähempänä 2000 nm tai 200 kiloo. Sittemmin kiinni laitossa tuli kyllä hiki kunpunnerrettiin kiinni se lopullinen 180 astetta. Nosturilla olisi varmasti tehty helpommin mutta tasalattiasella tallissa ,,,,
Toissailtana otin 324 d bmw:stä kampiakselin pois,irtokoneen kanssa oli helppo irrottaa kampuran hihnapyöränpultti:
Kone taljan varassa pystyssä tukevalla alustalla,tarpeeksi pitkävartinen avain osoittamaan kello yhdeksään,3 metriä pitkällä 3x6"lankulla olantakaa avaimeen-auki on,eikä tarvia laittaa konetta "jumiin".
Kone taljan varassa pystyssä tukevalla alustalla,tarpeeksi pitkävartinen avain osoittamaan kello yhdeksään,3 metriä pitkällä 3x6"lankulla olantakaa avaimeen-auki on,eikä tarvia laittaa konetta "jumiin".
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
-
- Perunankeittäjä
- Viestit: 1567
- Liittynyt: 23.12.2006 21:01
- Paikkakunta: JUVA . Metsän poika tahdon olla, sankar jylhän kuusiston ....
Ei helevetti, niissähän on nii pieni nousu että ompa tuuria ettei oo pultti venähtäny. Kokeilimma isolla pulttipyssyllä testimielessä kui helposti M25 sälähtää poikki uudella koneella. Iha pikku hipasulla menee.dealer kirjoitti:Eipä tohi laittaa pulttipyssyllä, minä oon aina vääntäny momenttiavaimella.
VALMET 5oo -69
dealer kirjoitti:Eipä tohi laittaa pulttipyssyllä, minä oon aina vääntäny momenttiavaimella.
Niin minäkin ja tein...isä jo pikku kossina opettanut perusteet..remontin tekoon... eikä muuten nykyään haittaa ole...
Niiden siivapyörän pulttien alle kiinni pito työkalun 4mm teräs levystä pilleillä ja paksusta lattaraudasta... ja tapana on aina kaikki vedelllä momentilla kiinni...en näääs hyväksynyt korjaamolle viemistä kun tuntui kaikki vetelevän pyssyllä kiinni...
Pitäähän joka pojalla pappatunturi olla varsinkin jos on vaarana et käyttöautona oleva vanha mersu posahtaa...
Morkoolimies on sikäli oikeessa että ainakaan ST-koneessa tuo pultti ei oikeesti meinaa pysyä kiinni. Liekö syynä yli 50% kovemmat kierrokset vai värinät mutta irti meinaa lähteä. Mulla auttoi norsupyssy, kemiallinen metalli kiilalle, lukkoliima ja väykystä pöllitty pultti erilaisella rikalla. Tosin tuo uus pultti on pysynyt ilman liimaakin mutta vanha ei pysynyt vaikka mitä teki.petska kirjoitti:dealer kirjoitti:Eipä tohi laittaa pulttipyssyllä, minä oon aina vääntäny momenttiavaimella.
Niin minäkin ja tein...isä jo pikku kossina opettanut perusteet..remontin tekoon... eikä muuten nykyään haittaa ole...
Niiden siivapyörän pulttien alle kiinni pito työkalun 4mm teräs levystä pilleillä ja paksusta lattaraudasta... ja tapana on aina kaikki vedelllä momentilla kiinni...en näääs hyväksynyt korjaamolle viemistä kun tuntui kaikki vetelevän pyssyllä kiinni...
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Epätasapaino ne pultit irroittaa....hirviittää vaan noi kierrokset kun laulaa tuolla nenäkepillä niin vittuilematta... et jos on epätasapainoa alakerrassa et milloin tulee romua.... eilenkin oikein säikähin kun pääsin pitkästä aikaa pitävällä käskyttään...rundi kello heiluu sinne 6000 pelkällä d-päällä ajolla vaikka on orkkis 300 turbodee loota...kuulin vaan et 7 grammaakin ollut kiertokanki/mäntä yhdistelmissä keveimmän ja raskaimman välillä eroa se on minusta paljon kun gramman sisään on tehty kun on painoteltu......pitäisi painottaa toi kone...ei hyvä muuten....
Pitäähän joka pojalla pappatunturi olla varsinkin jos on vaarana et käyttöautona oleva vanha mersu posahtaa...
On tuossa tasapainoitettu kampura kuitenkin Tuskin se enään nipussa muuten oiskaan t:nimim. 130tkmkilander kirjoitti:Voin muistaa väärinkin,mutta Kivipää tais sanoa,että tuota konetta kasattaessa ei turhia hifistelty noilla tasapainotusasioilla .XUX63 kirjoitti: mutta vanha ei pysynyt vaikka mitä teki.
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Re: EI LÄHTENYT
Tuon kaltainen olo on Haralla ollut muistaakseni kerran kun joimme kaverin kanssa huonoa viinaa mutta riittävästi.merccari kirjoitti:useampi piikkinen hara joka tuli startin kehälle moottorin takapäähän kiinni kahdella pultilla
Irrottelin M123:sta kampiakselin pulttia ja se lähti keskipieneltä mieheltä yksin ihan kivuttomasti. En tarvinnut edes liikennemerkkitolpasta tehtyä 3m jatkovartta jota jouduin käyttämään venttiilinpaininten kiinnitysjalkojen irrottamiseen kannesta.
Tää on ihan kohta valmis.