Mese.fi:n historian ensimmäinen Lada-viesti!
- Jupe Lohi
- Mr. Seitala & Nordkapp
- Viestit: 96
- Liittynyt: 03.11.2006 23:27
- Paikkakunta: Utsjoki
- Viesti:
Jee, kotona ollaan taas. Aamulla lähdettiin klo 09.30 ja takaisin tultiin nyt puolenyön jälkeen, noin klo 00.45, eli hiukan päälle 15 tuntia touhuttiin tuolla tien päällä. Ajettua tuli jonkin verran päälle 700 km ja kävi kuten pelkäsinkin, että ihan perille Nordkappiin ei näin talvisaikaan pääse. Lähelle kuitenkin, tietä pitkin 13 kilometrin päähän ja suoraan linnuntietä mitattuna oltiin lähimpänä Nordkappia käydessämme Skarsvågissa, maailman pohjoisimmassa ympäri vuoden auki olevassa kalastajakylässä. Sieltä on matkaa Nordkappiin noin 6-7 km.
Olin etukäteen ajatellut, että olemme yötä Skarsvågissa ja käymme Nordkapissa maanantaina, mutta suunnitelma meni hiukan pieleen, sillä norskit olivat tälläneet tien laitaan taas liikennemerkin, joka kertoo että kolonna-ajo perille asti on sallittu VAIN busseille ja VAIN yhden ja määrätyn bussifirman busseille. Eli emme olisi maanantaina päivälläkään saaneet ajaa Laatokkaa ihan perille asti, vaan meidän olisi pitänyt mennä tuo viimeinen 13 km bussilla. Ja sehän ei olisi palvellut tätä tarkoitusta yhtään ja siksipä emme jääneet sinne yöksi, vaan puhalsimme saman tien takaisin kotiin. Mutta tottakai keräsimme käynnistämme todistusaineistoa riittävästi mm. ottamalla valokuvia.
Lähes koko päivän oli aivan karmea keli, mutta olen kai kehittynyt pikkuhiljaa sellaiseksi mestarikuvaajaksi, että kuvista tuota kelin huonoutta ei edes huomaa. Sanoinkin Pellelle, että en taida laittaa noita kuvia ollenkaan näytille, sillä porukka ei usko millään, minkälaisissa olosuhteissa tuo reissu tehtiin...
No, laitetaan nyt aluksi kuitenkin vaikka pari kuvaa tyrkylle ja jos oikein kovasti pyydätte , niin voin laittaa niitä muutamia lisää, kunhan ensin elvyn riittävästi päivän koettelemuksista...
http://kato.mine.nu:81/18.php/1165189307.jpg
http://kato.mine.nu:81/18.php/1165192523.jpg
Paikallisia tarroja kyselin jokaisesta mahdollisesta ja mahdottomasta paikasta, mutta missään ei niitä myyty. No, Honningsvågin Shelliltä sain sentään ostettua kortteja ja yhden hienon, hieman A4:sta isomman kuvakortin Nordkapista. Jätän ne sitten Ladan mukaan kiertämään, mutta on kyllä harmi, että yksikään tarra Ladan pelleissä ei kerro Ladan saavuttaneen kiertueensa pohjoisimman pisteen käymällä (lähes) Nordkapissa.
Olin etukäteen ajatellut, että olemme yötä Skarsvågissa ja käymme Nordkapissa maanantaina, mutta suunnitelma meni hiukan pieleen, sillä norskit olivat tälläneet tien laitaan taas liikennemerkin, joka kertoo että kolonna-ajo perille asti on sallittu VAIN busseille ja VAIN yhden ja määrätyn bussifirman busseille. Eli emme olisi maanantaina päivälläkään saaneet ajaa Laatokkaa ihan perille asti, vaan meidän olisi pitänyt mennä tuo viimeinen 13 km bussilla. Ja sehän ei olisi palvellut tätä tarkoitusta yhtään ja siksipä emme jääneet sinne yöksi, vaan puhalsimme saman tien takaisin kotiin. Mutta tottakai keräsimme käynnistämme todistusaineistoa riittävästi mm. ottamalla valokuvia.
Lähes koko päivän oli aivan karmea keli, mutta olen kai kehittynyt pikkuhiljaa sellaiseksi mestarikuvaajaksi, että kuvista tuota kelin huonoutta ei edes huomaa. Sanoinkin Pellelle, että en taida laittaa noita kuvia ollenkaan näytille, sillä porukka ei usko millään, minkälaisissa olosuhteissa tuo reissu tehtiin...
No, laitetaan nyt aluksi kuitenkin vaikka pari kuvaa tyrkylle ja jos oikein kovasti pyydätte , niin voin laittaa niitä muutamia lisää, kunhan ensin elvyn riittävästi päivän koettelemuksista...
http://kato.mine.nu:81/18.php/1165189307.jpg
http://kato.mine.nu:81/18.php/1165192523.jpg
Paikallisia tarroja kyselin jokaisesta mahdollisesta ja mahdottomasta paikasta, mutta missään ei niitä myyty. No, Honningsvågin Shelliltä sain sentään ostettua kortteja ja yhden hienon, hieman A4:sta isomman kuvakortin Nordkapista. Jätän ne sitten Ladan mukaan kiertämään, mutta on kyllä harmi, että yksikään tarra Ladan pelleissä ei kerro Ladan saavuttaneen kiertueensa pohjoisimman pisteen käymällä (lähes) Nordkapissa.
Viimeksi muokannut Jupe Lohi, 04.12.2006 2:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Asiat on silloin hyvin, kun siiman molemmissa päissä on Lohi...
http://www.seitala.fi
http://www.jupeviihde.fi
http://www.seitala.fi
http://www.jupeviihde.fi
- Jupe Lohi
- Mr. Seitala & Nordkapp
- Viestit: 96
- Liittynyt: 03.11.2006 23:27
- Paikkakunta: Utsjoki
- Viesti:
No nih, Huomenta taas kaikille! Tasapuolisesti.
Jospa nyt sitten jaksaisi/ehtisi kirjoitella hieman perusteellisemman reissuraportin, kun tässä on saanut hieman elpyä ulkomaanmatkailusta. Tosin tuo reissu ei ole vielä ohi, sillä tänään pitää todennäköisesti käyttää Ladaa vielä Karasjoella uutiskuvauksissa. Eilen nimittäin menomatkalla kerroimme NRK:n saamen uutisille palaavamme Nordkapista vasta tänään ja ilmeisesti siellä on tänään kuvausryhmä meitä odottamassa.
Kerron sitten tarkemmin, mikäli tuo juttu toteutuu.
Ailiggaan poroaidalla Ladaa on jokatapauksessa käytettävä kuvattavana poronvasan kanssa, sillä Paistunturin paliskunta lahjoitti Sydänlapsille poronvasan ja kuviinhan sellainen otus on ehdottomasti saatava.
Käytännöllisyyden vuoksi tuo lahjoitus suoritetaan kuitenkin siirtämällä vasan hinta (100 Eur) suoraan sydänlasten tilille.
Ois siinä etelänmiehillä ihmettelemistä, kun Ladan peräkonttiin olisi ilmestynyt elävä poronvasa
No niin, eilen lähdimme Seitalasta klo 9.30 koska oletin, että kaupat Karigasniemellä aukeavat klo 10.00 ja tarkoitus oli tankata tankki sekä Jerryt täyteen, sekä ostaa eväät pitkälle reissulle. Kaupat aukesivat kuitenkin vasta klo 11.00 ja kauppias Seppo Härkönen sponssasi bensaa 50 litraa, ruoat piti kuitenkin maksaa ihan itse.
http://kato.mine.nu:81/18.php/1165230643.jpg
http://kato.mine.nu:81/18.php/1165230807.jpg
Ostoksien jälkeen siirryimme Karigasniemen tulliin
http://kato.mine.nu:81/18.php/1165230870.jpg
Asiaankuuluvien rajamuodollisuuksien jälkeen päästiin jatkamaan matkaa.
http://kato.mine.nu:81/18.php/1165230924.jpg
Totuuden nimessä on kerrottava, että ihan pysähtymättähän tuosta olisi voinut läpikin ajaa ja melkein niskasta raahaten sain tullimiehet käpisteltyä tekemään töitänsä...
Tullin jälkeen matka jatkui kohti pohjoista. Pian saavuttiinkin Lakselviin ja siellä syötiin Statoilin huoltsikalla "bölse med brödit" ja haeskeltiin paikallisia tarroja Ladaan liimattavaksi. Mutta valitettavasti koko Lakselvista ei löytynyt sunnuntaina mitään paikkaa, mistä tuollaista materiaalia olisi saanut, joten jatkettiin matkaa.
Olderfjordista löytyi ensimmäiset Nordkappiin opastavat kyltit.
http://kato.mine.nu:81/18.php/1165230988.jpg
http://kato.mine.nu:81/18.php/1165231039.jpg
Sitten ajeltiin pitkin Jäämeren rantaa paikoin melkoisen sakeassakin lumisateessa. Tuultakin oi ihan omiksi tarpeiksi. Norskien kunniaksi on kyllä sanottava, että aurauskalusto liikkui sunnuntaipäivästä huolimatta todella kiitettävästi. Tielle ei ehtinyt kertyä lunta nimeksikään, kun jo aura tuli vastaan.
Kuvat onnistuivat niin hyvin, että niistä ei kyllä saa mitään käsitystä kelistä, eikä edes siitä pimeydestä, missä siellä ajeltiin. No, olin varustautunut kunnon kameralla ja tietysti jalustalla. Ja kun kameran laittaa jalustalle ja kuvaa riittävällä valotusajalla, pystyy säkkipimeässäkin saamaan lähes sellaisia kuvia kuin päivällä.
http://kato.mine.nu:81/18.php/1165231132.jpg
Matkalla Nordkappiin on lukuisia tunneleita. Tässä niistä ensimmäinen.
http://kato.mine.nu:81/18.php/1165231189.jpg
Pisin tunneli on lähes seitsemän kilometriä pitkä ja menee 212 metriä merenpinnan alapuolella.
http://kato.mine.nu:81/18.php/1165231374.jpg
Matkalla on myös lukuisia tiepuomeja, jotka todella huonon kelin sattuessa ovat kiinni. Silloin ajetaan ainoastaan kolonnissa, lumiauran johdolla. Puomin ollessa kiinni, avautuu puomin viereen kyltti "Kolonne köring". Tuo puomin vieressä oleva aikataulukyltti kertoo lumiaurojen aikataulut.
Kelin vieläkin huonontuessa ja lumisateen ollessa pahimmillaan, vaihtuu "Kolonne köring" -merkki "Vägen stengt" -merkiksi ja silloin ei kulje enää auratkaan, odotellaan vain kelin parantumista jotta päästään avaamaan tiet liikennöitävään kuntoon. Monesti olen joutunut odottelemaan tuolla puomien takana ja ajamaan kolonnissa. Ja monesti on myös aikataulut pettäneet ja olen joutunut viettämään yöni ennalta suunnittelemattomissa paikoissa.
Nyt puomit olivat ylhäällä joka paikassa muualla paitsi Nordkapissa. Eikä sekään johtunut kelistä.
http://kato.mine.nu:81/18.php/1165232658.jpg
JATKUU...
Jospa nyt sitten jaksaisi/ehtisi kirjoitella hieman perusteellisemman reissuraportin, kun tässä on saanut hieman elpyä ulkomaanmatkailusta. Tosin tuo reissu ei ole vielä ohi, sillä tänään pitää todennäköisesti käyttää Ladaa vielä Karasjoella uutiskuvauksissa. Eilen nimittäin menomatkalla kerroimme NRK:n saamen uutisille palaavamme Nordkapista vasta tänään ja ilmeisesti siellä on tänään kuvausryhmä meitä odottamassa.
Kerron sitten tarkemmin, mikäli tuo juttu toteutuu.
Ailiggaan poroaidalla Ladaa on jokatapauksessa käytettävä kuvattavana poronvasan kanssa, sillä Paistunturin paliskunta lahjoitti Sydänlapsille poronvasan ja kuviinhan sellainen otus on ehdottomasti saatava.
Käytännöllisyyden vuoksi tuo lahjoitus suoritetaan kuitenkin siirtämällä vasan hinta (100 Eur) suoraan sydänlasten tilille.
Ois siinä etelänmiehillä ihmettelemistä, kun Ladan peräkonttiin olisi ilmestynyt elävä poronvasa
No niin, eilen lähdimme Seitalasta klo 9.30 koska oletin, että kaupat Karigasniemellä aukeavat klo 10.00 ja tarkoitus oli tankata tankki sekä Jerryt täyteen, sekä ostaa eväät pitkälle reissulle. Kaupat aukesivat kuitenkin vasta klo 11.00 ja kauppias Seppo Härkönen sponssasi bensaa 50 litraa, ruoat piti kuitenkin maksaa ihan itse.
http://kato.mine.nu:81/18.php/1165230643.jpg
http://kato.mine.nu:81/18.php/1165230807.jpg
Ostoksien jälkeen siirryimme Karigasniemen tulliin
http://kato.mine.nu:81/18.php/1165230870.jpg
Asiaankuuluvien rajamuodollisuuksien jälkeen päästiin jatkamaan matkaa.
http://kato.mine.nu:81/18.php/1165230924.jpg
Totuuden nimessä on kerrottava, että ihan pysähtymättähän tuosta olisi voinut läpikin ajaa ja melkein niskasta raahaten sain tullimiehet käpisteltyä tekemään töitänsä...
Tullin jälkeen matka jatkui kohti pohjoista. Pian saavuttiinkin Lakselviin ja siellä syötiin Statoilin huoltsikalla "bölse med brödit" ja haeskeltiin paikallisia tarroja Ladaan liimattavaksi. Mutta valitettavasti koko Lakselvista ei löytynyt sunnuntaina mitään paikkaa, mistä tuollaista materiaalia olisi saanut, joten jatkettiin matkaa.
Olderfjordista löytyi ensimmäiset Nordkappiin opastavat kyltit.
http://kato.mine.nu:81/18.php/1165230988.jpg
http://kato.mine.nu:81/18.php/1165231039.jpg
Sitten ajeltiin pitkin Jäämeren rantaa paikoin melkoisen sakeassakin lumisateessa. Tuultakin oi ihan omiksi tarpeiksi. Norskien kunniaksi on kyllä sanottava, että aurauskalusto liikkui sunnuntaipäivästä huolimatta todella kiitettävästi. Tielle ei ehtinyt kertyä lunta nimeksikään, kun jo aura tuli vastaan.
Kuvat onnistuivat niin hyvin, että niistä ei kyllä saa mitään käsitystä kelistä, eikä edes siitä pimeydestä, missä siellä ajeltiin. No, olin varustautunut kunnon kameralla ja tietysti jalustalla. Ja kun kameran laittaa jalustalle ja kuvaa riittävällä valotusajalla, pystyy säkkipimeässäkin saamaan lähes sellaisia kuvia kuin päivällä.
http://kato.mine.nu:81/18.php/1165231132.jpg
Matkalla Nordkappiin on lukuisia tunneleita. Tässä niistä ensimmäinen.
http://kato.mine.nu:81/18.php/1165231189.jpg
Pisin tunneli on lähes seitsemän kilometriä pitkä ja menee 212 metriä merenpinnan alapuolella.
http://kato.mine.nu:81/18.php/1165231374.jpg
Matkalla on myös lukuisia tiepuomeja, jotka todella huonon kelin sattuessa ovat kiinni. Silloin ajetaan ainoastaan kolonnissa, lumiauran johdolla. Puomin ollessa kiinni, avautuu puomin viereen kyltti "Kolonne köring". Tuo puomin vieressä oleva aikataulukyltti kertoo lumiaurojen aikataulut.
Kelin vieläkin huonontuessa ja lumisateen ollessa pahimmillaan, vaihtuu "Kolonne köring" -merkki "Vägen stengt" -merkiksi ja silloin ei kulje enää auratkaan, odotellaan vain kelin parantumista jotta päästään avaamaan tiet liikennöitävään kuntoon. Monesti olen joutunut odottelemaan tuolla puomien takana ja ajamaan kolonnissa. Ja monesti on myös aikataulut pettäneet ja olen joutunut viettämään yöni ennalta suunnittelemattomissa paikoissa.
Nyt puomit olivat ylhäällä joka paikassa muualla paitsi Nordkapissa. Eikä sekään johtunut kelistä.
http://kato.mine.nu:81/18.php/1165232658.jpg
JATKUU...
Asiat on silloin hyvin, kun siiman molemmissa päissä on Lohi...
http://www.seitala.fi
http://www.jupeviihde.fi
http://www.seitala.fi
http://www.jupeviihde.fi
- Jupe Lohi
- Mr. Seitala & Nordkapp
- Viestit: 96
- Liittynyt: 03.11.2006 23:27
- Paikkakunta: Utsjoki
- Viesti:
No hitsi, hitsin hitsi... Tää ohjelma ei anna mun enää kirjoittaa jatkoa tuohon raporttiin. Jonkun "Forbidden" -herjan heittää joka kerta kun yritän jatkaa...
No, jatko on tallennettu Wordille ja laitan sen foorumille sitten kun se onnistuu...
Honningsvågissa toimii maailman pohjoisin ACC. Yritimme löytää myös RCCn (Russian Car Club) , mutta perusteellisista etsinnöistä huolimatta sellaista ei löytynyt.
http://kato.mine.nu:81/18.php/1165232202.jpg
Sitten nousimme Honningsvågista ylös tunturiylängölle, jonka jälkeen tie laskeutuu Skarsvågiin, maailman pohjoisimpaan ympäri vuoden auki olevaan kalastajakylään. Muutama kilometri ennen kylää kääntyy tie Nordkappiin. Heti Nordkapin tien alkupäässä on tiepuomi, joka on kesäisin auki, mutta talvisin normaalisti kiinni. Aiemmin Nordkappiin on talvella päästy kolonnassa ajamalla ja hyvällä säällä vähän lumen aikaan ihan vain ittekseen ajelemalla.
Nyt tuo Nordkapp-matkailu on näköjään annettu talviajaksi paikallisen
liikennelaitoksen hoidettavaksi ja sinne ei pääse kuin bussilla kerran
päivässä. Ja ne pojat osaa kyllä rahastaa. Olenkin sanonut, että nykyisin
Nordkappia hallitsee "Nordkapp-mafia", joka on pahempi kuin Venäjän mafia. Venäjän mafian kanssa sentään voi neuvotella ja niihin voi luottaa. Seuraava arktinen kiertue pitääkin tehdä kai Muurmanskiin...
http://kato.mine.nu:81/18.php/1165233117.jpg
Tuo järjestely on ollut voimassa ilmeisesti viime syksystä lähtien, koskapa
viime helmikuussakin jouduimme turhan puomin takana jonottamisen jälkeen kääntymään takaisin. Kovista neuvotteluyrityksistä huolimatta pientä neljän auton kolonnaamme ei päästetty omilla autoilla Nordkappiin, vaikka olisimme siitäkin olleet valmiita maksamaan kohtuullisesti. Tuo bussimatkan hinta olisi ollut noin 800-900 kruunua. Sikahinta!! Ehdottomasti!!!
http://kato.mine.nu:81/18.php/1165234848.jpg
Niin, tarkoituksenani oli yöpyä Skarsvågissa, kolmen kilometrin päässä tuosta Nordkapin risteyksestä, pienessä Mini-Motellissa, mutta kiinnihän sekin oli tähän aikaan vuodesta. Tuossa motellissa olen ollut aina, kun olen joka toinen vuosi helmikuussa järjestänyt Nordkapp-kiertueen. http://kato.mine.nu:81/18.php/1165234901.jpg
Paikan omistaja avaa kyllä paikan tilauksesta talvellakin, kunhan asiakkaita on riittävästi. Tällä kertaa hän järjesti meille kyllä majoituksen Honningsvågista, Hotel View:stä, joka on korkealla vuoren rinteellä upealla paikalla. Mutta emme sitten jääneet sinnekään.
Mutta koskapa Nordkappiin ei todennäköisesti olisi päässyt Ladalla tänäänkään, päätin ajella samoilla tulilla takaisin kotiin. Mitäpä siinä suotta lihottamaan norskien rahapussia, kyllä tuolle reissulle tuli hintaa muutenkin ihan nokko. Tunnelimaksutkin mennen tullen tekivät yhteensä 372 NOK ja tuo majoitus olisi maksanut 500 NOK.
Paluumatkalla poikkesimme vielä Honningsvågissa etsiskelemässä niitä tarroja, tai muuta vastaavaa krääsää, mutta aika laihoin tuloksin.
http://kato.mine.nu:81/18.php/1165235342.jpg
http://kato.mine.nu:81/18.php/1165235533.jpg
Mutta sitten yöllä olin ehtinyt jo sänkyyn, kun unen ja valveen rajamailla ollessani hokasin, että jumalauta, onhan minulla itselläni tuota Nordkapp-krääsää entisiltä reissuiltani. Ihan pakko oli vielä nousta sängystä asia tarkistamaan. Ja kyllähän tuolta jokunen taraa, viiri, hihamerkki jne löytyikin. Laitanpa ne sitten Ladan kyytiin, kunhan se täältä lähtee...
Kelista ja Ladan ajo-ominaisuuksista kertoo jotain se, että "kartturini" Pelle Korhonen istuu normaalisti hyvin rauhallisena vieressäni Hiacella ajaessani ja juttelee koko ajan niitä näitä, mutta eilen, kun tulimme Jäämeren rannalle, kaveri meni ihan hiljaiseksi. Siinä kun naputtelin ajaessani tekstareita, niinkuin teen aina, Pelle jo sanoi, että hän saa kohta sydärin ja on menettänyt yöunensa ainakin vuodeksi... Jossain vaiheessa myöhemmin, ajellessamme jo lähellä Nordkappia ja kelin ollessa pahimmillaan ja kun Pelle oli ollut jo tovin aikaa hiljaa, kysyin että mitä sie mökötät, niin ei sanonut mököttävänsä, vaan meinasi, että pelottaa niin peevelisti...
ISO kiitos reissun onnistumisesta myös HVM:lle ja Ari66:lle, jotka osallistuivat reissun kustannuksiin ihan kiitettävästi. Ja toki kiitokset menevät bensasponsoroinnista myös Karigasniemen kauppiaalle Seppo Härköselle.
-Jupe-
No, jatko on tallennettu Wordille ja laitan sen foorumille sitten kun se onnistuu...
Honningsvågissa toimii maailman pohjoisin ACC. Yritimme löytää myös RCCn (Russian Car Club) , mutta perusteellisista etsinnöistä huolimatta sellaista ei löytynyt.
http://kato.mine.nu:81/18.php/1165232202.jpg
Sitten nousimme Honningsvågista ylös tunturiylängölle, jonka jälkeen tie laskeutuu Skarsvågiin, maailman pohjoisimpaan ympäri vuoden auki olevaan kalastajakylään. Muutama kilometri ennen kylää kääntyy tie Nordkappiin. Heti Nordkapin tien alkupäässä on tiepuomi, joka on kesäisin auki, mutta talvisin normaalisti kiinni. Aiemmin Nordkappiin on talvella päästy kolonnassa ajamalla ja hyvällä säällä vähän lumen aikaan ihan vain ittekseen ajelemalla.
Nyt tuo Nordkapp-matkailu on näköjään annettu talviajaksi paikallisen
liikennelaitoksen hoidettavaksi ja sinne ei pääse kuin bussilla kerran
päivässä. Ja ne pojat osaa kyllä rahastaa. Olenkin sanonut, että nykyisin
Nordkappia hallitsee "Nordkapp-mafia", joka on pahempi kuin Venäjän mafia. Venäjän mafian kanssa sentään voi neuvotella ja niihin voi luottaa. Seuraava arktinen kiertue pitääkin tehdä kai Muurmanskiin...
http://kato.mine.nu:81/18.php/1165233117.jpg
Tuo järjestely on ollut voimassa ilmeisesti viime syksystä lähtien, koskapa
viime helmikuussakin jouduimme turhan puomin takana jonottamisen jälkeen kääntymään takaisin. Kovista neuvotteluyrityksistä huolimatta pientä neljän auton kolonnaamme ei päästetty omilla autoilla Nordkappiin, vaikka olisimme siitäkin olleet valmiita maksamaan kohtuullisesti. Tuo bussimatkan hinta olisi ollut noin 800-900 kruunua. Sikahinta!! Ehdottomasti!!!
http://kato.mine.nu:81/18.php/1165234848.jpg
Niin, tarkoituksenani oli yöpyä Skarsvågissa, kolmen kilometrin päässä tuosta Nordkapin risteyksestä, pienessä Mini-Motellissa, mutta kiinnihän sekin oli tähän aikaan vuodesta. Tuossa motellissa olen ollut aina, kun olen joka toinen vuosi helmikuussa järjestänyt Nordkapp-kiertueen. http://kato.mine.nu:81/18.php/1165234901.jpg
Paikan omistaja avaa kyllä paikan tilauksesta talvellakin, kunhan asiakkaita on riittävästi. Tällä kertaa hän järjesti meille kyllä majoituksen Honningsvågista, Hotel View:stä, joka on korkealla vuoren rinteellä upealla paikalla. Mutta emme sitten jääneet sinnekään.
Mutta koskapa Nordkappiin ei todennäköisesti olisi päässyt Ladalla tänäänkään, päätin ajella samoilla tulilla takaisin kotiin. Mitäpä siinä suotta lihottamaan norskien rahapussia, kyllä tuolle reissulle tuli hintaa muutenkin ihan nokko. Tunnelimaksutkin mennen tullen tekivät yhteensä 372 NOK ja tuo majoitus olisi maksanut 500 NOK.
Paluumatkalla poikkesimme vielä Honningsvågissa etsiskelemässä niitä tarroja, tai muuta vastaavaa krääsää, mutta aika laihoin tuloksin.
http://kato.mine.nu:81/18.php/1165235342.jpg
http://kato.mine.nu:81/18.php/1165235533.jpg
Mutta sitten yöllä olin ehtinyt jo sänkyyn, kun unen ja valveen rajamailla ollessani hokasin, että jumalauta, onhan minulla itselläni tuota Nordkapp-krääsää entisiltä reissuiltani. Ihan pakko oli vielä nousta sängystä asia tarkistamaan. Ja kyllähän tuolta jokunen taraa, viiri, hihamerkki jne löytyikin. Laitanpa ne sitten Ladan kyytiin, kunhan se täältä lähtee...
Kelista ja Ladan ajo-ominaisuuksista kertoo jotain se, että "kartturini" Pelle Korhonen istuu normaalisti hyvin rauhallisena vieressäni Hiacella ajaessani ja juttelee koko ajan niitä näitä, mutta eilen, kun tulimme Jäämeren rannalle, kaveri meni ihan hiljaiseksi. Siinä kun naputtelin ajaessani tekstareita, niinkuin teen aina, Pelle jo sanoi, että hän saa kohta sydärin ja on menettänyt yöunensa ainakin vuodeksi... Jossain vaiheessa myöhemmin, ajellessamme jo lähellä Nordkappia ja kelin ollessa pahimmillaan ja kun Pelle oli ollut jo tovin aikaa hiljaa, kysyin että mitä sie mökötät, niin ei sanonut mököttävänsä, vaan meinasi, että pelottaa niin peevelisti...
ISO kiitos reissun onnistumisesta myös HVM:lle ja Ari66:lle, jotka osallistuivat reissun kustannuksiin ihan kiitettävästi. Ja toki kiitokset menevät bensasponsoroinnista myös Karigasniemen kauppiaalle Seppo Härköselle.
-Jupe-
Asiat on silloin hyvin, kun siiman molemmissa päissä on Lohi...
http://www.seitala.fi
http://www.jupeviihde.fi
http://www.seitala.fi
http://www.jupeviihde.fi
Eeikäku kun yritän kirjoittamisen jälkeen tehdä esikatselun, niin heti tulee tuo herja..HVM kirjoitti:Ja yrität "muokata" viestiä?Jupe Lohi kirjoitti:No hitsi, hitsin hitsi... Tää ohjelma ei anna mun enää kirjoittaa jatkoa tuohon raporttiin. Jonkun "Forbidden" -herjan heittää joka kerta kun yritän jatkaa...
No, jatko on tallennettu Wordille ja laitan sen foorumille sitten kun se onnistuu...
- Jupe Lohi
- Mr. Seitala & Nordkapp
- Viestit: 96
- Liittynyt: 03.11.2006 23:27
- Paikkakunta: Utsjoki
- Viesti:
No, kokeillaanpa pienemmissä paloissa uudestaan...
Tämä minun reissuraportti on näköjään niin pitkä ja perusteellinen, ettei tää foorumiohjelma suostunut sitä yhdessä osassa ottamaan vastaan...
No, koettakaa kestää... Ja antakee anteeksi, että vaivaan...
Mutta asiaan:
Tunneleiden, siltojen ja tuhansien mutkien jälkeen tultiinkin Honningsvågiin, joka sijaitsee Magerröyan saarella.
http://kato.mine.nu:81/18.php/1165231432.jpg
http://kato.mine.nu:81/18.php/1165230515.jpg
Honningsvågin satamassa on hauska pieni kahvila, jossa kävimme kahvilla.
http://kato.mine.nu:81/18.php/1165231839.jpg
Shelliltä kävimme taas etsimässä Nordkapp-tarroja ja muuta sen tapaista rekvisiittaa, mutta eihän siellä ollut kuin ihan tavallisia postikortteja. Pihalta bongasimme kuitenkin paikallisen Mesen...
http://kato.mine.nu:81/18.php/1165232021.jpg
Tämä minun reissuraportti on näköjään niin pitkä ja perusteellinen, ettei tää foorumiohjelma suostunut sitä yhdessä osassa ottamaan vastaan...
No, koettakaa kestää... Ja antakee anteeksi, että vaivaan...
Mutta asiaan:
Tunneleiden, siltojen ja tuhansien mutkien jälkeen tultiinkin Honningsvågiin, joka sijaitsee Magerröyan saarella.
http://kato.mine.nu:81/18.php/1165231432.jpg
http://kato.mine.nu:81/18.php/1165230515.jpg
Honningsvågin satamassa on hauska pieni kahvila, jossa kävimme kahvilla.
http://kato.mine.nu:81/18.php/1165231839.jpg
Shelliltä kävimme taas etsimässä Nordkapp-tarroja ja muuta sen tapaista rekvisiittaa, mutta eihän siellä ollut kuin ihan tavallisia postikortteja. Pihalta bongasimme kuitenkin paikallisen Mesen...
http://kato.mine.nu:81/18.php/1165232021.jpg
Asiat on silloin hyvin, kun siiman molemmissa päissä on Lohi...
http://www.seitala.fi
http://www.jupeviihde.fi
http://www.seitala.fi
http://www.jupeviihde.fi
- katjalaine
- Viestit: 31
- Liittynyt: 06.11.2006 21:48
No jopas - voin melkoisella varmuudella sanoa, että on ensimmäinen laatuaan - siis ikioma porovasa Sydänlapsille.Jupe Lohi kirjoitti:Ailiggaan poroaidalla Ladaa on jokatapauksessa käytettävä kuvattavana poronvasan kanssa, sillä Paistunturin paliskunta lahjoitti Sydänlapsille poronvasan ja kuviinhan sellainen otus on ehdottomasti saatava.
Käytännöllisyyden vuoksi tuo lahjoitus suoritetaan kuitenkin siirtämällä vasan hinta (100 Eur) suoraan sydänlasten tilille.
Ois siinä etelänmiehillä ihmettelemistä, kun Ladan peräkonttiin olisi ilmestynyt elävä poronvasa
Sydänlapset kiittää ja kumartaa! Erityiskiitokset Jupelle ja kumppaneille viestin pisimmästä erikoiskokeen ansiokkaasta suorituksesta. Upea juttu - siinä lienee on yhdellä jos toisella ihmettelemistä!
Ystävällisesti,
Katja Laine
Sydänlapset ja -aikuiset ry
Eipäs irvailla Pappismiehiä ja tuollalailla kehtaaPappi kirjoitti:(XUX, joko aletaan arpomaan uutta miittipaikkaa )
Täytynee ostaa Lada että pääsee seuraavaan miittiin
Hienoa rapsaa tulee Jupe, kiitos
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
- Jupe Lohi
- Mr. Seitala & Nordkapp
- Viestit: 96
- Liittynyt: 03.11.2006 23:27
- Paikkakunta: Utsjoki
- Viesti:
Nyt tää ei suostu lähettämään enää lyhyempääkään patkää tuosta raportista...
Tällaista herjaa lykkää:
Forbidden
You don't have permission to access /forum/posting.php on this server.
Additionally, a 404 Not Found error was encountered while trying to use an ErrorDocument to handle the request.
Tällaista herjaa lykkää:
Forbidden
You don't have permission to access /forum/posting.php on this server.
Additionally, a 404 Not Found error was encountered while trying to use an ErrorDocument to handle the request.
Asiat on silloin hyvin, kun siiman molemmissa päissä on Lohi...
http://www.seitala.fi
http://www.jupeviihde.fi
http://www.seitala.fi
http://www.jupeviihde.fi
No johan on kumma? Paiskaappa se yyveellä minulle jos onnistuu?Jupe Lohi kirjoitti:Nyt tää ei suostu lähettämään enää lyhyempääkään patkää tuosta raportista...
Tällaista herjaa lykkää:
Forbidden
You don't have permission to access /forum/posting.php on this server.
Additionally, a 404 Not Found error was encountered while trying to use an ErrorDocument to handle the request.
huima raportti, jupe! ja huima reissu. muistan kun viestin alkuaikoina vitsailtiin tuosta nordkappista, että kai se ny sielläki käy.
nyt se on kuitenkin totisinta totta. tai no en siitä totisuudesta tiiä..
ei yllä käsi niin korkealle ku hattua pitäis tästä suorituksesta nostaa, mutta yritän kuitenkin. _o/
nyt se on kuitenkin totisinta totta. tai no en siitä totisuudesta tiiä..
ei yllä käsi niin korkealle ku hattua pitäis tästä suorituksesta nostaa, mutta yritän kuitenkin. _o/
- Jupe Lohi
- Mr. Seitala & Nordkapp
- Viestit: 96
- Liittynyt: 03.11.2006 23:27
- Paikkakunta: Utsjoki
- Viesti:
HVM kirjoitti:No johan on kumma? Paiskaappa se yyveellä minulle jos onnistuu?Jupe Lohi kirjoitti:Nyt tää ei suostu lähettämään enää lyhyempääkään patkää tuosta raportista...
Tällaista herjaa lykkää:
Forbidden
You don't have permission to access /forum/posting.php on this server.
Additionally, a 404 Not Found error was encountered while trying to use an ErrorDocument to handle the request.
Ei lähde YV:näkään. Laitapa minulle mailiosoittees, niin sillä tulee.
Asiat on silloin hyvin, kun siiman molemmissa päissä on Lohi...
http://www.seitala.fi
http://www.jupeviihde.fi
http://www.seitala.fi
http://www.jupeviihde.fi
- Jupe Lohi
- Mr. Seitala & Nordkapp
- Viestit: 96
- Liittynyt: 03.11.2006 23:27
- Paikkakunta: Utsjoki
- Viesti:
Liittyisköhän jotenkin noihin kuvalinkkeihin se, että tää ohjelma ei hyväksy tuota minun reissuraporttiani kokonaan, koskapa ilman kuvalinkkejä nää mun viestit kyllä tulevat perille...?
Heh, tuntuu tosiaan tää homma elävän koko ajan, sillä äsken soittivat NRK:n uutistoimituksesta ja sanoivat, että tulevat huomenna kuvaamaan Ladaa Ailiggaan poroaidalle, kun paliskunta lahjoittaa sen vasan.
Pitää kehitellä tuosta joku hyvä lavastettu tilanne.
Tuo NRK:n kuvamateriaalihan näkyy sitten Saamen uutisissa koko maassa tekstitettynä YLE24 -kanavalla. Täällä pohjoisessa nuo uutiset tulevat ulos TV2:lta ilman tekstitystä jo klo 18.15.
Joku tuossa kyseli, että mihinkäs se Lada nyt joutuu, kun tää Nordkapin reissu on tehty.
No, minä vien Ladan huomenna Inariin Lappalaisen Tapanille, joka myös on Mersu-miehiä. Hän lähtee viemään kulkimen Leville, johon sitä tulevat vastaan Muonion Mersumiehet. Joukossa taitaa olla poliisimieskin, toivottavasti hän ei ruuvaa Ladasta kilpiä pois...
Nämä Muonion pojat lähtevät käyttämään Ladaa ihan ajankulukseen ensi viikonloppuna Kilpisjärvellä. Sieltä palattuaan Lada menee muoniolaiselle freelancer-toimittaja -tyttöselle, joka ihan yllättäin on Mersuharrastaja. Hän tarjoaa tästä hommasta käsittääkseni jotain isompaa juttua johonkin valtakunnalliseen lehteen. Hänen jälkeen Lada jatkaa Muoniosta palan matkaa länsirajaa Kolariin ja Pelloon, josta se taas menee Sodankylän kautta itärajalle, Pyhätunturille. Sinne sen halusi Hussin Pera, joka on tuottaja-dokumenttiprojektien tekijä ja kuvaaja, "Lapland Memories" -firmassa. Taitaa myös omistaa kyseisen yhtiön. Törmäsin Peraan Hetassa, kun hän oli kuvaamassa Hettaan aina joulun alla saapuvia englantilaisia charter-lentoja.
Tuossapa olisi aluksi suunnitelmia Ladan seuraavista liikkeistä. Nyt voisivat Kemijärven pojat ilmoittautua, sillä Pyhältä Ladan olisi erinomaisen helppo jatkaa alaspäin Kemijärven-Kuusamon kautta. Mutta ellei Kemijärveltä kuulu mitään, niin kyllä Rovaniemen pojat hoitavat Ladaa varmasti palan matkaa alaspäin...
Heh, tuntuu tosiaan tää homma elävän koko ajan, sillä äsken soittivat NRK:n uutistoimituksesta ja sanoivat, että tulevat huomenna kuvaamaan Ladaa Ailiggaan poroaidalle, kun paliskunta lahjoittaa sen vasan.
Pitää kehitellä tuosta joku hyvä lavastettu tilanne.
Tuo NRK:n kuvamateriaalihan näkyy sitten Saamen uutisissa koko maassa tekstitettynä YLE24 -kanavalla. Täällä pohjoisessa nuo uutiset tulevat ulos TV2:lta ilman tekstitystä jo klo 18.15.
Joku tuossa kyseli, että mihinkäs se Lada nyt joutuu, kun tää Nordkapin reissu on tehty.
No, minä vien Ladan huomenna Inariin Lappalaisen Tapanille, joka myös on Mersu-miehiä. Hän lähtee viemään kulkimen Leville, johon sitä tulevat vastaan Muonion Mersumiehet. Joukossa taitaa olla poliisimieskin, toivottavasti hän ei ruuvaa Ladasta kilpiä pois...
Nämä Muonion pojat lähtevät käyttämään Ladaa ihan ajankulukseen ensi viikonloppuna Kilpisjärvellä. Sieltä palattuaan Lada menee muoniolaiselle freelancer-toimittaja -tyttöselle, joka ihan yllättäin on Mersuharrastaja. Hän tarjoaa tästä hommasta käsittääkseni jotain isompaa juttua johonkin valtakunnalliseen lehteen. Hänen jälkeen Lada jatkaa Muoniosta palan matkaa länsirajaa Kolariin ja Pelloon, josta se taas menee Sodankylän kautta itärajalle, Pyhätunturille. Sinne sen halusi Hussin Pera, joka on tuottaja-dokumenttiprojektien tekijä ja kuvaaja, "Lapland Memories" -firmassa. Taitaa myös omistaa kyseisen yhtiön. Törmäsin Peraan Hetassa, kun hän oli kuvaamassa Hettaan aina joulun alla saapuvia englantilaisia charter-lentoja.
Tuossapa olisi aluksi suunnitelmia Ladan seuraavista liikkeistä. Nyt voisivat Kemijärven pojat ilmoittautua, sillä Pyhältä Ladan olisi erinomaisen helppo jatkaa alaspäin Kemijärven-Kuusamon kautta. Mutta ellei Kemijärveltä kuulu mitään, niin kyllä Rovaniemen pojat hoitavat Ladaa varmasti palan matkaa alaspäin...
Asiat on silloin hyvin, kun siiman molemmissa päissä on Lohi...
http://www.seitala.fi
http://www.jupeviihde.fi
http://www.seitala.fi
http://www.jupeviihde.fi
Jo vain!Jupe Lohi kirjoitti: Mutta ellei Kemijärveltä kuulu mitään, niin kyllä Rovaniemen pojat hoitavat Ladaa varmasti palan matkaa alaspäin...
Vkonloppuna olin Levillä (lue: Betlehemissä) ja oisin voinut ajaa Lassen takas Rovaniemelle jos ois ollu eilen siellä.
Mut ollaanpa kuulolla milloin Lada on tulossa tänne "etelään" takasi.
~KOS~
- Jupe Lohi
- Mr. Seitala & Nordkapp
- Viestit: 96
- Liittynyt: 03.11.2006 23:27
- Paikkakunta: Utsjoki
- Viesti:
Siis tuohan on aivan käsittämätöntä. Nimittäin kun ihan samalla tavalla toimien tuo aiemmin vörkki ihan kympillä. Mikähän tuossa nyt alkoi kiikastaan.HVM kirjoitti:Kaivelin s-postista Jupen stoorin ja yritin postata sitä tänne. Ei muuten onnistu millään. (Ainakaan minun järjenlahjoillani)
Nuo kuvat ovat koneellani ja kuvalinkkiohjelma on erään turkulaisen gurun tekemä. Ja ihan poikkeuksetta, ihan aina, tuo on toiminut moiteettomasti. Tuliko nyt kuvia niin paljon, että tuo linkkiohjelma pykii...
Asiat on silloin hyvin, kun siiman molemmissa päissä on Lohi...
http://www.seitala.fi
http://www.jupeviihde.fi
http://www.seitala.fi
http://www.jupeviihde.fi
No mulle tuli ilmoitus että seuraan aihetta ja linkki tuonneHVM kirjoitti:Kaivelin s-postista Jupen stoorin ja yritin postata sitä tänne. Ei muuten onnistu millään. (Ainakaan minun järjenlahjoillani)
viewtopic.php?p=120720#120720
Onkohan jossain jotain vikaa?