viheraho kirjoitti:Mutta missä viipyy Lada lappi kuvat?
Kansa haluaa kuvia viimehetkistä

Älä sie etelänmies hättäile. Tulleehan niitä kuvia kuhan tässä keretään ottaa ja laittaa nettiin. Täällä ei taho valo riittää kuvaamiseen kovin hyvin edes keskipäivällä, nytkin kun on aikalailla pilvinen päivä. Tunnin päästä on taas pimeä.
No, eilen illalla tuli Lada Ivaloon Tolosen Veskun ja morsiamensa Teija Simulan tuomana. Siihen köröttelivät peräkanaa Ivalon Essolle Vesku Mersulla edellä ja Teija Ladalla perässä. Veskulla oli kärry perässä ja kärryssä kelkka, joten Teija oli halunnut noilla keleillä ajaa mieluummin Ladaa.
http://kato.mine.nu:81/18.php/1164968873.jpg
Kuskin vaihto suoritettiin asianmukaisesti, kuten se on kai ollut tapana tehdä jo lukemattomia kertoja siellä etelässä.
http://kato.mine.nu:81/18.php/1164969266.jpg
Kuviin otettiin myös Suomen ainoa, oikea, aito VEIJO ESSO, hän on kuvassa oikeanpuolimmaisena, oikealta nimeltään VEIJO Granath. Hän oli hyvin huolissaam vuotavasta renkaasta ja sanoi, että missään nimessä ei näille selkosille pidä lähteä vuotavilla renkailla. Täällä kun ei Inarin yläpuolella ole paikkoja, joista renkaisiin saisi ilmaa. Nyt onkin pakattava mukaan pieni kompura, joka ottaa virtansa tupakansytyttimestä. Onneksi minulla tuolla HIacessa on sellainen. Tosin aika epävarmoja kapistuksia nekin ovat, olen muutamasta sellaisesta savut ottanut. Sitten kannattaakin alkaa teltan pystytykseen, jos tuosta tempaistaan savut pihalle. Veijo sponssasi uuden sisäkumin, rengastyöt ja tankin täyteen (26,2 l)
http://kato.mine.nu:81/18.php/1164969744.jpg
Ivalosta lähdettiin kohti pohjoista, kuljettaja järjestely oli sitten sellainen, että minä ajoin Hiacea ja Ladaa ohjasti tällä kertaa kokenut Lada-kuski Pelle Korhonen. Pelle lähtee minulle kakkoskuskiksi tuolle haastavalle pohjoisen etapille.
Eka kerran Ivalon jälkeen pysähdyttiin jo Inarissa, mutta säkkipimeässä ei tehnyt mieli ottaa yhtään kuvia, joten käväistiin kahvilla Ranta-Marissa ja jatkettiin matkaa.
Inarista matka jatkui Kaamaseen ja sille legendaariselle Kaamasen tielle.
Pian oltiinkin Karigasniemellä, joka on jo aikalailla EU:n äärirajoilla. Karigasniemellä pistäydyttiin Kalastajan Majatalossa ja matka jatkui vielä viimeisen 30 kilometrin verran tänne Outakoskelle ja Seitalaan
http://www.seitala.fi
Matkalla Ivalosta Seitalaan tehtiin kaksi radiohaastattelua ja yksi lehtijuttu. Toinen radioista on Lahlen seutuvilla toimiva nettiradio ja toinen on saamenkielinen radio, jonka toimitus on Norjan puolella, Karasjoella ja lähetykset on kuunneltavissa Norjassa, Ruotsissa ja Suomessa. Lähetys tuli kai ulos tänä aamuna, eipä tullut kuunneltua...
Lehtijuttu tehtiin myös Norjassa ilmestyvään saamenkieliseen sanomalehteen, Min Áigiin (Meidän Aika) . Lehden levikkialueena on pohjoismaat. Kuvia juttua varten otettiin taas pimeässä, kun oli pakko. Toimittaja oli lähdössä tänä aamuna reissuun, joten kuvien ottamista ei mitenkään voitu siirtää tähän päivään.
http://kato.mine.nu:81/18.php/1164970455.jpg
Nyt Lada seisoo täällä meidän pihalla tyytyväisenä lumihangessa. Alkaa ihan selvästi olla kotonaan. Pikku pakkanen kipristeli nenää, kun kävin äsken starttaamassa Ladan käyntiin ja sehän hörähti heti ensi yrittämällä.
http://kato.mine.nu:81/18.php/1164970806.jpg
Kuvassa taustalla meidän vanhapuoli, 1930-luvulla rakennettu saamelaistalo, käytössä pääasiassa kesäisin, mutta on erittäin lämmin myös talvikäytössäkin.
http://kato.mine.nu:81/18.php/1164971092.jpg
Tuossahan se "nököttää" tyytyväisenä uuden puolen ikkunan alla, Hiacen vieressä. Hiace ikäänkuin mainostaa hieman tätäkin reissua, vaikka oikeasti tuo Hiacen kyljessä näkyvä "Arctic Nordkapp tour 2006" tehtiin jo helmikuussa.
http://www.jupeviihde.fi/nordkapp_2006.html
Tänään lähden keikalle Hettaan ja palaan sieltä huomenna. Sunnuntaina sitten starttaan Ladalla kohti uusia, huimia seikkailuja. Jäämeren rannalla saattaakin olla odotettavissa ihan mitä tahansa. Ainakin kelit ovat olleet sielläkin erittäin "lupaavat"... Jäätä alla ja vettä päällä, Norjassa EI hiekoiteta, kaiteita ei ole läheskään joka paikassa, missä ne pitäisi ehdottomasti olla. Tien toisella puolella on vuoren seinämä ja toisella puolella myrskyävä meri.. Kunhan ei tulisi Ladasta Kurskia tuolla matkalla näillä keleillä...
Kuulin muuten Pelleltä, että nuo Pre Paid -liittymät eivät toimi ulkomailla, eli Norjassa tuo Ladan kapula hiljenee. Pitänee ottaa tilapäisesti viralliseksi Lada-Puhelimeksi tuo minun puhelin, vaikkakin puhelimeen vastaaminen Norjassa maksaa aivan sairaan paljon...

Numero tuohon minun puhelimeeni on +358 400 894 114.