Keveneekö vai kiristyykö käytettyjen verotus?

Täällä voit keskustella otsikon mukaisista asioista.
Vastaa Viestiin
Avatar
Tenta
Herrasmies
Viestit: 552
Liittynyt: 09.2.2006 16:18
Paikkakunta: Espoo

Keveneekö vai kiristyykö käytettyjen verotus?

Viesti Kirjoittaja Tenta »

Muutama kommentti Hallituksen esityksestä laiksi autoverolain muuttamisesta (HE 210/2006 vp).

Lakiehdotuksen perusteluiden 6 §:ssä ehdotetaan, että 1 momentin 1 kohtaa sovellettaessa käytettynä verotettavan auton verosta vähennettävää määrää alennetaan auton iän perusteella nykyisen 0,8 prosentin sijasta yhdellä prosentilla kuukautta kohden kunkin edellisen kuukauden loppuun lasketusta jäännösarvosta.

Lakiehdotuksen yksityiskohtaisten perusteluiden mukaan jos käytetyn ajoneuvon verotusarvoa ei vähäisten markkinatietojen vuoksi voida määrittää 1 momentissa tarkoitetulla tavalla, vähittäismyyntiarvo voidaan toissijaisesti määrittää vastaavan uuden ajoneuvon yleisen vähittäismyyntiarvon perusteella määritettävästä arvosta, joka saadaan alentamalla arvoa ajoneuvon iän perusteella yhdellä prosentilla kuukautta kohden kunkin edellisen kuukauden loppuun lasketusta jäännösarvosta.

Mallikohtaisesti voidaan soveltaa myös tästä poikkeavaa arvonalenemisen laskennallista määrää, jos markkinatietoja koskevan tilastollisen aineiston perusteella on perusteita poiketa oletuksena olevasta arvon alenemasta ja jos käytettävissä olevan tiedon perusteella ei kuitenkaan voida asianmukaisesti määrittää verotettavaa ajoneuvoa vastaavan ajoneuvon yleistä vähittäismyyntiarvoa.

Pääsääntönä olisi edelleen markkinoilta saatavien hintatietojen mukaan määritettävään yleiseen vähittäismyyntiarvoon perustuva verotusarvo, josta säädetään autoverolain 11 b §:n 1 momentissa. Jos tällaista arvoa ei ole käytettävissä tai sitä ei voida markkinatietojen vähäisyyden tai puuttumisen johdosta riittävällä tilastollisella luotettavuudella muodostaa, ehdotetaan että toissijaisesti sovellettaisiin mallikohtaista tai kaikille malleille yhteistä kaavamaista arvon alenemisen laskentasääntöä. Lähtökohtana olisi samanlaisen tai lähinnä vastaavan uuden ajoneuvon arvo, jota alennetaan ajoneuvon iän mukaisesti.

Jos mallikohtainen arvon aleneman prosentti on voitu muodostaa, sitä sovellettaisiin ensiksi ja vain silloin kun sitäkään ei ole käytettävissä, arvon alenema laskettaisiin lakiin otettavan yleisen oletusprosentin mukaan.

Tullilla olisi mahdollisuus soveltaa mallikohtaisesti sekä suurempia että pienempiä aleneman prosentteja kuin ehdotettu yksi prosenttia. Tarkoituksena on siis, että mallikohtaisesti voidaan vahvistaa myös pienempi arvon alenemisen prosentti kuin laissa säädetty oletus, jos markkinoilta saatava tieto antaa siihen aihetta.

Myös verovelvollisella on mahdollisuus esittää näyttöä ajoneuvojen hinnoista ja saada sitä kautta vahvistetuksi autolleen esimerkiksi mallikohtainen perusoletuksesta poikkeava arvon aleneman prosentti.

Viranomaisen tehtävänä on oma-aloitteisesti soveltaa kulloinkin parhaiten markkinatietoja vastaavaa tietopohjaa verotusarvon määrittämiseen riippumatta siitä, minkä ikäisestä autosta on kysymys. Toisin kuin vuoden 2006 loppuun asti voimassa olevan lainsäädännön mukaan, toissijaisia kaavamaisia menetelmiä voitaisiin tarvittaessa soveltaa riippumatta ajoneuvon iästä, siis myös yli kuuden kuukauden ikäisten ajoneuvojen arvoa määrättäessä.
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Jossain, lieneekö ollut TL, Talouselämä tai Kauppalehti, oli pätkä lausuntoa, että on tuleva laskentatapa tai kaava sitten mikä tahansa, niin se ei saa johtaa verotuksen nousuun. Tätä tosin sopii epäillä.

Enpä sitten tiedä, mikä EU-käytännön noudattamisessa sitten on niin vaikeaa, kun EU:ssa kerran vapaaehtoisesti ollaan. Verojen nostokysymyksissä tämä yhteisön mallimaa ei voi sulattaa joidenkin verojen alentamisia ja tämä koskee nimenomaan autoja - viinankin verotusta oli mieluisampi laskea.
Käytettyjen tuonnissa kyse ei ole edes suurista summista, joten fiskaalinen peruste ei liene se ykkösasia - kiusanteko sen sijaan taitaa olla.

Lisäksi koko verottamisen "motiivin" sysääminen ekologisiin seikkoihin on täyttä puppua - nykyisellä verotuksen systeemillä tuontiautojen keski-ikä on 9 vuotta :shock: joten se siitä verottamisen ympäristöohjautuvuudesta. Ilmassa on suuren pelleilyjuhlan ja kusetuksen makua...

Esim. henkilöverotuksessa pattitilanteet tai epäselvät asiat ratkaistaan aina verovelvolliselle edullisemmalla tavalla. Periaate, tai taitaa olla peräti laki, ei näköjään koske autoa, joka on päättäjille kirosanaksi muodostunut.
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Avatar
JS
Tolokun mies
Viestit: 971
Liittynyt: 30.9.2005 20:45
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja JS »

Ihme vempuilua tämä autoverotus. Kun toisesta päästä tulee satikutia, niin seuraavana päivänä ilmoitetaan uusista väännöistä. Ja parin vuoden sisällä tästäkin taas tulee satikutia. Käytännössä tämä viivytystaistelu pistää tavallisen kansalaisen ajattelemaan valtiovallan vaihtoa, lievää kiroilua, urputusta ja maksamaan kiltisti ylimääräinen vero valtiolle.

Korvaukset joita, ehkä saa takaisin joskus kasvaa +1% korkoa ja samaan aikaan autolainoissa korot ovat varmasti +6%, jos saakaan.

Eikö sitä Kuitusta saada sieltä millään eläkkeelle?? :roll: :roll:

Eli verotus kevenee vanhoilla autoilla ja ne tuoreemmat yksilöt pysyvät kalliina. Tämä on taas suomalainen verokukkanen :roll: :roll: :roll: :roll:
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3648
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Kyse on jo tänäpäivänä pitkälti automaahantuojien kartelloitumisesta ja yhteisen hyvän painokkaasta lobbaamisesta.

Mitäs hyvää käytäntöä muuttamaan, jos esim Laakkosten ja Aminoffien mielestä nykyinenkin kilpailun rajoittaminen toimii? Jonkinlainen mediakriittisyys tähän joka tuutista tulvivaan romuautohysteriaan olisi suotavaa. Varsinkin kun ottaa huomioon, että tuota uutta ja ihmeellistä tilastotietoa vanhojen autojen myrkyllisyydestä tuottavien tahojen nokkamiehistö koostuu aika pienestä poppoosta. :lol:

Kuitus-Heksa on ihan mies paikallaan. Kun ottaa huomioon, että äijän toimenkuvana on kerätä haluttu määrä rahoja tieliikenteestä vuosittain, ei voi kuin hattua nostaa. Jonkunhan täytyy ne ikävätkin asiat omalla suullaan julki sanoa, eli ei Kuitunen itse niitä päätöksiä pöytänsä ääressä sorvaa. Hiljakkoin julkaistu uutinen käyttöperusteisesta verotuksesta vaimentui yllättävän nopeasti.

Vanha-autoporukalta puuttuu vaan samanlainen mediakynnyksen ylittävä etujärjestö, kuin mikä on tuolla toisella osapuolella. :amis_selittaa: Eli kun mese-puolue saa enemmistön eduskunnassa, on meillä lupa odottaa rivakoita toimenpiteitä tämänkin asian suhteen??? :roll:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

JuMu S kirjoitti:
Vanha-autoporukalta puuttuu vaan samanlainen mediakynnyksen ylittävä etujärjestö, kuin mikä on tuolla toisella osapuolella. :amis_selittaa: Eli kun mese-puolue saa enemmistön eduskunnassa, on meillä lupa odottaa rivakoita toimenpiteitä tämänkin asian suhteen??? :roll:
Niin valitettavasti puuttuu, ja on lupa odottaa rivakoita toimenpiteitä, onononon! :amis_selittaa: Eduskuntaan on nyt vain koppuloitava sellainen äijä taikka n*rttu, että Vennamon Veikkokin kääntyy haudassaan. Minimissään tämä Mesen aseellisen siiven edustaja kannetaan ulos eduskunnasta viidesti päivään, ja turhaan. Loput sisälle jääneet 100 Mesen edustajaa käyvät avaamassa hälle oven heti kun tampuurimajurien silmä välttää. :idea:

On se muuten ihme miten me suomalaiset olemme "sivistyneitä." :evil: Annappa jos oltaisiin vaikka Ranskassa? Suomessa on käsittääkseni noin 80000 raskasta ajoneuvoyhdistelmää, ne voisi nyt alkuun lastata täyteen p*skaa ja ajaa sulkemaan Helsinkiin vievät tiet. :idea:

Jos olisimme Indonesiassa kävisimme jo sisällissotaa. :shock:

Mutta ei. Täällä sitä jauhetaan joutavuuksia ja kirotaan kurjaa kohtaloamme. :evil: Paljonko pitää vuoteen sijoittaa lisää per turpa, että saadaan ajaa saman hintaisilla ja ikäisillä autoilla kuin muu Eurooppa? Tonni tarjottu, nokitellaan tarvittaessa. Imeväisiltä, työttömiltä ja opiskelijoilta ei välttämättä tonnia liikene, mutta heidän osuutensa voitaneen yhteisellä päätöksellä maksaa myymällä musiikkitalo eurolla Islantilaiselle sijoittajaryhmälle. Pääasia kun purkavat ja kuskaavat sen sitten ajallaan pois rumentamasta kaupunkikuvaa. :idea:

Värttinä ja Radion sinfoniaorkesteri saavat treenata Tajunkankaan työväentalolla. Joko laitan tulet pönttöuuneihin? :D
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

HVM kirjoitti: Suomessa on käsittääkseni noin 80000 raskasta ajoneuvoyhdistelmää, ne voisi nyt alkuun lastata täyteen p*skaa ja ajaa sulkemaan Helsinkiin vievät tiet. :idea:
Ja tarkoittanet nimenomaan niin päin, että kun edustajisto on saatu sinne kerralla koolle, niin sieltä pääse pois. Näin valopäille ei jää muuta reittiä kuin poistua meritse. Suoran toiminnan Mesenaatit ovat tietenkin käpälöineet autopilotit täräyttämään paatit suoraan Rysselin rantaan.
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

JS kirjoitti: Korvaukset joita, ehkä saa takaisin joskus kasvaa +1% korkoa ja samaan aikaan autolainoissa korot ovat varmasti +6%, jos saakaan.
Eipä muuten kasva, vaan kasvaa paljon korkeampaa korkoa, oliko 10 % tai jotain :!: Kaveri maksoi mersustaan verot vuonna 2000 ja sai Siilinin päätöksen jälkeen valituksensa läpi joskus vuonna -04 tai -05. Palautuksia taisi tulla jotain yli 8000 euroa, josta hiukan alle puolet oli korkoa :shock: Eli kuka voittikaan eniten? Ne kaikki jobbarit, jotka oli tuoneet kymmeniä mersuja ennen tuota Siilinin päätöstä! Saivat suuren osan verosta takaisin ja toisen mokoman korkoina :roll: Mitä jäi käteen sille, joka oli jobbarilta ostanut mersunsa? Sama mersu, mutta monta tonnia arvonsa "yhdessä yössä" pudottaneena :roll:
Timo J
Viestit: 171
Liittynyt: 08.6.2006 7:52
Paikkakunta: Tampere / Haapavesi

Viesti Kirjoittaja Timo J »

veppe kirjoitti: Eipä muuten kasva, vaan kasvaa paljon korkeampaa korkoa, oliko 10 % tai jotain :!:
Kylläpä kasvaa :lol:

Vero muuttui vuonna 2004 muistaakseni syyskuussa 9% :sta markkinakorkopohjaiseen korkoon.

Oliko samaan aikaan kun muutkin verottajan maksamat korot tippui?

Ainoastaan Kela valtion"konttoreista" käyttää korkeampia korkoja.
Takaisin periessään 15 % :lol:
Avatar
JS
Tolokun mies
Viestit: 971
Liittynyt: 30.9.2005 20:45
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja JS »

veppe kirjoitti:
JS kirjoitti: Korvaukset joita, ehkä saa takaisin joskus kasvaa +1% korkoa ja samaan aikaan autolainoissa korot ovat varmasti +6%, jos saakaan.
Eipä muuten kasva, vaan kasvaa paljon korkeampaa korkoa, oliko 10 % tai jotain :!: Kaveri maksoi mersustaan verot vuonna 2000 ja sai Siilinin päätöksen jälkeen valituksensa läpi joskus vuonna -04 tai -05. Palautuksia taisi tulla jotain yli 8000 euroa, josta hiukan alle puolet oli korkoa :shock: Eli kuka voittikaan eniten? Ne kaikki jobbarit, jotka oli tuoneet kymmeniä mersuja ennen tuota Siilinin päätöstä! Saivat suuren osan verosta takaisin ja toisen mokoman korkoina :roll: Mitä jäi käteen sille, joka oli jobbarilta ostanut mersunsa? Sama mersu, mutta monta tonnia arvonsa "yhdessä yössä" pudottaneena :roll:
Näin oli joskus. Mutta valtio muutti hyvityskoron 9%:sta verollista 1%:n verovapaaseen.

Itsekin olen saanut tuota korkeampaa verotuottoa omasta, mutta maksanut myös tuloveroa yli 700€ verottajalle pääomatuloina. Eli olisi kannattanut joskus tuoda ziljoona mersua ja myydä miltein nettohinnoilla pois mätänemästä. Siltikin voisin jatkaa tätä höpinää Havajilta :roll:
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Joka tapauksessa - tämä on osoitus, että tarpeeksi kikkaillessaan näillä verohommilla valtio joskus kuseksiikin omille kintuilleen. Ja nehän tappiot kynitään tietysti syyllisiltä eli auton tuojilta :shock:
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Avatar
Tenta
Herrasmies
Viestit: 552
Liittynyt: 09.2.2006 16:18
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tenta »

Eduskunta hyväksyi autoverolain muutosesityksen

http://web.eduskunta.fi/Resource.phx/pu ... htx?id=612

Edellä on tarkemmin kommentoitu muutosta. Sieltä voi todeta, että aikaisempaan verrattuna verotus kevenee, eikä kiristy.
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

"Valiokunta piti ehdotusten voimaansaattamista kaikesta huolimatta mahdollisimman nopeasti tärkeänä"....

Tätä virttä on veisattu jo viimeiset 10 vuotta. Kaikki asianosaiset ovat liikuttavan yksimielisiä koko verosysteemin uudistamistarpeesta, mutta mitään ei tapahdu. Kyse on siitä, että verojen korottaminen sujuu päättäjiltä yhdessä yössä, mutta toiseen suuntaan tarvitaan 60 vuoden siirtymäaika... eikös tuo ns. väliaikainen autovero ala sen verran kohta täyttämään :lol: . Väliaikainen käyttömaksu on jonkin verran nuorempi, mutta sitäkin on muistettu väliaikaisesti nostaa vähän väliä.
Ainoa mikä ei ole väliaikainen on Kuitunen, mies joka on jopa EU:takin vaikutusvaltaisempi :shock: kun rahastuksesta puhutaan.
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Avatar
Tenta
Herrasmies
Viestit: 552
Liittynyt: 09.2.2006 16:18
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tenta »

Kaapon ajatuksiin on helppo yhtyä. Jos joku on tästä sinänsä mitättömästä muutoksesta kiinnostunut, niin alla on linkki täysistunnon pöytäkirjaan PTK 135/2006 vp

http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp ... _p_6.shtml
Viimeksi muokannut Tenta, 12.2.2007 13:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
J.T.S
Peräkylän pimentäjä
Viestit: 3429
Liittynyt: 30.9.2005 12:37
Paikkakunta: Syrjäkylä

Viesti Kirjoittaja J.T.S »

Saisivat pudottaa samalla uusien kinnereiden verotusta, uuden pirssin hankinta kun ei tunnu kovin mielekkäältä, kun laite pudottaa hintaansa noin 1000€/kk ensimmäisen vuoden aikana. :(
Tietysti autokantaa saadaan näin nuorennettua helposti, muutaman vuoden vanhoja autoja saa pilkkahintaan. :roll: Mutta auton ensimmäisen omistajan kannalta tällähetkellä suomessa vallitseva tilanne ei tunnu parhaalta mahdolliselta. Varsinkaan jos puhutaan ns."premium" merkeistä.
BMW 318d -09
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

JS kirjoitti: Näin oli joskus. Mutta valtio muutti hyvityskoron 9%:sta verollista 1%:n verovapaaseen.
Niinpä tietysti, kun huomasivat, että joutuivat maksamaan kovat korot takaisin :lol:

Eli nykyään tuolla ei edes pääse tienaamaan :roll:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Takuu- ja kuluttajansuoja-asiat sekä autoverotus”