Elämäni kallein virhe: Mercedes Benz E350e ja SAKA:n palvelu

Täällä voit keskustella otsikon mukaisista asioista.
Vastaa Viestiin
Laci
Viestit: 2
Liittynyt: 01.1.2025 15:36

Elämäni kallein virhe: Mercedes Benz E350e ja SAKA:n palvelu

Viesti Kirjoittaja Laci »

30. elokuuta 2022 ostimme vaimoni kanssa Premium-luokan Mercedes Benz E350e -ladattavan hybridi auto Nummelan SAKA -autoliikkeestä. Kaupan yhteydessä meille myytiin, lähes pakottamalla, 2000 euron arvoinen "SAKA -turva"-niminen vakuutus. Pian kaupan jälkeen selvisi, että auto oli otettu käyttöön Saksassa ennen kuin SAKA toi sen Suomeen ja rekisteröi sen vuonna 2020.
Auto toimi aluksi hyvin, vaikka ensimmäisen vuoden aikana EGR -venttiili piti vaihtaa. Huomionarvoista kuitenkin oli, että viiden vuoden ikäisen auton akku oli jäljellä vain 72-prosenttisesti toimintakunnossa – valmistajan mukaan akku tulisi vaihtaa, jos kapasiteetti laskee alle 70 %.
Kaksi vuotta myöhemmin, 16. elokuuta 2024, auto hajosi. Korjaamo totesi, että korkeajännitteinen latausohjain oli viallinen, ja sen vaihtamisen jälkeen selvisi, että myös korkeajännitteinen lämmitysjärjestelmä sekä akku olivat vaurioituneet. Uusi latausohjain osoittautui vaikeaksi saada – Mercedes arvioi toimitusajaksi joulukuun 2025. Lopulta suostuin purkuosien käyttöön.
Tähän mennessä korjauskustannukset ovat jo 15 680 euroa, ja auto on ollut yli 4,5 kuukautta korjaamolla. Samaan aikaan olen joutunut vuokraamaan sijaisauton, sillä asun keskellä metsää, kahden kilometrin päässä päällystetystä tiestä, eikä minun liikuntarajoitteisena ole mahdollista kävellä matkaa bussipysäkille. Sijaisauton vuokra on kallis: 30–65 euroa päivässä, mikä tekee pitkässä juoksussa sietämättömiä kuluja.
Mercedes ja SAKA ovat sysänneet vastuuta toisilleen. Mercedes vetoaa maailmanlaajuiseen puolijohdepulaan ja Vehon mukaan tuontivastuu on SAKA:lla, koska auto rekisteröitiin Suomeen heidän toimestaan. SAKA puolestaan väittää, ettei vastuu ole heidän, koska auto oli välillä yksityishenkilön omistuksessa.
Olen pettynyt siihen, että näin kalliin Premium-luokan auton mukana ei tule Premium-luokan palvelua. Tämä tapaus herättää kysymyksen: Onko järkevää investoida Mercedes Benz autoon, jos valmistaja ja maahantuoja eivät kanna vastuuta varaosien saatavuudesta ja korjausten kohtuullisista aikatauluista?

Laszlo Szilagyi
[email protected]
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1945
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Re: Elämäni kallein virhe: Mercedes Benz E350e ja SAKA:n palvelu

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

Kiinnostaisi tietää minkä ikäinen auto kyseessä. Sehän on vaan hyvä asia että on alkutaipaleen viettänyt Saksassa mutta kuinka monta vuotta? Rekkari/runkonumero auttaisi.

Käsittämätöntä jos vetoavat varaosissa komponenttipulaan vielä tänään, ja jopa vuodeksi eteenpäin.
Laci
Viestit: 2
Liittynyt: 01.1.2025 15:36

Re: Elämäni kallein virhe: Mercedes Benz E350e ja SAKA:n palvelu

Viesti Kirjoittaja Laci »

Hei,
Auto oli otettu liikenteeseen Saksassa 2017, SAKA toi Suomeen 2020. Silloin sai kristinuskon nimessä SOL-465 rekisterinumeroa. Minä ostin 2022, silloin oli autolla ajettu (?) 57t. km. Kahdessa vuodessa onnistuin ajaa noin 70t km. Silloin tämä vioittuminen tapahtui. Mielenkiintoinen lisätieto, että vaikka polttomoottorissa ei ole minkäänlaista vika, auto ei liikkuu senttiäkään, koska ilman sähköjärjestelmä päästö on isompi, kun tyyppihyväksytty (43g)! Kun auto valmistuu huollosta, ajon viedä asia kuluttajasuojalautakunnalle käsiteltäväksi. Kaikki osapuoli osannut kohteliaasti hylätä asiaa, paitsi SAKA jossa alussa ei edes vastataan reklamaation, sitten kun puoli väkisin vaatinut vastausta, sainkin puhelimitse niin töykkää vastausta, ettei siihen löytyy sanakaan.

T. Laci

PS. kiinnostaisi, että mitä Sinä sait tästä.
Avatar
cdi
Filosofian insinööri
Viestit: 2342
Liittynyt: 04.5.2006 23:09
Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä

Re: Elämäni kallein virhe: Mercedes Benz E350e ja SAKA:n palvelu

Viesti Kirjoittaja cdi »

Mitä sain ...........no vahvistusta käsitykselle että ei kannata hankkia uutta autoa joka ei ole ollut markkinoilla jo vähintään kolmea vuotta.
Säköautoihin olin epäileväinen lisäksi latauspaikkojen vähäisyyteen ja autojen ylisuureen hintaan. Nyt on ilmennyt että akut ei kestä uusi maksaa komasosan auton hinnasta ja auton arvo putoaa niin että kokonais kustannukset ylittävät polttisten kulut.
Ja kaikki tämä ilmasto höpinän vuoksi. Jossei ilmasto olisi lämmennyt täällä olisi jääkausi. Kun sähköautot ei mene kaupaksi löydetään maksuja joilla muka hillitään kehitystä. Jos ihminen onnistuisi lopettamaan hiilidioksiidi päästöt me kuoltais hapenpuutteeseen. :idiot:
En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
Junnu88
Viestit: 127
Liittynyt: 15.8.2017 9:06
Paikkakunta: Laukaa

Re: Elämäni kallein virhe: Mercedes Benz E350e ja SAKA:n palvelu

Viesti Kirjoittaja Junnu88 »

Uusi auto on ollut kallis virhe viimeiset 20 vuotta. Tämäkin piti oppi kantapään kautta, kuten kaikki :mrgreen:
Otin opiksi ja tässä taloudessa kaikkien autot on ollut uusia ennen vuotta 1990. Otin varmuuden 10 vuotta hajurakoa 2000 luvun autoihin.
Avatar
Mou
Viestit: 1679
Liittynyt: 31.1.2014 9:38

Re: Elämäni kallein virhe: Mercedes Benz E350e ja SAKA:n palvelu

Viesti Kirjoittaja Mou »

Mun mielestä kulutuksen ja näennäisten päästöjen alttarilla uusissa autoissa on uhrattu luotettavuus ja kestävyys. Autot on olleet jo useamman vuoden täynnä sellaisia teknisiä ratkaisuja, joilla valmistaja taiteilee kiristyvien päästövaatimusten ja vaihtelevalla menestyksellä takuuaikaisen kestämisen välillä. Autoista on tullut todella kertakäyttökamaa.
Nykyiset...
'14 E500 Coupe

Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Takuu- ja kuluttajansuoja-asiat sekä autoverotus”