Taloussanomat kirjoitti: Harraste- ja kolariajoneuvojen niin sanottuihin prosenttisäädöksiin esitetään lievennyksiä. Samalla harrasteajoneuvoille tulisi erillinen rekisteri, jossa tekniset vaatimukset ja verotus olisivat muita ajoneuvoja lievempiä. Ajokkien vuosittainen käyttöaika olisi rajattu samaan tapaan kuin museoajoneuvoilla.
Asiaa pohtineen työryhmän ryhmän mukaan ajoneuvo katsottaisiin jatkossa alkuperäiseksi aina, kun osia sen osia korvataan toisilla samanlaisilla ja samanmalliseen ajoneuvoon tarkoitetuilla osilla.
Nykyinen lainsäädäntö edellyttää, että osista on oltava vähintään puolet alkuperäisiä. Muussa tapauksessa ajokki on rekisteröitävä rakennettuna ajoneuvona, jolloin siitä peritään myös uuden vero.
– Esimerkiksi kolariautot ja moottoripyörät tulisi saada korjata vauriota edeltävään kuntoon aina ilman veroseuraamuksia tai alkuperäisyyden menettämistä, työryhmä esittää.
Myös muutettujen ajoneuvojen korjauksista pitäisi jatkossa selvitä lievemmillä seuraamuksilla. Nykyisin 50 prosentin raja saattaa ylittyä pelkän puskurinvaihdon seurauksena ja muutettua ajokkia kohdellaan rakennettuna ajoneuvona.
Prosenttisäädöksiä koskevaan selvitystyöhön ovat osallistuneet liikenne- ja viestintäministeriön johdolla valtiovarainministeriö, Ajoneuvohallintokeskus, katsastajat, auto- ja moottoripyöräharrastejärjestöt sekä autojen maahantuojat.
Kolari- ja harrasteautot saamassa oman veroalen
Kolari- ja harrasteautot saamassa oman veroalen
/Neuvoja etsivät vähiten ne, jotka niitä eniten tarvitsisivat.
/Change is only constant
/Change is only constant
Tässä linkki ministeriön sivulla olevaan raporttiin:
http://www.mintc.fi/oliver/upl168-Julka ... 9_2006.pdf
http://www.mintc.fi/oliver/upl168-Julka ... 9_2006.pdf
- Mika.U
- Tolokun mies
- Viestit: 167
- Liittynyt: 03.10.2005 14:16
- Paikkakunta: Riihimäki, tuo radanvarren helmi
- Viesti:
Mitäs tolla ajetaan takaa, toihan kusee koko homman ainakin kolariautojen kohdalla. Harrasteajoneuvon kohalla ymmärrän ton rajoitetun ajon koska yleensähän ne ovatten kesäautoina.Ajokkien vuosittainen käyttöaika olisi rajattu samaan tapaan kuin museoajoneuvoilla.
turha supistella kun on jo paskat housussa
c202 250tdt elegance
Jeep XJ, tuleva safarilaite
c202 250tdt elegance
Jeep XJ, tuleva safarilaite
Tuskinpa tuo kolariautoja koskee, vaan pelkästään tuota harrasteautorekisteriä.Mika.U kirjoitti:Mitäs tolla ajetaan takaa, toihan kusee koko homman ainakin kolariautojen kohdalla. Harrasteajoneuvon kohalla ymmärrän ton rajoitetun ajon koska yleensähän ne ovatten kesäautoina.Ajokkien vuosittainen käyttöaika olisi rajattu samaan tapaan kuin museoajoneuvoilla.
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake
entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
- Mika.U
- Tolokun mies
- Viestit: 167
- Liittynyt: 03.10.2005 14:16
- Paikkakunta: Riihimäki, tuo radanvarren helmi
- Viesti:
No näinhä mä yritin itselleni tolkuttaa mutta silti piti eetteriin asti toi kysymys päästää.luokyio kirjoitti:Tuskinpa tuo kolariautoja koskee, vaan pelkästään tuota harrasteautorekisteriä.Mika.U kirjoitti:Mitäs tolla ajetaan takaa, toihan kusee koko homman ainakin kolariautojen kohdalla. Harrasteajoneuvon kohalla ymmärrän ton rajoitetun ajon koska yleensähän ne ovatten kesäautoina.Ajokkien vuosittainen käyttöaika olisi rajattu samaan tapaan kuin museoajoneuvoilla.
turha supistella kun on jo paskat housussa
c202 250tdt elegance
Jeep XJ, tuleva safarilaite
c202 250tdt elegance
Jeep XJ, tuleva safarilaite