Autopajan korvausvelvollisuus
Autopajan korvausvelvollisuus
Moro,
tässäpä on kohtuu vanha, parisen kuukautta vanha keissi. Vein neljä vannetta (toukokuussa ostetut) eräälle pajalle. Tarkoituksena oli revittää rengaskoneella kuluneet kumit vanteiden päältä. Muutama päivä meni että kerkesin käydä utelemassa vanteista ja sieltä sain kuulla että oli yksi vanne mennyt pilalle rengaskoneen aiheuttamista vaurioista.
Millainen korvausvastuu pajalle on tuon suhteen? Tuleeko korvattavaksi koko sarja vaiko yksi vanne vain? Parilla firmalla Suomessa on enää samaisia vanteita ja he eivät ainakaan ole myymässä yhtä vannetta vain. Puljun omistaja kovasti yritti vielä pari päivää hakea muutamilta toimittajilta yhtä, mutta pitkin hampain tuntuu kaveri makselevan. Ovh vanteilla oli karvan yli 600e sarja.
tässäpä on kohtuu vanha, parisen kuukautta vanha keissi. Vein neljä vannetta (toukokuussa ostetut) eräälle pajalle. Tarkoituksena oli revittää rengaskoneella kuluneet kumit vanteiden päältä. Muutama päivä meni että kerkesin käydä utelemassa vanteista ja sieltä sain kuulla että oli yksi vanne mennyt pilalle rengaskoneen aiheuttamista vaurioista.
Millainen korvausvastuu pajalle on tuon suhteen? Tuleeko korvattavaksi koko sarja vaiko yksi vanne vain? Parilla firmalla Suomessa on enää samaisia vanteita ja he eivät ainakaan ole myymässä yhtä vannetta vain. Puljun omistaja kovasti yritti vielä pari päivää hakea muutamilta toimittajilta yhtä, mutta pitkin hampain tuntuu kaveri makselevan. Ovh vanteilla oli karvan yli 600e sarja.
Kyllä se vanne on aika kelvottomassa kunnossa kun ulkokehässä 5-7kpl parin kolmen sentin viiltoja. Älkää edes kysykö mistä ne viillot on peräisin, liian surullinen tarina kerrottavaksi.. ( No, sen verran valotettakoon että rengaskoneen takkuilun myötä apuna käytetty kuulema rälläkkää, jälki myös sen mukaista).Terho P kirjoitti:onko se vanne jo korjauskelvotonkin
Tällä hetkellä Suomesta löytänyt pari puljua mitkä noita on myynyt mukaan lukien centterit ym. mutta kaikki niistäkin on kieltäytynyt myymästä 1 kappaletta. Eli koko sarja tai ei mitään meiningillä.
Tuosta alotuspostista unohtui mainita, että tosiaan yksi vanne on korjauskelvoton ja muissa kolmessa varsin komeita kosmeettisijälkiä.
Rengastöitä itse tekemättömänä mutta kuitenkin mielenkiinnolla seuranneena ihmetyttää miten vanne saadaan paskaksi rengastyötä tehdessä. Ettei olisi vanne lojunut jossakin ja "kadonnut" tai ajettu traktorilla yli tms... Tokihan saattaisi jostain huonommasta valusta lohjeta isokin pala yllättävän vähästä, mutta siinä tapaiksessa sanoisin että vastuu vanteen myyjällä/valmistajalla.Terho P kirjoitti:onko se vanne jo korjauskelvotonkin
Kyllä kai joitain pikkuvaurioita voisi joku vannefiksaamo saada korjattuakin alle 600e hinnalla aika lailla.
Tuossa aiemmassa viestissä raotin asiaa sen verran, että rengaskoneen takkuilun myötä olivat fiksuuttan laulattanu rälläkkää noiden kumien otossa. Ja kyllä, jälki oli niin hyvää kuin jokainen voi arvata. Voihan se olla että noi saatais korjattua, mutta jokainen vanne noista pitäisi käydä läpi.AK47 kirjoitti:Rengastöitä itse tekemättömänä mutta kuitenkin mielenkiinnolla seuranneena ihmetyttää miten vanne saadaan paskaksi rengastyötä tehdessä. Ettei olisi vanne lojunut jossakin ja "kadonnut" tai ajettu traktorilla yli tms... Tokihan saattaisi jostain huonommasta valusta lohjeta isokin pala yllättävän vähästä, mutta siinä tapaiksessa sanoisin että vastuu vanteen myyjällä/valmistajalla.Terho P kirjoitti:onko se vanne jo korjauskelvotonkin
Kyllä kai joitain pikkuvaurioita voisi joku vannefiksaamo saada korjattuakin alle 600e hinnalla aika lailla.
Yksi vanne on sellainen, että ulkokehään painettuna rälläkän laikka silpassut reilun parin sentin loven. Näitä on muutamia samassa kehässä. Vanteiden "sisäpuoli" on myös komeasti tärvelty kun kumi halkaistu.
Ei kannata vetkutella vaan toimia nopeasti, ennen kuin asia vanhenee.
Tee kaikki siltä pohjalta, että yrität sopia asiasta ja dokumentoit
mahdollisimman paljon todistettavaan muotoon. Jos sopuun ei päästä,
joudut esittämään asian kuluttaja-asiamiehelle (ja lopulta ehkä oikeuteen)
ja hyvin paljon on kiinni näytöstä (valokuvat, sähköpostit, kirjeet, jne).
Vastapuolelle tulee antaa tilaisuus korvata vahinko.
Tuossa nyt on erilaisia mahdollisuuksia, kuten toiset vanteet tilalle,
rahallinen korvaus (varmaan helpoin) tai vanhojen vanteiden korjautus.
Viimeinen vaihtoehto vaatii yhden vanteen uusimista ja voi olla ettei se
siis onnistu halvalla. Tehtaalta tai ulkomailta voisi kysellä, jos asialla
on merkitystä.
Eli mieti, mitkä korvausvaihtoehdot hyväksyt ja tarjoa niitä. Kysy myös
vastapuolen tarjousta. Jos sopua ei synny, niin sitten soitto
kuluttaja-asiamiehelle, joka soittaa vastapuolelle. Jos sopua ei tule,
täytyy tehdä kirjallinen valitus ja vaatimus kuluttajavalituslautakuntaan.
600 euroa on niin pieni summa, että luultavasti ostavat uuden sarjan,
jos vanha oli uuden veroinen. Käytetyistä käypä korvaus on pienempi,
ehkä vain puolet.
Tee kaikki siltä pohjalta, että yrität sopia asiasta ja dokumentoit
mahdollisimman paljon todistettavaan muotoon. Jos sopuun ei päästä,
joudut esittämään asian kuluttaja-asiamiehelle (ja lopulta ehkä oikeuteen)
ja hyvin paljon on kiinni näytöstä (valokuvat, sähköpostit, kirjeet, jne).
Vastapuolelle tulee antaa tilaisuus korvata vahinko.
Tuossa nyt on erilaisia mahdollisuuksia, kuten toiset vanteet tilalle,
rahallinen korvaus (varmaan helpoin) tai vanhojen vanteiden korjautus.
Viimeinen vaihtoehto vaatii yhden vanteen uusimista ja voi olla ettei se
siis onnistu halvalla. Tehtaalta tai ulkomailta voisi kysellä, jos asialla
on merkitystä.
Eli mieti, mitkä korvausvaihtoehdot hyväksyt ja tarjoa niitä. Kysy myös
vastapuolen tarjousta. Jos sopua ei synny, niin sitten soitto
kuluttaja-asiamiehelle, joka soittaa vastapuolelle. Jos sopua ei tule,
täytyy tehdä kirjallinen valitus ja vaatimus kuluttajavalituslautakuntaan.
600 euroa on niin pieni summa, että luultavasti ostavat uuden sarjan,
jos vanha oli uuden veroinen. Käytetyistä käypä korvaus on pienempi,
ehkä vain puolet.
4matic - Ihminen ei tarvitse tämän parempaa autoa, tosin sellaista ei ole tehtykään.
Ei helvata, saavat hommata koko satsin kun ovat tuolleen tyrineet. Joka vanne jossa laikan jälki korvattava uudella. Tuo kun ei ole vahinko, vaan harkittu teko. Mistä näitä markan seppiä oikein vieläkin tulee kun on jo yli kymmenen vuotta niistä hyvistä markka-ajoista.Yarski kirjoitti:Tuossa aiemmassa viestissä raotin asiaa sen verran, että rengaskoneen takkuilun myötä olivat fiksuuttan laulattanu rälläkkää noiden kumien otossa. Ja kyllä, jälki oli niin hyvää kuin jokainen voi arvata. Voihan se olla että noi saatais korjattua, mutta jokainen vanne noista pitäisi käydä läpi.AK47 kirjoitti:Rengastöitä itse tekemättömänä mutta kuitenkin mielenkiinnolla seuranneena ihmetyttää miten vanne saadaan paskaksi rengastyötä tehdessä. Ettei olisi vanne lojunut jossakin ja "kadonnut" tai ajettu traktorilla yli tms... Tokihan saattaisi jostain huonommasta valusta lohjeta isokin pala yllättävän vähästä, mutta siinä tapaiksessa sanoisin että vastuu vanteen myyjällä/valmistajalla.Terho P kirjoitti:onko se vanne jo korjauskelvotonkin
Kyllä kai joitain pikkuvaurioita voisi joku vannefiksaamo saada korjattuakin alle 600e hinnalla aika lailla.
Yksi vanne on sellainen, että ulkokehään painettuna rälläkän laikka silpassut reilun parin sentin loven. Näitä on muutamia samassa kehässä. Vanteiden "sisäpuoli" on myös komeasti tärvelty kun kumi halkaistu.
Ja firman nimi tänne näkyviin jos ei ala homma hoitua ripeästi ja vastaavilla tai paremmilla vanteilla. Ja laita ihmeessä firman nimi privana vaikka heti ettei vaan tule tuonne mitään asiaa...
Viimeksi muokannut AK47, 13.1.2012 18:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
On täydellisen ammattitaidotonta hommaa näemmä ainakin näinAK47 kirjoitti:Ei helvata, saavat hommata koko satsin kun ovat tuolleen tyrineet. Joka vanne jossa laikan jälki korvattava uudella. Tuo kun ei ole vahinko, vaan harkittu teko. Mistä näitä markan seppiä oikein vieläkin tulee kun on jo yli kymmenen vuotta niistä hyvistä markka-ajoista.Yarski kirjoitti:Tuossa aiemmassa viestissä raotin asiaa sen verran, että rengaskoneen takkuilun myötä olivat fiksuuttan laulattanu rälläkkää noiden kumien otossa. Ja kyllä, jälki oli niin hyvää kuin jokainen voi arvata. Voihan se olla että noi saatais korjattua, mutta jokainen vanne noista pitäisi käydä läpi.AK47 kirjoitti: Rengastöitä itse tekemättömänä mutta kuitenkin mielenkiinnolla seuranneena ihmetyttää miten vanne saadaan paskaksi rengastyötä tehdessä. Ettei olisi vanne lojunut jossakin ja "kadonnut" tai ajettu traktorilla yli tms... Tokihan saattaisi jostain huonommasta valusta lohjeta isokin pala yllättävän vähästä, mutta siinä tapaiksessa sanoisin että vastuu vanteen myyjällä/valmistajalla.
Kyllä kai joitain pikkuvaurioita voisi joku vannefiksaamo saada korjattuakin alle 600e hinnalla aika lailla.
Yksi vanne on sellainen, että ulkokehään painettuna rälläkän laikka silpassut reilun parin sentin loven. Näitä on muutamia samassa kehässä. Vanteiden "sisäpuoli" on myös komeasti tärvelty kun kumi halkaistu.
Ja firman nimi tänne näkyviin jos ei ala homma hoitua ripeästi ja vastaavilla tai paremmilla vanteilla. Ja laita ihmeessä firman nimi privana vaikka heti ettei vaan tule tuonne mitään asiaa...
osaamattoman näkökulmasta ... millä paikkakunnalla tuommoinen
korjaamo on? Oliko siinä vanteilla oikean kokoiset kumit vai miksei
ne lähteneet ilman rälläkkää pois?
4matic - Ihminen ei tarvitse tämän parempaa autoa, tosin sellaista ei ole tehtykään.
Vanteen "sisäpuoli" oli kuulema niin "tasainen" että rengaskoneen koukku ei ollut pysyny siinä. Kävin kiukunpuuskissa avautumassa paikallisen Seon huoltamolla kun kahvit riipasin. Siellä ihmeteltiin vaan notta miten mahollista kun siellä koko paikkakunnan uusin ja kallein kone. Tiesin paikan historian ja muutamia luurankotarinoita on kuullut, mutta olettanut niiden olevan vain legendoja. Tuli sitten vain kiirus saada pois ja ko. paja oli ainoa mikä ehti moisella aikataululla (yllätys, ei pahemmin ruuhkaa..) alkaa revittämään noita.
Vanteella leveyttä 7,5" ja kumilla 225/40. Ei siis mikä extraleveä tossu ainakaan tuolle vanteelle.
Vanteella leveyttä 7,5" ja kumilla 225/40. Ei siis mikä extraleveä tossu ainakaan tuolle vanteelle.
On niillä varmaan vastuuvakuutus, mutta veikkaisin omavastuun olevan yli 600 euroa.keltsi kirjoitti:eiköhän tuo ole selvä juttu,vanteet joko korjataan tai uusitaan.kai tolla firmalla on vakuutus vahinkojen varalle....uskosin ainakin
4matic - Ihminen ei tarvitse tämän parempaa autoa, tosin sellaista ei ole tehtykään.
www.l-weld.fi korjaa mahdottomiakin tuhoja. ottavat taas vanteita vastaan helmikuussa. muutama rälläkän viilto ei ole isokaan vaurio ellei sillä ole halkaistu koko vannetta tms. 30cm pitkä avoin murtuma onnistuu vielä korjata, vaikka se koko 30cm siivu olisi hukassa.
Tuskin ne tällaisessa kunnossa on? nämäkin on korjauskelpoisia.
Tuskin ne tällaisessa kunnossa on? nämäkin on korjauskelpoisia.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Ja vastuuvakkuutus korvaa semmosen tärviön joka ilmenee vasta ko tuoteJarkko N kirjoitti:On niillä varmaan vastuuvakuutus, mutta veikkaisin omavastuun olevan yli 600 euroa.keltsi kirjoitti:eiköhän tuo ole selvä juttu,vanteet joko korjataan tai uusitaan.kai tolla firmalla on vakuutus vahinkojen varalle....uskosin ainakin
on luovutettu (vanne) asiakhaale
Mites sitte luovutat säretyn vantheen asiakhaale
No Merc at the moment
Tuommoinen ihan hyvkin vakuutus, koska miksi ihmeessä jonkun pitäisi myydä vakuutus sellaiselle joka poistaa renkaat rälläkällä ja korvata pöljän työ? Sensijaan jos rengaskoneessa vanne hajoaisi oikeassa vahingossa, niin se taas olisi vakuutusasia hyvinkin.pp d kirjoitti:Ja vastuuvakkuutus korvaa semmosen tärviön joka ilmenee vasta ko tuoteJarkko N kirjoitti:On niillä varmaan vastuuvakuutus, mutta veikkaisin omavastuun olevan yli 600 euroa.keltsi kirjoitti:eiköhän tuo ole selvä juttu,vanteet joko korjataan tai uusitaan.kai tolla firmalla on vakuutus vahinkojen varalle....uskosin ainakin
on luovutettu (vanne) asiakhaale
Mites sitte luovutat säretyn vantheen asiakhaale
Ohoh, vahingossa rälläköin neljää vannetta! Onneksi on vakuutus...
Tänään sitten soittelin tuolle puljun omistalle ja siinä päästiin taas eteenpäin. Oli yrittänyt hakea vastaavaa sarjaa, mutta ei Suomen maalta enää saanut. Maanantaina selviää viimeinen mesta. Laitoin kaiken täällä kuulemani perusteella hänelle tuotekoodin vannetukun sivuille, että sellaiset kiitos jos ei vastaavia löydy.
Pitkin hampain sieltä tuli vastauksia, mutta ilmeisesti näin tulee tapahtumaan. On myös kuulema juridisesti oikein, että hän ottaa kaikki vanteet. Heh, kaveri ensin käskenyt rälläkällä tuhota vanteet ja tahtoo ne vielä muistoksi. Totesinkin, että saa veikkosten ottaa jos niistä jollekkin iloa on.
Maanantaina siis kuullaan lisää. Kuvia myös piakkoin tarjolla.
Pitkin hampain sieltä tuli vastauksia, mutta ilmeisesti näin tulee tapahtumaan. On myös kuulema juridisesti oikein, että hän ottaa kaikki vanteet. Heh, kaveri ensin käskenyt rälläkällä tuhota vanteet ja tahtoo ne vielä muistoksi. Totesinkin, että saa veikkosten ottaa jos niistä jollekkin iloa on.
Maanantaina siis kuullaan lisää. Kuvia myös piakkoin tarjolla.
- Cool Hand Saku
- Rasvanäppi
- Viestit: 561
- Liittynyt: 19.3.2006 11:14
- Paikkakunta: Kausala
Tahtoo nuo rengashommat monesti olla että oletetaan niiden olevan helpompia hommia tehdä kun koneella vain pyöräyttää. Sitten siihen laitetaan joku työharjoittelija joka ei saa edes 13" peltivannesettiä päälle niin ettei yhdestä renkaasta ole vyö poikki saati sitten joku vähän matalampi ja leveämpi setti.
Älyttömän vaikea jokaisen käsittää se että kun nostat kumin käpälälle niin vastapuolella kumin reuna PITÄÄ olla vanteen "Urassa" oli sitten rengas lähdössä vanteilta tai menossa takas.
Ihan peruskoneilla ei kannata alkaa edes matalampia settejä tekemään korvausta vastaan kellekään. Oikeilla rengasliikkeen vehkeillä hommaan menee 5 minuuttia/ setti eikä vanteeseen käytännössä kosketa koko toimenpiteen aikana.
Halpa asennuskone joita usein korjaamokäytössä maksaa uutena 1500-3000€ ja oikea renkaiden asennuskone maksaa sen 20000€+ lisälaitteet.
Ikävä tapaus sinänsä, tulee turhaa säätöä niin asiakkaalle kuin pajallekin. Toisaalta saa olla kiitollinen että on vain 600€:n vanteet jotka pilalla
Älyttömän vaikea jokaisen käsittää se että kun nostat kumin käpälälle niin vastapuolella kumin reuna PITÄÄ olla vanteen "Urassa" oli sitten rengas lähdössä vanteilta tai menossa takas.
Ihan peruskoneilla ei kannata alkaa edes matalampia settejä tekemään korvausta vastaan kellekään. Oikeilla rengasliikkeen vehkeillä hommaan menee 5 minuuttia/ setti eikä vanteeseen käytännössä kosketa koko toimenpiteen aikana.
Halpa asennuskone joita usein korjaamokäytössä maksaa uutena 1500-3000€ ja oikea renkaiden asennuskone maksaa sen 20000€+ lisälaitteet.
Ikävä tapaus sinänsä, tulee turhaa säätöä niin asiakkaalle kuin pajallekin. Toisaalta saa olla kiitollinen että on vain 600€:n vanteet jotka pilalla
Kahteen aiempaan viestiin liitettynä kysyin v*ttuillessani notta laittavatko uuvet kumit sitten noihin vanteisiin mitkä on tuloillaan. Totesi ehkä pienen mätäpotun syöneenä etteivät enää vastaanota vanteita, ainakaan vähään aikaan.. Järkimiehen puhetta, pojille ohjekirja kätteen ja vannetilaus vetämään.
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
265/25r26 menee ja tulee kivasti ilman konetta (kun ei riitä halkasijalle), ihan raudoilla ja suojilla tehden. Miksei tuommonenkin vaikka onkin pienempänä hivenen jäykempi.
Jämäkkäkankainen 225/35r12 onkin sitten aikas mielenkiintonen saada vaihetuks. Rikkaihe NHL-kiekkoilijoihe kolffimopoissahi ku häätyy olla keikarivanteet ja matalat kumit.
Vielä mielenkiintosempaa on mm. purkaa+kasata ruutikuivat 50v. vanahat venäläiset kuorkin renkaat ehjänä ruosteisilla lukkovanteilla, joissa lukkopanta on katkasematon, eli painetaan soikiana pois urastaan.
Liikkeenharjottajan kannattas ehkä miettiä onko sittenkään oikealla alalla, tuommoset kalossit kun vaihtunee koneittakin.
Jämäkkäkankainen 225/35r12 onkin sitten aikas mielenkiintonen saada vaihetuks. Rikkaihe NHL-kiekkoilijoihe kolffimopoissahi ku häätyy olla keikarivanteet ja matalat kumit.
Vielä mielenkiintosempaa on mm. purkaa+kasata ruutikuivat 50v. vanahat venäläiset kuorkin renkaat ehjänä ruosteisilla lukkovanteilla, joissa lukkopanta on katkasematon, eli painetaan soikiana pois urastaan.
Liikkeenharjottajan kannattas ehkä miettiä onko sittenkään oikealla alalla, tuommoset kalossit kun vaihtunee koneittakin.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Jotain tämäntyyppistä tuli itelläkin kokeiltua muuan vuosi sitten.. sittemmin oppinut jo vähän laskemaan, millaisia tarjouksia antaa ja millä aikataululla.Easy Rider kirjoitti: Vielä mielenkiintosempaa on mm. purkaa+kasata ruutikuivat 50v. vanahat venäläiset kuorkin renkaat ehjänä ruosteisilla lukkovanteilla, joissa lukkopanta on katkasematon, eli painetaan soikiana pois urastaan.
Hengissä kuiten selvittiin siitäkin hommasta.