Autoalan tiedotuskeskuksen tiedotteen mukaan henkilöautojen ensirekisteröinnit helmikuussa 2007 laskivat edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna koko maassa 9,0%.
Henkilöautomyynti on romahtanut (1-2/2007 verrattuna 1-2/2006), kun jättää Uudenmaan (-3,2%) pois tarkastelusta, jossa työsuhdeautoilla lienee olennainen osuus.
Itä-Uusimaa -15,1%
Varsinais-Suomi -13%
Päijät-Häme -15,5%
Kymenlaakso -17,8%
Etelä-Karjala -18,1%
Etelä-Savo -12,9%
Pohjois-Savo -13,2%
Pohjois-Karjala -13%
Keski-Suomi -13,1%
Etelä-Pohjanmaa -10,7%
Pohjanmaa -15,6%
Keski-Pohjanmaa -15,5%
Kainuu -11,1%
Lappi -12,2%
Muissa maakunnissa pudotus on alle 10%.
Oletettavasti autokaupan kustannusrakenne on varsin kiinteä, joten myynnin laskulla voi olla tuloksiin suora vaikutus. Autokauppa on menestynyt hyvin menneinä vuosina. Yritystele.fi tietojen mukaan esimerkiksi Volvo Auto Oy Ab:n nettotulos oli 28,6 milj. €, sijoitetun pääoman tuotto 11,7% ja omavaraisuusaste 78,9% v. 2005. VV-Auto Group konsernissa vastaavat luvut olivat 28,2 milj. €, 38,9% ja 12,1%. Pörhön Autoliike konsernissa luvut olivat saman lähteen mukaan -86.000 €, 3,2% ja 24,8%.
Olisko nyt jo aika koittanut?
Käytettyjen tuonti v. 2006
Eiköhän verouudistus ala olla jo autokaupankin etu ja intressi.
Lähde: Tuulilasi 2.3.2007, nettisivut (kirjoittaja: Jorma Viitanen)
”Volvo, Mercedes-Benz ja BMW muodostivat vuonna 2006 yli puolet koko käytettyjen henkilöautojen tuonnista. Vaikka tuonti hieman supistui edellisvuodesta, kolmen kärkimerkin tuonti oli niin suurta, että se vaikuttaa jossakin määrin myös uusien autojen myyntiin… Kuuden merkin käytettyjen tuonti jopa ylitti uutena myytyjen autojen määrän.
”Saksassa uudet dieselit ovat bensiiniautojen hintoihin verrattuna selvästi edullisempia kuin Suomessa. Kun autojen arvonaleneminen on Saksassa nopeampaa, hintaero Suomeen käytettyjen markkinoilla kasvaa vielä suuremmaksi.”
http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?suba ... cle=138696
http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?suba ... cle=138727
Eiköhän verouudistus ala olla jo autokaupankin etu ja intressi.
Lähde: Tuulilasi 2.3.2007, nettisivut (kirjoittaja: Jorma Viitanen)
”Volvo, Mercedes-Benz ja BMW muodostivat vuonna 2006 yli puolet koko käytettyjen henkilöautojen tuonnista. Vaikka tuonti hieman supistui edellisvuodesta, kolmen kärkimerkin tuonti oli niin suurta, että se vaikuttaa jossakin määrin myös uusien autojen myyntiin… Kuuden merkin käytettyjen tuonti jopa ylitti uutena myytyjen autojen määrän.
”Saksassa uudet dieselit ovat bensiiniautojen hintoihin verrattuna selvästi edullisempia kuin Suomessa. Kun autojen arvonaleneminen on Saksassa nopeampaa, hintaero Suomeen käytettyjen markkinoilla kasvaa vielä suuremmaksi.”
http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?suba ... cle=138696
http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?suba ... cle=138727
saunan takana on tilaa
[tilitys]Kääntää ja vääntää tätä mitenpäin tahansa niin ei tästä tule kuin vihaseksi. Mikä tämän maan hallitsijoita vaivaa? Minkä verran Tullilla on herneitä nenässä? Eikö tähän voisi saada jonkin yksinkertaisen ja toimivan ratkaisun, ilman loputonta jargoniaa ja pykäläviidakkohelvettiä. On se, jos ei tapeta sodan melskeissä niin sitten tehdään kiusaa niin paljon kuin keretään. V*tun katkerat pikkusielut. Yhtä perkelettä.
[/tilitys]
Ps. Muutama soljuva veroeuro saadaan kun lopetetaan ooppera.
[/tilitys]
Ps. Muutama soljuva veroeuro saadaan kun lopetetaan ooppera.