Mistä lähtee OM603 hehkun merkkivalon signaali?

Keskustelua mese.fi:n omasta wikitietokannasta.

http://www.mese.fi/mekka/
Vastaa Viestiin
gunslinger
Viestit: 11
Liittynyt: 14.9.2011 8:23
Paikkakunta: Oulu

Mistä lähtee OM603 hehkun merkkivalon signaali?

Viesti Kirjoittaja gunslinger »

Otsikosta löytyy itse kysymys. Tuli laitettua tuommonen ameriikan kulkine, joka on dieselöity pari vuotta sitte OM603:lla. Muuten tehty siistiä ja hyvää jälkeä, mutta hehkulle ei oo merkkivaloa lainkaan (tai sitte se on palanu). Miten nuisa toimii se hehkutus, minkälaista palikkaa sieltä pitää ettiä? Jos hehkutulpalta lähtee eteneen niin varmaan sen hehkureleen jostain löytää, vaan siitä eteenpäin?
Avatar
JiiTee_
Viestit: 2970
Liittynyt: 20.10.2010 0:43
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja JiiTee_ »

Hehkurele löytyy yleensä kuskinpuolen etutolpan kulmasta, löytyy johtoja seuraamalla.
® Mesen linttaklubi
® Mesen Porkkana-klubi

Mb s124 300tdt 4matic
Mb s124 300td

Ja etellisiä sen verran ettei millään jaksa luetella. :)
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Jaa-a, enpä tiedä mutta tervetuloa foorumille kuitenkin. :D

Vois kait tuo tulla hehkureleeltä?

Muoks, olinpas hidas.
gunslinger
Viestit: 11
Liittynyt: 14.9.2011 8:23
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja gunslinger »

JiiTee_ kirjoitti:Hehkurele löytyy yleensä kuskinpuolen etutolpan kulmasta, löytyy johtoja seuraamalla.
Jaa se on kovinki yleistä dieselöidä chevyjä mersun koneilla? Arvostan toki jokaista kommenttia, mutta ei tässä nyt eteenpäin olla menty sen suhteen, että mistä sille hehkun merkkivalolle se signaali tulee? :D
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Eikös se siknaali tule juurikin sieltä hehkureleeltä siihen merkkivalolle? Ei ole yleistä diisselöinti toisen merkin koneeseen vaihtamalla.
gunslinger
Viestit: 11
Liittynyt: 14.9.2011 8:23
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja gunslinger »

Miten tuo hehkun automatiikka alunperin mersussa toimii? Hehkutusaikahan on riippuvainen koneen lämpötilasta. Ku kabiinissa kääntää virran päälle, niin mihin sieltä lähtee virta? Eli mikä on se komponentti mikä määrää kuinka kauan rele on päällä?

Yleensähän nuo jälkikäteen dieselöidyt autot on tehty niin, että sinne on vain vedetty piuhat kojelautaan ja hehkutus tapahtuu erillisellä napilla. Tuossa sen hehkun pitäisi kuitenkin toimia automaattisesti virtalukon kautta..

Niin ja tuo kommentti nuiden yleisyydestä oli tarkotettu JiiTeelle.. Postauksen toisessa lauseessa sanon, että kyseessä on jälkikäteen dieselöity auto ja JiiTee opastaa että "rele on yleensä paikassa X". Valitettavasti rele ei nyt vain ole paikassa X kun kyseessä tosiaan on jälkikäteen dieselöity (eri mantereelta kotoisin oleva) auto :wink:
Avatar
AriK123
Viestit: 869
Liittynyt: 30.9.2005 21:08
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Alkuperäisessä järjestelmässä hehkurele arpoo sopivan hehkutusajan ja vilkuttelee hehkun merkkivaloa. Kyseessä on musta boksi, suunnilleen tuollainen:
http://www.merteil.fi/kuva-data/28640.jpg

Tietääkseni joissakin malleissa on erillinen, releeseen liitetty lämpöanturi koneen kyljessä ja toisissa taas rele päättelee muuten hehkutusajan?
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
potox
Pirunkepin löytäjä
Viestit: 988
Liittynyt: 26.10.2010 0:06

Viesti Kirjoittaja potox »

hmmm... tämä kiinnostaa :D
onkos kellään tietoa, kuinka se sen ajan arpoo? eli voisiko sitä jopa lisätä kotikonstein :lol:
® Mesen linttaklubi
gunslinger
Viestit: 11
Liittynyt: 14.9.2011 8:23
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja gunslinger »

Nyt tulee hyödyllistä tietoa, kiitoksia! Pitää päivännävöllä tutkailla sitä konehuonetta ja koittaa löytää se rele nyt enshätiin.

Kuvasta veikkaisin, että tuohon isoon kantaan tulee virta sisälle, kuus keskikokosta menee ite hehkuille ja neljä pientä on herätettä jne varten. Pitää ottaa yleismittari kaveriksi, ja kattoa miten se oikein skulaa.
Avatar
JiiTee_
Viestit: 2970
Liittynyt: 20.10.2010 0:43
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja JiiTee_ »

Ameriikan kulkine voi tarkoittaa myös saksalaista vientimallin (täsä tapauksesa ylläripylläri amerikkaan) Mersua joka on ollut alunperin bensiinimoottorilla ja sitten dieselöity, tai näin ainakin unenpöpperöissäni taisin aatella.. :lol:
® Mesen linttaklubi
® Mesen Porkkana-klubi

Mb s124 300tdt 4matic
Mb s124 300td

Ja etellisiä sen verran ettei millään jaksa luetella. :)
gunslinger
Viestit: 11
Liittynyt: 14.9.2011 8:23
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja gunslinger »

Nojoo, ite en edes ajatellu tuommosta skenaariota, mutta ihan mahollistahan tuoki ois ollu :D vedän siis takaisin aiheettoman sarkasmini tuolta aiemmasta kommentista!
Avatar
Multiviri
aktiivimeseläinen
Viestit: 2943
Liittynyt: 22.10.2010 14:31
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Multiviri »

Itsellä tuli myös Amerikan tuonti mersu mieleen heti ensimmäisenä :D

Alfamerin kirjasta saisi varmaan tiedon mitä kautta tulee hehkuvalolle virta, on vain kirja hukkunut johonkin. Jos löydän niin katson minkä värinen ja mistä lähtevä piuha ohjaa tuota valoa.
www.mbosa.fi
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
gunslinger
Viestit: 11
Liittynyt: 14.9.2011 8:23
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja gunslinger »

Tuossa liikenteeseen lähteissä kuikuilin sinne pellin alle, niin ohan tuossa dieselöinnissä tehty hyvää työtä. sielä oli alkuperänen hehkurele, alkuperäset johtosarjat jne jne. Ei vain päässy mittaileen vielä ku ei ollu kaveria siinä käsillä kääntämässä virtaa päälle..
Avatar
AriK123
Viestit: 869
Liittynyt: 30.9.2005 21:08
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Sieltä pienestä liittimestä sen hehkun merkkivalon johdon pitäisi lähteä. En nyt muista, mikä se niistä oli.
gunslinger
Viestit: 11
Liittynyt: 14.9.2011 8:23
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja gunslinger »

pitää ottaa joku siihen kaveriks ja kattoa mittarilla, mitä ne sanoo ku kääntää virran päälle. suurempi mysteeri lienee, että minne ne johdot siitä menee :D siinä kuitenki on ainaki pätkä sitä mersun alkuperästä johtosarjaa, pitää vain koittaa sitte metästää se toinen pää..
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2274
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

,.
Viimeksi muokannut Leemu, 18.5.2021 19:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
gunslinger
Viestit: 11
Liittynyt: 14.9.2011 8:23
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja gunslinger »

Valtavasti kiitoksia!
gunslinger
Viestit: 11
Liittynyt: 14.9.2011 8:23
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja gunslinger »

Hämmentävä kampe. Onko tuo mahollista, että jos sielä on johot oikeen pahasti väärin kytketty, niin se ei lopeta hehkuttamista ennenku starttaa? Sieltä meinaan oli vedetty yheltä hehkulta johto kabiiniin, ja sitte se oikea merkkivalon johto meni samaan nippuun niiden hehkujen johtojen kanssa. Muista johoista ei tietoa, ne katos johonki sinne viidakkoon.

Aikasemmin se toimi niin, että ku käänsi virrat päälle, niin sinne sytty se valo, ja se ei sammunu ennenku starttas (vaikka kuin kauan ootti), ja se tosiaan tuli suoraan hehkutulpalta. Ny sen irti sieltä hehkulta, ja vaihoin siihen kiinni sen oikean merkkivalon johon, niin nyt se tuntuu toimivan niinku pitääki..
Avatar
AriK123
Viestit: 869
Liittynyt: 30.9.2005 21:08
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Hehkutushan jää alkuperäisessä systeemissä päälle hetkeksi merkkivalon sammumisen jälkeenkin, eli valo vain antaa luvan käynnistää. Mitähän se hehkutusaika maksimissaan olisi, puolen minuutin ja minuutin välillä? Jos hehkutuksen jättää päälle, jossain vaiheessa releen pitäisi napsahtaa ja hehkutuksen loppua.

Itse odottelen varsinkin pakkasella vielä hetken merkkivalon sammumisen jälkeen ja starttaan vasta sitten. Kovemmilla pakkasilla voi tehdä tuplahehkutuksen.
gunslinger
Viestit: 11
Liittynyt: 14.9.2011 8:23
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja gunslinger »

Jos se minuutinki saattaa hehkuttaa, niin sitte se saatto toimia ihan oikein alusta lähtien. Vaan on se parempi nuin ku mitä se oli lähteisä. Ny pitäs vielä selvittää, että mikä johto se on, mikä tuossa oli kytkettynä siihen merkkivalon napaan. Se kuitenki tuli samassa nipussa niiden hehkujen johtojen kanssa, oli se saattais olla se anturin johto.

Sitte toki kiinnostaa seki, että mikä piuha sielä anturin johossa nyt on kiinni.. Se kuitenki tuntuu kohtuu järkevästi arpovan niitä hehkutusaikoja, kylmänä 5 - 10 sekuntia ja kuumana ehkä muutama sekunti.
Avatar
mjo33400
Elektroniikkaguru
Viestit: 493
Liittynyt: 14.3.2006 11:31
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Hehkureleen kytkentä on ollut mekassa vuosikaudet. :wink: http://www.mese.fi/mekka/index.php?title=W124_hehkurele
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Mersutiedon Mekka, mese.fi:n oma wikitietokanta”