Tervehdys te viisaat että laajasti kokeneet asintuntijat.
Nakessa (300TE -92), muutoin kohtuu siisitssä, on pientä sanomista maalipinnassa.
- kiveniskemää edessä & alahelmoissa pyöräkoteloiden jättöpuolella (muoviosissa)
- pari pietä alkavaa ruosterosoa: bensatankin luukkun yläreuna & takakilven ruuvikannan kupeessa (& etuoven alahelman saumakohdassa sisäpuoli)
Onko järkevää ajatella teetättäväksi 'puolimaalausta' = alaosa, kaikki muoviosat ? (kuinkas nuo rajan yläpuolella olevat..)
Onko käsitystä kustannuksista?
Entäpä jos harrasetpohjalta suhtautuu asiaan:
- maalipurkki & pikkuruisku & autotalli
- kuinka pohjat pitäsi valmistella eritoten alkavat ruosetkohdat: mora-putsatun 'ruskean' suoraan päälle maalaamisessa ei liene järkeä...?
eli kuinka pohja pitäsi valmistella paikkamaalauksessa oikein, vai onko oikein tehty paikkamaalaus sama kuin kokomaaluas?
Kiveniskemät & pikkurosot; kuinka kannattaa fiksata
Terve vaan!
Rässi66 tai Mika S taitavat olla oikeat miehet vastaamaan tähän kysymykseen. Tai sitten joku muu reikä-klubilaisista.
Parista W124:stä olen joskus aikoinaan maalauttanut pelkän alaosan kiveniskemien takia. Jälki oli hyvää ja sävyt sattuivat. Metallivärien kanssa aika tarkkaa hommaa... Tonnilla saa varmaan jo vaikka mitä, riippuen puratko ja kasaatko auton itse, ja minkä verran pohjatöitä joudutaan tekemään. Etulokasuojia ei kannata juuri käydä paikkailemaan, ne ovat halpoja kuin makkara.
Rässi66 tai Mika S taitavat olla oikeat miehet vastaamaan tähän kysymykseen. Tai sitten joku muu reikä-klubilaisista.
Parista W124:stä olen joskus aikoinaan maalauttanut pelkän alaosan kiveniskemien takia. Jälki oli hyvää ja sävyt sattuivat. Metallivärien kanssa aika tarkkaa hommaa... Tonnilla saa varmaan jo vaikka mitä, riippuen puratko ja kasaatko auton itse, ja minkä verran pohjatöitä joudutaan tekemään. Etulokasuojia ei kannata juuri käydä paikkailemaan, ne ovat halpoja kuin makkara.
Yllättävän kova homma vain noissa kiveniskemissä, vaikkei äkkiseltään uskoisi.
Jos hyvin haluaa tehdä on otettava pohjia myöten auki, syvimmistä iskemistä löytyy yleensä ruostettakin ja ruosteen päälle ei kannata maalata jos haluaa maalauksesta kestävän.
Rustasin pikasesti jonkilaiset ohjeet jos joku kotosalla haluaa harjotella..
Ja jos täysin puutaheinää kirjottelin tai jotain jäi puuttumaan, niin korjatakkin saa..!
Muistuttaisin et kun pohja/maalaushommia tekee, niin ei ole yhtä ainoata ja oikeaa tapaa tehdä, niin monta on tapaa, kun on tekijääkin.
Ruostepaikat voi sipasta esim. lamellilaikalla puhtaiksi, jonka jälkeen 'särmätään' reunat, eli hiotaan koneella maalin ja pellin raja mahdollisimman loivaksi, jotta kitillä olisi enemmän tartunta pintaa.
Tämän jälkeen kittaus ja kitin alle ei kannata vielä mitään korroosionestoja vedellä, koska heikentää kitin tarttuvuutta.
Ja nyt alkaa se hauska osuus, kitin hiominen Aloita karkealla paperilla 80-120 jäykän hiomatuen kanssa, jolla kittiklöntti hiotaan ristikkäisvedoin/työnnöin _karkeisiin_ muotoihin. Kun haluttu muoto alkaa lähestyä, vaihdetaan paperi astetta hienompaan ja hellin vedoin aletaan pikkuhiljaa työstämään klönttiä oikeaa muotoa kohti, käyttäen karkeuksia 160->240->320->400, tämä siksi koska hiomajälki pitää saada pois ettei ala paistelemaan ajan saatossa.
Eteenpäin, kun klöntti on käsitelty käsin tuolla 400, otetaan epäkeskohiomakone johon 400 paperi ja aletaan ottamaan hiomajälkeä pois, taas hellästi pykälittäin nousten sinne 800-1000 asti.
Jos lopputulos tyydyttää, poistetaan pölyt paperilla ja paineilmalla.
Vesihiontaa ei tässävaiheessa kannata käyttää koska kitti imee vettä itseesä ja kuivaminen kestää kauan.
Tämänjälkeen voidaankin vetästä korroosinestot vikapaikan päälle, pari maalauskertaa riittää, kerrosten välillä n.15min haihdutusta.
Jos kittihommat on tehty niin hyvin, ettei hiomaväriä ei tarvita voidaan vikapaikka värittää heti, kun korroosionestot on kuivahtanu.
-Antti
Jos hyvin haluaa tehdä on otettava pohjia myöten auki, syvimmistä iskemistä löytyy yleensä ruostettakin ja ruosteen päälle ei kannata maalata jos haluaa maalauksesta kestävän.
Rustasin pikasesti jonkilaiset ohjeet jos joku kotosalla haluaa harjotella..
Ja jos täysin puutaheinää kirjottelin tai jotain jäi puuttumaan, niin korjatakkin saa..!
Muistuttaisin et kun pohja/maalaushommia tekee, niin ei ole yhtä ainoata ja oikeaa tapaa tehdä, niin monta on tapaa, kun on tekijääkin.
Ruostepaikat voi sipasta esim. lamellilaikalla puhtaiksi, jonka jälkeen 'särmätään' reunat, eli hiotaan koneella maalin ja pellin raja mahdollisimman loivaksi, jotta kitillä olisi enemmän tartunta pintaa.
Tämän jälkeen kittaus ja kitin alle ei kannata vielä mitään korroosionestoja vedellä, koska heikentää kitin tarttuvuutta.
Ja nyt alkaa se hauska osuus, kitin hiominen Aloita karkealla paperilla 80-120 jäykän hiomatuen kanssa, jolla kittiklöntti hiotaan ristikkäisvedoin/työnnöin _karkeisiin_ muotoihin. Kun haluttu muoto alkaa lähestyä, vaihdetaan paperi astetta hienompaan ja hellin vedoin aletaan pikkuhiljaa työstämään klönttiä oikeaa muotoa kohti, käyttäen karkeuksia 160->240->320->400, tämä siksi koska hiomajälki pitää saada pois ettei ala paistelemaan ajan saatossa.
Eteenpäin, kun klöntti on käsitelty käsin tuolla 400, otetaan epäkeskohiomakone johon 400 paperi ja aletaan ottamaan hiomajälkeä pois, taas hellästi pykälittäin nousten sinne 800-1000 asti.
Jos lopputulos tyydyttää, poistetaan pölyt paperilla ja paineilmalla.
Vesihiontaa ei tässävaiheessa kannata käyttää koska kitti imee vettä itseesä ja kuivaminen kestää kauan.
Tämänjälkeen voidaankin vetästä korroosinestot vikapaikan päälle, pari maalauskertaa riittää, kerrosten välillä n.15min haihdutusta.
Jos kittihommat on tehty niin hyvin, ettei hiomaväriä ei tarvita voidaan vikapaikka värittää heti, kun korroosionestot on kuivahtanu.
-Antti
Juu, hapoista en tiiä kun ei ole käytännön kokemusta.BENZO kirjoitti:Kyllä se happoväri on vedettävä puhtaalle pellille, ja siihen päälle kitti, jos on tarvis Eikä ihan noin karkealla ole vissiin tarvis hioa (80/100)
Koulussa vedettiin kitti paljalle pellille, päälle dp40 joka on epoksipohjamaali, siihen graymatic (hiomaväri) ja ppg:n kamppeita käytettiin.
Ohan se 80 aika krouvi, 120kin riittää
Ja riippuu paljon kitatusta pinta-alasta, kämmenen kokoset paikat menee vaik 240, mut jos on neliön kitattu pelti joka vipottaa joka suuntaan, tulee juhannus, joulu ja uusvuosi jos sitä tolla 240 lähtee hinkkaamaan..
-Antti