Pesuri ei enää riitä, APU LÖYTY

Keskustelua autonhoidosta.
Avatar
ram
aktiivimeseläinen
Viestit: 2360
Liittynyt: 08.5.2011 14:49
Paikkakunta: Numminen

Viesti Kirjoittaja ram »

Eli olen koekaniini tuon HD mallin kanssa :cry:
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
Avatar
C-Klasse
Viestit: 918
Liittynyt: 27.1.2007 20:54
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja C-Klasse »

Nyt kun on musta auto niin tarvii vähän enemmän kiinnittää huomiota painepesuunkin näköjään. Kärcherin ammattimallin kuumavesipesurilla pesen ja haluaisin ettei jäisi yhtään puolipuhdasta kalvoa kylkiin.

Nyt on ollu käytössä IKH:n rekkapesu 1 % vahvuisena esipesussa ja sitten huuhtelu, veden lämpötila molemmissa 60 astetta. Pitääkö nostaa lämpöjä, aineen väkevyyttä vai vaihtaa ainetta?

Entäs sitten nää huuhteluvahat, toimiiko ne niinku vahat oikeasti ja estääkö likaantumista? Voitteko suositella jotain merkkiä ns. teollisuuskäyttöön ku pitää rekkaakin pestä "jonkin verran" näin kurakeleillä :roll:
Ex S204 220 CDI A Avantgarde
Vito W639 109 CDI
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

Ainetta sen kummemmin tuntematta voisin kyllä sanoa että melko laihaa on seos. Mulla oli tässä joskus Wiiman traktoreiden yms vehkeiden pesuun tarkoitettua ainetta (lieköhän samaa kuin tuo rekkapesu) niin 15-20% seos alkoi olehmaan sopiva esipesuun. Vastaavasti esim Prestan Taxi Cleanerilla saa suht puhtaan pinnan jo 10% seoksena, JL-tuotteiden RK-24 samalla seoksella vielä jopa hieman puhtaamman...

Nuo huuhteluvahat on lähinnä tarkoitettu helpottamaan kuivaamista ja kai ne jonkunlaisen suojankin jättävät seuraavaan pesuun asti, ittelä on käytössä JL Tuotteiden Märkävaha kun jotkut asiakkaat haluavat "pikavahan". Vaahdottimen kautta pintaan, tovin odottelu, huuhtelu ja kappas, vahaamaton auto hylkii vettä.
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
Avatar
C-Klasse
Viestit: 918
Liittynyt: 27.1.2007 20:54
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja C-Klasse »

Nostin väkevyyden 2 %:iin ja lämmön 80 asteeseen niin näkyvää harmaata kalvoa ei enää jääny mihinkään. Hyvin jo riittää meikäläiselle. Pesen auton ainakin kerran viikos jos on likaiset ilmat. Hyvänä ne on pysyny tälläkin tyylillä vaikka tarkka mies varmaan pesiskin käsin! Itse pelkään hinkkaavani maalipinnan pilalle joten en tee sitä sitten ollenkaan. Autokaupois oon joskus nähny aika uusia rakkaudella pilalle hinkattuja kalliitakin autoja :shock:

Kiitti vinkistä vahojen suhteen, pitää kattoa mitä löytyy tarpeeksi isoina kontteina!
Ex S204 220 CDI A Avantgarde
Vito W639 109 CDI
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

Ne on taidettu hinkata pilalle rakkaudella harjapesukoneessa :)

Oikeaoppinen auton hellyyttely ei maalipintaa pilaa, mmm, 2 ämpäriä, lampaanpersuskinnas, hellää ph-neutraalia omenantuoksuista shamppoota, ihanan liukas hyvin vahattu ja auto-foamilla esipesty maalipinta. <3 <3 <3
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
Avatar
C-Klasse
Viestit: 918
Liittynyt: 27.1.2007 20:54
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja C-Klasse »

Joo, en tiedä tuleeko autopesussa niitä pyöröjälkiä mutta ruma mikä ruma!
Nyt hommasin Kärcherin omaa pesuainetta, joka on tarkoitettu kuumavesipesuun. RM81 pesee kyllä hyvin prosentin seoksella. Lähtee kaikenlainen scheisse pois. Ei ole edes kallista ainetta kun se esilaimennetaan ensiksi litra kolmeen litraan vettä ja sitte tosiaan prosentin seoksella painepesurilla 8)

Pesurin mukana tuli pieni pullo tuota, mutta en ollu muistanu koko ainetta...
Ex S204 220 CDI A Avantgarde
Vito W639 109 CDI
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

Harjapesussahan niitä tulee, ja autoliikkeiden autoissa voi näkyä fiksareiden työnjäljetkin kivoina hologrammeina ja pyörteinä...
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

ram kirjoitti:Onkos kellään tuota HD-mallia käytössä :?:

Vähän kaipaisin vertaistukea :oops:
Minulla on todennäköisesti ensiviikosta eteenpäin :D
Avatar
C-Klasse
Viestit: 918
Liittynyt: 27.1.2007 20:54
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja C-Klasse »

Onko porukoilla kokemusta Kärcherin HDS -sarjaan tarjottavista vaahdottimista Easyfoam ja Innofoam? Paljon tuntuu noita vaahdotusjuttuja olevan, kun juutuubia ja keskusteluja aiheesta selailee... Hommaanko vain tiukemman suuttimen, että saan pinttyneen lian pois?

Vaahdotus olis toimiessaan kiva, ettei tarvis päästää niin tiukalla suuttimella. Voi rekan alumiinisesta bulk-säiliöstä maali lohkeilla jos joutuu liian kovasti pesemään...
Ex S204 220 CDI A Avantgarde
Vito W639 109 CDI
Wolfie
Viestit: 688
Liittynyt: 11.2.2011 5:14

Viesti Kirjoittaja Wolfie »

Paljoa se pesuteho ei riipu itse vaahdottimesta, enemmänkin siitä käytetystä aineesta.

Noista kahdesta kyseisestä ei ole itsellä tietoa eikä kokemusta mutta pääsääntöisesti kaikki mitkä liitetään painepesurin suutinputken tilalle ja sisältävät oman pesuainesäiliön tuottavat parhaimman vaahdon. Ne mitkä saa liitettyä pesuriin itseensä kiinni ja vetävät pesuaineen jostain purtilosta, sekoittavat ja työntävät ulos pesurin omasta suutinputkesta ovat melko hyödyttömiä.

Ja sitä pinttynyttä likaa ei saa pois pelkällä vaahdolla. Paitsi jos kokeilet vaahdottaa tarpeeksi tymäkkää oksaalihappoa... Semmoinen ruskeanharmaa likakalvo joka jää esipesun jälkeen pintaan ei poistu muutakuin mekaanisella pesemisellä. Tai tosiaan niin tymäkällä pesuaineella/hapolla että lähtee varmasti vahatkin ja oikein hassuissa tapauksissa maalitkin :D
® Mesen linttaklubi
- Kiire on köyhyyden merkki
Linttaristin haltija 24.11.2012 ->
Avatar
C-Klasse
Viestit: 918
Liittynyt: 27.1.2007 20:54
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja C-Klasse »

Wolfie kirjoitti:Paljoa se pesuteho ei riipu itse vaahdottimesta, enemmänkin siitä käytetystä aineesta.

Noista kahdesta kyseisestä ei ole itsellä tietoa eikä kokemusta mutta pääsääntöisesti kaikki mitkä liitetään painepesurin suutinputken tilalle ja sisältävät oman pesuainesäiliön tuottavat parhaimman vaahdon. Ne mitkä saa liitettyä pesuriin itseensä kiinni ja vetävät pesuaineen jostain purtilosta, sekoittavat ja työntävät ulos pesurin omasta suutinputkesta ovat melko hyödyttömiä.

Ja sitä pinttynyttä likaa ei saa pois pelkällä vaahdolla. Paitsi jos kokeilet vaahdottaa tarpeeksi tymäkkää oksaalihappoa... Semmoinen ruskeanharmaa likakalvo joka jää esipesun jälkeen pintaan ei poistu muutakuin mekaanisella pesemisellä. Tai tosiaan niin tymäkällä pesuaineella/hapolla että lähtee varmasti vahatkin ja oikein hassuissa tapauksissa maalitkin :D
Kiitti realismista! Pistin tänään sitten tilaukseen 15- ja 25 -asteiset suuttimet sekä nettikaupasta tämmöisen pyörivän harjan http://www.kaerchershop-schreiber.de/kr ... 18169.html.

Ei se vaan pidemmän päälle lähde puhtaaksi mikään auto ilman pientä mekaanista pesua. Tutkin netin foorumit Suomesta, Saksasta ja UK:sta.
Nuo Kärcherin vaahtovehkeet maksaa ihan hunajaa, 470-600 € hinnaston mukaan. Silti joutuu lopuksi harjalla pesemään.

Nyt sitten ideana olis esipesu lämpimällä vedellä ja pesuaineella, sitten harjapesu ja sen jälkeen huuhtelu. Pitäis olla turvallinen käsittely?
Ex S204 220 CDI A Avantgarde
Vito W639 109 CDI
Wolfie
Viestit: 688
Liittynyt: 11.2.2011 5:14

Viesti Kirjoittaja Wolfie »

PT Foam lance esim http://projectech.fi/esipesu.html maksaa millä tahansa valitsemallasi painepesuriadapterilla postitettuna noin kaheksankymppiä ja pieksee melkolailla jokaikisen kärcherin ja kränzlen ja nilfiskin sun muiden omat vaahdottimet.

Tolla pyörivällä painepesuharjalla saat kyllä komiat jäljet nopiasti aikaiseksi :)
Harjat kyllä raapii pintaan enempi naarmua kuin edes perusnormaali sieni. Edellyttäen tietysti että se sieni on puhdas eikä noukittu suoraan autotallin lattialta...
Tähänmennessä ainut suht naarmuttamaton harjasmateriaali on aito villisiankarva/harja. Niitä ei kyllä ihan jokapaikasta löydy... Mulla on yksi ja sitä en silti uskalla käyttää kuin vanteille.

Kuivaan pintaan vahaturvallinen esipesuaine valitsemallasi tavalla, joko vaahdottimella taikka suihkeena, hetken vaikutus, reipas huuhtelu, käsinpesu valitsemallasi pesuvälineellä (suosittelen pehmeää silikonitonta sientä taikka pesukinnasta oli se sitten mikrokuituinen taikka synteettiskarvainen taikka aito lammaskarvainen) kunhan pidät sen itse pesuvälineen puhtaana jatkuvasti, tietysti vahaturvallinen shamppoo kaverina ja jälleen reipas huuhtelu.
Tehokkain ja vahaturvallisin pesutapa mahdollisimman pienellä riskillä aiheuttaa naarmuja.
® Mesen linttaklubi
- Kiire on köyhyyden merkki
Linttaristin haltija 24.11.2012 ->
Avatar
C-Klasse
Viestit: 918
Liittynyt: 27.1.2007 20:54
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja C-Klasse »

Nooh, perhana... Jospa mä pesen sillä sitten vaan rekkaa. Valkoinen koko auto ja muutenkaan ei oo niin nuukaa. Hommaan vaikka sieniä ja kintaan henkilöautoa varten. Sakemannit suosittelee tuota harjaa, mutta on sitte vaan mainospuheita :lol:. Toki, taitaa se samat naarmut tehdä tuo Shellinkin pesu, että tuskin huonompi vaihtoehto kahdesta naarmujen kannalta huonosta! Mä en ehkä oo tarkimmasta päästä naarmujen suhteen, mutta en toki tahallani niitä viitti ruveta tekemään oikein urakalla!
Ex S204 220 CDI A Avantgarde
Vito W639 109 CDI
Avatar
C-Klasse
Viestit: 918
Liittynyt: 27.1.2007 20:54
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja C-Klasse »

Ekaa kertaa pesin auton käsin tänään. Oli harmaasuolattu maakuntamme valta- ja kantateillä oikein urakalla. Hommasin Korrekin pesukintaan, kaks sankoa sekä Sonaxin Pikapesu shampoota ja Vahashampoota. Esipesin painepesurilla Kärcherin hyvällä ja riittoisalla RM 81 ASF -aineella 80 asteisella vedellä 1%:n väkevyydellä. Huuhtelun jälkeen varsinainen pesu vahashampoolla ja sitten vielä huuhtelu painepesurilla.

Esipesu oli kyllä hyvä; huuhtelusangon pohjalla ei hiekkaa kyllä näkyny. Aikaakaan tuohon käsinpesuun ei lopuksi kauaa mee ku tarvii lähinnä käydä joka kohta vaan läpi. Tästä voi tulla ihan tapa. Kiitoksia vinkeistä!
Ex S204 220 CDI A Avantgarde
Vito W639 109 CDI
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

Jep, esipesuun 20 min ja kinnaspesuun 5 min ja kuivaus 5 min...
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
Avatar
C-Klasse
Viestit: 918
Liittynyt: 27.1.2007 20:54
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja C-Klasse »

Varustelukierre kiihtyy; tilasin projectech.fi -kaupasta sen jämäkämmän vaahdottimen ja Bilt-Hamberin vaahdot siihen kylkeen. "Kun kaikki sitä niin kehuu" :lol:. Tosin, nää vehkeet on kuitenkin sen verran edullisia että ei autonpesu kalliiksi tuu näinkään vaikka vähän varusteleekin. Oletan, että tuo vaahtolanssi kestää vuosikaudet ja sillähän voi ampua monenlaista pesuainetta ettei aina tarvi olla parasta ja kalleinta vaahtoainetta.
Ex S204 220 CDI A Avantgarde
Vito W639 109 CDI
Wolfie
Viestit: 688
Liittynyt: 11.2.2011 5:14

Viesti Kirjoittaja Wolfie »

Projectechilta ostettu PT Foam Lance ollut nyt aktiivikäytössä noin 2.5vuotta. Kerran purettiin huvikseen atomeiksi ja todettiin ettei tarvitse huoltoa. Sen koommin ei olla kuin käytetty :roll:

Sillä on vaahdoteltu kymmeniä eri foameja, bioliukkareita, shamppoita, mikroliuottimia, bensapohjaisia liuottimia, sprayvahoja, milloin mitäkin. Kummasti se vaan toimii kokoajan. Et tule pettymään.

Noita foameja on kiva testailla aina sillointällöin. Semmoseen kevyeen kesälikaan eli pölyyn toimii melkeinpä mikä vaan. Mutta sitten kun vaaditaan pesutehoa niin tuo Auto-Foam on vaan tähänmennessä ollut tehokkain. Muutama muukin vaahtoaine on päässyt likelle kun niitä on käyttänyt täysin ohjeiden vastaisesti raakana, mutta ohjeiden mukaisella lantrauksella ei ole yksikään päässyt lähelle :)
® Mesen linttaklubi
- Kiire on köyhyyden merkki
Linttaristin haltija 24.11.2012 ->
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Itsellä on ollut nyt kuukauden verran hd lance käytössä ja hyvin pelittää. Ainoa miinus on se että vuotaa pesuainetta siitä säätöruuvin reästä jos jättää kyljellee.

Vaahdottaa tosiaan lähes kaikenlaiset muutkin pesuaineet.

Tänään hain 25 litraa auto foamia niin saa taas pestä :-P
Wolfie
Viestit: 688
Liittynyt: 11.2.2011 5:14

Viesti Kirjoittaja Wolfie »

jolle kirjoitti: Ainoa miinus on se että vuotaa pesuainetta siitä säätöruuvin reästä jos jättää kyljellee.
Se ei ole vika, se on ominaisuus. Se on korvausilmareikä josta säiliöpullo saa korvausilmaa, muuten koko vehje ei toimisi :lol:
Mutta hiukka ärsyttävä ominaisuus kyllä. Joutuu katsomaan tarkkaan mihin lancen pistää seisomaan. Ite tulee laitettua joko seinää vasten tai pesuämpäriä vasten niin ei kaadu niin herkästi.
® Mesen linttaklubi
- Kiire on köyhyyden merkki
Linttaristin haltija 24.11.2012 ->
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

juu ei se itsellekään ole ongelma kun asian tietää mutta kun laitetta käyttää muutkin. Eilenkin isäukko oli pessut autonsa ja kaatanut melkein litran foamia lattialle kun ei ollut muistanut ettei sitä saa jättää kyljelleen :-D
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Oishan sen voinu toteuttaa herkällä takaiskulla ni toimis ja vois kipata kyljellee.
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10764
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Kellään kokemusta Gloria foammasterista. Ebayta selasin ja saksasta saisi satkun luokkaan tuommosen 5 litran mallin. Kotimaassa hinta näyttäisi olevan 200€ kun pyysin tarjouksen.

Painepesuria kun ei ole niin tuollainen kannettava vaahdotin kiinnostaisi. Tiedossa on että eivät ole noiden pesureihin liitettävien veroisia käytössä.
Avatar
Niko_69
Viestit: 49
Liittynyt: 16.10.2007 8:41
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Niko_69 »

Autodudesta saa tuollaisen ison vaahdottavan painekannun alle satasella.
W212 250 CDI -09
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Pesu, puunaus & fiksaus”