Varmaan useamminkin käsitelty mutta kerta vielä.
Mitenhän tehdään oikeaoppisesti tuo perän tasonsäädön säätö.
Tarkoitus hieman nostaa perää eli säätötankoa lyhennetään.
Mutta tehdäänkö niin, että renkaat maassa vai ilmassa.
Ilmeisesti näin, että auto ei käynnissä ja säätötanko irti, sitten lukitaan säätövipu 4mm tangolla venttiiliin ja käynnistetään auto.
Lyhennetään tankoa ja annetaan systeemin ns.nollata neutraalitaso.
<mutta jos renkaat maassa kuinka tuon säätötangon saa takaisin.
Oliko se niin, että tuossa venttiilissä oli 3 asentoa alas-neutraali-ylös.
Tasonsäätö
Terve,
Tervetuloa kyselemään.
Tuossahan oisi myös tärkeää, että iskarit eivät kantaisi normiasennossa isommin kuormaa. Perussäätö tehtäisiin siis jousilla ja säätökumeilla (kaipa 126:ssakin on kumisäätö).
Sen jälkeen sitten säädetään se tasonsäätö, että se pitää tuon perusasennon. Auto pidetään toki renkaillaan, eihän sitä muuten tiedä, kuinka ylös se muuten korin nostaa. Jos tuo perusasetus on tehty, pistetään vähän painetta (nostetaan koria) venttiilistä (säätötanko irti) ja sitten lasketaan ne paineet pois (iskareihin jää pieni peruspaine). Korin pitäisi jäädä oikeaan asentoon. Tämän jälkeen laitetaan (lukitaan) venttiili keskiasentoon, säädetään tanko sopivaksi ja kiinnitetään venttiiliin.
Pienen justeerauksen toki voi tehdä tuolla tasonsäädölläkin. Kun haluttu korkeus on saavutettu menee tangon säätö aikalailla yllä mainitulla tavalla.
t.
Risto
Tervetuloa kyselemään.
Tuossahan oisi myös tärkeää, että iskarit eivät kantaisi normiasennossa isommin kuormaa. Perussäätö tehtäisiin siis jousilla ja säätökumeilla (kaipa 126:ssakin on kumisäätö).
Sen jälkeen sitten säädetään se tasonsäätö, että se pitää tuon perusasennon. Auto pidetään toki renkaillaan, eihän sitä muuten tiedä, kuinka ylös se muuten korin nostaa. Jos tuo perusasetus on tehty, pistetään vähän painetta (nostetaan koria) venttiilistä (säätötanko irti) ja sitten lasketaan ne paineet pois (iskareihin jää pieni peruspaine). Korin pitäisi jäädä oikeaan asentoon. Tämän jälkeen laitetaan (lukitaan) venttiili keskiasentoon, säädetään tanko sopivaksi ja kiinnitetään venttiiliin.
Pienen justeerauksen toki voi tehdä tuolla tasonsäädölläkin. Kun haluttu korkeus on saavutettu menee tangon säätö aikalailla yllä mainitulla tavalla.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)