Simpukan säätö
Simpukan säätö
Simpukan säätely on vielä perustuttua hommaa, mutta miten ihmeessä se tehdään V8-moottorin yhteydessä. Sitä kirottua väljyyden lähdettä kun ei edes näe!
Riippuen katsontakannasta myös kuskin puoleinen pakosarjan tiiviste vuotaa. Takimmaisen pytyn luota puuttuu pultti ja tiiviste on liikkunut. Ajattelin painaa tiivisteen oikealle paikalleen ja kiristää kiinni uudella pultilla, mutta jos simpukkan säätöön ei pääse muuten käsiksi niin pitää kai se pakosarja käyttää irti. Kiinnostaisi tosin tietää mitä kautta sen pultit on tarkoitus avata.
Riippuen katsontakannasta myös kuskin puoleinen pakosarjan tiiviste vuotaa. Takimmaisen pytyn luota puuttuu pultti ja tiiviste on liikkunut. Ajattelin painaa tiivisteen oikealle paikalleen ja kiristää kiinni uudella pultilla, mutta jos simpukkan säätöön ei pääse muuten käsiksi niin pitää kai se pakosarja käyttää irti. Kiinnostaisi tosin tietää mitä kautta sen pultit on tarkoitus avata.
Viimeksi muokannut Perttu K, 17.4.2007 8:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
MB E 320cdi -99
Kyllä sinne alakautta pääsee käsiks mutta pitää olla melkonen fakiiri / kumikäsi. Erijuttu on miten sen pakosarjan lämmössä olleen säätöruuvin saa liikkumaan. Viimekesänä kokeilin säätää ja totesin heti rystysten auettua ja nyrkin muuttuessa punertavaksi että antaa olla. Toki jos ruuvi sattuu aukeamaan niin kyllä se sillon onnistu alakautta kunhan ottaa pyörän pois tieltä ja harrastaa erinäisiä pakkoliikkeitä
AMG special group supervisor & toolmaker.
Pakana papitta ellää vuan ei sepättä.
Pakana papitta ellää vuan ei sepättä.
Olisi sinne ala kautakin päässyt. Normaali 17mm kiintoavaimen lenkkipää olisi sopinut alakautta. Koska pakosarjan tiiviste kuitenkin vuosi, niin päätin ottaa pakosarjan irti. Samallapa sai kivuttomasti ruuvailla simpukkaa kierämmälle. Vuoto ei suuri ihme ollut, yksi ruuvi oli tippunut tielle ja pari muutakin oli löysällä. Tiivisteitä ei löytynyt kuin Hartikaiselta.
Ohjauksessa oli ihmeen paljon väljää, joten pyörittelin säätöä reilusti. Välys pienenikin itseasiassa varsin vähäiseksi, nyt on alle puoli peukalon kynnenleveyttä . Säätöruuvia sai pyöritellä useita kierroksia aukipäin, lopetin kirstelyn kun ruuvi alkoi tuntua tiukalle pyörittää. Ruuvia tuli pyöriteltyä useita kierroksia, vaikka juuri niin on kielletty tekemästä. Ohjaus ei kuitenkaan takertele missään asennossa ja välystä on täsmälleen saman verran kaikissa ohjauspyörän asennoissa, joten kai se sitten on oikein.
Huomasin tuossa, että simpukka on hieman valuttanut öljyä ja simpukan alla oleva iso etupyörän tuennan kumipusla on saanut öljystä tarpeekseen = vaihtoon.
Ohjauksessa oli ihmeen paljon väljää, joten pyörittelin säätöä reilusti. Välys pienenikin itseasiassa varsin vähäiseksi, nyt on alle puoli peukalon kynnenleveyttä . Säätöruuvia sai pyöritellä useita kierroksia aukipäin, lopetin kirstelyn kun ruuvi alkoi tuntua tiukalle pyörittää. Ruuvia tuli pyöriteltyä useita kierroksia, vaikka juuri niin on kielletty tekemästä. Ohjaus ei kuitenkaan takertele missään asennossa ja välystä on täsmälleen saman verran kaikissa ohjauspyörän asennoissa, joten kai se sitten on oikein.
Huomasin tuossa, että simpukka on hieman valuttanut öljyä ja simpukan alla oleva iso etupyörän tuennan kumipusla on saanut öljystä tarpeekseen = vaihtoon.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
MB E 320cdi -99
- adenauer300
- Viestit: 247
- Liittynyt: 13.4.2006 8:47
- Paikkakunta: ESPOO/Nöykkiö
Ahdasta on, mutta pakosarjan tiivisteet vaihdettu. Olen nyt kontannut sitä paikkaa päältä ja alta. Lopputulos on, että kyllä sen pystyy säätämään pakosarjan kanssa paikaltaankin. Ahdasta on, avaimien täytyy olla melko tarkkaan sopivat ja säätäjän nähtävä säätöruuvi mielessään, muutenhan sitä ei näekään. Lukitus oli tosin niin tiukassa, että sen löysääminen ei ehkä olisi ihan helposti onnistunut pakosarjan ollessa paikallaan.
Hyvin onnistui säätö, pitää ottaa hitusen takaisin, tuli nimittäin väyrysen ohjaus. Välystä ei ole, mutta on nyt on täsmälleen sama ohjaustunto kuin ensimmäiseissä väyrysissä = ei hyvä. Simpukassa on tuoreita öljytippoja, eli se vuotaa. Pitää siis suunnitella kunnostusoperaatio. Hyvä tieto HVM, pitääpä kiusata sivosta yv:llä, kunhan motivaatio taas kasvaa.
Purin joutessani keskikonsolin. Nyt voikin alkaa pyykkäämään verhoiluja, kiillottelemaan jalopuita ja ihmettelemään toimatonta sisäilmankiertoa.
Hyvin onnistui säätö, pitää ottaa hitusen takaisin, tuli nimittäin väyrysen ohjaus. Välystä ei ole, mutta on nyt on täsmälleen sama ohjaustunto kuin ensimmäiseissä väyrysissä = ei hyvä. Simpukassa on tuoreita öljytippoja, eli se vuotaa. Pitää siis suunnitella kunnostusoperaatio. Hyvä tieto HVM, pitääpä kiusata sivosta yv:llä, kunhan motivaatio taas kasvaa.
Purin joutessani keskikonsolin. Nyt voikin alkaa pyykkäämään verhoiluja, kiillottelemaan jalopuita ja ihmettelemään toimatonta sisäilmankiertoa.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
MB E 320cdi -99
Ässä on menossa torstaina alustahuoltoon. Tarkoitus olisi kurkkia simpukkaakin, ehkä jopa vaihtaa se.
Tallissa köllöttää varasimpukka, jonka kiristysruuvi on 7mm pihalla mutterista katsoen. Kannattaako tuota enää vaihtaa autoon, vai onko se jo kiritty loppuun?
Kehno kun ei jaksa könytä auton alle tekemään vertailua paikallaan olevaan simpukkaan.
Tallissa köllöttää varasimpukka, jonka kiristysruuvi on 7mm pihalla mutterista katsoen. Kannattaako tuota enää vaihtaa autoon, vai onko se jo kiritty loppuun?
Kehno kun ei jaksa könytä auton alle tekemään vertailua paikallaan olevaan simpukkaan.
simpukka säätö
olis ehdotus että voisiko sitä sahat reiän tiikerisahalla rengashuoneen puolelta simpukan viereen ja siltä käsin päässsä käsiksi simpukansäätöruuvin helpommin.
-
- Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
- Viestit: 6067
- Liittynyt: 07.3.2007 17:55
Re: simpukka säätö
älä helvetissä tehe reikää sinne se ei kelpaa katsastuksessakaan sen jälestä kyllä sen saa alapuolelta säädettyäAukku kirjoitti:olis ehdotus että voisiko sitä sahat reiän tiikerisahalla rengashuoneen puolelta simpukan viereen ja siltä käsin päässsä käsiksi simpukansäätöruuvin helpommin.
-
- Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
- Viestit: 6067
- Liittynyt: 07.3.2007 17:55