Pakari pärisee 2400-2700 rpm, ulkoisesti ehjä. Mikä eteen?
- Kaapo
- <b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
- Viestit: 5070
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Tärviö
Pakari pärisee 2400-2700 rpm, ulkoisesti ehjä. Mikä eteen?
Mikäs tuota pakoputkea (auton) vaivaa, kun kierrosten noustessa 2400 tietämiin alkaa pakarista n. kuskin penkin kohdalle paikallistettu terävä, metallinsävyinen ja korkeataajuinen pärinä, vähän kuin moottorisaha kävisi ylikierroksilla.
Auton alta kantautuva pärrästys alkaa tuossa kierrosluvussa kuin tyhjästä ja loppuu saman tien leikaten, kun neula ylittää 2700 rpm. Muilla kierroksilla ei kuulu yhtikäs mitään ylimääräistä.
Hoviheijari tutki asiaa. Putki on ulkoisesti ehjä. Vuotoja ei ole ja kaikki suojapellit yms. kannattimet, kiristimet ja pannat ovat tiukasti kiinni. Putki ei myöskään osu mihinkään alustarakenteisiin.
Jäi kaksi vaihtoehtoa – ensiksi että putkessa on jokin sisäinen resonoiva irto-osa. Tällaisesta ei kuitenkaa saatu havaintoa niillä tutkimusmetodeilla, joita voitiin käyttää pakarin ollessa kiinni.
Toinen ja mielenkiintoisempi teoria: hovari heitti mahdollisuutena sen, että noin tarkasti ja ja hyvin kapealla kierrosalueella ilmenevä resonanssi syntyy kaasuvirtauksista. Onko moinen mahdollista - jos nimittäin on, niin annan asian tutkimisen olla.
Jos vika taas on mekaaninen itse putkessa, niin kai se sitten pahetessaan paikallistuu ja antaa kuulua itsestään enemmän. Mitä mieltä ollaan?
Auton alta kantautuva pärrästys alkaa tuossa kierrosluvussa kuin tyhjästä ja loppuu saman tien leikaten, kun neula ylittää 2700 rpm. Muilla kierroksilla ei kuulu yhtikäs mitään ylimääräistä.
Hoviheijari tutki asiaa. Putki on ulkoisesti ehjä. Vuotoja ei ole ja kaikki suojapellit yms. kannattimet, kiristimet ja pannat ovat tiukasti kiinni. Putki ei myöskään osu mihinkään alustarakenteisiin.
Jäi kaksi vaihtoehtoa – ensiksi että putkessa on jokin sisäinen resonoiva irto-osa. Tällaisesta ei kuitenkaa saatu havaintoa niillä tutkimusmetodeilla, joita voitiin käyttää pakarin ollessa kiinni.
Toinen ja mielenkiintoisempi teoria: hovari heitti mahdollisuutena sen, että noin tarkasti ja ja hyvin kapealla kierrosalueella ilmenevä resonanssi syntyy kaasuvirtauksista. Onko moinen mahdollista - jos nimittäin on, niin annan asian tutkimisen olla.
Jos vika taas on mekaaninen itse putkessa, niin kai se sitten pahetessaan paikallistuu ja antaa kuulua itsestään enemmän. Mitä mieltä ollaan?
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Siellä on pöntössä joku pellinnurkka päässyt irti ja nuilla kierroksilla
pakopulssit kutittelee lärväkkeen ominaistaajuutta,
jolloin syntyneellä maximiamplitudilla se hälpsii jonnekkin kiinni.
Annat vaan koneelle ilmaa, niin kohta se lirpake lentää pakarista mäelle.
Näettekös, kyllä muutkin osaa kirjoittaa teknis-sekopäistä.
pakopulssit kutittelee lärväkkeen ominaistaajuutta,
jolloin syntyneellä maximiamplitudilla se hälpsii jonnekkin kiinni.
Annat vaan koneelle ilmaa, niin kohta se lirpake lentää pakarista mäelle.
Näettekös, kyllä muutkin osaa kirjoittaa teknis-sekopäistä.
Pro HVM
Kyllä semmoiset nyrkin kokoiset villanpalaset menee koneesta läpi että heilahtaa. Ei tarvitse sitä pakoputkea irroitella.
Ainakin isäpuolen 454:n läpi semmoiset meni kakomatta; ilmanputsari kun oli irti, niin konepellin äänieristeistä katosi mystisesti nöftää liki metrin halkaisijalta. Pakoputkesta putkahteli nyrkin kokosia palleroita.
Ainakin isäpuolen 454:n läpi semmoiset meni kakomatta; ilmanputsari kun oli irti, niin konepellin äänieristeistä katosi mystisesti nöftää liki metrin halkaisijalta. Pakoputkesta putkahteli nyrkin kokosia palleroita.
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret
-Jokaisella kukalla on juuret
-
- Viestit: 47
- Liittynyt: 12.2.2006 22:27
Moi,
Mulla on kuvaukseen sopiva ongelma kanssa. Aluksi ääni tuli vain tietyillä kierroksillä, nyt se on pahentunut. En meinannut löytää syyllistä vikaan millään, mutta kun se paheni niin huomasin katalysaattorin päällä olevan suojuksen liikkuvan (siis sen joka on itse katalysaattorissa kiinni). Pitäisi käydä jossain hitsauttamassa se.
Sanoit kyllä, että päällisinpuolin olit jo tarkistanut, mutta laitoin tämän siksi kun meni itsellä aika kauan ennenkuin hokasin.
Mulla on kuvaukseen sopiva ongelma kanssa. Aluksi ääni tuli vain tietyillä kierroksillä, nyt se on pahentunut. En meinannut löytää syyllistä vikaan millään, mutta kun se paheni niin huomasin katalysaattorin päällä olevan suojuksen liikkuvan (siis sen joka on itse katalysaattorissa kiinni). Pitäisi käydä jossain hitsauttamassa se.
Sanoit kyllä, että päällisinpuolin olit jo tarkistanut, mutta laitoin tämän siksi kun meni itsellä aika kauan ennenkuin hokasin.
Jos silleen ihan varovasti ot:tä?
Kits.
Viime viikonloppuna oltiin tuolla Juuassa offis kisoissa, niin siellä oli yks syöttänyt patrollin 3.3D koneelle ilmanputsarin.
Kone imassut vettä puhistaja märäksi sammunut Voimakasta vetoa toisella maasturilla, ja kakoen käymään tutkitaan vauriot, ja huomataan että ilmanpuhistaja oli hävinnyt...
Joo, jatkakaa
Ja tosiaan, lämpökilvet pitää monasti aika pärinää.
Kits.
Viime viikonloppuna oltiin tuolla Juuassa offis kisoissa, niin siellä oli yks syöttänyt patrollin 3.3D koneelle ilmanputsarin.
Kone imassut vettä puhistaja märäksi sammunut Voimakasta vetoa toisella maasturilla, ja kakoen käymään tutkitaan vauriot, ja huomataan että ilmanpuhistaja oli hävinnyt...
Joo, jatkakaa
Ja tosiaan, lämpökilvet pitää monasti aika pärinää.