M116 nokkaketju, laaharit, venavarrenkumit...?

Vastaa Viestiin
Kummeli
Viestit: 72
Liittynyt: 02.3.2011 19:19

M116 nokkaketju, laaharit, venavarrenkumit...?

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Iltapäivää parhaanlaista!

Talliin tuli mullekki V8, mutta heti alko ongelmat :roll:

Kone alko pitämään varsinkin lämpösenä tyhjälläkäynnillä melkosta rokletta, mielestäni nokkaketjun ääni. Nokat ja nostimet tähän yksilöön edellisen omistajan mukaan on vaihettu. 360tkm ajettu kone.

Eli, kyselin hieman hintoja, n. 120e uusi OEM nokkaketju, kiristimen laahari n. 70e, ja ne loput yläpään laaharit, jotka siis 3kpl samalla numerolla n. 7e/kpl. Mutta, nyt kysymys kuuluukin, että kun en millään viitsisi purkaa niin paljon konetta että ottais päädyn irti, jos pujottais uuden ketjun vanhan avulla sisälle. Yläpuoliset laaharit saa vaihettua kaikki 4 yläkautta, mutta mites ne kaksi jotka on lohkossa? Jos ne meinaa vaihtaa niin onko automaattisesti purettava koneen pääty, eli ts. öljypohja, syyläri, dampperi, kampiakselin stefa, vesipumppu jne pois...? :roll:

Sitte toinen juttu. Kone pölläyttää sinistä kylmänä, joten varmaankin varrenkumit entiset. Pitäs neki koittaa vaihtaa, mutta sama homma: ei viittisi kansia ottaa irti niiden takia. Tulee sitte taas kallis remppa kun pitää plaanailla ja venttiileitä/seetiä koneistaa. Eli onnistuuko, jos hylsyn kans ensin "irrottaa" lautaset jousista lyömällä, sitte tulpasta tekee paineliittimen johon pyttyyn lykkää ilmanpaineen, ja siinä irrottaa jousen/kilkkeet ja vaihtaa kumit?

Btw. vaihan nyt ensi öljyn ja suodattimen, ku tiiä minkälaista vettä seki on, jos ois nii hyvä tuuri että kiristin ei vaan jaksa huonolla viskolla olevan öljyn kans vetää ketjua kireelle.

Naapurifoorumilla jo topicci aiheesta, mutta hiljasta tuntuu olevan... :S siellä myös kuvia autosta:

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=151313
Viimeksi muokannut Kummeli, 20.5.2014 14:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kummeli
Viestit: 72
Liittynyt: 02.3.2011 19:19

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

laitetaa ny vielä tähänki kuva... 8)

Kuva
jupi
Viestit: 731
Liittynyt: 15.4.2008 20:35
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja jupi »

pystyy ne venavarren kumet vaihtaan nuin.. kone vaan pitää pöngätä jumiin että ei lähe pyöriin ku lyö painetta pyttyyn...
vm-05 s211 320 CDI AMG (käyttis)
vm-01 s203 200 CDI (raksapaku)
vm-89 w201 200E85(rojektina)
vm-89 s124 300TDT (st aihio)
vm-86 w201 (ikuisuusrojekti)
severi
Viestit: 210
Liittynyt: 30.9.2005 16:16

Viesti Kirjoittaja severi »

Kannattaa katsoa nokka-akseleiden kunto, jos kuluneet, miettiä tilanne uudelleen. Useampi tonni tahtoo huveta euroja, jos on enemmän laittamista.
Kummeli
Viestit: 72
Liittynyt: 02.3.2011 19:19

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

ei pitääsi olla nokissa mitään, ku justii vaihettu :roll:
severi
Viestit: 210
Liittynyt: 30.9.2005 16:16

Viesti Kirjoittaja severi »

Kummeli kirjoitti:ei pitääsi olla nokissa mitään, ku justii vaihettu :roll:
Hienoa. :D

Ketjun laahaimet kannattaisi vaihtaa kaikki, kun hommaan alkaa.
Avatar
Mou
Viestit: 1664
Liittynyt: 31.1.2014 9:38

Viesti Kirjoittaja Mou »

Mää vaihdoin tohon M113 moottoriseen 55:seen ketjun vanhalla läpi vetämällä. Homma oli silleen niin paljon yksinkertainen ja onnistui kerrostalon parkkihallissa yhden illan aikana. Toki kilometrejä oli vain puolet sun ajomäärästä. Hyvähän se olis kaikki hilut vaihtaa, mutta työmäärään nähden lähtisin eka helpoimmalla liikkeelle ja kattelisin sitte lisää jollei rapinat hiljenisi.
Kummeli
Viestit: 72
Liittynyt: 02.3.2011 19:19

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Nyt vaihoin öljyt ja suodattimen -> ääni ei lakannu... :cry:

Kattelin kiristimen ja se näytti ok:lta, joten sitte venakoppa pois.

No, apparinpuolen kopan alta löyty syy rokleeseen, toinen laahari poikki. Eli siis nyt saa alottaa purkuhommat.

Nokka ainaki tuolla puolen näytti hyvältä, ei mitää ihmeellistä. Eli kai ne sitte oikeesti on vaihettu :lol:
Kummeli
Viestit: 72
Liittynyt: 02.3.2011 19:19

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Onko kellään hyvää vinkkiä mistä tilata osia suoraan Saksasta? Speedautoteile tuntuu olevan yhtä kallis ku KL... :roll:

ebaystakaan ei viitti tilata kauheeta määrää osia yksittäisinä kappaleina...

Alan kallistumaan ihan KL:ään, koska sinne saa kuitenkin väärän osan vielä takasi suht pienellä vaivalla.
Avatar
Mou
Viestit: 1664
Liittynyt: 31.1.2014 9:38

Viesti Kirjoittaja Mou »

Bald.de. Sieltä mä olen tilannut kaikki osat. Muunmuassa just noi ketjun ja kiristimen.
Kummeli
Viestit: 72
Liittynyt: 02.3.2011 19:19

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Nojoo, Kl:stä lähti tilaus ny kuitenki.

Purku on melkei valamis, vielä päädyn irrotus, kaikki pultit jo auki ja damperit/vesipumput jne pois.

Mite tuo ihme ilmapumppu tuola lohkon oikeessa kyljessä? Saako sen heivata pois, ku ei ainakaa remmiä oo ollu koko aikana ku mulla ollu... mutta tuleeko päästöjen kans tms ongelmaa, vai mite on? :roll:
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Jos se on ilman hihnaa mennyt läpi, niin pitäisi mennä ilman pumppuakin. Tukkii vaan ne putket, ettei ala työntämään pakokaasua niiden kautta.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Cool Hand Saku
Rasvanäppi
Viestit: 561
Liittynyt: 19.3.2006 11:14
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Cool Hand Saku »

Ihan tulee nyt mutua: Nuo ilmapumput on sitä varten kun käynnistetään kylmänä ja seos on rikas. Pakosarjaan lisätään ko. Pumpulla ilmaa jotta palamattomat hiilivedyt= hc päästöt on saatu putoamaan jossain californian päästötestissä.

Perustelen mutua, ko ilmapumppu toimi tai ei niin meillä menee käyntilämmin kunnossa oleva moottori pakokaasutestistä läpi ilman ongelmia.

Mutta jenkkilahnoissa, jostain syystä (vanhoja paskoja) ko. Pumppu pyörii koko ajan, jäännös hapen arvo maks 5% ylittyy ja lambda arvo pielessä yli 1,03 eli laihalla . Johtuen ilmapumpulla pakosarjaan työnnetystä lisäilmasta

Katsastuksessa ei kuitenkaan ole ongelmaa: Ai niin tää on näitä ilmapumppu vehkeitä. :wink:
Kummeli
Viestit: 72
Liittynyt: 02.3.2011 19:19

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

tämä tuli täysin yllätyksenä ja pyytämättä, mutta täähän on alumiinilohkonen
:shock:


iha hyvä vaan, ei siinä mittää. 8)

Ny purettu sen mitä tarttee, osat tullu kl:stä. Taistelun tuoksinassa repes jo valmiiks hapristuneet kannatinkumit koneesta, eli ne tilaukseen vielä. Onneks oli 123 alkunen numero... :roll:
Kummeli
Viestit: 72
Liittynyt: 02.3.2011 19:19

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

nojoo... melkei kaikki varrenkumit vaihettu. Vanhasta tulpasta tein rengasventtiilin kanssa sovitteen, mistä paineilmaa pyttyyn ja venat pysyy yläällä kun kumeja vaihtaa. Olevinaa helposti menee uudet kumit paikalleen, ei tartte ku käsin painaa...? :roll:

Mistähän mahtaa löyty momentteja? Nokkien laakeripukkien pulteille, nokkapyörien pulteille, kuningaspultille jne.

Ei kellään olis myydä hajonnutta tuollasta m116 tai m117 konetta? jos ylimääräsenä lohko lojuu nii voisin maksaa muutaman euron, ei väliä vaikka enemmänki rikkinäinen.
Kummeli
Viestit: 72
Liittynyt: 02.3.2011 19:19

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Lisäks nostajien momentit, jos sellasia ees on ilmotettu... näky vaan pari pyörivän käsin auki :roll:
Kummeli
Viestit: 72
Liittynyt: 02.3.2011 19:19

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Noni.

Momentit löyty liqqe:ltä, ja pikku ö-pohjaa vaille homma valmis.

Vähä taas hankaloitti ku edellisien omistajien jäliltä ekan pytyn tulppa ei vissii ikinä oo ollu pohjas...? :roll:

Kauhee määrä mägmää jengoissa, ja millää meinannu saaha puhtaaks nii että männän päälle ei ois kaikki tippunu. No, ny sen pitäs olla pohjas ja kaiken pitäs muutenki olla ok.

Huomenna ilmeisesti kärsis huokasta käyntiin, kuhan jotenki järkevästi saa kuningaspultin momentin järkättyä. Siis mallia 'kireä'.
Kummeli
Viestit: 72
Liittynyt: 02.3.2011 19:19

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Apuva! Mihkä kuuluu sinipunanen alipaineletku, joka tulee oikeesta lokarista magneettiventtiilistä koneeseen päin? Imusarjasta menee samanvärinen alipainejohto siihe venttiiliin, mutta en ny millään löydä/muista mihin tuo letku kuuluu... :roll:
Kummeli
Viestit: 72
Liittynyt: 02.3.2011 19:19

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

todiin.

Nyt remppa tehty, ja sen jälkee ajettu jo toista tuhatta kilsaa. Kaikki toimii ja ketjunäänet lähti. Vähän nostajan ääntä olevinaan kuuluu, mutta tuntuu pieneltä ketjun ääneen nähen, joten liekkö turhaa sitä miettiä...? :roll:

Kuitenki, kesäkeli ja v8 :P
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W126 / R & C 107 moottori”