M116 nokkaketju, laaharit, venavarrenkumit...?
M116 nokkaketju, laaharit, venavarrenkumit...?
Iltapäivää parhaanlaista!
Talliin tuli mullekki V8, mutta heti alko ongelmat
Kone alko pitämään varsinkin lämpösenä tyhjälläkäynnillä melkosta rokletta, mielestäni nokkaketjun ääni. Nokat ja nostimet tähän yksilöön edellisen omistajan mukaan on vaihettu. 360tkm ajettu kone.
Eli, kyselin hieman hintoja, n. 120e uusi OEM nokkaketju, kiristimen laahari n. 70e, ja ne loput yläpään laaharit, jotka siis 3kpl samalla numerolla n. 7e/kpl. Mutta, nyt kysymys kuuluukin, että kun en millään viitsisi purkaa niin paljon konetta että ottais päädyn irti, jos pujottais uuden ketjun vanhan avulla sisälle. Yläpuoliset laaharit saa vaihettua kaikki 4 yläkautta, mutta mites ne kaksi jotka on lohkossa? Jos ne meinaa vaihtaa niin onko automaattisesti purettava koneen pääty, eli ts. öljypohja, syyläri, dampperi, kampiakselin stefa, vesipumppu jne pois...?
Sitte toinen juttu. Kone pölläyttää sinistä kylmänä, joten varmaankin varrenkumit entiset. Pitäs neki koittaa vaihtaa, mutta sama homma: ei viittisi kansia ottaa irti niiden takia. Tulee sitte taas kallis remppa kun pitää plaanailla ja venttiileitä/seetiä koneistaa. Eli onnistuuko, jos hylsyn kans ensin "irrottaa" lautaset jousista lyömällä, sitte tulpasta tekee paineliittimen johon pyttyyn lykkää ilmanpaineen, ja siinä irrottaa jousen/kilkkeet ja vaihtaa kumit?
Btw. vaihan nyt ensi öljyn ja suodattimen, ku tiiä minkälaista vettä seki on, jos ois nii hyvä tuuri että kiristin ei vaan jaksa huonolla viskolla olevan öljyn kans vetää ketjua kireelle.
Naapurifoorumilla jo topicci aiheesta, mutta hiljasta tuntuu olevan... :S siellä myös kuvia autosta:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=151313
Talliin tuli mullekki V8, mutta heti alko ongelmat
Kone alko pitämään varsinkin lämpösenä tyhjälläkäynnillä melkosta rokletta, mielestäni nokkaketjun ääni. Nokat ja nostimet tähän yksilöön edellisen omistajan mukaan on vaihettu. 360tkm ajettu kone.
Eli, kyselin hieman hintoja, n. 120e uusi OEM nokkaketju, kiristimen laahari n. 70e, ja ne loput yläpään laaharit, jotka siis 3kpl samalla numerolla n. 7e/kpl. Mutta, nyt kysymys kuuluukin, että kun en millään viitsisi purkaa niin paljon konetta että ottais päädyn irti, jos pujottais uuden ketjun vanhan avulla sisälle. Yläpuoliset laaharit saa vaihettua kaikki 4 yläkautta, mutta mites ne kaksi jotka on lohkossa? Jos ne meinaa vaihtaa niin onko automaattisesti purettava koneen pääty, eli ts. öljypohja, syyläri, dampperi, kampiakselin stefa, vesipumppu jne pois...?
Sitte toinen juttu. Kone pölläyttää sinistä kylmänä, joten varmaankin varrenkumit entiset. Pitäs neki koittaa vaihtaa, mutta sama homma: ei viittisi kansia ottaa irti niiden takia. Tulee sitte taas kallis remppa kun pitää plaanailla ja venttiileitä/seetiä koneistaa. Eli onnistuuko, jos hylsyn kans ensin "irrottaa" lautaset jousista lyömällä, sitte tulpasta tekee paineliittimen johon pyttyyn lykkää ilmanpaineen, ja siinä irrottaa jousen/kilkkeet ja vaihtaa kumit?
Btw. vaihan nyt ensi öljyn ja suodattimen, ku tiiä minkälaista vettä seki on, jos ois nii hyvä tuuri että kiristin ei vaan jaksa huonolla viskolla olevan öljyn kans vetää ketjua kireelle.
Naapurifoorumilla jo topicci aiheesta, mutta hiljasta tuntuu olevan... :S siellä myös kuvia autosta:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=151313
Viimeksi muokannut Kummeli, 20.5.2014 14:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mää vaihdoin tohon M113 moottoriseen 55:seen ketjun vanhalla läpi vetämällä. Homma oli silleen niin paljon yksinkertainen ja onnistui kerrostalon parkkihallissa yhden illan aikana. Toki kilometrejä oli vain puolet sun ajomäärästä. Hyvähän se olis kaikki hilut vaihtaa, mutta työmäärään nähden lähtisin eka helpoimmalla liikkeelle ja kattelisin sitte lisää jollei rapinat hiljenisi.
Nyt vaihoin öljyt ja suodattimen -> ääni ei lakannu...
Kattelin kiristimen ja se näytti ok:lta, joten sitte venakoppa pois.
No, apparinpuolen kopan alta löyty syy rokleeseen, toinen laahari poikki. Eli siis nyt saa alottaa purkuhommat.
Nokka ainaki tuolla puolen näytti hyvältä, ei mitää ihmeellistä. Eli kai ne sitte oikeesti on vaihettu
Kattelin kiristimen ja se näytti ok:lta, joten sitte venakoppa pois.
No, apparinpuolen kopan alta löyty syy rokleeseen, toinen laahari poikki. Eli siis nyt saa alottaa purkuhommat.
Nokka ainaki tuolla puolen näytti hyvältä, ei mitää ihmeellistä. Eli kai ne sitte oikeesti on vaihettu
Nojoo, Kl:stä lähti tilaus ny kuitenki.
Purku on melkei valamis, vielä päädyn irrotus, kaikki pultit jo auki ja damperit/vesipumput jne pois.
Mite tuo ihme ilmapumppu tuola lohkon oikeessa kyljessä? Saako sen heivata pois, ku ei ainakaa remmiä oo ollu koko aikana ku mulla ollu... mutta tuleeko päästöjen kans tms ongelmaa, vai mite on?
Purku on melkei valamis, vielä päädyn irrotus, kaikki pultit jo auki ja damperit/vesipumput jne pois.
Mite tuo ihme ilmapumppu tuola lohkon oikeessa kyljessä? Saako sen heivata pois, ku ei ainakaa remmiä oo ollu koko aikana ku mulla ollu... mutta tuleeko päästöjen kans tms ongelmaa, vai mite on?
- Cool Hand Saku
- Rasvanäppi
- Viestit: 561
- Liittynyt: 19.3.2006 11:14
- Paikkakunta: Kausala
Ihan tulee nyt mutua: Nuo ilmapumput on sitä varten kun käynnistetään kylmänä ja seos on rikas. Pakosarjaan lisätään ko. Pumpulla ilmaa jotta palamattomat hiilivedyt= hc päästöt on saatu putoamaan jossain californian päästötestissä.
Perustelen mutua, ko ilmapumppu toimi tai ei niin meillä menee käyntilämmin kunnossa oleva moottori pakokaasutestistä läpi ilman ongelmia.
Mutta jenkkilahnoissa, jostain syystä (vanhoja paskoja) ko. Pumppu pyörii koko ajan, jäännös hapen arvo maks 5% ylittyy ja lambda arvo pielessä yli 1,03 eli laihalla . Johtuen ilmapumpulla pakosarjaan työnnetystä lisäilmasta
Katsastuksessa ei kuitenkaan ole ongelmaa: Ai niin tää on näitä ilmapumppu vehkeitä.
Perustelen mutua, ko ilmapumppu toimi tai ei niin meillä menee käyntilämmin kunnossa oleva moottori pakokaasutestistä läpi ilman ongelmia.
Mutta jenkkilahnoissa, jostain syystä (vanhoja paskoja) ko. Pumppu pyörii koko ajan, jäännös hapen arvo maks 5% ylittyy ja lambda arvo pielessä yli 1,03 eli laihalla . Johtuen ilmapumpulla pakosarjaan työnnetystä lisäilmasta
Katsastuksessa ei kuitenkaan ole ongelmaa: Ai niin tää on näitä ilmapumppu vehkeitä.
nojoo... melkei kaikki varrenkumit vaihettu. Vanhasta tulpasta tein rengasventtiilin kanssa sovitteen, mistä paineilmaa pyttyyn ja venat pysyy yläällä kun kumeja vaihtaa. Olevinaa helposti menee uudet kumit paikalleen, ei tartte ku käsin painaa...?
Mistähän mahtaa löyty momentteja? Nokkien laakeripukkien pulteille, nokkapyörien pulteille, kuningaspultille jne.
Ei kellään olis myydä hajonnutta tuollasta m116 tai m117 konetta? jos ylimääräsenä lohko lojuu nii voisin maksaa muutaman euron, ei väliä vaikka enemmänki rikkinäinen.
Mistähän mahtaa löyty momentteja? Nokkien laakeripukkien pulteille, nokkapyörien pulteille, kuningaspultille jne.
Ei kellään olis myydä hajonnutta tuollasta m116 tai m117 konetta? jos ylimääräsenä lohko lojuu nii voisin maksaa muutaman euron, ei väliä vaikka enemmänki rikkinäinen.
Noni.
Momentit löyty liqqe:ltä, ja pikku ö-pohjaa vaille homma valmis.
Vähä taas hankaloitti ku edellisien omistajien jäliltä ekan pytyn tulppa ei vissii ikinä oo ollu pohjas...?
Kauhee määrä mägmää jengoissa, ja millää meinannu saaha puhtaaks nii että männän päälle ei ois kaikki tippunu. No, ny sen pitäs olla pohjas ja kaiken pitäs muutenki olla ok.
Huomenna ilmeisesti kärsis huokasta käyntiin, kuhan jotenki järkevästi saa kuningaspultin momentin järkättyä. Siis mallia 'kireä'.
Momentit löyty liqqe:ltä, ja pikku ö-pohjaa vaille homma valmis.
Vähä taas hankaloitti ku edellisien omistajien jäliltä ekan pytyn tulppa ei vissii ikinä oo ollu pohjas...?
Kauhee määrä mägmää jengoissa, ja millää meinannu saaha puhtaaks nii että männän päälle ei ois kaikki tippunu. No, ny sen pitäs olla pohjas ja kaiken pitäs muutenki olla ok.
Huomenna ilmeisesti kärsis huokasta käyntiin, kuhan jotenki järkevästi saa kuningaspultin momentin järkättyä. Siis mallia 'kireä'.