Koneesta kuuluu mahotonta napinaa/ naputusta/nakutusta yläpäästä. Paikkallistettiin ääni tuohon kolmos tai kakkos sylinterin kohdalle. Oiskos se venttiilit tai venttiili mikä siellä metelöi. Kone toimiii kuitenki ihan moitteetta muuten.
Miten tuossa koneessa tuo kiristin toimii tai miten itse ketjun kiristäminen tapahtuu?
Nimim. koskaan ennen meseä laittanu tai mitään ottanu
M110 Venttiilikoneistoko ääntää??
- Rinkilämersukuskit
- Viestit: 44
- Liittynyt: 08.4.2007 17:57
- Paikkakunta: Kemi
Tervetuloa foorumille.
Jos ääni muistuttaa hiljalleen pyörivää pesukonetta, jossa on kilo sepeliä, moottori lienee täysin kunnossa. Kovat nostajat pitää aina meteliä.
Otapa ensin venttiilikoppa pois ja tarkista nokka-akselien kunto. Tapauksesta riippumatta hyvä arvaus on, että kutosen pakonokka kulunut.
Samalla riehumisella menee venttiilien säätökin, 0.15mm imu ja 0.20mm pako kylmänä, 0.05mm enemmän lämpöisenä.
Aikamoisen kilkatuksen pitää myös, jos tuommoinen keinuvipua säätöruuvissa pitelevä jousi on poikki. Uusia löytyy KL-Varaosista, eikä maksa juuri mitään.
Ketjunkiristin on moottorin repsikanpuolella, siinä se nokkarattaan alla näkyy kun venakoppaa raottaa. Purkaantuu kannen kyljessä olevan about 24mm mutterin alta, sisältää myös jousen, ja yhden erikoisavaimella ("hahlohylsy", vai miksikä sitä sanoisi) avattavan kummallisennäköisen mutterin. Eipä sitä kyllä avata tarvitse, se on räikkämallinen, eli kiristyy itsestään. Löysälle sitä ei saa purkamatta, paitsi jos ottaa kannen pois, niin kiristimen tappi molahtaa kannen sisäpuolelta läpi. Sen voi tuupata ulkopuolelta sisään, eli sitä erikoisavainta ei tarvitse.
edit: öljynpaine sen kiristää, räikkä vaan pitää kireällä.
Jos ääni muistuttaa hiljalleen pyörivää pesukonetta, jossa on kilo sepeliä, moottori lienee täysin kunnossa. Kovat nostajat pitää aina meteliä.
Otapa ensin venttiilikoppa pois ja tarkista nokka-akselien kunto. Tapauksesta riippumatta hyvä arvaus on, että kutosen pakonokka kulunut.
Samalla riehumisella menee venttiilien säätökin, 0.15mm imu ja 0.20mm pako kylmänä, 0.05mm enemmän lämpöisenä.
Aikamoisen kilkatuksen pitää myös, jos tuommoinen keinuvipua säätöruuvissa pitelevä jousi on poikki. Uusia löytyy KL-Varaosista, eikä maksa juuri mitään.
Ketjunkiristin on moottorin repsikanpuolella, siinä se nokkarattaan alla näkyy kun venakoppaa raottaa. Purkaantuu kannen kyljessä olevan about 24mm mutterin alta, sisältää myös jousen, ja yhden erikoisavaimella ("hahlohylsy", vai miksikä sitä sanoisi) avattavan kummallisennäköisen mutterin. Eipä sitä kyllä avata tarvitse, se on räikkämallinen, eli kiristyy itsestään. Löysälle sitä ei saa purkamatta, paitsi jos ottaa kannen pois, niin kiristimen tappi molahtaa kannen sisäpuolelta läpi. Sen voi tuupata ulkopuolelta sisään, eli sitä erikoisavainta ei tarvitse.
edit: öljynpaine sen kiristää, räikkä vaan pitää kireällä.
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret
-Jokaisella kukalla on juuret
- Rinkilämersukuskit
- Viestit: 44
- Liittynyt: 08.4.2007 17:57
- Paikkakunta: Kemi