w116 450SE saapui kulmille
w116 450SE saapui kulmille
Oli aika täyttää toinen unelma (ensimmäinen oli oma w126) ja ostaa w116-sarjan Mercedes. Siispä tänään, 500km jälkeen saapui Ruotsista viimeinkin 1975 vuoden 450SE erään foorumilaisen erinomaisella avustuksella.
Auto on ollut myyty uutena etelä-ruotsiin ja sitä on käytetty enimmäkseen matka-ajoon Espanjaan omistajan huvilalle. On ollut raskasta rikkaan elämä tuohon aikaan. Joka tapauksessa alkuperäinen omistaja on antanut auton ikääntyessään pojalleen ja jonkinasteisen erimielisyyden johdosta vaatinut auton takaisin. Omistajan kuoleman jälkeen auto on periytynyt jälleen kerran pojalle, jolta edellinen omistaja sen oli ostanut. Nyt auto päätyi sitten 5 vuoden etsintöjen, harkintojen, laskelmien ja lopulta päätöksien kautta, minulle Vaasaan. Auton bongasin blocketista ja olen siis auton neljäs virallinen omistaja!
Niin. 191 000km ajettu, vuosimallia 1975 oleva S-sarjalainen alkuperäisessä kunnossa. Auto on ruostesuojattu jossain vaiheessa ja joka puolelta pohjaosista sekä kylkilistoista kuuluu ja tuntuu pelkkää kovaa kumautusta sinne iskiessä. Muutama ruostetäplä löytyy takaoven listan alaosasta ja kattoluukun reunasta.
Autossa on sähköantenni, velour-sisusta, sähköikkunat jokaiselle matkustajalle, kattoluukku, maalausta tarvitsevat barockit, kyynärtuki etumatkustajalle sekä takaniskatuet.
Auto selvisi 500km matkasta (Hel-Vaasa) kunniakkaasti, mutta totta kai se paikalleen päästyään alkoi kiukutella: takajarruletkun kohdalta tiputteli nestettä. Piti laittaa siiten nopea ihmemies-paikka ja se tuntui siihen loppuvan. Jarruletkut siis pitäisi ensitöikseen tarkistaa/vaihtaa. Myöskin öljynvaihtoaika on, ei tosin ajomäärän takia vaan ajallisesti – edellinen omistaja oli ajanut seitsemän vuoden aikana 500km
Auto menee museokatsastukseen ensi viikolla ja siitä sitten rekisteriin ellei mitään haasteita ilmaannu. Vertailuna w126:seen, w116 on yllättävän vahvoilla. Tunne autossa on jämäkämpi, ajaminen hivenen kovempaa ja fiilis jotenkin lihavalla tavalla erilainen. Auto on melkoisen ikävä ajettava kaupungissa, mutta maantielle kun pääsee niin kyllä kelpaa! Melutasossa w126 vie voiton kyllä kirkkaasti, mutta w116 on silti varmasti hiljainen verrattuna muihin aikakautensa autoihin. Ja voi jeesus nuo ovet on paksut
http://www.mersuforum.net/forum/downloa ... d=6624&t=1
http://www.mersuforum.net/forum/downloa ... d=6625&t=1
http://www.mersuforum.net/forum/downloa ... d=6626&t=1
http://www.mersuforum.net/forum/downloa ... d=6628&t=1
http://www.mersuforum.net/forum/downloa ... d=6629&t=1
http://www.mersuforum.net/forum/downloa ... d=6627&t=1
Auto on ollut myyty uutena etelä-ruotsiin ja sitä on käytetty enimmäkseen matka-ajoon Espanjaan omistajan huvilalle. On ollut raskasta rikkaan elämä tuohon aikaan. Joka tapauksessa alkuperäinen omistaja on antanut auton ikääntyessään pojalleen ja jonkinasteisen erimielisyyden johdosta vaatinut auton takaisin. Omistajan kuoleman jälkeen auto on periytynyt jälleen kerran pojalle, jolta edellinen omistaja sen oli ostanut. Nyt auto päätyi sitten 5 vuoden etsintöjen, harkintojen, laskelmien ja lopulta päätöksien kautta, minulle Vaasaan. Auton bongasin blocketista ja olen siis auton neljäs virallinen omistaja!
Niin. 191 000km ajettu, vuosimallia 1975 oleva S-sarjalainen alkuperäisessä kunnossa. Auto on ruostesuojattu jossain vaiheessa ja joka puolelta pohjaosista sekä kylkilistoista kuuluu ja tuntuu pelkkää kovaa kumautusta sinne iskiessä. Muutama ruostetäplä löytyy takaoven listan alaosasta ja kattoluukun reunasta.
Autossa on sähköantenni, velour-sisusta, sähköikkunat jokaiselle matkustajalle, kattoluukku, maalausta tarvitsevat barockit, kyynärtuki etumatkustajalle sekä takaniskatuet.
Auto selvisi 500km matkasta (Hel-Vaasa) kunniakkaasti, mutta totta kai se paikalleen päästyään alkoi kiukutella: takajarruletkun kohdalta tiputteli nestettä. Piti laittaa siiten nopea ihmemies-paikka ja se tuntui siihen loppuvan. Jarruletkut siis pitäisi ensitöikseen tarkistaa/vaihtaa. Myöskin öljynvaihtoaika on, ei tosin ajomäärän takia vaan ajallisesti – edellinen omistaja oli ajanut seitsemän vuoden aikana 500km
Auto menee museokatsastukseen ensi viikolla ja siitä sitten rekisteriin ellei mitään haasteita ilmaannu. Vertailuna w126:seen, w116 on yllättävän vahvoilla. Tunne autossa on jämäkämpi, ajaminen hivenen kovempaa ja fiilis jotenkin lihavalla tavalla erilainen. Auto on melkoisen ikävä ajettava kaupungissa, mutta maantielle kun pääsee niin kyllä kelpaa! Melutasossa w126 vie voiton kyllä kirkkaasti, mutta w116 on silti varmasti hiljainen verrattuna muihin aikakautensa autoihin. Ja voi jeesus nuo ovet on paksut
http://www.mersuforum.net/forum/downloa ... d=6624&t=1
http://www.mersuforum.net/forum/downloa ... d=6625&t=1
http://www.mersuforum.net/forum/downloa ... d=6626&t=1
http://www.mersuforum.net/forum/downloa ... d=6628&t=1
http://www.mersuforum.net/forum/downloa ... d=6629&t=1
http://www.mersuforum.net/forum/downloa ... d=6627&t=1
w126 300SE 1986
Hieno on peli !
Harvoin näkee tien päällä noita, mutta silloin säväyttää kummasti kun vastaan tulee. Onnittelut !
Harvoin näkee tien päällä noita, mutta silloin säväyttää kummasti kun vastaan tulee. Onnittelut !
W 140 S320 '95, ~465 000 km (ajossa 07/24 -->)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Tuo mallin ikä ja suhteellisen korkeat markkina-hinnatvoi olla syynä, että sitä harrastelijoillkin näitä näkyy melko vähän.
Itse maksoin autosta mielestäni edullisen hinnan, mutta Suomen tarjontaa seuranneena jo pidemmän aikaa tuntuu sitä, että alle kympin näistä on turha haaveilla. Saksassakin hyvien yksilöiden hinnat on nousseet ja sielläin projektit ja huonot maksaa jo 4000+.
w126 on huokeampi harrasteauto.
Itse maksoin autosta mielestäni edullisen hinnan, mutta Suomen tarjontaa seuranneena jo pidemmän aikaa tuntuu sitä, että alle kympin näistä on turha haaveilla. Saksassakin hyvien yksilöiden hinnat on nousseet ja sielläin projektit ja huonot maksaa jo 4000+.
w126 on huokeampi harrasteauto.
w126 300SE 1986
Mersuforumin puolella löytyy enemmän juttua ja kuvia! Ei jaksa päivitellä samoja viestejä kahteen eri paikkaan
EDIT
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 3&t=151223
EDIT
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 3&t=151223
Viimeksi muokannut Erew126, 11.5.2014 0:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
w126 300SE 1986