l
Mitä sillä todella kovalla ruiskutuspainella voitetaan? Kovemmasta paineesta saadaan hienompi sumu joka syttyy helpommin ja palaa täydellisemmin? Vai mitä
Kyllä
Kysymys oli vastaus kysymykseen.
Esikammioisen suurin etu on myös sen suurin puute. (Siis se kammio)
Perttu on kirjoittanut tuossa edellä polttoaineen polttamiseen liittyvät toimet ihan prikulleen, joten niitä on turha toistaa.
Myös suorasuihkarissa suurimman tehollisen kierrosluvun määrää yksinkertaisesti se, että polttoaineella on tietty palamisnopeus.
Siis vaikka sylinterissä olisi kuinka suuri pamaus tahansa, niin määrätyn kierosluvun jälkeen palamisesta tullut paineennousu sylinterissä ei enää kerkiä pukkaamaan yhtään lisää vauhtia mäntään.
Ja kun lisäksi vielä kovilla kierroksilla on kaikkiin hyvän palamisen eri toimiin aina vaan vähemmän aikaa, niin sekin on huonontamassa kierroskestävyyttä.
Esikammioisissa kun polttoaine ruiskutetaan sinne kammion seinämään, niin se kaasuuntuu samontein.
Silloin ko aineen pisarakoko on varmaan ihan pienimmillään, mitä sen on mahdollista olla.
Millään suuttimella, tai paineella ei päästä ihan samaan.
Mitä pienempi pisarakoko ja parempi sekoittuminen -> sen nopeampi palaminen -> sen enemmän vetäviä kierroksia.
Biodiiselin palamisnopeus olisi kuulemma suurempi, en tiedä.
Millä tahansa aineella, millä diiselin palamisnopeutta saadaan kasvatettua, saadaan myös lisää tehollisia kierroksia.
lmankierto ja hengittävyys on yksi tekijä, ja tärkeä, mutta polttoaine täytyy myös saada sekoittumaan ilmaan ja palamaan hyvällä hyötysuhteella myös niillä hiukan pienemmillä kaasupolkimen asennoilla.
Siksi kanavia ei voi suunnitella pelkästään hyvän hengityksen kannalta.
Nykyisten diiselimoottoreiden ongelma ei taida olla se, etteikö niistä saataisi ihan riittävästi tehoa, vaan se miten saadaan kiristyvät saastemääräykset täytettyä.