Laitetaanpa sitte tämmönen kun CDI:stä ja OM60X koneiden ongelmat on listattu.Seuraavat ongelmat on sitten kuultuja ja rivien välistä täältä poimittuja.Toki laitan vielä ko. moottorin avanneena mukaan vielä omia päätelmiä.
-Öljypumpun ylähela riittävästi kuluessaan aiheuttaa öljypumpun rattaan nousemisen ylös jolloin öljypumppu pysähtyy ja paineet loppuu.
-Vanhemmanmallinen alipainepumppu jossa kaksi putkea,kalvon puhjetessa öljyä pääsee kalvon kautta imusarjaan jolloin öljyä menee reilusti.Tämä voi aiheuttaa kiinnileikkaamisen.
-Säätämättömät venttiilit tekevät kylmäkäynnistykset melkein mahdottomiksi.
-Ketjulukolla varustetut jakoketjut katkeavat lukon kohdalta
Omat päätelmät
-Sylinterit kuluvat jostain syystä nopeasti,jopa 400tkm ajettu moottori voi olla sylintereiltään aivan lopussa.
-Jos autolla ajetaan niin että moottori öljynpinta on jatkuvasti minimissä siitä voi aiheutua männäntappien helojen ennenaikainen väljistyminen koska roiskevoitelu tapeille ei toimi kunnolla.(öljyreikiä kk laakereissa ei ole eikä öljykanavaa männäntapeille)
Mikään näistä mainitsemistani ongelmista ei ole minua koskettanut paitsi kuluneet sylinterit.Melko luja moottori on tämä vanhempi diesel näin asentajan näkökulmasta.Osat on mitoitettu todella reilusti jolloin teho jää pienemmäksi verrattuna uudempaan OM60X moottori sarjaan.Pistäkää lisää tietoa tähän jos muistatte muita vanhan koneen vikoja.
Moottorin OM61X ongelmia
Moottorin OM61X ongelmia
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
W123 300 turbodiesel sedan
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Kalovollisia alipainepumppujakin hajosi aina silloin tällöin. Niihin sai sitä vipu / laakeri "hässäkkää" aikoinaan erikseen. Muistaakseni tuo hajoaminen ei konevaurioita aiheuttanut.
Yksiputkisissa alipainepumpuissa oli venttiilli yms. vikoja jolloin oli sammumis / jaruntehostusongelmia.
Vanhemmanmallisia sytöttöpumppuja hajosi, ellei öljyn vaihtoja oltu suoritettu kuten pitääkin. Polttoainetta kertyi pumppuun ja lopulta siellä ei muuta ollutkaan. Myöhemmin tuli nämä suoraan moottorista voitelunsa saavat mallit. Sammutinkalvoja meni näistäkin.
Olikos se 1968 kun tuli ensimmäiset "pystylamput" markkinoille. Alkupään moottoreissa ei ollut sylinteriputkia lainkaan. Nehän kuluivat harvoiksi alta aikayksikön. Korjauksena kaikki moottorit porattiin ja putkitettiin tehtaan takuutyönä.
Venttiilien säätö on myös se oma "taiteenlajinsa" ja vaikka oli se venttiilin pyörähtämistä estävä työkalu, niin aina ne hiukan pyörähtivät >>> venttiili jäi vuotamaan >>>käynnistysvaikeuksia, mutta asia korjaantui ajamalla. Jos todella hyvin meinasi säättää piti se vuotamaton kohta hakea sitten ohivirtausmittarin kanssa viimeiseksi.
Venttiilien lukitusmuttereista se alimmainen aikaamyöden kulahti ja avain ei sopinutkaan sinne enää......vaihtoehtona oli:
- smirglata avainta ohuemmaksi ( pääsi taas hetken aikaa eteenpäin)
- tai se järkevin vaihtoehto vaihtaa kaikki alimmat mutterit.
Sen aikaiset ruiskutussuuttimet , 072 kärki, kestivät max 100 tkm....
Niitä sai vaihdella meleko usein, oikeastaan joka autosta tarkistettiin venttiilin säädön yhteydessä myös suuttimet ( em. venttilien vuotaminen). Suutinkärjet olivat todella kettumaisia tehdä. Niiden kanssa sai tehdä kaikki taiat, että sai ne kunnolla toimimaan. W123:seen myöhemmin tulleet 120 kärjet olivat jo sitten huomattavasti parempia kestoltaan ja teoltaan.
Suuttimien "kuseminen" ja etukammion helmen kutistuminen aiheuttivat runsaasti myös etukammioiden päiden putoamisia. Näiden seurauksena tuli eteen yleensä koneremontti.
Valurautakansi oli myös todella arka moottorin kiehauttamiselle. Yleensä se yksi kerta riitti ja sylinterikansi oli halki.
Vesipumpun vaihtoi saattoi myös olla mielenkiintoista kun se on rautapulteilla alumiinissa kiinni. Oli joskus piukassa tai muuten vaan kierteet hukassa. Vesipumpulta lähtevä rautainen vesiputki myös syöpyi ajansaatossa puhki ja kiehauttamisvaara oli ilmeinen.
Männänrenkaita katkeili ja syntyi erilaisia mäntä / kiinnileikkautumis vaurioita.
Alla on se öljypumpunkäyttöakselin hela. Kuvassa helasta on kulunut alumiiniin vastannut n. 4 mm oleva olake jo kokonaan pois ja todennäköisesti öljypumppukin on jo lakannut pyörimästä.
Tuollaista tuli näin yhtäkkiä mieleeni.....
Yksiputkisissa alipainepumpuissa oli venttiilli yms. vikoja jolloin oli sammumis / jaruntehostusongelmia.
Vanhemmanmallisia sytöttöpumppuja hajosi, ellei öljyn vaihtoja oltu suoritettu kuten pitääkin. Polttoainetta kertyi pumppuun ja lopulta siellä ei muuta ollutkaan. Myöhemmin tuli nämä suoraan moottorista voitelunsa saavat mallit. Sammutinkalvoja meni näistäkin.
Olikos se 1968 kun tuli ensimmäiset "pystylamput" markkinoille. Alkupään moottoreissa ei ollut sylinteriputkia lainkaan. Nehän kuluivat harvoiksi alta aikayksikön. Korjauksena kaikki moottorit porattiin ja putkitettiin tehtaan takuutyönä.
Venttiilien säätö on myös se oma "taiteenlajinsa" ja vaikka oli se venttiilin pyörähtämistä estävä työkalu, niin aina ne hiukan pyörähtivät >>> venttiili jäi vuotamaan >>>käynnistysvaikeuksia, mutta asia korjaantui ajamalla. Jos todella hyvin meinasi säättää piti se vuotamaton kohta hakea sitten ohivirtausmittarin kanssa viimeiseksi.
Venttiilien lukitusmuttereista se alimmainen aikaamyöden kulahti ja avain ei sopinutkaan sinne enää......vaihtoehtona oli:
- smirglata avainta ohuemmaksi ( pääsi taas hetken aikaa eteenpäin)
- tai se järkevin vaihtoehto vaihtaa kaikki alimmat mutterit.
Sen aikaiset ruiskutussuuttimet , 072 kärki, kestivät max 100 tkm....
Niitä sai vaihdella meleko usein, oikeastaan joka autosta tarkistettiin venttiilin säädön yhteydessä myös suuttimet ( em. venttilien vuotaminen). Suutinkärjet olivat todella kettumaisia tehdä. Niiden kanssa sai tehdä kaikki taiat, että sai ne kunnolla toimimaan. W123:seen myöhemmin tulleet 120 kärjet olivat jo sitten huomattavasti parempia kestoltaan ja teoltaan.
Suuttimien "kuseminen" ja etukammion helmen kutistuminen aiheuttivat runsaasti myös etukammioiden päiden putoamisia. Näiden seurauksena tuli eteen yleensä koneremontti.
Valurautakansi oli myös todella arka moottorin kiehauttamiselle. Yleensä se yksi kerta riitti ja sylinterikansi oli halki.
Vesipumpun vaihtoi saattoi myös olla mielenkiintoista kun se on rautapulteilla alumiinissa kiinni. Oli joskus piukassa tai muuten vaan kierteet hukassa. Vesipumpulta lähtevä rautainen vesiputki myös syöpyi ajansaatossa puhki ja kiehauttamisvaara oli ilmeinen.
Männänrenkaita katkeili ja syntyi erilaisia mäntä / kiinnileikkautumis vaurioita.
Alla on se öljypumpunkäyttöakselin hela. Kuvassa helasta on kulunut alumiiniin vastannut n. 4 mm oleva olake jo kokonaan pois ja todennäköisesti öljypumppukin on jo lakannut pyörimästä.
Tuollaista tuli näin yhtäkkiä mieleeni.....
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
Minun piti tänään aloittaa juuri tällainen samanlainen topickki, mutta jari ehti ensin. Hmm... jos tarvitsisi laittaa tyypilliset ongelmat loppupään W123 dieseleihin niin lista ei voi olla kyllä kovinkaan pitkä. Ja ongelmat eivät ole kyllä suuria ja ne voi ennakoida. Tässä kokemukset lähipiirin W123:sista 388 tkm. 400 tkm ja 577 tkm. Kyseessä autot -83, -83 ja 81.
- Alipainepumppu kannattaa vaihtaa 250 tkm. välein jos haluaa olla 100 % varma, että alipainepumpun laakerista ei irtoa kuulat ja tipu väärään paikkaan. Jos alipainepumppu naksuttaa niin kuulia on irti ja osa on öljypohjassa. Alipainepumpun vaihto ei riitä vaan pieni öljypohja auki ja kuulat ja metallipalat talteen sekä öljypumpun sihdin puhdistus mahdollisista metallipaloista.
Yllämainituista autoista: kahdessa on irronnut alipainepumpun laakerista kuulia. Minulta 257 tkm kohdalla, isälläni 500 tkm kohdalla(kummassakin säästyttiin lähes ongelmitta) ja 400 tkm ajetusta pumppu on alkuperäinen ja ehjä (pitäisi siis minusta vaihtaa-200 osasta ja helppo työ).
Muuten loppupään W123 D-moottoreissa ei ole oikeastaan mitään riskiä moottorivaurioon. Ketjut ei katkea, laturit ja startit kestää pitkään, hehkuja palaa harvoin, jos vettä katoaa, niin ei hätää-vesipumppu vuotaa(helppo vaihtaa itsekkin) kannet ei halkea-ei kerrassaan mitään muuta kuin ajoa. Voi tuntua karrikoidulta, mutta näin asia on huollettujen loppupään W123 D-autojen kanssa useimmiten.
- Alipainepumppu kannattaa vaihtaa 250 tkm. välein jos haluaa olla 100 % varma, että alipainepumpun laakerista ei irtoa kuulat ja tipu väärään paikkaan. Jos alipainepumppu naksuttaa niin kuulia on irti ja osa on öljypohjassa. Alipainepumpun vaihto ei riitä vaan pieni öljypohja auki ja kuulat ja metallipalat talteen sekä öljypumpun sihdin puhdistus mahdollisista metallipaloista.
Yllämainituista autoista: kahdessa on irronnut alipainepumpun laakerista kuulia. Minulta 257 tkm kohdalla, isälläni 500 tkm kohdalla(kummassakin säästyttiin lähes ongelmitta) ja 400 tkm ajetusta pumppu on alkuperäinen ja ehjä (pitäisi siis minusta vaihtaa-200 osasta ja helppo työ).
Muuten loppupään W123 D-moottoreissa ei ole oikeastaan mitään riskiä moottorivaurioon. Ketjut ei katkea, laturit ja startit kestää pitkään, hehkuja palaa harvoin, jos vettä katoaa, niin ei hätää-vesipumppu vuotaa(helppo vaihtaa itsekkin) kannet ei halkea-ei kerrassaan mitään muuta kuin ajoa. Voi tuntua karrikoidulta, mutta näin asia on huollettujen loppupään W123 D-autojen kanssa useimmiten.
Jostain korjausoppaasta luin juuri tuosta sylinteriputki hommasta.Mun uuteen koneeseen tuli myös vaihdettaviksi juuri ne venttiilinsäädön lukitusmutterit,olivat kuluneet liian ohuiksi.On muuten saattanu olla melkoinen savotta putkittaa kaikki pystärien koneet silloin vuonna 68?Nykyään on paljon helpompaa, pistetään vaan uus kone reikään ja remontti on siinä.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
W123 300 turbodiesel sedan