Kun tuo CDI kone on nyt saatu kuntoon, niin tuli mieleeni jos kooottaisiin tähän topikkiin vanhemman moottorin ominaisuuksia....
Mallisarjan alkupäässä oli seuraavanlaisia ominaisuuksia:
- sähkö
* startin planeettapyörästö oli muovia ja hajosi melko herkästi, asia korjattiin myöhemmin metallisella planeettavaihteistolla. Yhtenä ongelmana oli takkuileva virtalukko joka jätti startin päälle käynnistyksen yhteydessä ja se tuhosi startteja.
* laturissa diodi ja jännitteensäätäjä vikoja
- moottori / mekaniikka
* hydraulisia venttiilintasaimia vaihdeltiin takuuseen, asiaa korjattiin suurentamalla elementin öljyreikää
* hihnankiristimen vipu oli mallia tappi ja hela, kului melko nopeasti ja asiaa korjattiin laakerillisella vivulla
* alipainepumppu ei tuottanut alipainetta kylmänä, jonka seurauksena auto ei sammunut sekä jarrujen tehostus puuttui, asia korjattiin vaihtamalla alipainepumppu
* autot nykivät vaihdettaessa vaihteita, asiaa korjattiin ns. Bonanza tangoilla kaasuvivustoon...eipä apuja siitäkään
Tuollaista tuli mieleen alkuajoista...
Myöhemmin ilmenneitä ominaisuuksia
- alipainepumput vuotivat öljyä, prässätty kansi löystyi ja alkoi vuotamaan. Alipainepumpun laakereita hajoaa ja rikkoo yleensä jakopäänkotelon, ns. vuoristoradan ja jos oikein hienosti menee jakopäänketjun väliin, niin vähintään on venttiilit vääränä. Vastaan tullut myös tapauksia kun ne öljypohjaan jätetyt alip. osat ovat menneet öljypympun sihdin läpi ja rikkoneet öljypumpun yms. Asiaa korjattu ruuvikiinnitteisellä kannella ja paremmalla laakerilla.
- öljynpaine karkaa 1 sylinteriin, myös alle 200 tkm ajetuissa tullut vastaan
- turbo koneissa haljenneita kansia, jos ei muuta niin lähes kaikissa on vähintään venttiilien välit poikki
- hihnankiristimen vipu ei kestä vieläkään, palattiin paranettuun vanhaan malliin >>>remmin räminää osakaasulla......ominaisuus....poistui kun tuli laturin vapaakytkin, mutta vika vaihtoi ns. paikkaa
- hihnankiristimen rullaa ja iskaria mene melko taajaan
- syöttötpumpun paineventtiilin pitimien pa vuoto
- öljyn tasoanturi herjaa öljyn vähyyttä vaikka öljy on lähes ylämerkissä
- öljypaineanturi vikoja
- kiertokangen laakeri vikoja, kaikki ei ole läheskään miljoona ajettuja
- uudemissa EGR vikoja ja sotkee imusarjat luokattomaan kuntoon
- uudemissa myös samaa ilmavaivaa muovisissa pa. putkissa
- sammutinkalvoja menee, auto ei sammu
- 250 D /OM602 ja 300 D /OM603 manuaalivaihteisissa moottorin resonaatiot aihettaa koriin melkoisen jyrinän alakierroksilla, jyrinä loppuu kuin seinään noin 200 rpm:n kohdalla, vika on korjattu uudemmissa malleissa kasoismassavauhtipyörällä
Jatkakoon paremman muistin omaavat tästä.......
Moottorin OM60x tyypillisiä ongelmia
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Moottorin OM60x tyypillisiä ongelmia
Viimeksi muokannut Lucky-Dog, 04.1.2007 12:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Toi Dealerin stoori on kyllä edelleenkin huippu juttudealer kirjoitti:Tässä on liiskattu 124 - korinen Mersu nahkoineen karvoineen, muistaakseni jotain koneeseen liittyvääkin on mukana.
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi