Renkaiden ilmanvaihto jo vanhanaikaista !

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
zyys
Viestit: 728
Liittynyt: 30.9.2005 20:23

Renkaiden ilmanvaihto jo vanhanaikaista !

Viesti Kirjoittaja zyys »

Täälläkin oli jossain (enytvaanlöytäny) linkki tuonne :evil: suoli24:n topikkiin missä "ansioituneesti" tehdään tiedettä renkaiden ilmavaihdosta.

Sehän on jo pahasti vanhanaikaista, tämä on nykypäivää 8) .

Lainaus eräästä asiakaslehdestä

"Renkaiden täyttäminen typellä säästää rahaa, sillä se vähentää polttoaineen kulutusta ja parantaa turvallisuutta vähentämällä vajaista renkaista aiheutuvia sivuluisuja ja rengasrikkoja.

Paineilma voi aiheuttaa renkaan kumin hapettumista ja siten kiihdyttää renkaan kulumista. Lisäksi paineilma pääsee helposti kulkeutumaan kumin lävitse minkä seurauksena rengaspaine laskee ja rengas kuluu epätasaisesti. Koska typpi on reagoimaton kaasu se ei hapeta kumia ja siten myös renkaan käyttöikä pitenee. Typpi myös pysyy paremmin renkaassa joten rengaspaine säilyy vakaana.

Ilmaa ja tasaisen typpivirtauksen tuottava GN on pienikokoinen, hiljainen ja energiaa säästävä yksikkö, jonka voi asentaa helposti pieneenkin tilaan. GN on ihanteellinen ratkaisu kuljetusliikkeille, rengasliikkeille ja autokauppiaille sekä muihin alalla käytettäviin ratkaisuihin."


Kysessä on jo vuosia markkinoilla ollut kompressori jota on käytetty esim. elintarvikkeiden typpikaasupakkausten täyttämiseen. Kompura erottaa tavallisesta ilmasta typen eli koneessa on kaksi hanaa. Toisesta tulee tavallista paineilmaa ja toisesta typpeä.

Uusi aluevaltaus meneillään eli renkaiden täyttö. Formulathan on jo vuosia ajaneet typpitäytteisillä renkailla. Typellä täytetyn renkaan paine kun ei muutu typen lämmetessä läheskään niin paljon kuin tavalliista paineilmaa sisältävän renkaan.


Tottavie jokaisella Mersuaan arvostavalla on jo typet renkaissa . . . - mitä - eikö :shock: ?

Lucky-Dog ja muut prot, kuka tarjoo typet ensiksi foorumille :D ?
. . .
Avatar
PK
Autoencyklopedia
Viestit: 1481
Liittynyt: 01.10.2005 20:18

Viesti Kirjoittaja PK »

Minulla on tuossa kuitti Saksasta 2004 ostetusta vanne/rengassarjasta ja siitä löytyy "GASFUELLUNG PRO RAD". Maksanut 3€/rengas eli 12€ ja laittoivat vihreät venttiilin hatut. Typpeäkö ne sinne lykkäsi vai maksettiinko vain noista tuninghatuista extraa? :?
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3648
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Nykyisellä paineilman kuminläpäisyvauhdilla taidan osaltani jatkaa hengitysilmamme väärinkäyttöä, kunnes EU tai Lipponen sen kieltää. :eec:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
pekkavee
Viestit: 55
Liittynyt: 13.10.2005 9:51

Viesti Kirjoittaja pekkavee »

Ko. maassahan on kaasunkäytöstä pitkät perinteet. Itse törmäsin siihen jo 5-6 vuotta sitten ja rengasmies esitteli sitä niin hyvin, että tunsin itseni vähän tyhmäksi, kun tyydyin pelkkään paineilmaan. Enhkä siihen vaikutti kumminkin pitkä kokemus tavallisilla ilmoilla ajelusta. Tuossa vielä nuo kaasun hyvät ominaisuudet:
http://de.wikipedia.org/wiki/Reifengas

Viime kesänä törmäsin rengaskaupassa uuteen keksintöön, siinä rengaspainoina käytetty lyijy oli korvattu ekologisemmilla rakeilla, joita annosteltiin tiettu määrä muoviputkeen. Sitten muoviputki hitsattiin kiinni ja liimattiin putkessa olevan tarran avulla vanteeseen. En ole vielä Suomessa moista systeemiä havainnut.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”