Akun varaustilan tarkastaminen

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Matti
Viestit: 252
Liittynyt: 14.12.2005 18:27

Akun varaustilan tarkastaminen

Viesti Kirjoittaja Matti »

Voisiko joku vääntää rautalangasta:

- Miten / millaisella mittarilla (joku yleismittari?) voi tarkistaa säilytyksessä olevan akun varaustilan / ladatessa akkua nähdä milloin akku on täyteen varattu? Mitä lukemia pitäisi saada?

Itsellä on ampeerit ja watit niin sekaisin... :shock:
Avatar
Cool Hand Saku
Rasvanäppi
Viestit: 561
Liittynyt: 19.3.2006 11:14
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Cool Hand Saku »

Ihan normaalilla yleismittarilla. Käännä jännite mittauspuolelle ( V-20 tasajännite ) Täyteen varatun akun napajännite noin 12.8 V (jos en pahasti väärin muista)
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Niin se on. Toki akun pitää antaa olla ilman latausta muutaman tunnin, ennen mittausta. Sanoisin minäkin täyden akun jännitteeksi 12.7-12.9V. Ei ne mittaritkaan aina ihan tarkkoja ole, mutta tuota luokkaa.

TM:n akkulaturitestissä oli myös juttua tuosta aiheesta. Kuka muistaa?
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7184
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Itellä tulee työn puolesta tarkistettua yli 50 akkua kerran kuukauteen.

Ominaispainomittari, Kuormitusmittari, Yleismittari.

Ominaispainomittarilla katotaan jokainen kenno. Samaten ylläpitolatureiden latausjänniteen ja virran mittaus.


Siinäpä ne...
Matti
Viestit: 252
Liittynyt: 14.12.2005 18:27

Viesti Kirjoittaja Matti »

Ok. Kiitos! :) Ja ei kun ostamaan yleismittaria... Niin muuten onkin juttua: TM n:o 19/2006 on näköjään testi akkulatureista. Pitänee lähteä kirjastoon kaivelemaan tuo lehti. Siinä on varmasti myös aihetta valottavaa infoa...
Matti
Viestit: 252
Liittynyt: 14.12.2005 18:27

Viesti Kirjoittaja Matti »

TM:n artikkeli oli hyvä. Yllättäviä eroja on näköjään akkulatureissakin. Sen verran siitä sai lisävinkkiä, että akun pitäisi olla täynnä silloin kun sen jännite nousee 14.4 volttiin. Eli silloin laturi pois, muuten alkaa muodostua vaarallisen paljon kaasua.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”