Koeajoraportti: Skoda Octavia RS Combi
Koeajoraportti: Skoda Octavia RS Combi
Koeajettuani Mercedes-Benz SLK320:n totesin sen olevan hieno auto. Pysäköityäni auton jouduin kuitenkin toteamaan, että ahtamaton kuutoskone ei tarjonnut riittävää vastinetta rahalle. Miltäköhän tämän jälkeen mahtaa maistua tsekkiläinen versio perheautosta? Odotukset positiivisesta kokemuksesta ovat korkealla, sillä vaikka Skoda Octavia RS Combin moottori onkin 1,2 litraa SLK:ta pienempi, se on varustettu sekä bensiinin suorasuihkutuksella että turboahtimella.
Race Blue-värinen vuosimallin 2006 Skoda istuu 12 millimetriä tavallista Octaviaa matalammalla. Kaamoksen saavuttua se on saanut renkaikseen vakiokokoa tuuman verran maltillisemmat 16” nastarenkaat alumiinivanteilla. Uusi auto on tyylikäs kokonaisuus.
Octavia RS ei pullistele turhaan ulospäin. Vain pienet yksityiskohdat siellä täällä kertovat, että kyseessä on ”perheauto urheilullisilla taipumuksilla”, kuten tsekkiläinen markkinointi asian ilmaisee.”VIRS”-logo keulassa, vihreiksi maalatut jarrut, kaksi kiiltävää pakoputken päätä perässä. Miksiköhän Skodan graafikko on tyylitellyt RS-logon, niin että se on lähes pakko lausua ”VIRS”?
Avaan kuljettajan oven. Hillitty urheilullisuus jatkuu sisällä. Voimakkaasti muotoillut kaksiväriset puolinahkapenkit ”VIRS”-logoilla. Alumiinin näköiseksi maalattua muovia kojelaudassa ja vaihdekepissä. Kiiltävät polkimet voimakkaasti muotoillun kolmipuolaisen ”VIRS”-nahkaratin alla. Skoda kertoo, että se haluaa liikkeelle.
Käännän Volkswageneista tutusta virta-avaimesta 2-litraisen TFSI-moottorin käyntiin. RS:n sporttipakoputkisto pörähtää. Xenon-valot tasaavat valokeilan ja automaatti-ilmastointi alkaa tuottaa matkustamoon mukavaa 22 asteen lämpötilaa.
Painan pitkäliikkeisen kytkinpolkimen pohjaan ja siirrän pullean vaihdekepin eteen. Kepin liikkuu melko pitkää rataa ottaen huomioon, että Skoda Octavia RS:n mainoksessa omistaja pitää kypärää päässään nukkuessaankin. Odotin napakkaa ja lyhytliikerataista vaihteenvalitsinta.
Nostan poljinta ylös. Kytkin ottaa kiinni vasta melko ylhäällä. Samanaikaisesti antamani lisäkaasu saa RS:n metallisinisessä perässä kiiltävät pakoputken päät murahtamaan. Kompakti farmariauto siirtyy kadulle.
Octavia liikkuu rauhallisesti eteenpäin kello neljän ruuhkassa. TFSI-moottori vetää pehmeästi.Ahdetun moottorin 280 Nm huippuvääntö on tarjolla koko matkan hieman alle 2000 kierroksesta aina 5000 kierrokseen saakka. Vaihdot tahtovat jäädä nykiviksi kytkimeen tottumattomalle.
Ruuhka helpottaa ja tie kaartaa vasemmalle ylämäkeen. Painan kaasua rauhallisesti alaspäin. Rengasmelu Skodan sisällä voimistuu. Turbo viheltää hiljaa. Urheilulliseksi viritetty alusta ottaa tien epätasaisuudet napaksti vastaan. Valun kohti ulkokaarretta. Muhkeiden etuistuimien selkänojan sivuttaistuet ovat hieman liian etäällä toisistaan pitääkseen täydellisen otteen selästäni. Pikku vikoja. Kytken pienemmän vaihteen ja nostan kierroksia.
Kiihtyvä ajo kaarteen läpi ei saa Skodaa kallistumaan juuri lainkaan. Etuvetoinen farmari etenee mutkaa lähes neutraalisti eteenpäin. Rauhallinen painaminen kaasupolkimesta lisää aliohjautumista hieman. Ohjauspyörän kääntäminen keventää perää aavistuksenomaisesti. Päätän kuitenkin hillitä sisäisen vataseni ja haluni selvittää RS:n käyttäytymistä luistoissa. Se merkitsisi nastojen irtoamista uusista Michelineistä. Aion saada ajaa omistajan kulkuneuvoja toisenkin kerran.
Saavun moottoritielle. Painan kaasun alas kakkonen päällä. Turboahdettu suoraruiskutuskone nostaa kierrokset silmänräpäyksessä. Kolmonen. TFSI:n vääntö tarttuu autoon vahvasti mutta pehmeästi. Sitten turbo viheltää ja tapahtuu. Nelonen. Nostan jalkani kaasulta, jotta en joudu selvittämään tekojani virkavallalle. Octavia RS:n 7,3 sekunnin lupaus nollasta sataan on helppo uskoa.
Moottoritie jatkuu tasaisena. Ajan rauhallisesti autovirran mukana. Rengasmelu on melko voimakasta. Osasyy varmasti on nastarenkailla. Toisaalta, tuskin 225/45R17-kesärenkaat Octavia Combia kuitenkaan hiljaiseksi tekevät. Eteen tulee hitaampi auto. Painallus vilkusta ja Skoda vilkauttaa kaistanvaihdon merkiksi.
Painan kaasua. Koneen vääntö tarttuu autoon jälleen rauhallisen varmasti ja siirtää sen ohitusnopeuteen. Pakoputki murisee pehmeästi. Jos Skodan Octavia RS Combin kiihtyvyys oli vakuuttavaa, normaaliajossa tarjolla oleva vääntö on vieläkin vakuuttavampaa. Laajan ja pehmeän väännön ansiosta eteneminen on vaivatonta. Ja vielä kun kaasun painaminen herättää tuon murinankin...
Ajan Skoda Octavia RS Combin parkkiin ja ojennan avaimen takaisin omistajalle. RS on vakuuttanut.
Skoda Octavia RS Combi on hieman meluisa, sen istuin ei tarjoa aivan täydellistä tukea ja vaihdekepin liikeradat ovat liian pitkät urheilulliseen autoon. Mutta nämä kaikki ovat ongelmia ainoastaan, jos vertailukohtana on täydellisyys. Kokonaisuutena Skoda Octavia RS Combi on erinomainen auto. Ajo-ominaisuudet ovat erinomaiset. Varustetaso on erinomainen. Ja moottori on loistava. Niin, ja Skoda Octavia RS Combi maksaa saman verran kuin kilpailijoiden perusmallit.
Ehdottomasti erinomainen vastine jokaiselle investoidulle eurolle!
Race Blue-värinen vuosimallin 2006 Skoda istuu 12 millimetriä tavallista Octaviaa matalammalla. Kaamoksen saavuttua se on saanut renkaikseen vakiokokoa tuuman verran maltillisemmat 16” nastarenkaat alumiinivanteilla. Uusi auto on tyylikäs kokonaisuus.
Octavia RS ei pullistele turhaan ulospäin. Vain pienet yksityiskohdat siellä täällä kertovat, että kyseessä on ”perheauto urheilullisilla taipumuksilla”, kuten tsekkiläinen markkinointi asian ilmaisee.”VIRS”-logo keulassa, vihreiksi maalatut jarrut, kaksi kiiltävää pakoputken päätä perässä. Miksiköhän Skodan graafikko on tyylitellyt RS-logon, niin että se on lähes pakko lausua ”VIRS”?
Avaan kuljettajan oven. Hillitty urheilullisuus jatkuu sisällä. Voimakkaasti muotoillut kaksiväriset puolinahkapenkit ”VIRS”-logoilla. Alumiinin näköiseksi maalattua muovia kojelaudassa ja vaihdekepissä. Kiiltävät polkimet voimakkaasti muotoillun kolmipuolaisen ”VIRS”-nahkaratin alla. Skoda kertoo, että se haluaa liikkeelle.
Käännän Volkswageneista tutusta virta-avaimesta 2-litraisen TFSI-moottorin käyntiin. RS:n sporttipakoputkisto pörähtää. Xenon-valot tasaavat valokeilan ja automaatti-ilmastointi alkaa tuottaa matkustamoon mukavaa 22 asteen lämpötilaa.
Painan pitkäliikkeisen kytkinpolkimen pohjaan ja siirrän pullean vaihdekepin eteen. Kepin liikkuu melko pitkää rataa ottaen huomioon, että Skoda Octavia RS:n mainoksessa omistaja pitää kypärää päässään nukkuessaankin. Odotin napakkaa ja lyhytliikerataista vaihteenvalitsinta.
Nostan poljinta ylös. Kytkin ottaa kiinni vasta melko ylhäällä. Samanaikaisesti antamani lisäkaasu saa RS:n metallisinisessä perässä kiiltävät pakoputken päät murahtamaan. Kompakti farmariauto siirtyy kadulle.
Octavia liikkuu rauhallisesti eteenpäin kello neljän ruuhkassa. TFSI-moottori vetää pehmeästi.Ahdetun moottorin 280 Nm huippuvääntö on tarjolla koko matkan hieman alle 2000 kierroksesta aina 5000 kierrokseen saakka. Vaihdot tahtovat jäädä nykiviksi kytkimeen tottumattomalle.
Ruuhka helpottaa ja tie kaartaa vasemmalle ylämäkeen. Painan kaasua rauhallisesti alaspäin. Rengasmelu Skodan sisällä voimistuu. Turbo viheltää hiljaa. Urheilulliseksi viritetty alusta ottaa tien epätasaisuudet napaksti vastaan. Valun kohti ulkokaarretta. Muhkeiden etuistuimien selkänojan sivuttaistuet ovat hieman liian etäällä toisistaan pitääkseen täydellisen otteen selästäni. Pikku vikoja. Kytken pienemmän vaihteen ja nostan kierroksia.
Kiihtyvä ajo kaarteen läpi ei saa Skodaa kallistumaan juuri lainkaan. Etuvetoinen farmari etenee mutkaa lähes neutraalisti eteenpäin. Rauhallinen painaminen kaasupolkimesta lisää aliohjautumista hieman. Ohjauspyörän kääntäminen keventää perää aavistuksenomaisesti. Päätän kuitenkin hillitä sisäisen vataseni ja haluni selvittää RS:n käyttäytymistä luistoissa. Se merkitsisi nastojen irtoamista uusista Michelineistä. Aion saada ajaa omistajan kulkuneuvoja toisenkin kerran.
Saavun moottoritielle. Painan kaasun alas kakkonen päällä. Turboahdettu suoraruiskutuskone nostaa kierrokset silmänräpäyksessä. Kolmonen. TFSI:n vääntö tarttuu autoon vahvasti mutta pehmeästi. Sitten turbo viheltää ja tapahtuu. Nelonen. Nostan jalkani kaasulta, jotta en joudu selvittämään tekojani virkavallalle. Octavia RS:n 7,3 sekunnin lupaus nollasta sataan on helppo uskoa.
Moottoritie jatkuu tasaisena. Ajan rauhallisesti autovirran mukana. Rengasmelu on melko voimakasta. Osasyy varmasti on nastarenkailla. Toisaalta, tuskin 225/45R17-kesärenkaat Octavia Combia kuitenkaan hiljaiseksi tekevät. Eteen tulee hitaampi auto. Painallus vilkusta ja Skoda vilkauttaa kaistanvaihdon merkiksi.
Painan kaasua. Koneen vääntö tarttuu autoon jälleen rauhallisen varmasti ja siirtää sen ohitusnopeuteen. Pakoputki murisee pehmeästi. Jos Skodan Octavia RS Combin kiihtyvyys oli vakuuttavaa, normaaliajossa tarjolla oleva vääntö on vieläkin vakuuttavampaa. Laajan ja pehmeän väännön ansiosta eteneminen on vaivatonta. Ja vielä kun kaasun painaminen herättää tuon murinankin...
Ajan Skoda Octavia RS Combin parkkiin ja ojennan avaimen takaisin omistajalle. RS on vakuuttanut.
Skoda Octavia RS Combi on hieman meluisa, sen istuin ei tarjoa aivan täydellistä tukea ja vaihdekepin liikeradat ovat liian pitkät urheilulliseen autoon. Mutta nämä kaikki ovat ongelmia ainoastaan, jos vertailukohtana on täydellisyys. Kokonaisuutena Skoda Octavia RS Combi on erinomainen auto. Ajo-ominaisuudet ovat erinomaiset. Varustetaso on erinomainen. Ja moottori on loistava. Niin, ja Skoda Octavia RS Combi maksaa saman verran kuin kilpailijoiden perusmallit.
Ehdottomasti erinomainen vastine jokaiselle investoidulle eurolle!
-T
- Arto N
- Betonileipuri <br> Miele-mies
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 14.10.2005 8:25
- Paikkakunta: Kangasala
Hei tähän on pakko nyt jotain vastata
Tuli sellainen tekstiviesti
Pari naapuria ajaa skodalla ja yksi vanha työkaveri oli skoda-huollossa töissä. Ei niistä kellään kai mitään pahaa sanottavaa ole.
Vaimon siskonmies kun aikanaan osti uuden audin niin oli pakko murjaista että mikset ostanut skodaa
Eikös se ole sama auto
Tuli sellainen tekstiviesti
Pari naapuria ajaa skodalla ja yksi vanha työkaveri oli skoda-huollossa töissä. Ei niistä kellään kai mitään pahaa sanottavaa ole.
Vaimon siskonmies kun aikanaan osti uuden audin niin oli pakko murjaista että mikset ostanut skodaa
Eikös se ole sama auto
® Mesen linttaklubi
Ei tullu tuostakaan eerolalle uutta autoa...
Ihime "RS" ku vääntöä samanverran ku 17vuotta vanhassa diiselikonneessa? (OM603T )
Mikä sporttiauto se semmonen on? No okei, skodassa sitä on senverran 1800-5000rpm kokoajan.
Nooh, varmaan laadukas peli mutta jää multa kauppaan. 35k€ on aika paljon.
Ihime "RS" ku vääntöä samanverran ku 17vuotta vanhassa diiselikonneessa? (OM603T )
Mikä sporttiauto se semmonen on? No okei, skodassa sitä on senverran 1800-5000rpm kokoajan.
Nooh, varmaan laadukas peli mutta jää multa kauppaan. 35k€ on aika paljon.
Pro HVM
Naapurilla on Farkku-Octavia - tosin lie pari-kolme vuotta vanhana edellistä korimallia? Muuta ei koeajosta jäänyt mieleen kuin sydänkohtauksen aiheuttava luistoneston metakka. Pumppu rätisi ja huusi kuin mieltä vailla, desibelejä kajuutassa noin 80 - ei jäänyt huomaamatta milloin se puuttui peliin. Kyseessä 1,6-malli, ei RS.
Onkos eerolalla kantaa vastakkainasetteluun Passat VR6 - Octavia? Passatista saa ainakin maksaa melkolailla enemmän. Vai onko se Passatti enää edes VR6, mallimerkintä taitaa olla nykyään ihan jotain muuta. Ja kutosellakin se toki on, siinä kun uusi RS-Sotka nelosella.
Jos laadun tunnun ero olisi yhtä selkeä kuin vaikkapa verrattaessa Passattia ja Audi A4:ää, niin se kenties selittäisi näitä hintaeroja hivenen. En siltikään kyllä laittaisi rahojani yhteenkään näistä mainitsemistani autoista, tekniikka pelottaa.
Onkos eerolalla kantaa vastakkainasetteluun Passat VR6 - Octavia? Passatista saa ainakin maksaa melkolailla enemmän. Vai onko se Passatti enää edes VR6, mallimerkintä taitaa olla nykyään ihan jotain muuta. Ja kutosellakin se toki on, siinä kun uusi RS-Sotka nelosella.
Jos laadun tunnun ero olisi yhtä selkeä kuin vaikkapa verrattaessa Passattia ja Audi A4:ää, niin se kenties selittäisi näitä hintaeroja hivenen. En siltikään kyllä laittaisi rahojani yhteenkään näistä mainitsemistani autoista, tekniikka pelottaa.
Juu, ei tullut. Skodasta vain puuttuu Se Jokin, joka aiheuttaisi sen, että minä alkaisin sellaisesta kauppaa hieroa. Mutta kyllä tuo RS oikein hyvä oli. Ja kivakin. Siitä ei pääse yli eikä ympäri.Rässi66 kirjoitti:Ei tullu tuostakaan eerolalle uutta autoa...
Reilut 35000 on paljon rahaa. Mutta vielä isommalta tuo rahatukku tuntuisi maksaa esimerkiksi jostain Renault Laguna Break 2.0T:stä tai Volvo C30 2.4i:stä. Rehellinen mielipiteeni on, että uusien autojen sarjassa Skoda Octavia RS Combi on melkoisen loistava vastine rahalle.Rässi66 kirjoitti:...35k€ on aika paljon.
Mutta henkilökohtaisesti aivoratani kytkeytyvät niin tavattoman helposti "tällä uuden auton hinnallahan saisi ties kuinka kivan käytetyn Mersun"-ajatteluun. Itse todennäköisesti ajautuisin lopulta hankkimaan (taas kerran) vähän käytetyn C-Mersu-farmarin kookkaalla diesel-koneella. Säästyvillä rahoilla menisin ostamaan ABC:ltä possumunkin ja kahvin. Ja loput laittaisin takaisin pankkiin kompensoimaan sitä, että ostokseni ei ole enää tehdastakuun alla.
-T
Volkswagen Passat Variant 3,2 V6 FSI maksaa 15000 EUR enemmän kuin Octavia. Ja Passat on 20 cm pidempi kuin Octavia.HVM kirjoitti:...Onkos eerolalla kantaa vastakkainasetteluun Passat VR6 - Octavia?...
Mercedes-Benz E 350 T maksaa 15000 EUR enemmän kuin Mercedes-Benz C 350 T. Ja E on noin 20 cm pidempi kuin C.
-T
Duunikaverilla oli tollanen VR6 Passatti 4x4 taannoin, edeltävää facelift mallia ei siis tätä uusinta.
Ei se sillä tosiaan kauaa ollu, oli kuulemma liikaa vikoja ja ei uskaltanu enää pitää sitä.
Ei se sillä tosiaan kauaa ollu, oli kuulemma liikaa vikoja ja ei uskaltanu enää pitää sitä.
S124 E220 -93
W124 230 -90
Alfa Romeo 166 2.4 JDT 20V Ti -05
nissanin nassani x2 -90-96
®Mese Linttaklubi
W124 230 -90
Alfa Romeo 166 2.4 JDT 20V Ti -05
nissanin nassani x2 -90-96
®Mese Linttaklubi
Täytyy sanoa että ittiä on hieman Skodan leiri kiinnostanu.200D vaan on erimieltä asiasta.Ei hajua sitten millään niin minä en saa perustellta auton vaihtoa.Ihan siis joskus oon mielenkiinnosta kattellu hintoja.Tosin ennen ku ostin harrikan.Nyt on ne rahat sielä...
Moni on sanonut että Skodan ja Seatin laatu olisi jopa parempaa kuin Wolsun ja Audin... siis tekniikan osalta.Ja näissä "halppiksissa" taitaa tulla uudet tekniikan sovellukset vasta vuoden myöhässä kun emä autoissa.Oliskohan paremmin "lapsentaudit" sitten karsittu.
Moni on sanonut että Skodan ja Seatin laatu olisi jopa parempaa kuin Wolsun ja Audin... siis tekniikan osalta.Ja näissä "halppiksissa" taitaa tulla uudet tekniikan sovellukset vasta vuoden myöhässä kun emä autoissa.Oliskohan paremmin "lapsentaudit" sitten karsittu.
-Reikä-Klubi®-
-Lintta-AATELINEN-
-Lintta-AATELINEN-
Kaveri osti joku vuosi sitten uuden Audi A3:sen ja se oli vuoden aikana varmasti toistakymmentä kertaa käsittämättömien pikkuvikojen takia pajalla. Kyllästyi leikkimiseen ja vaihtoi (en nyt muista mihin) farkku Skodaan, eikä kuulemma ole mitään huolia ollut.
Aika paljon saisi tulla iskuja päähän ennenkuin Skodaa ostaisin...
Aika paljon saisi tulla iskuja päähän ennenkuin Skodaa ostaisin...
-
- Viestit: 2095
- Liittynyt: 02.10.2005 21:20
Käännettynä, mitä vikaa Skodan menneisyydessä?SamuliS kirjoitti:Mitäs vikaa Skodassa on, muuta kuin menneisyys? Autoa tekee Tsekkiläiset onnelisena päästyään takatuuppareista, toisin kuin Turkkilaiset Saksan VW/Audin tehtailla.
Asian vierestä, tshekkiläisellä autoteollisuudella tuskin olisi sellaista mainetta kuin sillä (edelleen jonkin verran) on ilman "miehittäjävaltion" toimia ja vaikutusta. Ennen sosialistista tuotantojärjestelmää Böömiläinen autoteollisuus oli lähellä Euroopan yleistä tasoa. No, lienee turhaa peilailla nykypäivää ja 60 vuotta sitten tapahtunutta sen tarkemmin, mutta tälläinen ajatus tuli mieleen.
Mulle Skoda on vain yksi VW lisää, periaatteessa en siis ole missään vaiheessa ollut mielissään ammoisesta, sinänsä rationaalisesta fuusiosta, mieluummin olisin nähnyt Skodan "oman" nousun... Sitä vaan olisi epäilemättä saatu odottaa.
Tuttu osti joku vuosi sitten uuven koda oktavian oikkee varmari mallin tiisseli konneella kehu tilavaks yms...
itellä oli sillon 740 tdic vm-91
siihen verrattuna
- oli hupanen istua kodan vänkärin penkillä kun takana oli semmonen vauvojen kaukalo polvet kojelauvassa, ohta aurinko lipassa
- meteli no on se varmaan hilijanen jos on peltorit päässä
- hyvinhän se skeida kuluki, muttei mitään jakoja volvolle (vollen pumppu säädetty pp:llä ja ahdot 1,2) joo joo tiedetään oktavin voi lastuttaa
ps. alkoholilla osuutta yllä olevaan tekstiin
itellä oli sillon 740 tdic vm-91
siihen verrattuna
- oli hupanen istua kodan vänkärin penkillä kun takana oli semmonen vauvojen kaukalo polvet kojelauvassa, ohta aurinko lipassa
- meteli no on se varmaan hilijanen jos on peltorit päässä
- hyvinhän se skeida kuluki, muttei mitään jakoja volvolle (vollen pumppu säädetty pp:llä ja ahdot 1,2) joo joo tiedetään oktavin voi lastuttaa
ps. alkoholilla osuutta yllä olevaan tekstiin
Niin a3:sen kanssa sama kone ja rakenne.J.T.S kirjoitti:Mites tuo moottori. Eikös se ole sama, kuin audinkin käyttämä 2.0TFSIVille S. kirjoitti: A4:n kanssa ei mitään yhteistä.
A4:n kone on toisinpäin pannuhuoneessa, eli eroja on jonkin verran. Vaikka tekniikka on hyvin pitkälti samaa, yhteisiä osia on kuitenkin suht vähän.
Jos haluaa tietää mitä eroa on skeidalla ja Audilla, kannattaa koeajaa molemmat peräjälkeen. Ero fiiliksessä on vähintään yhtä iso kuin ero hintalapussa. Näinhän sen pitääkin olla.
E290 Turbodiesel Avantgarde
Audi A4 2,8 quattro tiptronic
Audi A4 2,8 quattro tiptronic