Taksikuskit ja muut tietäjät OHOI!
Taksikuskit ja muut tietäjät OHOI!
Kuka tietää iän tällaiselle kunnossa olevalle kamppeelle:
Joku väitti, että on 1900-luvun alkupuolelta, eli ensimmäisiä(?)malleja joita Helsingissä otettiin käyttöön. Pitääkö paikkansa, vai laitetaanko paaliin?
Joku väitti, että on 1900-luvun alkupuolelta, eli ensimmäisiä(?)malleja joita Helsingissä otettiin käyttöön. Pitääkö paikkansa, vai laitetaanko paaliin?
Merkkiä en vehkeestä löytänyt. Lienee tarran alla jossa lukee "Lisämaksu sunnuntaisin ja juhlapyhinä 22.00-06.00 1MK."Taxana kirjoitti:Noi veivattavat puntarit oli käytössä vielä 70-luvulla! Kuskin piti aina parin tunnin välein veivata käyntijouseen jännite, että jaksoi nakuttaa. Siitä se "mittarin nakutus" -sanontakin on kotoisin. Onks toi Halda?
Nakuttaa tosiaan aika lujaa.
Sähkökäyttöinen ARGO korvasi pitkälti Recordit uusissa asennuksissa 1963, mutta toki vanhoja puntareita käytettiin vielä tuonkin jälkeen. Argo piti edelleen vetää vieterillä. 60-70-lukujen taitteessa käytössä oli myös itsevetäviä malleja, jotka olivat siis edelleen jousikäyttöisiä, mutta joita kuskin ei tarvinnut käsin kääntää. Ensimmäiset elektroniset mittarit tulivat vasta 70-luvun alussa markkinoille.
Edit: ÖÖ siis ARGO oli eka vieterikäyttöinen, jossa sähkömoottori surautti kellokoneiston vieteriin ajoittain automaattisesti vedon. Vanhat patut kyllä vielä jauhaa siitä, kuinka 70-luvulla vielä piti jousia vääntää käsipelillä, eli silloin on vielä todistettavasti ollut arkikäytössä Recordin kaltaisia antiikkikapistuksia. Jauholla oli ainakin vielä W123:ssa!
Edit: ÖÖ siis ARGO oli eka vieterikäyttöinen, jossa sähkömoottori surautti kellokoneiston vieteriin ajoittain automaattisesti vedon. Vanhat patut kyllä vielä jauhaa siitä, kuinka 70-luvulla vielä piti jousia vääntää käsipelillä, eli silloin on vielä todistettavasti ollut arkikäytössä Recordin kaltaisia antiikkikapistuksia. Jauholla oli ainakin vielä W123:ssa!
Viimeksi muokannut Taxana, 12.11.2006 20:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Anteeksi, protokolla unohtui kun innostuin niin tästä kuin apteekin hyllyltä tippuneesta mittaritiedosta. Korjaan tilanteen:Taxana kirjoitti:No kiitos vaan, on tuota tullut ajoittain öögailtua jo jonnin aikaa, mutta jauhaminen on jäänyt vähiin .raul kirjoitti: Ja Taxana, teretulemast meselle
Tervetuloa minunkin puolestani.
Ei Recordeja löydy joka oksalta,ei. Ehdottomasti talteen.
Naapurin setä ajeli taksia ja tuo nimenomainen Record- mittari vaihtui Kajaani oy elektroniikan valmistamaan v-77. Pystärissä vm-74 oli just tuo vedettävä malli joka jäi autonvaihdossa pois. Autot olivat w115 200D, joka vaihtui w123 200D:n.
- Tuossa toiseksi ylimmässä kuvassa on taas se Kajaani oy:n tekemä mittari.
Naapurin setä ajeli taksia ja tuo nimenomainen Record- mittari vaihtui Kajaani oy elektroniikan valmistamaan v-77. Pystärissä vm-74 oli just tuo vedettävä malli joka jäi autonvaihdossa pois. Autot olivat w115 200D, joka vaihtui w123 200D:n.
- Tuossa toiseksi ylimmässä kuvassa on taas se Kajaani oy:n tekemä mittari.
Työpaikan viihtyisyys on suoraan verrannolinen vmäisten/mukavien asiakkaiden suhdelukuun.xr5t kirjoitti:mukavan näköinen mutta ei aina mukavan oloinen kun juopunella asiakkailla vuotaa ylä ja jopa alapää
Asiasta kolmanteen, mitä sitä suotta taas uusia topikkeja rustaamaan:
Tieliikennemuseon "Valoa yössä" suomalaisen taksiliikenteen 100-vuotisjuhlanäyttely lähenee loppuaan. Viimeinen näyttelypäivä Kangasalla on 30.11.2006. Poiketkaapa kaikki kiinnostuneet ennen kuin on myöhäistä.
http://www.mobilia.fi
Mobilialla on erinomaiset verkkosivut, joilla on lueteltu kaikki museon kokoelmat: Recordeja näytti löytyvän kolme kappaletta, muita mittareita voi ihastella kirjautumalla Mobilian e-kokoelmapalveluihin tuolla sivulla annettujen ohjeiden mukaisesti:
http://www.vision.fi/mobilia/
ja syöttämällä hakusanaksi taksamittari.
Työpaikka
Tässähän näitä kiiltelee iltapäiväauringon loisteessa, Taxanan auto etualalla:Jiitek kirjoitti:Onpas taksisuharilla mukavan näköinen työpaikka.
Norsumersu