Taksikuskit ja muut tietäjät OHOI!

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
HVM

Taksikuskit ja muut tietäjät OHOI!

Viesti Kirjoittaja HVM »

Kuka tietää iän tällaiselle kunnossa olevalle kamppeelle:

Kuva

Joku väitti, että on 1900-luvun alkupuolelta, eli ensimmäisiä(?)malleja joita Helsingissä otettiin käyttöön. Pitääkö paikkansa, vai laitetaanko paaliin?
Mikko K
Mersutohtori
Viestit: 1495
Liittynyt: 30.9.2005 12:32
Paikkakunta: Outokumpu

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

-64 Ford Zepyr kaverin tallissa siinä samanlainen :?:
Datsun Bluebird
Mb Vito
Avatar
pekkovee
pelle peloton
Viestit: 1750
Liittynyt: 26.5.2006 0:10
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

Elä vielä paalaa, pistin kuvan asiantuntijalle...
Levannon We(l)ho

------------------

Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Tak sällit. :D Veikkailin ite tuota Mikon ikähaarukkaa, mutta joku nero väitti toista. :roll:
Avatar
Taxana
Viestit: 27
Liittynyt: 07.10.2006 11:23
Paikkakunta: Stadi

Viesti Kirjoittaja Taxana »

Noi veivattavat puntarit oli käytössä vielä 70-luvulla! Kuskin piti aina parin tunnin välein veivata käyntijouseen jännite, että jaksoi nakuttaa. Siitä se "mittarin nakutus" -sanontakin on kotoisin. Onks toi Halda?
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Taxana kirjoitti:Noi veivattavat puntarit oli käytössä vielä 70-luvulla! Kuskin piti aina parin tunnin välein veivata käyntijouseen jännite, että jaksoi nakuttaa. Siitä se "mittarin nakutus" -sanontakin on kotoisin. Onks toi Halda?
Merkkiä en vehkeestä löytänyt. Lienee tarran alla jossa lukee "Lisämaksu sunnuntaisin ja juhlapyhinä 22.00-06.00 1MK." :D

Nakuttaa tosiaan aika lujaa. :shock:
Avatar
Taxana
Viestit: 27
Liittynyt: 07.10.2006 11:23
Paikkakunta: Stadi

Viesti Kirjoittaja Taxana »

Löytyi! Record 1955->

Record oli alkuun Taksiliiton yksinmyyntioikeudella.
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Taxana kirjoitti:Löytyi! Record 1955->

Record oli alkuun Taksiliiton yksinmyyntioikeudella.
Kiitos, kävipä meleko äkkiä. :D

No, onhan se kuitenkin jo 23 vuotta vanha, eiku.... :ei_tajuu:
Avatar
Taxana
Viestit: 27
Liittynyt: 07.10.2006 11:23
Paikkakunta: Stadi

Viesti Kirjoittaja Taxana »

Sähkökäyttöinen ARGO korvasi pitkälti Recordit uusissa asennuksissa 1963, mutta toki vanhoja puntareita käytettiin vielä tuonkin jälkeen. Argo piti edelleen vetää vieterillä. 60-70-lukujen taitteessa käytössä oli myös itsevetäviä malleja, jotka olivat siis edelleen jousikäyttöisiä, mutta joita kuskin ei tarvinnut käsin kääntää. Ensimmäiset elektroniset mittarit tulivat vasta 70-luvun alussa markkinoille.

Edit: ÖÖ siis ARGO oli eka vieterikäyttöinen, jossa sähkömoottori surautti kellokoneiston vieteriin ajoittain automaattisesti vedon. Vanhat patut kyllä vielä jauhaa siitä, kuinka 70-luvulla vielä piti jousia vääntää käsipelillä, eli silloin on vielä todistettavasti ollut arkikäytössä Recordin kaltaisia antiikkikapistuksia. Jauholla oli ainakin vielä W123:ssa!
Viimeksi muokannut Taxana, 12.11.2006 20:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Mariini
Herrasmies
Viestit: 1022
Liittynyt: 02.10.2005 17:17
Paikkakunta: Länsirannikko

Viesti Kirjoittaja Mariini »

Kannattaa tarjota taksimuseoon tuota, Taksi-lehdessä muistaakseni kyselivät kaikkea taksien toimintaan liittynyttä aikojen saatossa.
Avatar
petska
Morkoolimies
Viestit: 604
Liittynyt: 06.10.2005 20:48
Paikkakunta: kalajoki

Viesti Kirjoittaja petska »

ei kait HVM laita taksamittaria ässään vai laitoitko larpaan ja ala ajaan laitonta taksia huvikseen :lol:
Pitäähän joka pojalla pappatunturi olla varsinkin jos on vaarana et käyttöautona oleva vanha mersu posahtaa...
Avatar
Jiitek
aktiivimeseläinen
Viestit: 2352
Liittynyt: 18.12.2005 11:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Joutaa kait tuollaiset paalata, eihän sillä enää mitään tee.

Ne on mittarit digitaalisia nykypäivänä.
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

No tuollahan vois puntaroida vaikkapa hyväntekeväisyyteen lahjoitettavaa summaa kun ajaa pikiksen Ladalla? 8)

Katellaan sitä museo-hommaa myöhemmin, mitäs minä tuolla toisaalta teen? Noita lienee siellä kyllä jo ennestään, ei taida olla mikään harvinaisuus?
Avatar
Taxana
Viestit: 27
Liittynyt: 07.10.2006 11:23
Paikkakunta: Stadi

Viesti Kirjoittaja Taxana »

Tässä vähän lisää nostalgiatietoa, poimittu kirjasta Suomen Taksiliiton 50 V juhlajulkaisusta Taksi! 1995:

Kuva
Kuva
Kuva

Ja vielä herkullinen pystärikuva Argolla varustettuna:

Kuva

Tuo Record oli aikanaan yleisin mittarimalli, eli sillä ei ole varsinaisesti (vielä) museaalista arvoa.
Avatar
raul
Doctor Zhiguli
Viestit: 1864
Liittynyt: 30.9.2005 12:57
Paikkakunta: Etelävaltio

Viesti Kirjoittaja raul »

Oho, on-topikiks meni taas mutta.... :lol:

Onko tosiaan tossa viimesessä kuvassa meidän Salmi nuorenamiehenä pirssin ratissa :shock: :lol:

Ja Taxana, teretulemast meselle :wink:
Avatar
Taxana
Viestit: 27
Liittynyt: 07.10.2006 11:23
Paikkakunta: Stadi

Viesti Kirjoittaja Taxana »

raul kirjoitti: Ja Taxana, teretulemast meselle :wink:
No kiitos vaan, on tuota tullut ajoittain öögailtua jo jonnin aikaa, mutta jauhaminen on jäänyt vähiin :amis_selittaa: .
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Taxana kirjoitti:
raul kirjoitti: Ja Taxana, teretulemast meselle :wink:
No kiitos vaan, on tuota tullut ajoittain öögailtua jo jonnin aikaa, mutta jauhaminen on jäänyt vähiin :amis_selittaa: .
Anteeksi, protokolla unohtui kun innostuin niin tästä kuin apteekin hyllyltä tippuneesta mittaritiedosta. Korjaan tilanteen:

Tervetuloa minunkin puolestani. :D
Avatar
romu
Orkkis-entusiasti
Viestit: 1172
Liittynyt: 01.10.2005 0:42
Paikkakunta: OULAINEN

Viesti Kirjoittaja romu »

Ei Recordeja löydy joka oksalta,ei. Ehdottomasti talteen. :!:

Naapurin setä ajeli taksia ja tuo nimenomainen Record- mittari vaihtui Kajaani oy elektroniikan valmistamaan v-77. Pystärissä vm-74 oli just tuo vedettävä malli joka jäi autonvaihdossa pois. Autot olivat w115 200D, joka vaihtui w123 200D:n.
- Tuossa toiseksi ylimmässä kuvassa on taas se Kajaani oy:n tekemä mittari. :wink:
Avatar
Taxana
Viestit: 27
Liittynyt: 07.10.2006 11:23
Paikkakunta: Stadi

Viesti Kirjoittaja Taxana »

romu kirjoitti:Ei Recordeja löydy joka oksalta,ei. Ehdottomasti talteen. :!:
Juu tottakai säästettävä, mutta meinaan että löytynee varmaan jo museokokoelmista.
Avatar
Jiitek
aktiivimeseläinen
Viestit: 2352
Liittynyt: 18.12.2005 11:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Vähän kans OT, mutta onpas taksisuharilla mukavan näköinen työpaikka. :D
Avatar
xr
ohjelmoija
Viestit: 1832
Liittynyt: 04.12.2005 5:01
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

Jiitek kirjoitti:Vähän kans OT, mutta onpas taksisuharilla mukavan näköinen työpaikka. :D
mukavan näköinen mutta ei aina mukavan oloinen kun juopunella asiakkailla vuotaa ylä ja jopa alapää
Avatar
Taxana
Viestit: 27
Liittynyt: 07.10.2006 11:23
Paikkakunta: Stadi

Viesti Kirjoittaja Taxana »

xr5t kirjoitti:mukavan näköinen mutta ei aina mukavan oloinen kun juopunella asiakkailla vuotaa ylä ja jopa alapää
Työpaikan viihtyisyys on suoraan verrannolinen vmäisten/mukavien asiakkaiden suhdelukuun.

Asiasta kolmanteen, mitä sitä suotta taas uusia topikkeja rustaamaan:

Tieliikennemuseon "Valoa yössä" suomalaisen taksiliikenteen 100-vuotisjuhlanäyttely lähenee loppuaan. Viimeinen näyttelypäivä Kangasalla on 30.11.2006. Poiketkaapa kaikki kiinnostuneet ennen kuin on myöhäistä.

http://www.mobilia.fi

Mobilialla on erinomaiset verkkosivut, joilla on lueteltu kaikki museon kokoelmat: Recordeja näytti löytyvän kolme kappaletta, muita mittareita voi ihastella kirjautumalla Mobilian e-kokoelmapalveluihin tuolla sivulla annettujen ohjeiden mukaisesti:

http://www.vision.fi/mobilia/

ja syöttämällä hakusanaksi taksamittari.
Avatar
markku
Herrasmies
Viestit: 241
Liittynyt: 30.9.2005 17:19
Paikkakunta: Epsoo
Viesti:

Työpaikka

Viesti Kirjoittaja markku »

Jiitek kirjoitti:Onpas taksisuharilla mukavan näköinen työpaikka.
Tässähän näitä kiiltelee iltapäiväauringon loisteessa, Taxanan auto etualalla:

Kuva
Norsumersu
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”