M103 kansiremppa edessä, kysymyksiä viisaillle..

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Avatar
Tarmo
Judge Mese
Viestit: 1928
Liittynyt: 05.11.2005 13:22
Paikkakunta: Box

M103 kansiremppa edessä, kysymyksiä viisaillle..

Viesti Kirjoittaja Tarmo »

ELikkäs 3.6 litraisen M103:n kansiremppa on edessä, ja nyt olisi pari tyhmää kysymystä konetta tunteville...
Ensteksi taustatietoa ongelmasta:
Kone hukkasi vettä noin yhden litran sataa kilometriä kohden. Tässä vaiheessa öljyt eivätkä vedet olleet keskenään sekaisin. ja koneen lämmöt olivat kohdillaan. Ennenkuin autoa saatiin pajalle, kävi kuitenkin niin, että lämmöt hyppäsivät tappiin, ja sen jälkeen öljyn seassa oli vettä ja putkesta puski valkoista sauhua.

1. Pitääkö seuraavat väitteet paikkansa:
-Jos koneesta menee kannentiiviste, vettä ei mene öljyn sekaan, vaan päinvastoin.
-Jos vettä on öljyjen seassa, se johtuu siitä että lohko on halki.

2.Ennen lämpöjen pomppaamista tappiin, öljyt ja vedet olivat siis OK, eikä pakoputkesta tullut valkoista. Voidaanko siis päätellä, että tässä vaiheessa vesi karkasi jostain muualta kuin kannesta? Jos kyllä, niin mistä kannattaa lähteä metsästämään vuotoa...? Vesipumppu, lämmityslaite vai hä?

Kiitoksia jo etukäteen vastauksista.
Avatar
Jani
Viestit: 1449
Liittynyt: 29.9.2005 18:45
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: M103 kansiremppa edessä, kysymyksiä viisaillle..

Viesti Kirjoittaja Jani »

Tarmo kirjoitti:1. Pitääkö seuraavat väitteet paikkansa:
-Jos koneesta menee kannentiiviste, vettä ei mene öljyn sekaan, vaan päinvastoin.
-Jos vettä on öljyjen seassa, se johtuu siitä että lohko on halki.

2.Ennen lämpöjen pomppaamista tappiin, öljyt ja vedet olivat siis OK, eikä pakoputkesta tullut valkoista. Voidaanko siis päätellä, että tässä vaiheessa vesi karkasi jostain muualta kuin kannesta? Jos kyllä, niin mistä kannattaa lähteä metsästämään vuotoa...? Vesipumppu, lämmityslaite vai hä?

Kiitoksia jo etukäteen vastauksista.
Voi se vesi mennä öljyn sekaan, vaikka lohko olisikin ehjä.
Riippuu kai siitä, mistä kohtaa kansipahvi on hajonnut :roll:

Omassa vuoti vesipumppu melko paljon, sen näkymättä päällepäin ollenkaan.
Valuu lohkon kylkeen, jonne nesteet kuivui.
Nyt vuotaa kansipahvi ulospäin takapäästä, eli kohta on remppa edessä mullakin :evil:

Toivottavasti on kansi kuitenkin ehjä, se voi olla kiven alla tuohon isoon koneeseen :roll:
Lohkohan tuossa ilmeisesti on 300:n koneesta porattu.
300:n lohkojahan on vaikka kuinka saatavilla porattavaksi.
:mrgreen:
www.mese.fi/seuranta

Kuva
250D -88
® Pro 702
Avatar
Tarmo
Judge Mese
Viestit: 1928
Liittynyt: 05.11.2005 13:22
Paikkakunta: Box

Re: M103 kansiremppa edessä, kysymyksiä viisaillle..

Viesti Kirjoittaja Tarmo »

Jani kirjoitti: Voi se vesi mennä öljyn sekaan, vaikka lohko olisikin ehjä.
Riippuu kai siitä, mistä kohtaa kansipahvi on hajonnut :roll:
Kiitos vastauksesta! Sitähän minäkin ajattelin... halusin vain varmistaa, kun "alan ammattilainen" lausui väittämän kivenkovana faktana ilman spekulaatiomahdollisuuksia. ;)
Jani kirjoitti:Omassa vuoti vesipumppu melko paljon, sen näkymättä päällepäin ollenkaan.
Tuleeko mieleen muita mahdollisia vaikeasta havaittavia vuotokohtia? En tiedä kuuluuko asiaan, mutta kuin paisarin korkin ottaa pois kuumasta koneesta, oikean eturenkaan takaa pulpauttaa muutaman desin vettä maahan. Hämärintä tässä on se, että lisäilin pelkkää vettä ja ulos liruva neste on kirkkaan vihreää...
HVM

Re: M103 kansiremppa edessä, kysymyksiä viisaillle..

Viesti Kirjoittaja HVM »

Tarmo kirjoitti: En tiedä kuuluuko asiaan, mutta kuin paisarin korkin ottaa pois kuumasta koneesta, oikean eturenkaan takaa pulpauttaa muutaman desin vettä maahan. Hämärintä tässä on se, että lisäilin pelkkää vettä ja ulos liruva neste on kirkkaan vihreää...
Eiköhän se paineen alainen neste nouse ylivuotoletkuun ja tämä aiheuttaa sen lammikon? Konehan ottaa vettä paisuntasäiliöstä kun se jäähtyy ja vastaavasti työntää sitä sinne kun kuumuu. Eli vesi on sekoittunut nesteeseen kuten pitääkin, siitä se vihreä väri.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29293
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

1. Pitääkö seuraavat väitteet paikkansa:
-Jos koneesta menee kannentiiviste, vettä ei mene öljyn sekaan, vaan päinvastoin.
-Jos vettä on öljyjen seassa, se johtuu siitä että lohko on halki.
Eivät pidä.
Vettä voi mennä öljyn sekaan tai männän päälle - tai öljyä veden sekaan.
2.Ennen lämpöjen pomppaamista tappiin, öljyt ja vedet olivat siis OK, eikä pakoputkesta tullut valkoista. Voidaanko siis päätellä, että tässä vaiheessa vesi karkasi jostain muualta kuin kannesta? Jos kyllä, niin mistä kannattaa lähteä metsästämään vuotoa...? Vesipumppu, lämmityslaite vai hä?
Ennen purkamista kannattaa tutkia mistä vuotaa ulospäin jos mistään.
Jäähdytysjärjestelmään normaali määrä nestettä, paisarin korkin tilalle liitin ja siitä pumpulla järjestelmään 1,5 kilon paine.
Sitten näet mistä vuotaa.

Testin jälkeen kannentiivistevikaista autoa ei kannata käynnistää :!: ennenkuin on startannut konetta tulpat irrallaan, voi olla liikaa nestettä männän päällä ja koko pas*a hajoaa.
Avatar
Tarmo
Judge Mese
Viestit: 1928
Liittynyt: 05.11.2005 13:22
Paikkakunta: Box

Re: M103 kansiremppa edessä, kysymyksiä viisaillle..

Viesti Kirjoittaja Tarmo »

HVM kirjoitti:Eiköhän se paineen alainen neste nouse ylivuotoletkuun ja tämä aiheuttaa sen lammikon? Konehan ottaa vettä paisuntasäiliöstä kun se jäähtyy ja vastaavasti työntää sitä sinne kun kuumuu. Eli vesi on sekoittunut nesteeseen kuten pitääkin, siitä se vihreä väri.
Ihmettelin asiaa siksi, että kun sinne koneesee on tullut loroteltua kuitenkin reilu 30 litraa pelkkää vettä ja paisarissa oleva vesi oli siis täysin kirkasta... :|
Avatar
Tarmo
Judge Mese
Viestit: 1928
Liittynyt: 05.11.2005 13:22
Paikkakunta: Box

Viesti Kirjoittaja Tarmo »

dealer kirjoitti:
1. Pitääkö seuraavat väitteet paikkansa:
-Jos koneesta menee kannentiiviste, vettä ei mene öljyn sekaan, vaan päinvastoin.
-Jos vettä on öljyjen seassa, se johtuu siitä että lohko on halki.
Eivät pidä.
Vettä voi mennä öljyn sekaan tai männän päälle - tai öljyä veden sekaan.
Tack. :idea: Vettä siis hukkaantui se litra per satku, ja loppua kohden hävikki kiihtyi ennenkuin vettä meni öljyn sekaan ja putkesta rupesi puskemaan valkoista. Voiko tuollaista määrää mennä mäntien päälle ilman että se näkyisi pakokaasuissa?
Ennen purkamista kannattaa tutkia mistä vuotaa ulospäin jos mistään.
Jäähdytysjärjestelmään normaali määrä nestettä, paisarin korkin tilalle liitin ja siitä pumpulla järjestelmään 1,5 kilon paine.
Noo, kansi on jo irti, eli siinä mielessä myöhäistä... Tässä nyt aprikoidaan että mitä tehdään. Yksi vaihtoehto on, että tutkituttaisi kannen ja pitäisi sen uuden tiivisteen kera paikalleen ja jos vettä katoaa yhä, niin sitten tutkitaan lisää.
Toinen, tyyriimpi vaihtoehto olisi ottaa kone pois, purkaa se pilunpäreiksi ja käydä kokonaan läpi. :roll:
Avatar
Jani
Viestit: 1449
Liittynyt: 29.9.2005 18:45
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Jani »

Tarmo kirjoitti:Tack. :idea: Vettä siis hukkaantui se litra per satku, ja loppua kohden hävikki kiihtyi ennenkuin vettä meni öljyn sekaan ja putkesta rupesi puskemaan valkoista. Voiko tuollaista määrää mennä mäntien päälle ilman että se näkyisi pakokaasuissa?
Kyllä sitä aika paljon saa mennä, ennenkuin näkyy.
Varsinkin kattivehkeessä :roll:

Näkyikö siitä vanhasta pahvista vuotokohta?
:mrgreen:
www.mese.fi/seuranta

Kuva
250D -88
® Pro 702
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29293
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Koeponnistaa kansi pitää ilmanmuuta :!: , ja vähintään tarkastaa oikaisun tarve.

Mielestäni litra sadalle on niin paljon että näkyy pakokaasuissa.

Voit tehdä tuon painekokeen myös kasatessa, heti kun jäähdytysjärjestelmä on siinä mallissa että kaikki letkut paikallaan.
Mahdollisimman varhaisessa vaiheessa siksi että turha kasaaminen / purkaminen jää vähemmälle jos jotain vikaa löytyy.
Avatar
Jarno.V
Opel - spesialisti
Viestit: 1021
Liittynyt: 30.9.2005 18:12
Paikkakunta: Oulun seutu tällä kertaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.V »

Onko joku pytty(palotila) selvästi puhtaampi paskasta/karstasta kuin muut?
Jos ei kulje niin kromaa se.
Avatar
Stasi
Viestit: 244
Liittynyt: 16.4.2006 11:42
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Stasi »

Vähän aihetta sivuten mutta aika liki...
Joissakin tapauksissa kansi- tai pahvivaurion diagnosointiin voipi käyttää apuna pakokaasutesteriä (jos nyt semmoisen saa käyttöönsä). Käyttelee koneen käyntilämpöiseksi ja haistelee paisuntasäiliön ilmoja. Mittari kertoo jos palokaasuja pääsee nestekiertoon. :idea:
Sama jätkä, eri verkkarit...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”