M103 kansiremppa edessä, kysymyksiä viisaillle..
M103 kansiremppa edessä, kysymyksiä viisaillle..
ELikkäs 3.6 litraisen M103:n kansiremppa on edessä, ja nyt olisi pari tyhmää kysymystä konetta tunteville...
Ensteksi taustatietoa ongelmasta:
Kone hukkasi vettä noin yhden litran sataa kilometriä kohden. Tässä vaiheessa öljyt eivätkä vedet olleet keskenään sekaisin. ja koneen lämmöt olivat kohdillaan. Ennenkuin autoa saatiin pajalle, kävi kuitenkin niin, että lämmöt hyppäsivät tappiin, ja sen jälkeen öljyn seassa oli vettä ja putkesta puski valkoista sauhua.
1. Pitääkö seuraavat väitteet paikkansa:
-Jos koneesta menee kannentiiviste, vettä ei mene öljyn sekaan, vaan päinvastoin.
-Jos vettä on öljyjen seassa, se johtuu siitä että lohko on halki.
2.Ennen lämpöjen pomppaamista tappiin, öljyt ja vedet olivat siis OK, eikä pakoputkesta tullut valkoista. Voidaanko siis päätellä, että tässä vaiheessa vesi karkasi jostain muualta kuin kannesta? Jos kyllä, niin mistä kannattaa lähteä metsästämään vuotoa...? Vesipumppu, lämmityslaite vai hä?
Kiitoksia jo etukäteen vastauksista.
Ensteksi taustatietoa ongelmasta:
Kone hukkasi vettä noin yhden litran sataa kilometriä kohden. Tässä vaiheessa öljyt eivätkä vedet olleet keskenään sekaisin. ja koneen lämmöt olivat kohdillaan. Ennenkuin autoa saatiin pajalle, kävi kuitenkin niin, että lämmöt hyppäsivät tappiin, ja sen jälkeen öljyn seassa oli vettä ja putkesta puski valkoista sauhua.
1. Pitääkö seuraavat väitteet paikkansa:
-Jos koneesta menee kannentiiviste, vettä ei mene öljyn sekaan, vaan päinvastoin.
-Jos vettä on öljyjen seassa, se johtuu siitä että lohko on halki.
2.Ennen lämpöjen pomppaamista tappiin, öljyt ja vedet olivat siis OK, eikä pakoputkesta tullut valkoista. Voidaanko siis päätellä, että tässä vaiheessa vesi karkasi jostain muualta kuin kannesta? Jos kyllä, niin mistä kannattaa lähteä metsästämään vuotoa...? Vesipumppu, lämmityslaite vai hä?
Kiitoksia jo etukäteen vastauksista.
Re: M103 kansiremppa edessä, kysymyksiä viisaillle..
Voi se vesi mennä öljyn sekaan, vaikka lohko olisikin ehjä.Tarmo kirjoitti:1. Pitääkö seuraavat väitteet paikkansa:
-Jos koneesta menee kannentiiviste, vettä ei mene öljyn sekaan, vaan päinvastoin.
-Jos vettä on öljyjen seassa, se johtuu siitä että lohko on halki.
2.Ennen lämpöjen pomppaamista tappiin, öljyt ja vedet olivat siis OK, eikä pakoputkesta tullut valkoista. Voidaanko siis päätellä, että tässä vaiheessa vesi karkasi jostain muualta kuin kannesta? Jos kyllä, niin mistä kannattaa lähteä metsästämään vuotoa...? Vesipumppu, lämmityslaite vai hä?
Kiitoksia jo etukäteen vastauksista.
Riippuu kai siitä, mistä kohtaa kansipahvi on hajonnut
Omassa vuoti vesipumppu melko paljon, sen näkymättä päällepäin ollenkaan.
Valuu lohkon kylkeen, jonne nesteet kuivui.
Nyt vuotaa kansipahvi ulospäin takapäästä, eli kohta on remppa edessä mullakin
Toivottavasti on kansi kuitenkin ehjä, se voi olla kiven alla tuohon isoon koneeseen
Lohkohan tuossa ilmeisesti on 300:n koneesta porattu.
300:n lohkojahan on vaikka kuinka saatavilla porattavaksi.
Re: M103 kansiremppa edessä, kysymyksiä viisaillle..
Kiitos vastauksesta! Sitähän minäkin ajattelin... halusin vain varmistaa, kun "alan ammattilainen" lausui väittämän kivenkovana faktana ilman spekulaatiomahdollisuuksia.Jani kirjoitti: Voi se vesi mennä öljyn sekaan, vaikka lohko olisikin ehjä.
Riippuu kai siitä, mistä kohtaa kansipahvi on hajonnut
Tuleeko mieleen muita mahdollisia vaikeasta havaittavia vuotokohtia? En tiedä kuuluuko asiaan, mutta kuin paisarin korkin ottaa pois kuumasta koneesta, oikean eturenkaan takaa pulpauttaa muutaman desin vettä maahan. Hämärintä tässä on se, että lisäilin pelkkää vettä ja ulos liruva neste on kirkkaan vihreää...Jani kirjoitti:Omassa vuoti vesipumppu melko paljon, sen näkymättä päällepäin ollenkaan.
Re: M103 kansiremppa edessä, kysymyksiä viisaillle..
Eiköhän se paineen alainen neste nouse ylivuotoletkuun ja tämä aiheuttaa sen lammikon? Konehan ottaa vettä paisuntasäiliöstä kun se jäähtyy ja vastaavasti työntää sitä sinne kun kuumuu. Eli vesi on sekoittunut nesteeseen kuten pitääkin, siitä se vihreä väri.Tarmo kirjoitti: En tiedä kuuluuko asiaan, mutta kuin paisarin korkin ottaa pois kuumasta koneesta, oikean eturenkaan takaa pulpauttaa muutaman desin vettä maahan. Hämärintä tässä on se, että lisäilin pelkkää vettä ja ulos liruva neste on kirkkaan vihreää...
Eivät pidä.1. Pitääkö seuraavat väitteet paikkansa:
-Jos koneesta menee kannentiiviste, vettä ei mene öljyn sekaan, vaan päinvastoin.
-Jos vettä on öljyjen seassa, se johtuu siitä että lohko on halki.
Vettä voi mennä öljyn sekaan tai männän päälle - tai öljyä veden sekaan.
Ennen purkamista kannattaa tutkia mistä vuotaa ulospäin jos mistään.2.Ennen lämpöjen pomppaamista tappiin, öljyt ja vedet olivat siis OK, eikä pakoputkesta tullut valkoista. Voidaanko siis päätellä, että tässä vaiheessa vesi karkasi jostain muualta kuin kannesta? Jos kyllä, niin mistä kannattaa lähteä metsästämään vuotoa...? Vesipumppu, lämmityslaite vai hä?
Jäähdytysjärjestelmään normaali määrä nestettä, paisarin korkin tilalle liitin ja siitä pumpulla järjestelmään 1,5 kilon paine.
Sitten näet mistä vuotaa.
Testin jälkeen kannentiivistevikaista autoa ei kannata käynnistää ennenkuin on startannut konetta tulpat irrallaan, voi olla liikaa nestettä männän päällä ja koko pas*a hajoaa.
Re: M103 kansiremppa edessä, kysymyksiä viisaillle..
Ihmettelin asiaa siksi, että kun sinne koneesee on tullut loroteltua kuitenkin reilu 30 litraa pelkkää vettä ja paisarissa oleva vesi oli siis täysin kirkasta...HVM kirjoitti:Eiköhän se paineen alainen neste nouse ylivuotoletkuun ja tämä aiheuttaa sen lammikon? Konehan ottaa vettä paisuntasäiliöstä kun se jäähtyy ja vastaavasti työntää sitä sinne kun kuumuu. Eli vesi on sekoittunut nesteeseen kuten pitääkin, siitä se vihreä väri.
Tack. Vettä siis hukkaantui se litra per satku, ja loppua kohden hävikki kiihtyi ennenkuin vettä meni öljyn sekaan ja putkesta rupesi puskemaan valkoista. Voiko tuollaista määrää mennä mäntien päälle ilman että se näkyisi pakokaasuissa?dealer kirjoitti:Eivät pidä.1. Pitääkö seuraavat väitteet paikkansa:
-Jos koneesta menee kannentiiviste, vettä ei mene öljyn sekaan, vaan päinvastoin.
-Jos vettä on öljyjen seassa, se johtuu siitä että lohko on halki.
Vettä voi mennä öljyn sekaan tai männän päälle - tai öljyä veden sekaan.
Noo, kansi on jo irti, eli siinä mielessä myöhäistä... Tässä nyt aprikoidaan että mitä tehdään. Yksi vaihtoehto on, että tutkituttaisi kannen ja pitäisi sen uuden tiivisteen kera paikalleen ja jos vettä katoaa yhä, niin sitten tutkitaan lisää.Ennen purkamista kannattaa tutkia mistä vuotaa ulospäin jos mistään.
Jäähdytysjärjestelmään normaali määrä nestettä, paisarin korkin tilalle liitin ja siitä pumpulla järjestelmään 1,5 kilon paine.
Toinen, tyyriimpi vaihtoehto olisi ottaa kone pois, purkaa se pilunpäreiksi ja käydä kokonaan läpi.
Kyllä sitä aika paljon saa mennä, ennenkuin näkyy.Tarmo kirjoitti:Tack. Vettä siis hukkaantui se litra per satku, ja loppua kohden hävikki kiihtyi ennenkuin vettä meni öljyn sekaan ja putkesta rupesi puskemaan valkoista. Voiko tuollaista määrää mennä mäntien päälle ilman että se näkyisi pakokaasuissa?
Varsinkin kattivehkeessä
Näkyikö siitä vanhasta pahvista vuotokohta?
Koeponnistaa kansi pitää ilmanmuuta , ja vähintään tarkastaa oikaisun tarve.
Mielestäni litra sadalle on niin paljon että näkyy pakokaasuissa.
Voit tehdä tuon painekokeen myös kasatessa, heti kun jäähdytysjärjestelmä on siinä mallissa että kaikki letkut paikallaan.
Mahdollisimman varhaisessa vaiheessa siksi että turha kasaaminen / purkaminen jää vähemmälle jos jotain vikaa löytyy.
Mielestäni litra sadalle on niin paljon että näkyy pakokaasuissa.
Voit tehdä tuon painekokeen myös kasatessa, heti kun jäähdytysjärjestelmä on siinä mallissa että kaikki letkut paikallaan.
Mahdollisimman varhaisessa vaiheessa siksi että turha kasaaminen / purkaminen jää vähemmälle jos jotain vikaa löytyy.
Vähän aihetta sivuten mutta aika liki...
Joissakin tapauksissa kansi- tai pahvivaurion diagnosointiin voipi käyttää apuna pakokaasutesteriä (jos nyt semmoisen saa käyttöönsä). Käyttelee koneen käyntilämpöiseksi ja haistelee paisuntasäiliön ilmoja. Mittari kertoo jos palokaasuja pääsee nestekiertoon.
Joissakin tapauksissa kansi- tai pahvivaurion diagnosointiin voipi käyttää apuna pakokaasutesteriä (jos nyt semmoisen saa käyttöönsä). Käyttelee koneen käyntilämpöiseksi ja haistelee paisuntasäiliön ilmoja. Mittari kertoo jos palokaasuja pääsee nestekiertoon.
Sama jätkä, eri verkkarit...