124 300D:n ja 123 300D:n talviajo-ominaisuuksien eroja
124 300D:n ja 123 300D:n talviajo-ominaisuuksien eroja
Verratkaapa autoja keskenään ja kertokaa niistä.
Miksi 123 tuntuu olevan tiessä paremmin kiinni?
Miksi 124 lähtee herkemmin näykkimään takapäällä?
Mistä nämä erot loppupelissään johtuvat?
T. epätietoinen kolomisatasten omistaja
Miksi 123 tuntuu olevan tiessä paremmin kiinni?
Miksi 124 lähtee herkemmin näykkimään takapäällä?
Mistä nämä erot loppupelissään johtuvat?
T. epätietoinen kolomisatasten omistaja
Kaippa tuo juontaa juurensa taka-akseliston rakenteeseen, 124:n hieno monivarsituenta ei "aktivoidu" jos kitka ei ole riittävä. Asfaltilla rakenne on nerokas ja hiottu, mutta liukkaalla vastavoima jää puuttumaan. Myös on uudemman olemus jotenkin korkeankapeampi...? W201 samalla monivarsiakselistolla ja lyhyemmällä akselivälillä on vielä vikurimpi, lienee myös keulapainoisempi.
Siinä olen yhtä mieltä, että 123 on eräs mainioimpia autoja liukkaalla, menee kuin juna eikä sitä tahdo saada yrittämälläkään sladiin. Jos milloin auto olisi irtoamassa sivuluisuun liiallisen nopeuden tai todella liukkaan alustan takia, silloinkin sivuttain lähtö on lähes ylirauhallista.
Siinä olen yhtä mieltä, että 123 on eräs mainioimpia autoja liukkaalla, menee kuin juna eikä sitä tahdo saada yrittämälläkään sladiin. Jos milloin auto olisi irtoamassa sivuluisuun liiallisen nopeuden tai todella liukkaan alustan takia, silloinkin sivuttain lähtö on lähes ylirauhallista.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
Aku P kirjoitti:Kaippa tuo juontaa juurensa taka-akseliston rakenteeseen, 124:n hieno monivarsituenta ei "aktivoidu" jos kitka ei ole riittävä. Asfaltilla rakenne on nerokas ja hiottu, mutta liukkaalla vastavoima jää puuttumaan. Myös on uudemman olemus jotenkin korkeankapeampi...? W201 samalla monivarsiakselistolla ja lyhyemmällä akselivälillä on vielä vikurimpi, lienee myös keulapainoisempi.
Siinä olen yhtä mieltä, että 123 on eräs mainioimpia autoja liukkaalla, menee kuin juna eikä sitä tahdo saada yrittämälläkään sladiin. Jos milloin auto olisi irtoamassa sivuluisuun liiallisen nopeuden tai todella liukkaan alustan takia, silloinkin sivuttain lähtö on lähes ylirauhallista.
Näin minäkin olen ne luistot huomioinut..
123 pitää hyvillä kesärenkaillakin jopa samaa tasoa kun 124 huonohkoilla nastoilla..tietysti edellyttäen että tie ei ole peilillä vaan luminen..
Siinä oli ylirauhallisuus kaukana kun huonoilla nastarenkailla 123:sella lähdin viimetalvena jotakin tojotaa 70-80km/h vauhdissa ohittamaan. Aluksi vaihdoin pienemmälle kun oli sopivasti liukasta ja nelosella vauhdin annostelu ei ole niin helppoa.Aku P kirjoitti:Siinä olen yhtä mieltä, että 123 on eräs mainioimpia autoja liukkaalla, menee kuin juna eikä sitä tahdo saada yrittämälläkään sladiin. Jos milloin auto olisi irtoamassa sivuluisuun liiallisen nopeuden tai todella liukkaan alustan takia, silloinkin sivuttain lähtö on lähes ylirauhallista.
Urasta pois noustessa nakkas kerrasta perän sivulle, ensin oikealle ja korollan vierellä tuli sitten vastaheitto vasemmalle. Meinas tojotassakin tulla paniikki papalle kun katteli sivuikkunasta että joku pojan loppi tulee ovesta sisään.
Ohituksen jälkeen veti kyllä lärvin kalpeaksi joksikin aikaa ja mielessä pyöri että miten se tuolleen perää viskas... Ilman jääradalla auton kanssa leikittyjä tunteja olisin varmaan päässyt paikalliseen lehteen, tai monttuun
MB 300D, MB 380 SEC, MB 600 SEC, VW TDI.
Nopeat ohjausliikkeet heittävät 123:sen perän helposti sivulle.
Ja jos takakumeista on nastat ropisseet pois, ei ajaminen ole helppoa.
Kesäkumeilla ei 123:nenkaan ole hyvä ajettava, painava auto liukuu pitkälle jääpinnalla. Maltti on valttia, hyvillä kumeilla satakakskolomonen on hyvä ja rauhallinen ajettava, mutta jos sitä käskee kovasti saa tehdä hartiavoimin hommia.
Ja jos takakumeista on nastat ropisseet pois, ei ajaminen ole helppoa.
Kesäkumeilla ei 123:nenkaan ole hyvä ajettava, painava auto liukuu pitkälle jääpinnalla. Maltti on valttia, hyvillä kumeilla satakakskolomonen on hyvä ja rauhallinen ajettava, mutta jos sitä käskee kovasti saa tehdä hartiavoimin hommia.
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
VW 1200
Honda CBR 1000 F
- Malm
- W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
- Viestit: 1657
- Liittynyt: 23.10.2005 18:00
- Paikkakunta: Limika/Oulu
Kyl mie sen voin sannoo että varmaan tommonen uuempi 300:n ASD perällä lähtee risteysissä ja peilijäällä paremmin liikenteeseen. 123:lla on noissa tilanteissa hieman hukassa mutta jos rauhallisesti malttaa lähtä niin kyllä se lähtee. Kesärenkailla, joissa on 2 mm kulutuspintaa uudella lumella on kyllä täys mahottomuus tuo 123:n, mutta on sitäkin tullut kokkeiltua
Ja saahan sen 123:n perän luistoon kuin luistoon kun painaa vaan kaasua, vahinkoluistoissa tuntuu kyllä että ois hieman rauhallisempi kuin 124:n (200D tomaatilla)
-Risto
Ja saahan sen 123:n perän luistoon kuin luistoon kun painaa vaan kaasua, vahinkoluistoissa tuntuu kyllä että ois hieman rauhallisempi kuin 124:n (200D tomaatilla)
-Risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
-
- Viestit: 1014
- Liittynyt: 06.8.2006 15:33
Ihan olen ollut tyytyväinen talviominaisuuksiin, jos auto lähtee luisuun niin se on helppo ohjata suoraksi ja auto ei pyörähdä kovin helposti ja ohjaus on kevyt ainut mihin en ole tyytyväinen niin minulla ainakin auto on melko kylmä.Nopeasti alkaa puhaltaan lämmintä ja sitä tulee, mutta jotenkin vaan kylmältä tuntuu verrattuna muihin autoihin mitä on ollut ja w124:kin on mielestäni lämpimämpi, tai sitten se tuntuu, kun siinä on penkinlämmittimet.
Tuon ongelman ratkaisin omassa laittamalla kiertovesipumpun, nopeuttaa lämpenemistä paljon ja tyhjäkäynnilläkin riittää lämpöä kajuuttaan. Omassa hidastaa lämpenemistä ennen lämmityslaittetta oleva tiisselinlämmitys elementti joka ottaa oman osansa kajuuttaan tulevasta lämmöstä. Suosittelen vilipittömästi kiertopumpun asennusta 123:seenjohtaja300 kirjoitti:ainut mihin en ole tyytyväinen niin minulla ainakin auto on melko kylmä.Nopeasti alkaa puhaltaan lämmintä ja sitä tulee, mutta jotenkin vaan kylmältä tuntuu verrattuna muihin autoihin mitä on ollut
MB 300D, MB 380 SEC, MB 600 SEC, VW TDI.
..
Kiertovesipumppu kannattaa laittaa 123:een tosiaan. Jos 123 tuntuu kylmältä, niin luultavasti lämppärin kenno on tukossa koivunsiemenistä ym. töhnästä. Kannattaa myös tarkistaa, että lämmönsäätöhana aukenee täysin..
Ja mitä w123 vs. w124:ään tulee, niin ne kannattaa yhdistellä haluamallaan tavalla
Ja mitä w123 vs. w124:ään tulee, niin ne kannattaa yhdistellä haluamallaan tavalla
-98 290TDT-lang
-90 290DT Ambulance
-84 500SE ♠
-82 200D 3.0 (tallissa)
-97 312D
® Mesen linttaklubi
+muutama w115,123,124,201...
-90 290DT Ambulance
-84 500SE ♠
-82 200D 3.0 (tallissa)
-97 312D
® Mesen linttaklubi
+muutama w115,123,124,201...
No etkö oo nähny ku esim. minä ajan 123:lla liukkaalla?AM kirjoitti:Tuo lause ei nyt jostain syystä avaudu minulle lainkaanAku P kirjoitti:
Siinä olen yhtä mieltä, että 123 on eräs mainioimpia autoja liukkaalla, menee kuin juna eikä sitä tahdo saada yrittämälläkään sladiin.
-98 290TDT-lang
-90 290DT Ambulance
-84 500SE ♠
-82 200D 3.0 (tallissa)
-97 312D
® Mesen linttaklubi
+muutama w115,123,124,201...
-90 290DT Ambulance
-84 500SE ♠
-82 200D 3.0 (tallissa)
-97 312D
® Mesen linttaklubi
+muutama w115,123,124,201...
No nimenomaan,tai..menee vielä enemmän sekaisinjarski kirjoitti:No etkö oo nähny ku esim. minä ajan 123:lla liukkaalla?AM kirjoitti:Tuo lause ei nyt jostain syystä avaudu minulle lainkaanAku P kirjoitti:
Siinä olen yhtä mieltä, että 123 on eräs mainioimpia autoja liukkaalla, menee kuin juna eikä sitä tahdo saada yrittämälläkään sladiin.
-
- Viestit: 1014
- Liittynyt: 06.8.2006 15:33
Minäpä kyllä lähtisin tuijottamaan renkaita! Koskapa tuosta ollaan tehty aikoinaan kavereiden kanssa oikein tutkimusta talvirenkaista että aivan KÄSITTÄMÄTTÖMÄN paljon eroja esim. W124 korin alla yksi rengasmerkki oli todella arvaamaton puikkien urista yllättäen mihin huvitti ja perän luistot myös yllättäviä ja samassa paikassa samalla autolla eri renkailla-> ei hyppinyt urista ja perän luistot alkoi tasaisesti ja rauhallisesti ja vieläpä nopeutta sai olla huomattavasti enemmän (kumit oli original peltivanteilla 185/65-15 ja kolme eri merkkistä sarjaa)
Ja kaikki tämä lähti siitä kun yksi kaveri osti ensimmäisen mersunsa (W124 200D -90) ja hänellä oli suunnattomia vaikeuksia pysyä sillä tiellä ja valitteli sen huonoa käytöstä kurveissa joten kommentit oli PASKA AUTO. Ja tämähän sapetti minua koska itsellä ei taas ollut mitään ongelmia samaisella tiellä ja aloimme tutkimaan autojemme eroja (minullakin W124 200D -86) kaverilla alla Michelin jotain vuodelta -94 (testi vuosi oli -95) ja minulla Gislavedin northfrost jotain vuodelta -94 ja yhdeltä saatiin vielä lainaan jotkut Goodyear mitä lie silloin oli (dementiaa ) ja tulos kaverin autolla= gislavedilla sai suihkia niinkuin huvitti ja misukoilla ei pysynyt tiellä oikein kuinkaan ja tunne oli kuin eri autolla ajaisi vaikka sama peli alla (goodyear oli tuosta väliltä) Ja tämä ei ole sitten mikään rengas mainos ja tuosta hetkestä on tainnut asetelmat kääntyä jopa toisinpäin, mutta siihen en ota kantaa
Joten asiaan, jos liukkaalla noita W123 ja W124 malleja vertailet niin ota toki huomioon renkaat koska ne joko pilaavat ajonautinnon tai tuovat sen
Ja kaikki tämä lähti siitä kun yksi kaveri osti ensimmäisen mersunsa (W124 200D -90) ja hänellä oli suunnattomia vaikeuksia pysyä sillä tiellä ja valitteli sen huonoa käytöstä kurveissa joten kommentit oli PASKA AUTO. Ja tämähän sapetti minua koska itsellä ei taas ollut mitään ongelmia samaisella tiellä ja aloimme tutkimaan autojemme eroja (minullakin W124 200D -86) kaverilla alla Michelin jotain vuodelta -94 (testi vuosi oli -95) ja minulla Gislavedin northfrost jotain vuodelta -94 ja yhdeltä saatiin vielä lainaan jotkut Goodyear mitä lie silloin oli (dementiaa ) ja tulos kaverin autolla= gislavedilla sai suihkia niinkuin huvitti ja misukoilla ei pysynyt tiellä oikein kuinkaan ja tunne oli kuin eri autolla ajaisi vaikka sama peli alla (goodyear oli tuosta väliltä) Ja tämä ei ole sitten mikään rengas mainos ja tuosta hetkestä on tainnut asetelmat kääntyä jopa toisinpäin, mutta siihen en ota kantaa
Joten asiaan, jos liukkaalla noita W123 ja W124 malleja vertailet niin ota toki huomioon renkaat koska ne joko pilaavat ajonautinnon tai tuovat sen
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......
W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...