Dieselprosessi laskukaavoja yms laskuja tietoa kaivataan.

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Dieselprosessi laskukaavoja yms laskuja tietoa kaivataan.

Viesti Kirjoittaja Sami R »

Koitin tuossa hieman laskeskella moottorin polttoaine-ilmamääriä, lambda-arvolla 1.2.
Ei ole tuo paloprosessi ihan selvä, lähinnä tehon muunnokset ja ylipaineen aiheuttamat probleemat eivät oikein selkene nyt. Koulussa kun ei ole tarvinnut ikinä laskea kuin reaktioyhtälöitä ja selvittää lopputuotteiden määrä palamisessa.
Elikkäs laskuongelmaan: Paljonko 60 KW:n (nopeudella 4400 1/r) dieselmoottori tarvitsee polttoainetta (43 MJ/kg) ja ilmaa (21%happea) (litroina minuutissa) tuottaakseen tuon tehon, entäs kuinkas käy kun lambda-arvona pidetään tuo 1,2 mutta nostetaan ilmanpaine 101,325 kPa:sta vaikkapa 201,325 kPa:han? Eli baarin ahdistus.
Eihän tässä mitään ongelmaa ollutkaan, iltasella ei vain aivot enää olleet vireessä. :evil:
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Avatar
Melitos
Viestit: 2652
Liittynyt: 19.9.2005 19:53
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Niin että täh? :lol:

Ilman tiheys on 1,2...1,3kg/m^3

Polttoaineen ominaiskulutus tästä käyrästä
http://www.edu.stadia.fi/~0401821/om617-oma.jpg

Mitäs sitä muuta...
Niin kokonaishyötysuhde on [ 86/ominaiskulutus(g/kWh) ]

EDIT: Tietenkin pitää muistaa että volymetrinen hyötysuhde (~sylinterin täytösaste) on paljon alle 100 tuollaisessa moottorissa. Hatusta vetästynä 75%?
I drive an Opel. What's your excuse?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”