124:n valojen parannusprojekti
-
- Herrasmies
- Viestit: 523
- Liittynyt: 22.11.2005 12:15
- Paikkakunta: Nurmijärvi
124:n valojen parannusprojekti
Terve!
Totesin tuossa 124-farkun ajovalojen tehon hävinneen johonkin. Sain tämän ahaa-elämyksen asentaessani polttimoiksi Phonexin extra super hyper blue +50% -polttimot, jotka todellisuudessa ovat -50%. Eli, pohjataso valotehossa on savutettu
1. Ensimmäinen temppu oli hakea polttimoiksi jo monen mersuharrastajan koeistamat GE +60:set.
- Valotehossa on huomattava ero, varsinkin lyysätessä autotallin ovea.
- Lyhytvalokuvion yläreuna on kirkas -> ei aihetta biltema-valovahvisimiin.
- Märälle asfaltille piirtyvää valoaluetta katsoessa ei riemuhuutoihin kuitenkaan ole aihetta.
2. Taskulampulla umpioihin zoomatessa havaitsin, jotta siellä umpion ylpuoliskolla on sellainen harmaa matta alue -> heijastimet entiset
- Kävin juuri hakemassa Motonetistä uudet heijastimet. Asentuvat paikalle viimeistään viikonloppuna, jollei jo tänä iltana. Jos valoteho ei tuolla tokene, niin sitten katsellaan melkein laillisten ratkaisujen suuntaan (xenon).
Huomasin Motonetin tiskiin nojatessani hyllyssä näkyvän xenonsetin. Väittivät olevan H4-mallia ja hintakin oli kohtuullinen (299€) verraten markkinoilla aiemmin esitettyihin ehdotuksiin. Onko kenelläkään kokemuksia tuosta kiinalaisesta härpäkkeestä?
Forumin puolellahan aiheesta on soljunut jonkinmoinen keskustelu, mutta se on tainut pyöriä noiden MH-turvan tarjoamien settien ympärillä. Tämä Motonet-setti on varmasti MB-yhteensopiva, sillä kannen kuvassakin oli väyrynen
Edit: Lisäyksenä mainittakoon jo viime syksynä tehdyt parannukset. Apukaukovalot on nokalla ja sumuvalojen kytkentä on muutettu 80-lukulaiseksi (ei pala pitkien kanssa).
Totesin tuossa 124-farkun ajovalojen tehon hävinneen johonkin. Sain tämän ahaa-elämyksen asentaessani polttimoiksi Phonexin extra super hyper blue +50% -polttimot, jotka todellisuudessa ovat -50%. Eli, pohjataso valotehossa on savutettu
1. Ensimmäinen temppu oli hakea polttimoiksi jo monen mersuharrastajan koeistamat GE +60:set.
- Valotehossa on huomattava ero, varsinkin lyysätessä autotallin ovea.
- Lyhytvalokuvion yläreuna on kirkas -> ei aihetta biltema-valovahvisimiin.
- Märälle asfaltille piirtyvää valoaluetta katsoessa ei riemuhuutoihin kuitenkaan ole aihetta.
2. Taskulampulla umpioihin zoomatessa havaitsin, jotta siellä umpion ylpuoliskolla on sellainen harmaa matta alue -> heijastimet entiset
- Kävin juuri hakemassa Motonetistä uudet heijastimet. Asentuvat paikalle viimeistään viikonloppuna, jollei jo tänä iltana. Jos valoteho ei tuolla tokene, niin sitten katsellaan melkein laillisten ratkaisujen suuntaan (xenon).
Huomasin Motonetin tiskiin nojatessani hyllyssä näkyvän xenonsetin. Väittivät olevan H4-mallia ja hintakin oli kohtuullinen (299€) verraten markkinoilla aiemmin esitettyihin ehdotuksiin. Onko kenelläkään kokemuksia tuosta kiinalaisesta härpäkkeestä?
Forumin puolellahan aiheesta on soljunut jonkinmoinen keskustelu, mutta se on tainut pyöriä noiden MH-turvan tarjoamien settien ympärillä. Tämä Motonet-setti on varmasti MB-yhteensopiva, sillä kannen kuvassakin oli väyrynen
Edit: Lisäyksenä mainittakoon jo viime syksynä tehdyt parannukset. Apukaukovalot on nokalla ja sumuvalojen kytkentä on muutettu 80-lukulaiseksi (ei pala pitkien kanssa).
Viimeksi muokannut dieselflosse, 25.10.2006 13:33. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Terveisin
Tero
Tero
-
- Herrasmies
- Viestit: 523
- Liittynyt: 22.11.2005 12:15
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Terve,
Issekin sain tuossa kuukausi takaperin otettua seuraavan askeleen valojenparannuksessa. Viime talvena jo hommasin uudet ajovaloheijastimet sekä lisäpitkälasit. Jo tuolloin huomasi eron kuluneiden lasien ja hapettuneiden heijastinten siirtyessä eläkkeelle.
Niijjoo. Nyt oli sitten vuorossa järeämpien johtojen veto. Harmi, että kamera jäi Ouluun, joten kuvia ei valitettavasti ole. Lopputuloksen voin kyllä käydä kuvaamassa. Siitä ei kuitenkaan paljon kostu. Tietämätön ei välttämättä edes huomaa, että sinne olisi jotain johtotöitä tehty.
Releet on sijoitettu releboksiin ja ne ovat Mersun omia pohjineen päivineen. Akulta (tai siitä akun edessä olevasta X35 akku/laturi liittimestä) tulee kaksi uutta 6mm² johtoa releboksille. Sieltä se jaetaan releille (ajovalot, pitkät, lisäpitkät) myös 6mm² johdoilla. Releiltä virta menee hyhyiden ja pitkien sulakkeille muistaakseni 2,5mm² johdoilla, joista se jatkaa valovikaboksille normijohdoilla 2mm². Tuo väli on sen verran lyhyt, ettei puolen neliön ero haitanne. Lisäpitkän releessä on sulake itsessään ja virta menee suoraan sumuvalojen sisääntuloon vikaboksissa. Vikaboksilta on vedetty uudet 2,5mm² johdot valoille. Johdot suojasin mustaan suojasukkaan, jossa menee loppupelissä kahdeksan johtoa vasemmalle umpiolle asti ja jatkaa sieltä neljällä johdolla oikealle umpiolle syylärin alitse. Ne kaksi ylimääräistä johtoa ovat etuparkeille – päätin vetää myös niille uudet johdot, koska näin sain koko johdonipun lähtemään samasta liittimestä (hommasin taannoin Jubelta uudemman mallin vikaboksin liittimineen).
Päätin vetää virrat vikaboksin läpi, koska uudemman mallisessa boksissa (A126 542 03 32) on sen verran järeät johtimet, että jännitehäviö oli volttien murto-osan luokkaa. Vanhemmassa boksissa (A126 542 00 32) virta kulkee piirilevyn kuparoinnin kautta ja ainakin maalaisjärjellä hukkaa enemmän jännitettä. Vikavalokin siis pelaa.
Mitään johtoja ei katkottu vaan vanhat liittimet ovat paikallaan sekä umpion että boksin päässä. vaihtokatkaisijalta tulevat johdot otettiin irti sulakkeistaan ja niihin kytkettiin herätejohdot silmukkapäisillä "abikoilla" ja pikku pulteilla.
En ole vielä kerinnyt mittaamaan, paljonko jännitehäviötä tuon tempun jälkeen johdoissa tapahtuu mutta valot eivät ainakaan himmenneet, mikä yleensä on virityksissä se pääasia. Sen verran kerran mittailin, että laturin ja akun välissäkin hukkuu 0,2 V. Ehkä olisi fiksua pistää laturin johdotkin paksummasta materiaalista. Johdot kulkevat vain kovin liki pakosarjaa, joten lämmönkesto olisi johdoissa tärkeää.
t.
Risto
Issekin sain tuossa kuukausi takaperin otettua seuraavan askeleen valojenparannuksessa. Viime talvena jo hommasin uudet ajovaloheijastimet sekä lisäpitkälasit. Jo tuolloin huomasi eron kuluneiden lasien ja hapettuneiden heijastinten siirtyessä eläkkeelle.
Niijjoo. Nyt oli sitten vuorossa järeämpien johtojen veto. Harmi, että kamera jäi Ouluun, joten kuvia ei valitettavasti ole. Lopputuloksen voin kyllä käydä kuvaamassa. Siitä ei kuitenkaan paljon kostu. Tietämätön ei välttämättä edes huomaa, että sinne olisi jotain johtotöitä tehty.
Releet on sijoitettu releboksiin ja ne ovat Mersun omia pohjineen päivineen. Akulta (tai siitä akun edessä olevasta X35 akku/laturi liittimestä) tulee kaksi uutta 6mm² johtoa releboksille. Sieltä se jaetaan releille (ajovalot, pitkät, lisäpitkät) myös 6mm² johdoilla. Releiltä virta menee hyhyiden ja pitkien sulakkeille muistaakseni 2,5mm² johdoilla, joista se jatkaa valovikaboksille normijohdoilla 2mm². Tuo väli on sen verran lyhyt, ettei puolen neliön ero haitanne. Lisäpitkän releessä on sulake itsessään ja virta menee suoraan sumuvalojen sisääntuloon vikaboksissa. Vikaboksilta on vedetty uudet 2,5mm² johdot valoille. Johdot suojasin mustaan suojasukkaan, jossa menee loppupelissä kahdeksan johtoa vasemmalle umpiolle asti ja jatkaa sieltä neljällä johdolla oikealle umpiolle syylärin alitse. Ne kaksi ylimääräistä johtoa ovat etuparkeille – päätin vetää myös niille uudet johdot, koska näin sain koko johdonipun lähtemään samasta liittimestä (hommasin taannoin Jubelta uudemman mallin vikaboksin liittimineen).
Päätin vetää virrat vikaboksin läpi, koska uudemman mallisessa boksissa (A126 542 03 32) on sen verran järeät johtimet, että jännitehäviö oli volttien murto-osan luokkaa. Vanhemmassa boksissa (A126 542 00 32) virta kulkee piirilevyn kuparoinnin kautta ja ainakin maalaisjärjellä hukkaa enemmän jännitettä. Vikavalokin siis pelaa.
Mitään johtoja ei katkottu vaan vanhat liittimet ovat paikallaan sekä umpion että boksin päässä. vaihtokatkaisijalta tulevat johdot otettiin irti sulakkeistaan ja niihin kytkettiin herätejohdot silmukkapäisillä "abikoilla" ja pikku pulteilla.
En ole vielä kerinnyt mittaamaan, paljonko jännitehäviötä tuon tempun jälkeen johdoissa tapahtuu mutta valot eivät ainakaan himmenneet, mikä yleensä on virityksissä se pääasia. Sen verran kerran mittailin, että laturin ja akun välissäkin hukkuu 0,2 V. Ehkä olisi fiksua pistää laturin johdotkin paksummasta materiaalista. Johdot kulkevat vain kovin liki pakosarjaa, joten lämmönkesto olisi johdoissa tärkeää.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Kovin on Roisto nähny hirmuisen vaivan noita kytköksiä tehdessä. Ite sähköalan immeisenä en jaksa noin panostaa. Pääasia että pelaavat eikä jännitehäviöitä ole.
Myös valojen maadoitus kannattaa laittaa uusiksi. Monesti löytyy maa puolelta suuremmat jännitehäviöt kuin plusjohdotuksista
ps. Jokaisessa liitoksessa on pieni ylimenovastus. Eli saattaapi sieltä vielä jännitehäviöitä löytyä. Ainakin siitä valoboxista.
Laturin johto kannattaa kyllä vetää uusiksi. Ja vaikka niin että yks karva menee suoraan valojen releille.
Omassa oli ennen xenoneja jännitehäviö rele kytköksien jlk laturilta +navasta ajovalonkantaan mitattuna 0.17V Alkuperäisellä kytkennällä lähemmäs 2V
Xenonien asennuksen jlk relepatentit sai purkaa pois. Kun ne vievät huomattavasti vähemmän virtaa ja syöttöjännite ei juurikaan vaikuta kirkkauteen.
Konepellin alla lymyävä johtoviidakkokin siistiytyi kummasti.
Voi vain kuvitella kuinka paljon valot kirkastuvat jos lampun kannalla nostetaan jännitettä lähes 2volttia.
Myös valojen maadoitus kannattaa laittaa uusiksi. Monesti löytyy maa puolelta suuremmat jännitehäviöt kuin plusjohdotuksista
ps. Jokaisessa liitoksessa on pieni ylimenovastus. Eli saattaapi sieltä vielä jännitehäviöitä löytyä. Ainakin siitä valoboxista.
Laturin johto kannattaa kyllä vetää uusiksi. Ja vaikka niin että yks karva menee suoraan valojen releille.
Omassa oli ennen xenoneja jännitehäviö rele kytköksien jlk laturilta +navasta ajovalonkantaan mitattuna 0.17V Alkuperäisellä kytkennällä lähemmäs 2V
Xenonien asennuksen jlk relepatentit sai purkaa pois. Kun ne vievät huomattavasti vähemmän virtaa ja syöttöjännite ei juurikaan vaikuta kirkkauteen.
Konepellin alla lymyävä johtoviidakkokin siistiytyi kummasti.
Voi vain kuvitella kuinka paljon valot kirkastuvat jos lampun kannalla nostetaan jännitettä lähes 2volttia.
Mukavaahan se tuommoinen näpräys silloin tällöin on.Mika.T kirjoitti:Kovin on Roisto nähny hirmuisen vaivan noita kytköksiä tehdessä.
Jep, jep. Maajohdot uusin jo viime talvena, kun umpiot olivat irti.Mika.T kirjoitti:Myös valojen maadoitus kannattaa laittaa uusiksi. Monesti löytyy maa puolelta suuremmat jännitehäviöt kuin plusjohdotuksista
Näinhän se kyllä on. Tuon boksin jännitehäviön mittasin tulo- ja lähtöohdon yli eli liittimien aiheuttamat häviöt olivat tuossa mukana. Kuormana oli muistaakseni 60 W hehku.Mika.T kirjoitti:ps. Jokaisessa liitoksessa on pieni ylimenovastus. Eli saattaapi sieltä vielä jännitehäviöitä löytyä. Ainakin siitä valoboxista.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
-
- Herrasmies
- Viestit: 523
- Liittynyt: 22.11.2005 12:15
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Melkein xenonit
Tuossa naapuritopicissa on tarjolla taasen yksi välivaihe ennen xenoneja...
Tuolla jännitteen nostolla polttimoille on myös varjopuolensa. Polttimoiden kestoikä lyhenee oleellisesti. Tuo kun on jo muutoinkin ongelmana näillä +xx -polttimoilla. Jos lampun kannoilta löytyy reipas 12V, niin silloin johdot voi jättää rauhaan.
Jos haluaa kärytellä heijastimmia 100w -polttimoilla, niin sitten johtoja on syytä paksuntaa.
Ps. Sumareista en luovu. Mersun sumarit ovat markkinoiden parhaat 'lailliset' apulähivalot. Kaukovaloiksi voi kiinnitellä vaikka millaisia kannuja.
Tuolla jännitteen nostolla polttimoille on myös varjopuolensa. Polttimoiden kestoikä lyhenee oleellisesti. Tuo kun on jo muutoinkin ongelmana näillä +xx -polttimoilla. Jos lampun kannoilta löytyy reipas 12V, niin silloin johdot voi jättää rauhaan.
Jos haluaa kärytellä heijastimmia 100w -polttimoilla, niin sitten johtoja on syytä paksuntaa.
Ps. Sumareista en luovu. Mersun sumarit ovat markkinoiden parhaat 'lailliset' apulähivalot. Kaukovaloiksi voi kiinnitellä vaikka millaisia kannuja.
Terveisin
Tero
Tero
Re: Melkein xenonit
Väärin. Jotku bosch 225 sumuvalot on aikasta varmasti parempia yhtä korkialle laitettuna.dieselflosse kirjoitti:Ps. Sumareista en luovu. Mersun sumarit ovat markkinoiden parhaat 'lailliset' apulähivalot. Kaukovaloiksi voi kiinnitellä vaikka millaisia kannuja.
Tässä tilasimme Xenoneita kohtuuhintaan.
Kokemuksia saadaan heti kun sarja saapuu ja saan sen asennettua Mersun umpioihin.
Hannu, 124:n sumareissa on se etu että ne sulautuvat ajovaloihin eivätkä näin ärsytä vastaantulijaa, toisin kuin vaikkapa 225:t palaessaan ei-niin-sumussa-tai-vesisateessa.
Kokemuksia saadaan heti kun sarja saapuu ja saan sen asennettua Mersun umpioihin.
Hannu, 124:n sumareissa on se etu että ne sulautuvat ajovaloihin eivätkä näin ärsytä vastaantulijaa, toisin kuin vaikkapa 225:t palaessaan ei-niin-sumussa-tai-vesisateessa.
Ei ! Jos latausjännite on vaikkapa 13,8 volttia ja samalla mittaat lampunkannoista "reipas 12 volttia" on tottavie tarpeen "releyttää" valot.Jos lampun kannoilta löytyy reipas 12V, niin silloin johdot voi jättää rauhaan.
-
- Herrasmies
- Viestit: 523
- Liittynyt: 22.11.2005 12:15
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Ei tarvetta xenoneille
Juu, nyt on uudet heijastimet asennettu. Oli helppoa kuin heinän teko...Wikke kirjoitti:Mie vaihdoin tässä loppukesästä uudet umpionlasit ja puhdistin heijastimet, valoteho parani niin paljon että jätän lisävalot asentamatta täksi talveksi. Hehkuina on nuo GE:n tehopolttimot.
Ja vanhaa perimätietoa lainaten "... Tulkoon valkeus ja valkeus tuli." Ero aikaisempaan on huikea. Kun aiemmin vain valokuvion yläreuna oli kirkas, nyt on koko alue auton keulaan saakka.
Suurimmat yllätykset kuitenkin tulivat valokuvion leveyden kasvusta ja parantuneesta keskialueesta kaukovaloilla.
Kun tutkin noita vanhoja heijastimia, niin yläsektori 70 astetta polttimon kannnalta heijastimen etureunaan on sellaisen harmaan 'savun' peitossa. Tuon heijastimen saisi vielä puhdistamalla toimivaksi, mutta 123-kokemuksesta voin sanoa, ettei puhdistus ole helppoa naarmuttamatta pintaa.
Summasummarum: Voin lämpimästi suositella heijastimien vaihtoa tai puhdistusta ennen xenonien tilaamista. Tuo homma kannattaa tehdä, vaikka sitten haluaisikin lähteä kriminaalipolulle noiden teeseitsexenonviritysten kanssa
Ps. Kasvanut jännite polttimolle lyhentää sen ikää. Eli, mikä kannattaa ja mikä ei, niin sitä sopii miettiä. En siis väitä, ettei kannattaisi leikkiä releillä, mutta ensin kannattaa miettiä, mitä haluaa.
Pps. Ja keväällä asennan huomiovalot säästelläkseni noita uusia heijastimiani. Silläkin uhalla, että saan koko ajan valojen vilkuttelua, kun nuita luullaan sumareiksi
Terveisin
Tero
Tero
Re: Ei tarvetta xenoneille
Oivallinen pointti. Löytyyköhän C:hen irtoheijastimia?dieselflosse kirjoitti:
Summasummarum: Voin lämpimästi suositella heijastimien vaihtoa tai puhdistusta ennen xenonien tilaamista. Tuo homma kannattaa tehdä, vaikka sitten haluaisikin lähteä kriminaalipolulle noiden teeseitsexenonviritysten kanssa
Re: Ei tarvetta xenoneille
Nope. Motonetistä ainakin vaan umpioita nuihin MERCEDES C-SARJA W202 94--00HVM kirjoitti:Löytyyköhän C:hen irtoheijastimia?
Katohan: heijastimet löytyy W201 MALLI 83--93
Pro HVM
Re: Ei tarvetta xenoneille
Ja 126seen ajovalon heijastimet on kalliimmat kuin kokonaiset umpiotRässi66 kirjoitti: Nope. Motonetistä ainakin vaan umpioita nuihin MERCEDES C-SARJA W202 94--00
Katohan: heijastimet löytyy W201 MALLI 83--93
Jos nyt satavattiset haluaa laittaa, niin vaihtaa sitten edes kesäksi normi polttimotdealer kirjoitti:Eipä kyllä, Hannu.
Satawattiset saattavat pilata jotain, männäviikolla eräässä satakaksnelkussa oli lasit kokonaan irti kehyksistään, vuoden vanhat lisäpitkälasit ja senaikaa olleet satawattiset.
Lasien merkkiä en katsonut, saattoivathan ne kyllä olla WingWangMotonetit.
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89