Releen kytkentäkaavat??
Releen kytkentäkaavat??
Oisko jossakin kirjallisena,mitä ne 85 ,86 87a on?
Pitäis jokupäivä kytkeä lisävaloja,neli ja viisinapaisia releitä laittelen.
Kokeilemallahan nuo on selvinnyt,mutta jos vaikka joskus oppisi mikä on mikä .
Pitäis jokupäivä kytkeä lisävaloja,neli ja viisinapaisia releitä laittelen.
Kokeilemallahan nuo on selvinnyt,mutta jos vaikka joskus oppisi mikä on mikä .
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Siinä releen päällä/kyljessä se kytkentäkuva yleensä toljottaa
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
Kytke huomiovaloille rele niin että se antaa huomiovaloille ja parkeille virtaa auton käydessä tai virran ollessa päällä.
Sitten toinen rele jonka 87a:n kautta virta kulkee, paitsi silloin kun valokatkaisijalta (parkeilta) tulee heräte sille.
Diodin tai pari tarvitset myös etteivät huomiovalot syty kun laitat parkit päälle.
Sitten toinen rele jonka 87a:n kautta virta kulkee, paitsi silloin kun valokatkaisijalta (parkeilta) tulee heräte sille.
Diodin tai pari tarvitset myös etteivät huomiovalot syty kun laitat parkit päälle.
Ei.Eikös huomiovalojen pidä nimenomaan palaa parkkien kanssa ja sammua sitten kun laitetaan ajovalot päälle?
Parkkien kanssa ne eivät saa palaa mutta parkkien pitää palaa niitten kanssa.
mjo:n löytämä kytkentäkaavio on hyvä ja selkeä, tuosta se näkyy.
Kun laitat parkit päälle, virta katoaa 87a:lta.
Tosin kaaviossa virta on otettu suoraan virtalukolta, minä laittaisin releen siihenkin kuten mainitsin aiemmin.
Dealer kirjoitti:
Parkkien kanssa ne eivät saa palaa mutta parkkien pitää palaa niitten kanssa.
Olet oikeassa, pitää olla tarkempi kirjoituksissa Jos S-pisteeseen ei laita kytkintä niin ne palavat parkkien kanssa.
Muuten ei katoa kun laittaa parkit päälle vaan sitten vasta kun laittaa ajovalot päälle. Katso kytkentäkuvaa tarkemmin ( valokytkin ).
Parkkien kanssa ne eivät saa palaa mutta parkkien pitää palaa niitten kanssa.
Olet oikeassa, pitää olla tarkempi kirjoituksissa Jos S-pisteeseen ei laita kytkintä niin ne palavat parkkien kanssa.
Muuten ei katoa kun laittaa parkit päälle vaan sitten vasta kun laittaa ajovalot päälle. Katso kytkentäkuvaa tarkemmin ( valokytkin ).
Viimeksi muokannut mjo33400, 09.10.2006 13:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
Ei taida valot tuossa systeemissä sammua kuin vasta ajovaloilla (ja pitkillä). Vaatisi toisen diodin tms. sälää, että sammuisi parkkiasennossa.dealer kirjoitti:mjo:n löytämä kytkentäkaavio on hyvä ja selkeä, tuosta se näkyy.
Kun laitat parkit päälle, virta katoaa 87a:lta.
EDIT: Ka, myöhastyin.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Kun se tehdään hyvin ja oikein niin kuvan mukaan. Siis kytkentä sisältää valoautomatiikan eli valot on päällä kun virrat kytkee.
Viimeksi muokannut mjo33400, 09.10.2006 21:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
27 §
Huomiovalot
2. Huomiovalon valaisevan pinnan tulee olla vähintään 40 cm2 suuruinen.
4. Huomiovalot on kytkettävä siten, etteivät ne, kaukovalovilkkua lukuun ottamatta, voi toimia samanaikaisesti ajo- eivätkä etusumuvalojen kanssa ja että niiden ollessa toiminnassa takavalot toimivat samanaikaisesti.
Etuparkkien ei tarvitse toimia yhtaikaa huomiovalojen kanssa.
Huomiovalot
2. Huomiovalon valaisevan pinnan tulee olla vähintään 40 cm2 suuruinen.
4. Huomiovalot on kytkettävä siten, etteivät ne, kaukovalovilkkua lukuun ottamatta, voi toimia samanaikaisesti ajo- eivätkä etusumuvalojen kanssa ja että niiden ollessa toiminnassa takavalot toimivat samanaikaisesti.
Etuparkkien ei tarvitse toimia yhtaikaa huomiovalojen kanssa.
Niinpä - tarkoituksena on sekoittaa Kilanderin ajatukset niin että aikanaan Mitsun huomiovalot syttyvät kun radio laitetaan päälle.
Noin ei kyllä kytketä jos oikein pitää toimia.Eli kytketään näin:
85=parkeilta
86=maa
87=huomiovaloille
30=+ akulta
87a=lähivaloilta ja pitkiltä ,pitänee laittaa jonkinlaiset diodit väliin.
Juuri näin. Diodin voi jättää pois jos ei halua huomiovalojen toimivan heti vaan vasta kun parkit laittaa päälle.
Tässä tekstissä on virhe eli jos diodin jättää pois niin S-pisteeseen pitää laittaa kytkin ja se ei ole järkevää.
Tässä tekstissä on virhe eli jos diodin jättää pois niin S-pisteeseen pitää laittaa kytkin ja se ei ole järkevää.
Viimeksi muokannut mjo33400, 10.10.2006 14:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
Ei ymmärrä yhtään,mutta laki ja maalaisjärki onkin kaukana toisistaan..
Muutamassa autossa aikoinaan ollut huomiovalot ,jotka palavat ainoastaan parkit asennossa,siis ei valot päällä tai pois,vaan siinä väliasennossa.
On kelvannut katsastuksessa,ei ole poliisitkaan pysäytellyt (paitsi joskus yöaikaan huomiovalojen käytöstä,mutta poiskaan ei käsketty ottaa)
Suomessahan ei saa ajaa ilman valoja,miksi pitäisi palaa huomiovalot,kun virrat on päällä,mutta ei muita valoja?
Pelkät parkit päällä ei myöskään saa suomessa ajella .
Muutamassa autossa aikoinaan ollut huomiovalot ,jotka palavat ainoastaan parkit asennossa,siis ei valot päällä tai pois,vaan siinä väliasennossa.
On kelvannut katsastuksessa,ei ole poliisitkaan pysäytellyt (paitsi joskus yöaikaan huomiovalojen käytöstä,mutta poiskaan ei käsketty ottaa)
Suomessahan ei saa ajaa ilman valoja,miksi pitäisi palaa huomiovalot,kun virrat on päällä,mutta ei muita valoja?
Pelkät parkit päällä ei myöskään saa suomessa ajella .
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Kun virrat on päällä mutta ajovalokytkimestä ei ole valittu valoja palaa huomiovalot ja parkit kytkennän mukaan eli ei tarvitse muistaa laittaa valoja päälle. Hyvä toiminto.kilander kirjoitti:
Suomessahan ei saa ajaa ilman valoja,miksi pitäisi palaa huomiovalot,kun virrat on päällä,mutta ei muita valoja? .
Huomiovalot päällä saa ajaa päivisin. Huomiovalot korvaa päivisin ajovalot.
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
Öh. Mitä hyötyä on huomiovaloista, jos ne pitää käsin laittaa päälle? Eikös niiden tarkoituksena ole juuri vaivattomuus (vrt. valoautomaatti). Jos katkaisijaan pitää koskea, eikö ole sama vääntää päälle ajovalot? (Tieten asia erikseen autoissa, joissa on semmoiset läppävalot, jotka näyttävät hirveiltä, kun ne ovat auki.)kilander kirjoitti:Ei ymmärrä yhtään,mutta laki ja maalaisjärki onkin kaukana toisistaan..
Muutamassa autossa aikoinaan ollut huomiovalot ,jotka palavat ainoastaan parkit asennossa,siis ei valot päällä tai pois,vaan siinä väliasennossa.
On kelvannut katsastuksessa,ei ole poliisitkaan pysäytellyt (paitsi joskus yöaikaan huomiovalojen käytöstä,mutta poiskaan ei käsketty ottaa)
Suomessahan ei saa ajaa ilman valoja,miksi pitäisi palaa huomiovalot,kun virrat on päällä,mutta ei muita valoja?
Huomiovaloillahan "korvataan" juurikin ajovaloja päiväolosuhteissa. EDIT: mjoXXXXX kerkisi taas ensin.
Eikö tuolla diodilla estetä huomiovalojen palaminen, kun ajovalot nypätään päälle? Vai puhuttiinko tässä jostain toisesta diodista, kuin kuvassa olleesta.mjo33400 kirjoitti:Diodin voi jättää pois jos ei halua huomiovalojen toimivan heti vaan vasta kun parkit laittaa päälle.
Miten muuten Mursussa tuo kytkentä toimisi (tai autossa, jossa on sumuvalot)? Tuolle releellehän pitäisi kai tuoda toinenkin johto sumuvaloilta ja laittaa pari lisädiodia.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Diodin tarkoitus on päästää plus jännite parkkivaloille silloin kun valoja ei ole valittu eli on vain virrat päällä.Roisto kirjoitti:Eikö tuolla diodilla estetä huomiovalojen palaminen, kun ajovalot nypätään päälle? Vai puhuttiinko tässä jostain toisesta diodista, kuin kuvassa olleesta.mjo33400 kirjoitti:Diodin voi jättää pois jos ei halua huomiovalojen toimivan heti vaan vasta kun parkit laittaa päälle.
Miten muuten Mursussa tuo kytkentä toimisi (tai autossa, jossa on sumuvalot)? Tuolle releellehän pitäisi kai tuoda toinenkin johto sumuvaloilta ja laittaa pari lisädiodia.
t.
Risto
Mersun sumuvalojahan ei saa päälle ennenkuin on valinnut ajovaloasennon valokytkimestä joten mielestäni kytkentä käy suoraan, tosin en ole katsonut asiaa kytkentäkuvista vielä.
Olet muuten ottanut sumuvalokytkennän väärästä kohtaa.
Et olekaan piirtänyt väärin, minulla on nuppi niin kulunut, että ei pysty vetämään parkkiasennossa sumuvaloja päälle.
Diodit jotka lisäsit ovat oikein kytketty.
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
Jep, jep. Mutta se estää myös virran menon huomiovaloille, kun parkit (ja ajovalot) on kytketty katkaisijasta päälle. Eli jos sen jätttää pois, niin systeemi ei kai toimi lain kirjaimen mukaan.mjo33400 kirjoitti:Diodin tarkoitus on päästää plus jännite parkkivaloille silloin kun valoja ei ole valittu eli on vain virrat päällä.
Kytkentäkaavio ei tuohon taida auttaa – sumuvaloja varten on omat kielet ja normivalojen kanssa on vain mekaaninen yhteys. Olen toiminnan joskus testannut ja onhan Suomi puolillaan parkit ja sumuvalot päällä kulkevia Mersuja.mjo33400 kirjoitti:Mersun sumuvalojahan ei saa päälle ennenkuin on valinnut ajovaloasennon valokytkimestä joten mielestäni kytkentä käy suoraan, tosin en ole katsonut asiaa kytkentäkuvista vielä.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)