Rengasutelu
- Ari66
- Mesen Invaryhmä®
- Viestit: 13054
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Rengasutelu
Kokeilisikohan kepillä jäätä ja tilaisi renkaat Saksasta....
En ole aikaisemmin vielä tätä temppua tehnytkään....
Vaan kummat tilaisin?
Nämä: http://ssl.delti.com/cgi-bin/reifenbest ... 10&dsco=36
Vai nämä:
http://ssl.delti.com/cgi-bin/reifenbest ... 35&dsco=36
Onko kenelläkään kokemusta näistä merkeistä talvikäytössä tai peräti juuri näistä malleista ?
En ole aikaisemmin vielä tätä temppua tehnytkään....
Vaan kummat tilaisin?
Nämä: http://ssl.delti.com/cgi-bin/reifenbest ... 10&dsco=36
Vai nämä:
http://ssl.delti.com/cgi-bin/reifenbest ... 35&dsco=36
Onko kenelläkään kokemusta näistä merkeistä talvikäytössä tai peräti juuri näistä malleista ?
tuota Ari ookko ihan tosissas ei nuo oo ees halapoja
nuohan tullee maksaa saman kuin lähes saman kuin merkkirattaat alle laittettuna kun lasket päälle rengastyöt ja kun viet nuo rengasliikkeeseen ja tokaset "pitäs saaha renkaat alle" ja möläytät että sulla on jo rengas onlinestä tilatut kummit niin vastaus on "jätä tuohon pihalle laitetaan kun ehitään" eikä valmista ole kuin ens juhanuksena
nuohan tullee maksaa saman kuin lähes saman kuin merkkirattaat alle laittettuna kun lasket päälle rengastyöt ja kun viet nuo rengasliikkeeseen ja tokaset "pitäs saaha renkaat alle" ja möläytät että sulla on jo rengas onlinestä tilatut kummit niin vastaus on "jätä tuohon pihalle laitetaan kun ehitään" eikä valmista ole kuin ens juhanuksena
- Ari66
- Mesen Invaryhmä®
- Viestit: 13054
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Kyllä.Harju kirjoitti:tuota Ari ookko ihan tosissas
ContiVikingit esim. ovat edullisimmillaan tämän hetken kyselyn mukaan 632 euroa, ilman allelaittoa.Harju kirjoitti: ei nuo oo ees halapoja
Nopeusluokka tosin on niissä vain Q
Rengastyöt 38 e/sarja.Harju kirjoitti: nuohan tullee maksaa saman kuin lähes saman kuin merkkirattaat alle laittettuna kun lasket päälle rengastyöt
Ajan rengasliikkeen pihaan ja odotan vuoroani.Harju kirjoitti: ja kun viet nuo rengasliikkeeseen ja tokaset "pitäs saaha renkaat alle" ja möläytät että sulla on jo rengas onlinestä tilatut kummit niin vastaus on "jätä tuohon pihalle laitetaan kun ehitään" eikä valmista ole kuin ens juhanuksena
Arvioisin, että tunnin-kahden sisällä on homma valmis.
Näin meillä päin
...mutta... niistä ominaisuuksista jos tietoa olisi...
- Ari66
- Mesen Invaryhmä®
- Viestit: 13054
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Tuleeko tästä taas jokasyksyinen kitkakeskustelu
No... tähän päivään mennessä olen loistavasti pärjännyt Contin kitkoilla, mutta kun tuo S210 tuntuu olevan krantumpi renkaistaan kuin aikaisemmat kulkineet ja Contia ei saa Suomesta muuta kuin Q -nopeusluokassa.
Ja se on liian vetelä S210:n alle.
Saksasta saisi, mutta hinta hyppää taas ylös reilusti.
Siispä ajattelin kerrankin kokeilla näitä "halpismerkkejä", kun monet niitä tuntuvat kehuvan.
No... tähän päivään mennessä olen loistavasti pärjännyt Contin kitkoilla, mutta kun tuo S210 tuntuu olevan krantumpi renkaistaan kuin aikaisemmat kulkineet ja Contia ei saa Suomesta muuta kuin Q -nopeusluokassa.
Ja se on liian vetelä S210:n alle.
Saksasta saisi, mutta hinta hyppää taas ylös reilusti.
Siispä ajattelin kerrankin kokeilla näitä "halpismerkkejä", kun monet niitä tuntuvat kehuvan.
Älähän nyt Ari intoile siellä onlinetilauksesi kanssa....Ari66 kirjoitti:Tuleeko tästä taas jokasyksyinen kitkakeskustelu
No... tähän päivään mennessä olen loistavasti pärjännyt Contin kitkoilla, mutta kun tuo S210 tuntuu olevan krantumpi renkaistaan kuin aikaisemmat kulkineet ja Contia ei saa Suomesta muuta kuin Q -nopeusluokassa.
Ja se on liian vetelä S210:n alle.
Saksasta saisi, mutta hinta hyppää taas ylös reilusti.
Siispä ajattelin kerrankin kokeilla näitä "halpismerkkejä", kun monet niitä tuntuvat kehuvan.
Meet ihan rauhallisesti rengasliikkeeseen ja ostat alle OIKEAT rattaat.
Ei kannata säästää väärässä paikassa..
Varsinkin kun et aja talven aikana kuin 40 000 kilsaa... eri asia jos ajaisit paljon
S 212 350 CDI Avantgarde Sport -11
[miitit]011111111111001001110101[/miitit]
[miitit]011111111111001001110101[/miitit]
Elä Ari-hyvä tee nyttenkään moista temppua Säästä etes pikkuisen sen teitin alueen onnetonta postinkuskia joka todennäköisesti loppuunsa rääkätyllä tarnskopterillaan kiikuttaa niitä siun tilaamiasi renkaita tuli takamuksissa jotteivat vain myöhästy klo. 14:sta, kuitenkaan et ole kotona ja asut suunnilleen viidennen kerroksen paikkeilla talossa jonka hissiin ei sovi rengassetti nokkakärreillä. Tai ainakin jätät kirjoittamatta saapumisilmoitukseen selvennyksen etu- ja sukunimestä jos vaikka kotona sattuisit olemaankin. Ja sitten jos et ole kotona niin se teitin asiamiespostia pitävä täti repii harmaita kikkuroitaan päästään kun se postipoika raahaa sen rengassatsin ovesta sisään ja täti ei saa niitä sopimaan hyllyyn.Ari66 kirjoitti:Kokeilisikohan kepillä jäätä ja tilaisi renkaat Saksasta.... En ole aikaisemmin vielä tätä temppua tehnytkään....
Aattele vaikka sillai, jotta jos mie vaikka jouvun ne siulle tuomaan
Muistuun niin elävästi mieleen tapaus keväältä vai liekö se oli jo alkukesää ...
Olin 21-pakettina kiikuttamassa neljää jumalattoman suurta alumiinivannetta kymppikerrokseen ja olin omasta mielestäni oikein näppärä tyttö ja soitin vielä alaovelta asiakkaalle ja kysäisin että haluaako varmasri vanteet sisälle asuntoon vai tulisiko ehkä aukomaan kellari tms. tilaa niille. Rouva vastasi puhelimeen ja vaati ne ehdottomasti sisälle
Ja miehän ne sitten telkkosin melkoisella souvilla siihen p*skahuussin kokoiseen hissiin, sain vielä kärritkin sovitettua matkaan ja ihteni myös. Ja ylös kymppiin... Rouva oli ovella vastassa ja silmät levisi teevadin kokoisiksi sitä mukaan kun telkkosin vanteita hissist näkösälle. Kysäisin vielä eteisessä että haluaako rouva vannelaatikot parketille vai laitetaanko matolle? Sitten alkoi se siunailu että josko ne nyt kuitenkin tuonne kellariin, kun ovat noin isoja...
Pakko oli ohjesääntöä kirjaimellisesti noudattaa ja todeta että mie tein jo ylimääräistä työtä josta miulle ei makseta ja soitin ovelta ja varmistin. Nyt ovat vanteet siinä ja pysyy ja jos ei kelpaa niin ainoa paikka minne ne muualle enää viedään on postikeskus. Ja sitten lähtevät takaisin lähettäjälle
Oli muuten ilme näkemisen arvoinen...
- Ari66
- Mesen Invaryhmä®
- Viestit: 13054
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Muut on liian vetelät. Itse asiassa ohjekirjan mukaista W -luokkaa ajattelin, mutta olen jo tinkinyt yhden nopeusluokan mukavuuden kustannuksellaJani kirjoitti:Älä hyvä mies laita V-nopeusluokan renkaita, jos talvirenkaat meinasit
Tai mennäänpä toisinpäin...
Mitäs sitten suosittelette selvästi jäykempinä?
Esimerkkinä: ContiViking Contact 3 ja Michelin Maxi-Ice ovat liian löllöjä alla.
Mikä niissä on ollu kantavuusluokka?Ari66 kirjoitti:Muut on liian vetelät. Itse asiassa ohjekirjan mukaista W -luokkaa ajattelin, mutta olen jo tinkinyt yhden nopeusluokan mukavuuden kustannuksella
Tai mennäänpä toisinpäin...
Mitäs sitten suosittelette selvästi jäykempinä?
Esimerkkinä: ContiViking Contact 3 ja Michelin Maxi-Ice ovat liian löllöjä alla.
- Ari66
- Mesen Invaryhmä®
- Viestit: 13054
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Nytpä en tiedä, kun asiaan aloin kiinnittämään vakavammin huomiota vasta myöhemmin.Jani kirjoitti:Mikä niissä on ollu kantavuusluokka?
Ja Contit on jo maailmalla, mutta Maxi-Ice:t peltivanteilla ovat vielä tallessa naapurikylän tallissa.
Pitääpä katsoa luokka, kun sinne seuraavaksi menee.
Tosin asiaa sinne lienee vasta hakemaan peltivanteita eli siinä vaiheessa on jo uudet renkaat hankittuna....
- Ari66
- Mesen Invaryhmä®
- Viestit: 13054
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Näin varmastikin on.zyys kirjoitti:Kumin kovuus on ainakin jokusen shoren pienempi kitkoissa kuin nastaversiossa.
Mutta ongelmaa ei ole ollut aikaisemmin esim. seuraavilla autoilla joissa siis kitkat olleet:
-VW Golf
-Saab 99
-Saab 900i
-Volvo 740
Jotenkin tämä ongelma tuntuu vaivaavan vain tätä väykkyä
Lieneekö sitten sen verran painava jo, että on krantumpi näissä gummiasioissa ?
Uusia kesärenkaita keväällä hankkiessani olin jo tarkempi siitä mitä alle tulee ja miten.
Uudet vanteetkin oikealla ET:llä tuli alle.
Ja sen jälkeen auto on toiminut kuten pitääkin.
Mutta... kesärenkailla ei talvella saa ajella....
Kilometrejä silti tulisi samaa tahtia eli nyt on ongelma.
Joko saksankitkaa alle jotta runko on sellainen kuin pitää (tai edes lähelle) tai sitten jotain muuta keksittävä.
Pelkkä nopeusluokka ei kuitenkaan kerro renkaan tukevuutta, rungosta se jämäkkyys tulee.Ari66 kirjoitti:Nytpä en tiedä, kun asiaan aloin kiinnittämään vakavammin huomiota vasta myöhemmin.Jani kirjoitti:Mikä niissä on ollu kantavuusluokka?
Ja Contit on jo maailmalla, mutta Maxi-Ice:t peltivanteilla ovat vielä tallessa naapurikylän tallissa.
Pitääpä katsoa luokka, kun sinne seuraavaksi menee.
Tosin asiaa sinne lienee vasta hakemaan peltivanteita eli siinä vaiheessa on jo uudet renkaat hankittuna....
Korkeamman kantavuusindeksin omaava kumi on aina jämäkämpi.
Näyttäisi olevan 93 noissa conti3:ssa, eli sama kuin ensimmäisen viestin V-luokkaisissa.
Esim. erään nimeltämainitsemattoman kotimaisen rengasvalmistajan samankokoinen rengas näyttäisi olevan melko paljon isompi kantavuudeltaan
Mutta sehän ei varmaankaan contimiehelle kelpaa.
Rengasonlinessa näyttäisi Rsi olevan 3.20€/kpl kalliimpi kuin conti3Ari66 kirjoitti:Voishan sitä jo muutakin merkkiä vaihteeksi kokeilla.Jani kirjoitti:Esim. erään nimeltämainitsemattoman kotimaisen rengasvalmistajan samankokoinen rengas näyttäisi olevan melko paljon isompi kantavuudeltaan
Mutta sehän ei varmaankaan contimiehelle kelpaa.
Vaan lienee hintakin "kotimaista tasoa" ?
Noissa on kantavuusindeksi 100kg/rengas isompi, luulisi ainakin olevan jämäkämpi ajossa.
Ja nopeusluokka on R, eli 170km/h.
Uudet renkaat + peltivanteet. Eikös nyt olisi aika siirtyä 2000-luvulle ja hankkia ajan hengen mukaiset alumiini-vanteet myös talveksi, mielellään kromatut ja kolmipuolaiset.Ari66 kirjoitti:...hakemaan peltivanteita eli siinä vaiheessa on jo uudet renkaat hankittuna....
Nimim. talveksi ruosteiset originaali vanteet + koristekapselit, kolmipuolat haussa.
BMW 318d -09
- Ari66
- Mesen Invaryhmä®
- Viestit: 13054
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Eli liikaa, kun nyt on haussa nimenomaan selvästi edullisemmat kuin Conti...Jani kirjoitti:Rengasonlinessa näyttäisi Rsi olevan 3.20€/kpl kalliimpi kuin conti3
Tämähän on nyt kokeilu.
Kun kerran joku kehuu kesärenkainakin "halpiksia" (esim. Nexen), miksikäs ei voisi talvirengaspuoleltakin löytyä vastaavia helmiä ?
Auto on 1998, joten pysytään ajan hengessäJ.T.S kirjoitti:Uudet renkaat + peltivanteet. Eikös nyt olisi aika siirtyä 2000-luvulle ja hankkia ajan hengen mukaiset alumiini-vanteet myös talveksi, mielellään kromatut ja kolmipuolaiset.
Eikä oikein innosta laittaa aluvanteita suolasumun syövyttämäksi
Toisekseen, oikean ET:n vanteen löytäminen kohtuuhintaisena on mahdoton tehtävä.
Kesäkumeille vanteet piti sorvauttaa oikeaan kokoon ja hintaa niillekin tuli jo 500 e.
Ja kun ne peltivanteet on jo olemassa... jotain hyötykäyttöä niillekin...
No sitten ei auta kuin kokeilla niitä halpiksia.
Tai sitten vaihtaa nastallisiin, niin alkaa jämäkkyyttä löytyä halvemmalla
Mutta se on 100% varmaa, ettei joku v-luokan kumi pidä lähellekään niin hyvin kuin noiden alempien nopeusluokkien renkaat.
Omien kokemusten perusteella saattaa kyllä vanteetkin vaikuttaa aika paljon jämäkkyyteen.
Tosin ei mersussa ole kokemusta.
Tuohon Saabiin kun aikanaan laitoin pellivanteiden tilalle samankokoiset ja samalla et:llä olevat alut alle, niin jopa muuttui ajettavuus paremmaksi
Tai sitten vaihtaa nastallisiin, niin alkaa jämäkkyyttä löytyä halvemmalla
Mutta se on 100% varmaa, ettei joku v-luokan kumi pidä lähellekään niin hyvin kuin noiden alempien nopeusluokkien renkaat.
Omien kokemusten perusteella saattaa kyllä vanteetkin vaikuttaa aika paljon jämäkkyyteen.
Tosin ei mersussa ole kokemusta.
Tuohon Saabiin kun aikanaan laitoin pellivanteiden tilalle samankokoiset ja samalla et:llä olevat alut alle, niin jopa muuttui ajettavuus paremmaksi
Saksan kitkat vaan alle.Ovat tosi hauskat,minullahan noita alpeille tarkoitettuja aikoinaan useat oli,17":sia.200D:llä oli kyllä hauska ajaa,vielä nelosella meni luisua ihan miten vaan kun sopivan liukas keli,UG 500:set kun ruuvasi alle niin kakkosella enää sutaisi aavistuksen Hauskuutta tosin hieman vähensi se että niillä oli koko ajan kiinni jossain Ajotyyli niillä muotoutui väkisin varovaiseksi ja ennakoivaksi muun liikenteen seassa,joten ei ne sen vaarallisemmat olleet...
Nyt sedanin alla on jotkut Sunny merkkiset renkaat,ja ihan paskat,hakee mihin sattuu ja pitoa ei yhtään.Jotenkin vain tullut sellainen tuntuma ettei halppis renkailla tee talvella mitään. En tiedä sitten onko niin
Mutta osta ihmeessä niin nähdään miten käy,mistäs sitä koskaan tietää...MAtadoreja tai gt radialeja en kyllä silti uskaltaisi ostaa
Nyt sedanin alla on jotkut Sunny merkkiset renkaat,ja ihan paskat,hakee mihin sattuu ja pitoa ei yhtään.Jotenkin vain tullut sellainen tuntuma ettei halppis renkailla tee talvella mitään. En tiedä sitten onko niin
Mutta osta ihmeessä niin nähdään miten käy,mistäs sitä koskaan tietää...MAtadoreja tai gt radialeja en kyllä silti uskaltaisi ostaa
- Ari66
- Mesen Invaryhmä®
- Viestit: 13054
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Nokialaisesta löytyi tällainen malli:
http://ssl.delti.com/cgi-bin/reifenbest ... 70&dsco=36
Ja hintakin siedettävä.
Edit:
Tällähän on jopa hyvät testituloksetkin, jos niihin on uskomista:
http://ssl.delti.com/cgi-bin/reifenbest ... 82&dsco=36
http://ssl.delti.com/cgi-bin/reifenbest ... 70&dsco=36
Ja hintakin siedettävä.
Edit:
Tällähän on jopa hyvät testituloksetkin, jos niihin on uskomista:
http://ssl.delti.com/cgi-bin/reifenbest ... 82&dsco=36
Varmaan hyvä muuten, mutta edelleen kai oli talvirenkaat haussaAri66 kirjoitti:Nokialaisesta löytyi tällainen malli:
http://ssl.delti.com/cgi-bin/reifenbest ... 70&dsco=36
Ja hintakin siedettävä.
On muuten aika kalliita noi onlinen hinnat.
Esim. HKPL4 590€/srj, kun tällä kylällä tuota myydään 400€:lla
Onko sisäiset kirkastamiset pehmittäneet Arin pään Elä osta Saksan kitkoja, kyllä Helsinkiinkin vielä talvi tulee vaikka mansikoita onkin vielä poimittavissa. Susta tulee Kehä I:n tulppa kun jäät luistelemaan halpakumien kanssa jalkoihin. Niin kuin makkaroissa on myös renkaissa hinnalla laatunsa.
Huoleton on Volvollinen mies ja aivan huoleton väykytön.
W210, "auto" jossa kromi on maalia ja vaihdelaatikko muovia.
W210, "auto" jossa kromi on maalia ja vaihdelaatikko muovia.
- Ari66
- Mesen Invaryhmä®
- Viestit: 13054
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Hmm.....
Minä kun olen tunnetusti jyrkkä mielipiteissäni ja aina rengasmerkeissäkin pysytellyt ns. hyvissä merkeissä, niin nyt kun kerrankin silmät avoimina ennakkoluulottomasti olisin hyppäämässä halpisrenkaita kehuvien kelkkaan, niin vastaukset ovatkin yllättäin tällaiset
Mihinkä tässä enää uskoa...
Minä kun olen tunnetusti jyrkkä mielipiteissäni ja aina rengasmerkeissäkin pysytellyt ns. hyvissä merkeissä, niin nyt kun kerrankin silmät avoimina ennakkoluulottomasti olisin hyppäämässä halpisrenkaita kehuvien kelkkaan, niin vastaukset ovatkin yllättäin tällaiset
Mihinkä tässä enää uskoa...
- Ari66
- Mesen Invaryhmä®
- Viestit: 13054
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
On kyllädealer kirjoitti:Tää se on kans menny käsittämättömän vaikeeksi; tavan vanhaan väykkyyn ei enää saa sopivia erikoisvanteita.Toisekseen, oikean ET:n vanteen löytäminen kohtuuhintaisena on mahdoton tehtävä.
Etsipä jostain ET41 vanne, eioota myytiin keväällä jokapuolella.
Paitsi tietysti Veholla, parilla tonnilla (tai sinne päin) olisi sarja irronnut
Allahan oli aiemmin ET35 -vanteet eli raideleveys oli 12 mm suurempi kuin olisi pitänyt olla.
Koska tämä topik jättää "rengasutelu"-nimen ansiosta suht vapaat puitteet suoltaa tänne muutakin törkyä , niin siirryn hivenen ooteen puolelle. Eli onkohan kenelläkään havaintoa jonkin sortin taulukosta, josta selviäisi w203:sen vanteiden oikea ET. Vai löytyneekö tieto ihan ulkomuististakin.
Nyt tuossa taitaa olla alla ET37:n vanteet ja ovat minusta suht hyvät ajaa, ainakaan mitään asiaankuulumatonta ei ole ilmennyt.
Kuinkahan paljon tuo ET saa heittää valmistajan suosituksesta. Meinaan vaan että ei liene terapeuttista, jos vanteet, nimenomaan talvivanteet vatkaavat niin, että peräkylän pääteiden leveydet eivät riitä.
Nyt tuossa taitaa olla alla ET37:n vanteet ja ovat minusta suht hyvät ajaa, ainakaan mitään asiaankuulumatonta ei ole ilmennyt.
Kuinkahan paljon tuo ET saa heittää valmistajan suosituksesta. Meinaan vaan että ei liene terapeuttista, jos vanteet, nimenomaan talvivanteet vatkaavat niin, että peräkylän pääteiden leveydet eivät riitä.
Viimeksi muokannut J.T.S, 25.9.2006 22:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
BMW 318d -09
Esim mulla on nyt alla 16" ET42 vanteet, ja varmaan saa uusia vieläAri66 kirjoitti:On kyllädealer kirjoitti:Tää se on kans menny käsittämättömän vaikeeksi; tavan vanhaan väykkyyn ei enää saa sopivia erikoisvanteita.Toisekseen, oikean ET:n vanteen löytäminen kohtuuhintaisena on mahdoton tehtävä.
Etsipä jostain ET41 vanne, eioota myytiin keväällä jokapuolella.
Paitsi tietysti Veholla, parilla tonnilla (tai sinne päin) olisi sarja irronnut
Allahan oli aiemmin ET35 -vanteet eli raideleveys oli 12 mm suurempi kuin olisi pitänyt olla.
Eikös W210:ssa ole alkuperäinen ET37?
Ainakin 15" pellivanteissa on.
Ja eikös raideleveys mitata vanteen keskelle, vai muistanko väärin