Heikentynyt lämmitysteho W203, 204 jne...

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29278
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Heikentynyt lämmitysteho W203, 204 jne...

Viesti Kirjoittaja dealer »

Muutama tapaus on oman työuran varrelle sattunut näitä.
Paisuntasäiliössä on silikaattipussi, ja jos se hajoaa silikaattirakeet pääsevät kiertoon tukkien lämmityslaiteen kennon. Lämmöntulo lakkaa lähes kokonaan.

Viimeisin todennäköisesti tästä ongelmasta kärsivä (W204 facelift) kävi viime viikolla ja toisen kerran tänään korjaamolla, kokeitliin huuhdella järjestelmä.
Kenno oli aivan tukossa, nyt tulee lämmintä, mutta miten kauan ?

Remontti maksaa 1500-2000 euroa korjaamolla, vaihtoon menee mm. jäähdytin ja lämmityslaitteen kenno jne...

Tästä korjaamolla käyneestä autosta sain intoa vaihtaa omaan 203:een paisuntasäiliön. Muutaman kympin remontti ja nyt sa olla rauhallisin mielin tämän osalta.

Leikkasin omasta jääneen paisuntasäiliön auki nähdäkseni millainen se "pussi" oikein on.

On muuten sitten jokseenkin hankala avattava, väliseinää joka puolella niin ettei tiedä mistä leikkaisi...

Tuossa kuvassa ympyröity osa jonka sisällä silikaattia on, pyöreä purkki jossa muoviverkkoseinät:


Kuva

Tässä väännettynä hajalle, edelliskuvan pyöreä pohja vasemmalla laidalla pystyasennossa ja verkko siitä oikealle, alhaalla silikaattia:

Kuva

Hupaisi pikku juttu, joka on kaukana hauskasta jos sattuu oman auton kohdalle.
wiimax.fi
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Moro!

Katsoin justiinsa huoltoekselistä, milloin viimeksi olin vaihtanut nesteitä ja siitä tuli mieleen, miksi mainitsit yhdessä postauksessa tuon silikaattipussin. :)

Koskeeko "jne" myös 211:ä?

Näkeekö esim. osanumerosta, onko säiliö päivitetty vai onko sattumaa, mitä siellä sattuu olemaan?

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29278
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Laitoin tuon "jne..." koska en muista mitä malleja Tips-tiedote ongelmaan liittyen koskee. Pitää tarkistaa työpaikalla kun muistan.
Sikäli ylimalkainen se on, ettei ole vuosimalleja eritelty, vain korimallit.
Itse olen tavannut vain 203 ja 204 malleissa, mitään osanumerotietoutta ei ole.

Omaan laitoin Mahle tarvikeosana hankitun säiliön, toivoen ettei tuota ole tai jos on niin kestäisi toistaiseksi. Riskihän ei muutenkaan kovin suuri ole, kun pienellä prosentilla hajonneet, mutta mutta....
wiimax.fi
markoala
aktiivimeseläinen
Viestit: 1270
Liittynyt: 18.1.2007 20:29
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Viesti Kirjoittaja markoala »

Olen nähnyt mit silikat tekstin w164 mallin säiliössä.
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2274
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

Ei tuottanut pikainen googletus tuloksia, niin täytyy kysyä, että mikä tarkoitus moisella pussilla mahtaa olla?
Avatar
pekkovee
pelle peloton
Viestit: 1750
Liittynyt: 26.5.2006 0:10
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

Jotain skeidaa sen lie tarkoitus kerätä.

W212 malleissa myös ...

Onkohan W/X218 ssa 🤭

Tarviikin tutkia ja tilata varuiks korvaava uus
Levannon We(l)ho

------------------

Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Avatar
pekkovee
pelle peloton
Viestit: 1750
Liittynyt: 26.5.2006 0:10
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

Tästä pelästyneenä tilasin just Febin version omaan ...
Levannon We(l)ho

------------------

Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
tuominen
Viestit: 79
Liittynyt: 10.3.2006 15:44
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja tuominen »

Tuo pussissa olevan silikaatin tarkoitus on jäähdytysjärjestelmän alumiiniosien suojaaminen korroosiolta/hapettumiselta. Silikaatti liukenee pikkuhiljaa jäähdytysnesteen mukaan pidentäen jäähdytysnesteen käyttöikää.

Luulisin että tiheämmällä jäähdytysnesteen vaihdolla saavutetaan sama suojausvaikutus kuin tuolla pussilla.

VW-konsernin laitteissa on myös samaa vaivaa. Joskus työmaalla noita on tullut vastaan.
V**** S60 Bi-fuel -07
W460 300GD -81
naftale_n
Viestit: 74
Liittynyt: 09.8.2006 17:36
Paikkakunta: Kuldoonia

Re:

Viesti Kirjoittaja naftale_n »

Tulipa tämäkin mieleen tuossa vkl kun jäähdytinnesteitä valuttelin ulos.
Selvisikö minkäänlaista selvää tunnistuskeinoa onko tämä jopa kaikissa 203? Yritin äsken kaapelikameralla tutkia säiliötä mutta niin kuin kirjoitettu niin rakenne melkonen!
markoala kirjoitti: 07.11.2020 9:31 Olen nähnyt mit silikat tekstin w164 mallin säiliössä.
Oliko selvästi näkökentässä? Tarra? Vai muovivalussa kuten sarja- ja varaosanumerot?
W906 319cdi Aut. -11 *Tuiq
W203 200cdi Aut. -04
Mitsubishi Pajero 3.0 V6 Aut. -93
markoala
aktiivimeseläinen
Viestit: 1270
Liittynyt: 18.1.2007 20:29
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Re: Heikentynyt lämmitysteho W203, 204 jne...

Viesti Kirjoittaja markoala »

Selvästi näkyi muistaakseni.
anselmi123
Viestit: 13
Liittynyt: 20.7.2019 21:38
Paikkakunta: LPR

Re: Heikentynyt lämmitysteho W203, 204 jne...

Viesti Kirjoittaja anselmi123 »

Ite ajattelin vaihtaa kanssa tuon paisuntasäiliön ihan varuiksi. No tuossa uudessa Mahlen säiliössä on jo valmiina pohjalla tuota ihme raeskeidaa. Saiskohan tuon yläkannen irroitettua kun on ilmeisesti liimattu saumasta yhteen. Poistais tuon pussin ihan kokonaan sieltä sitten. Toinen vaihtoehto on palauttaa säiliö ja toivoa parempaa tilalle.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”