tahtoo lohkolämmittimen...
tahtoo lohkolämmittimen...
Onkos nyt niin ettei v6 ja v8 myllyihin saa mistään lohkolämmitintä? W210 ja w220... Vai puuttuuko paikka tyystin?
Letkulämppärit ei oikein mieltä lämmitä vaikka letkua lämmittäisivätkin...
Letkulämppärit ei oikein mieltä lämmitä vaikka letkua lämmittäisivätkin...
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Juuri niin. Kone lämpeää nopeasti.
Asennus on vielä ohjeitten vastainen, sillä laitoin pumpun vaakaan sen pienen siirtopumpun yläpuolelle. Se ottaa vettä siltä pieneltä siirtopumpulta ja pumppaa vesipumpulle päin. Muistaakseni leikkasin letkusta 90-kulman pois ja laitoin TT:n siihen väliin. Huolella pitää muistaa vaan ilmata ennen käyttöä. Tosin tuo sähköinen oma siirtopumppuhan hoitaa sen hyvin kun lyö autossa virrat päälle.
Vaaka-asennuksen ongelma on juuri se ilmaus. Ainiin mikä takuu?
Joo niin. Autohan on 430CLK.
Asennus on vielä ohjeitten vastainen, sillä laitoin pumpun vaakaan sen pienen siirtopumpun yläpuolelle. Se ottaa vettä siltä pieneltä siirtopumpulta ja pumppaa vesipumpulle päin. Muistaakseni leikkasin letkusta 90-kulman pois ja laitoin TT:n siihen väliin. Huolella pitää muistaa vaan ilmata ennen käyttöä. Tosin tuo sähköinen oma siirtopumppuhan hoitaa sen hyvin kun lyö autossa virrat päälle.
Vaaka-asennuksen ongelma on juuri se ilmaus. Ainiin mikä takuu?

Joo niin. Autohan on 430CLK.
Niinpä niin. Se että asennetaan jotain letkuihin jotka mitoitettu olemaan siltäältään virtauksen, lämpö ja mekanisen kuorman osalta ei kuulosta järkevältä. Kuulostaa vain siltä että lämppärivastusten valmistaja haluaa myydä purkkaviritystason tuotteita ja tehdasta ei kiinnosta.
Mikä lienee tehtaan peruste ettei lohkolämppärille ole paikkaa? Eikö kylmien alueiden asukkailla ole tasa-arvia, onko meitä syrjitty prkl...
Miksei tehtaalla ole tarjolla kunnollista ratkaisua???
Vai onko niin ettei lohko tai letkulämppärille ole tehtaan mielestä tarvetta?
No, sinällään suomessa pakkaset on harvoin 40 astetta ja aika harvoin kolmeakaan kymmentä. Sinällään käyttämäni 0W40 öljy pelaa ilman mitään lämmityksiä 95%+ mutta ne harvemmat tilanteet täytyisi jotenkin ratkoa. Sinäänsä minua ei yhtään mikään estä vääntämästä avaimesta ilman lämmitystä 40 asteen pakkasella, ei sääliä onnistuu kyllä.
No, mitäs muuta vaihtoehtoa tohon ois kun letkulämppäri? Pistää iso puhallin puhaltamaan koneen öljypohjaan ja lohkoon?
Mikä lienee tehtaan peruste ettei lohkolämppärille ole paikkaa? Eikö kylmien alueiden asukkailla ole tasa-arvia, onko meitä syrjitty prkl...
Miksei tehtaalla ole tarjolla kunnollista ratkaisua???
Vai onko niin ettei lohko tai letkulämppärille ole tehtaan mielestä tarvetta?
No, sinällään suomessa pakkaset on harvoin 40 astetta ja aika harvoin kolmeakaan kymmentä. Sinällään käyttämäni 0W40 öljy pelaa ilman mitään lämmityksiä 95%+ mutta ne harvemmat tilanteet täytyisi jotenkin ratkoa. Sinäänsä minua ei yhtään mikään estä vääntämästä avaimesta ilman lämmitystä 40 asteen pakkasella, ei sääliä onnistuu kyllä.
No, mitäs muuta vaihtoehtoa tohon ois kun letkulämppäri? Pistää iso puhallin puhaltamaan koneen öljypohjaan ja lohkoon?
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Arvauksia:AK47 kirjoitti:Mikä lienee tehtaan peruste ettei lohkolämppärille ole paikkaa?
- Valmistusteknisesti ei noita enää tarvita – lohkosta saadaan valuhiekat pois muutenkin.
- Lohkosta tulee kestävämpi, kun ei ole ylimääräisiä reikiä
- Säästetään euro per lohko
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
-
- pingviinitrokari
- Viestit: 2637
- Liittynyt: 20.10.2010 19:12
- Paikkakunta: Pori
Euro / lohko ei sinnällään tunnu paljolta, mutta jos lohkoja tehdään vaikka 5 miljoonaa kpl, näyttelee se eurokin jo jotaki roolia. Siksi valmistajaa tuskin kiinnostaa auton käyttäjälle esilämmityksestä aiheutuvat kulut tai muut ongelmat. Valmistajalta lie kuitenkin löytyy ratkaisu esilämmitykseen?
VW Touran 1.4 DSG -11
VW Golf 1.4 -98
Fordson Major Power -52
Zetor 3011 -65
VW Golf 1.4 -98
Fordson Major Power -52
Zetor 3011 -65
- Väsynyt Mies
- Tolokun mies
- Viestit: 1360
- Liittynyt: 22.5.2007 21:55
- Paikkakunta: Kotka
V6 Väykyssä ollut letkulämmitin jo 6 vuotta. Vähän se on hitaampi kuin mitä lohkolämmitin, mutta toisaalta lämmittää tasaisemmin kuin lohkis. Eikä se virtauksia siellä häiritse millään tavalla. Vastus on pitkä ohut puikko, joka ei merkittävästi jäähdytysnesteen virtauksia jarruta. Asennetaan, ainakin V6:sa, alavesiletkuun niin, että lämmitysvastuksen puikon kärki tulee vesipumpun alavesihaaran sisään.AK47 kirjoitti:Niinpä niin. Se että asennetaan jotain letkuihin jotka mitoitettu olemaan siltäältään virtauksen, lämpö ja mekanisen kuorman osalta ei kuulosta järkevältä. Kuulostaa vain siltä että lämppärivastusten valmistaja haluaa myydä purkkaviritystason tuotteita ja tehdasta ei kiinnosta.
Itsekin olin alkuun skeptinen letkulämmittimen suhteen, mutta hyvä se on.
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.
Nyk.
S212.201
S203.246
Ex.
X204.984
S210.261
S202.078
Nyk.
S212.201
S203.246
Ex.
X204.984
S210.261
S202.078
Mulla oli ihan defan m113-moottoriin kuuluva letkulämppäri v8-paavossa aikanaan. Lämmitti kyllä tosi hyvin, jos vaan jaksoi antaa sille aikaa. Ja siis pakkohan se myös oli, kun tuo nestemääräkin kasissa jotain muuta kuin näissä mopon moottoreissa. Lämpömittarin viisari heräsi heti auton käynnistäessä ja kulutuslukematkin putosi dramaattisesti tuota käyttäessä. Käytin sitä jopa yli +5 keleillä, jos oli mahdollisuus ja aikaa, mutta en nyt kesällä kuitenkaan.
Juu, lohkoa jos lämmittäis eikä letkuaRoisto kirjoitti:Itsellä sama juttu. Vastuksen kärki menee vesipumpun sisään ja lämmittää sen sisällä olevaa nestettä eikä alavesiletkua. Tästä on tosin ollut aiemminkin puhetta mutta ilmeisesti nyt halutaan lohkolämmitin.
t.
Risto


No, se että kärki menee vesipumpun sisään niin kuulostaa jo joltakin.
Niin, mikäs on se tehtaan tai maahantuojan suosittelema/tarjoama ratkaisu?
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
TT:llä tuo oma CLK (ja entinen s203 m271) lämpeää paljon kaikkia aiemmin omistamani lohkolämppärillä varustettuja autoja nopeammin.
Nyt noissa kahdessa viime kevään jälkeen pihaan tulleissa w211 om646:ssa on lohkot valmiina. Jos ei olisi, laittaisin samantien pumpulllisen letkulämppärin. Senverran hyvät kokemukset noista on jäänyt.
Nyt noissa kahdessa viime kevään jälkeen pihaan tulleissa w211 om646:ssa on lohkot valmiina. Jos ei olisi, laittaisin samantien pumpulllisen letkulämppärin. Senverran hyvät kokemukset noista on jäänyt.
BMW F10 520xda, 16
W163 ML55AMG, 02
Range Rover Sport SE 2.7TDV6, 07
W208 CLK 430, 98 (hirveen kiva ex), 2x W211, 02&04 (ex), S203 1.8kompressor, 04 (ex)
*Star*
Ja jottain muita romuja (Linhai, Kymco, Jonsered, Hirvas Yamahalla, Husqvarna)
W163 ML55AMG, 02
Range Rover Sport SE 2.7TDV6, 07
W208 CLK 430, 98 (hirveen kiva ex), 2x W211, 02&04 (ex), S203 1.8kompressor, 04 (ex)
*Star*
Ja jottain muita romuja (Linhai, Kymco, Jonsered, Hirvas Yamahalla, Husqvarna)
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Eniten se mm se että miten varmistetaan ettei vastus osu vesiletkuun ja korvenna sitä liikaa, pumppu jolla pitäis kierrättää vettä (hyytynyttä vesiglygoolihyhmää) - kuulostaa hyvältä vikapaikalta, jos ei pumppua niin ei kyllä ole uskoa vapaakiertoon ja kumiletkuhan ei johda lämpöä kuten lohko metallisena tekee. Neste jo jotenkin johtaa mutta ei jos on jäätynyt hyhmäksi tai peräti jäässä.TimoV kirjoitti:TT:llä tuo oma CLK (ja entinen s203 m271) lämpeää paljon kaikkia aiemmin omistamani lohkolämppärillä varustettuja autoja nopeammin.
Nyt noissa kahdessa viime kevään jälkeen pihaan tulleissa w211 om646:ssa on lohkot valmiina. Jos ei olisi, laittaisin samantien pumpulllisen letkulämppärin. Senverran hyvät kokemukset noista on jäänyt.
Tarvehan on saada nestettä sen verran lämpimäksi että jäähyneste alkaa kiertää oli millainen pakkanen tahansa ja että öljykin suostuu kiertämään nätisti. -40 pakkasella en usko nesteen ja öljyn olevan riittävän juoksevaa.
Nesteenä 50% seos kunnollista jäähynestettä ja öljynä 0w40.
Mistäs se TT saa pumpulle sähkönsä tolpasta vai akusta?
Eipä silti ei nuota tosi kylmiä tule talven aikana montaa. Voihan sinne konepellin alle laittaa puhaltimenkin sit kun on oikeesti kylmä.
Sisätilan puhallin nyt on mukavuus syistä laiteltava. Persegrilli ja rattilämmitys ei riitä turvaistuimessa ja takapenkillä matkustaville tämmöisessä kansanmallissa jossa ei ole lämpeevät takapenkit.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Easy Rider kirjoitti:Rasiaporalla reikä lokin kylykeen ja siihen koppaa vastustimen, muistaa vain pitää sen ohjausporan lyhyvenä.Tämä siis vain vitsinä, ei neuvona.
Pelekästään pakkasmarkkoja pois otettaessa on lohkoja porattu sylinteriputkesta läpi varmaan enempi kuin muutama...


Kai siihen sais jonkinlaisen vastuksen öljypohjaan tai jonnekkin viriteltyä...
Pitäis siinä kai olla jotain 500W + että jotain hyötyä ois.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Eiköhän tuommonen 2850 W olis melko mojova lämppäri, melkeen mihin vaan.
Valtakunnan verkkohan noiden pumppuja pyörittää, ja termostaatti huolehtii lopusta.
https://www.tt-thermo.fi
Valtakunnan verkkohan noiden pumppuja pyörittää, ja termostaatti huolehtii lopusta.
https://www.tt-thermo.fi
Levannon We(l)ho
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
No, 2.85kW ei onnistu... Mistä sille sähköä? Autokatoksessa lienee kahta autoa varten 10 tai 16A sulake eli noin 1.15kW tai 1,84kW per auto Siitä kun ottaa pois sisäpuhaltimen haukkaaman tehon niin aika vähän jää lohkikselle.pekkovee kirjoitti:Eiköhän tuommonen 2850 W olis melko mojova lämppäri, melkeen mihin vaan.
Valtakunnan verkkohan noiden pumppuja pyörittää, ja termostaatti huolehtii lopusta.
https://www.tt-thermo.fi
Pitänee kysellä naapurin saippuarasian omistajalta käyttääkö sisätia tai lohkolämmitintä... Jos edes tietää mitä ne on

Sit pitäis jumittaa toi tolpan kellokin... Taitaa antaa tunnin kellolla Voi hemmetti nuita viisaita energian säästäjiä... Rajoitetaan sähkön käyttöä että voidaan maksaa polttoainekuluina VEROA 75%
No, täytyy käydä jossain hypistelemässä nuita letkuun laitettavia...
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
- laineracing
- Rasvanäppi
- Viestit: 3104
- Liittynyt: 12.11.2007 16:26
- Paikkakunta: hämeenlinna
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Muutamia nuita teevedenkeittimiä pistäny letkun väliin, vaikka joutavanaikasta säteilijää vain tyrkyllä mallin mukaan. Ei moitteen sijaa sen suhteen että ei lämppärissä kiertäisi vesi tmsp. Webaan/Eberiin tottuneet ovat vain olleet tyytymättömiä tehoon, vaikka säteilijän jo pieksää mennessä ja palaten. 

Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Puolen ämpärin kokoiseen kasiin laittasin suosiosta polttoainetoimisen. Nallit ei riitä roikassa, jotta saa jotain tuntuvaa aikaseksi. Ainakaan mielekkäässä ajassa. Kamiinat pukkaa kuitenkin usiamman kilowatin ulos ja ne saa avaimenperästä tai puhelimesta päälle, roikkia vetelemäti. Pumppu jakaa lämmön kaikkialle koneessa ja puhallin vielä sisätiloihinkin.
Tokikaan systeemit eivät ole toisistaan moksiskaan, vaikka pistäs sekä sähkö-, että öljylämmityksen. Käyttäen kelin ja tarpeen mukaan haluamaansa.
T55:n "Eeperi" on muuten jotain 75 kW ja tarvittaessa käsin veivattava. Tonnin painoinen moottori, jossa 120l jäähdytinnestettä, lämpiää -20 pakkasesta 70 raatia lämpöseksi noin 10-15 min. Piti joskus tuotakin kokeilla.
Jäis monen kotikattilan oiloni köhimään jos tuota kysyttäs.
Tokikaan systeemit eivät ole toisistaan moksiskaan, vaikka pistäs sekä sähkö-, että öljylämmityksen. Käyttäen kelin ja tarpeen mukaan haluamaansa.
T55:n "Eeperi" on muuten jotain 75 kW ja tarvittaessa käsin veivattava. Tonnin painoinen moottori, jossa 120l jäähdytinnestettä, lämpiää -20 pakkasesta 70 raatia lämpöseksi noin 10-15 min. Piti joskus tuotakin kokeilla.

Jäis monen kotikattilan oiloni köhimään jos tuota kysyttäs.

Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Ei tossa mitään teoriaa tarvita. Korvallakin näkee ettei toi TT virtaa juuri mitenkään jos ei pumppu pyöri. Letkulähtökin 16mm. Jos siellä on vapaakytkin pumpussa tai muu vastaava systeemi niin sitten auton oma vesipumppu varmaan jaksaa sen läpi puskea jonkinlaisen määrän. Mutta jos se tt:n pumppu jämähtää niin aika nihkeesti varmaan virtailee.xin811 kirjoitti:Mitäpä jos heittäisit teoriat letkun virtauksen heikkenemisestä romukoppaan ja laittaisit sen letkulämmittimen?
Noi pumputtomat letkulämppärit on isommilla lähdöillä mutta ei se vapaakiertona juuri liiku.
Lohko lämmitin perinteisenä ois varmatoiminen ja immuuni ilmakuplille ja ei haittaa virtausta. Mutta ei sitä nyt semmoisena reikään asennettavana näemmä saa.
Ois nyt ees toi tt isommilla lähdöillä ja vapaammin virtaava niin sen vois ehkä kelpuuttaakin. Mille lie nissan micralle tarkoitettu. Tehtaalta näemmä saa mersuun webastoa eli se olisi valmistajan toimesta katsottu ettei haittaa kesällä jäähdytysjärjestelmän toimintaa.
No, eipä tässä paljon ole pakkasta - vielä näkyy olevan 0.1 astetta lämmintä

Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Kabiini olisi järkevintä lämmittää sisätilapuhaltimella eikä letkulämmittimellä. Tuollaisenaan kun tehtaalta on auto tullut siellä varmasti jäähyneste virtaa riittävästi. Ei syytä purkamiseen. Muttei syytä huonontaa normaalia jäähdytysnesteen kulkua.laineracing kirjoitti:Älä laita lämmitintä jos pelottaa että veden virtaus huononee lämmityslaitteen letkussa. Onhan siellä vakionakin kaikkia osia mitkä huonontaa sitä virtausta, ne kannattaa ehdottomasti purkaa pois.
Perinteinen lohkolämppäri ei heikennä jäähdytysjärjestelmän toimintaa.
Letkulämppäri pahimmillaan lämmittää vain jossain vesipumpun seutuvilla ja saa ehkä sopivasti lämpöanturin luulemaan myllyä "lämpimäksi" ja käynnistyvyys saattaa heikentyä eikä parantua.
No, mulla ei ole varaa kokeilla kaikkia erilaisia ja silputa letkuja ja ostella uusia jos ei pelaakkaan. Tätä on pähkäiltävä etukäteen.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.