W124 OM 601 sammumisongelma ja huippukierrokset
W124 OM 601 sammumisongelma ja huippukierrokset
Kinkkinen ongelma johon ei oma osaaminen riitä.
OM 601 200 D käy kansiremontin jälkeen kierrokset tapissa eikä suostu sammumaan. Pakkosammutettu vaihteella sekä polttoaineletkun irroituksella. STOP vipstaakin painaminenkaan ei auta. Tod näk jossain alipainevuoto mutta selvitys vielä vaiheessa. Sammuttimen kalvo uuusittu pari vuotta sitten. Eniten ihmetyttää se että kun kone käynnistyy ryntää se välittömästi täyskierroksille. Irrotin kaasuvivut eikä auta. Pumppua ei ole avattu remontin aikana. Ainoastaan alipaineletkut ja polttoaineletkut. Voiko joku alipaineletku väärin kytkettynä aiheuttaa em. ongelman. Vai onko mahdollisesti pumpun sisältä joku vipu tms. nyrjähtänyt pois paikoiltaan ?? Sammutin vipu jää alas moottorin sammuttua eikä nouse ylös kuin väkisin. Muistaakseni normaalisti palautuu ylös sammumisen jälkeen ??
OM 601 200 D käy kansiremontin jälkeen kierrokset tapissa eikä suostu sammumaan. Pakkosammutettu vaihteella sekä polttoaineletkun irroituksella. STOP vipstaakin painaminenkaan ei auta. Tod näk jossain alipainevuoto mutta selvitys vielä vaiheessa. Sammuttimen kalvo uuusittu pari vuotta sitten. Eniten ihmetyttää se että kun kone käynnistyy ryntää se välittömästi täyskierroksille. Irrotin kaasuvivut eikä auta. Pumppua ei ole avattu remontin aikana. Ainoastaan alipaineletkut ja polttoaineletkut. Voiko joku alipaineletku väärin kytkettynä aiheuttaa em. ongelman. Vai onko mahdollisesti pumpun sisältä joku vipu tms. nyrjähtänyt pois paikoiltaan ?? Sammutin vipu jää alas moottorin sammuttua eikä nouse ylös kuin väkisin. Muistaakseni normaalisti palautuu ylös sammumisen jälkeen ??
Tuo että sammutinvipu pitää väkisin vetää ylös viittaa siihen että sammutinkalvo ei ole oikein paikoillaan.miskap kirjoitti: Sammutin vipu jää alas moottorin sammuttua eikä nouse ylös kuin väkisin. Muistaakseni normaalisti palautuu ylös sammumisen jälkeen ??
Jos alipainesysteemi on tiivis niin vipu ei normaalisti nouse kuin vasta sitten kun virrat käännetään uudelleen päälle.
Väärin paikoillaan oleva sammutin voi kammeta elementtien säätötangon jumiin. =kaasupohjassa eikä kierrosten rajotinkaan toimi.
Tulee äkkiä mustarauta kurkkimaan että kuka käskee.
Jos vika on tullut ilman että pumppua on sorkittu niin se samainen säätötanko on muuten vaan jumissa. (helv. paskaset öljyt tms.)
Säätötanko on siinä syöttöpumpun sivuluukun takana. Luukku pois ja käsin nitkuttelua että lähtee liikkeelle.
Muistaaseni kun tankoa liu'uttaa taaksepäin niin menee tyhjäkäynnille / sammutus-asentoon. Etuasennossa on ns. "lappulattiassa"
Kiitti vinkistä, tarvii tutkia sammutin. Likainen oljy voi teoriassa selittää vaivan. Koneesta meni öljykanavasta ykköspyttyyn kansipahvi puhki. Sinä yhteydessä voi olla kansipahvin osia päässyt kiertoon ??? Ainut operaatio pumpulle tehty remontin yhteydessä on suutinputkirunkojen O-renkaiden uusiminen ja ajoituksen tarkastus. Toi mahdollinen alipainevuoto on myös mysteeri, tarttis olla joku alipainepumppu jotta voisi tutkia mahdollinen vuoto.
Kiitos jälleen lisäinfosta ! Ärsyttää tämä tietämättömyys käsitteissä yms. kun en ole aiemmin purkanut laitetta. Myös laitteiden toimintaperiaate. Puhuitte "pumppuelementistä ja sen kääntymisestä syrjälleen" sekin on ??? Pumpun suutinputkirunkojen O-renkaita vaihtaessani havaitsin aavistuksen vastusta osia takaisin laittaessani. Kahden viimeisen kohdalla suoritin esiasennuksen siten että laittaessani paketin paikalleen pyöritin sen käsin lähes pohjaan jolloin siinä ei tuntunut vastusta. Olisiko näiden kahden ensimmäisen osalla tapahtunut juuuri tämä sisäosan kääntyminen syrjälleen ?? Käsittelin runkoelementtejä sylinteri kerrallaan, eli yksi irti kuntoon ja paikalleen ennenkuin purkasin seuraavaa. Yritin surffata pumpun räjäytyskuvaa mutta eipä sattunut sopivaa jossa olisi kuvattu pumpun rakenne riittävän yksityiskohtaisesti. Ilmeisesti sutinputkirungot purettava uudelleen irti liittyen kaasuvivun paluttamis ongelmaan ??
https://www.dropbox.com/sh/lbhkjs4egedf ... LL6ca?dl=0
Ohesssa Dropbox linkki pumpun sisältä, huono kuva mut pitäis selvitä että elementit ja vipstaakit on paikoilaan. Alipinekalvo sammutttimessa ehjä koska pitää sammuttimen paineet käsin käännettynä ja letkunippa tukittuna. Edelleen mysteeri mikä aiheuttaa kierrokset ja sammumattomuuden. Kone ei käytä moottoriöljyä käymiseen koska sammuu hetken päästä kun irrottaa polttoaineen tuloletkun. Olis pirun hyvö kun löytyis joku selkeä räjäytyskuva pumpusta. Todellisuus on tarua ihmeellisempää.
Ohesssa Dropbox linkki pumpun sisältä, huono kuva mut pitäis selvitä että elementit ja vipstaakit on paikoilaan. Alipinekalvo sammutttimessa ehjä koska pitää sammuttimen paineet käsin käännettynä ja letkunippa tukittuna. Edelleen mysteeri mikä aiheuttaa kierrokset ja sammumattomuuden. Kone ei käytä moottoriöljyä käymiseen koska sammuu hetken päästä kun irrottaa polttoaineen tuloletkun. Olis pirun hyvö kun löytyis joku selkeä räjäytyskuva pumpusta. Todellisuus on tarua ihmeellisempää.
kuva 1 on erikoinen koska tanko on täys syöttö asennossa tanko ei kuulu olla tuossa asennossa olettaen että kuva on otettu silloin kun moottori ei käy
tuossa asennossa se on silloin kun sillä kiihdytetään jyrkkään ylämäkeen asuntovaunu perässä
virta päällä moottori ei käy sammutin pois päältä
kuuluu tangon olla keski asennossa kädellä liikuteltaessa sitä kuuluu sen omalla jousivoimallaan palautua itse keski asentoon
kauan käyttämätömänä olevan pumpun elenentit takertavat kun polttoaineen parafiini sittaantuu elentteihin joloin tangon liike on jumitteleva
sammutin vivusta tango pitäisi mennä ääri etuasentoon jolloin moottoin kuuluisi sammua kuvassa 2
jos elementin runko osa (sylinteri) on pyörähtänyt
elementissä on ura pumpussa on vastakappale tälle uralle (aumiinissä pumpun rungossa)
urasta pois ollessaan elementin on täytynyt olla n. 5mm korkeammalla kiristys vaíheessa
jos se on kiristetty sinne väkisin niin se on leikannut nystyrän pois pumpun rungosta silloin kannattaa vaihtaa toinen pumppu
väärässsä asennossa olevia elementtjä voisi selvitellä ottamalla suutin putkia irti yksitellen tai kaksin niin näkee millä sylintereillä se yrittää käydä kun tanko on etu asennossa
tangon etuasennossa ei kuulu yhdenkään sylinterin pötköttää
tuossa asennossa se on silloin kun sillä kiihdytetään jyrkkään ylämäkeen asuntovaunu perässä

virta päällä moottori ei käy sammutin pois päältä
kuuluu tangon olla keski asennossa kädellä liikuteltaessa sitä kuuluu sen omalla jousivoimallaan palautua itse keski asentoon
kauan käyttämätömänä olevan pumpun elenentit takertavat kun polttoaineen parafiini sittaantuu elentteihin joloin tangon liike on jumitteleva
sammutin vivusta tango pitäisi mennä ääri etuasentoon jolloin moottoin kuuluisi sammua kuvassa 2
jos elementin runko osa (sylinteri) on pyörähtänyt
elementissä on ura pumpussa on vastakappale tälle uralle (aumiinissä pumpun rungossa)
urasta pois ollessaan elementin on täytynyt olla n. 5mm korkeammalla kiristys vaíheessa
jos se on kiristetty sinne väkisin niin se on leikannut nystyrän pois pumpun rungosta silloin kannattaa vaihtaa toinen pumppu
väärässsä asennossa olevia elementtjä voisi selvitellä ottamalla suutin putkia irti yksitellen tai kaksin niin näkee millä sylintereillä se yrittää käydä kun tanko on etu asennossa
tangon etuasennossa ei kuulu yhdenkään sylinterin pötköttää