Vanteiden pultinreikien suurentaminen poraamalla
Vanteiden pultinreikien suurentaminen poraamalla
Hommasin W211:n talvirenkaat jotka ovat W209:n vanteilla niin niissähän on 12mm pultinreiät ja tuossa omassa autossa 14mm pultit. On kellään kokemusta että voiko vanteiden pultinreikiä porata suuremmaksi että saisi sopimaan. Eikös se vanteen keskitys tapahdu pääasiassa keskireiän ja pulttien kartioiden perusteella?
Re: Vanteiden pultinreikien suurentaminen poraamalla
Voi porata käsin pilalle tai koneessa vähän paremmin. On myös rengaskoneita joilla renkaat saa vanteilta pois ja paikalleen sopiville vanteille.jani77 kirjoitti:Hommasin W211:n talvirenkaat jotka ovat W209:n vanteilla niin niissähän on 12mm pultinreiät ja tuossa omassa autossa 14mm pultit. On kellään kokemusta että voiko vanteiden pultinreikiä porata suuremmaksi että saisi sopimaan. Eikös se vanteen keskitys tapahdu pääasiassa keskireiän ja pulttien kartioiden perusteella?
Suosittelen vanteiden tai renkaiden tai koko paketin vaihtamista.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Oi monet vanteet porattu, ei todellakaan mene pilalle vaikka poraat ihan normi käsi poralla kun et tee sitä kolmen promillen kännissä 
10min homma kaikkineen

10min homma kaikkineen

Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
BMW e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Toyota Corolla 1.8 hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
BMW e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Sit vaan video tänne porauksesta ja lopputuloksesta.
Jos kyselee voiko porata on tietämys ehkä sitä tasoa ettei sitä porausta edelleenkään kannata tehdä.
Kun en tiedä kenenkään teknisen osaamisen tasoa täytyy arvata huonon mahdollisuuden mukaan.
Siltikin en vanteita muokkailisi. Niitä saa juuri haluttuja käytettynä edullisesti.
Voihan sitä vaikka porata hieman vinoon liian pienellä poralla niin johan ei keskity. Kenellä on valmiina 14.5mm poranterä ja tarpeeksi ruista ranteessa ettei metabo honase.
Pylväsporaa vähemmällä en lähtis poraamaan.
Alumiinin kovuudesta en osaa sanoa, olisiko 12/14mm reijällisissä kiinnityspinnan koon muuttuessa, mahdollisen pinnan muodon eroissa merkitystä pulttien kiinnipysymiseen / istumiseen. Eikä kyllä juuri kiinnostakkaan. Kunhan ei porattu/ hitsattu /muokattu vanne tai auto jossa sellainen tule päälle em syystä.
Jos kyselee voiko porata on tietämys ehkä sitä tasoa ettei sitä porausta edelleenkään kannata tehdä.
Kun en tiedä kenenkään teknisen osaamisen tasoa täytyy arvata huonon mahdollisuuden mukaan.
Siltikin en vanteita muokkailisi. Niitä saa juuri haluttuja käytettynä edullisesti.
Voihan sitä vaikka porata hieman vinoon liian pienellä poralla niin johan ei keskity. Kenellä on valmiina 14.5mm poranterä ja tarpeeksi ruista ranteessa ettei metabo honase.
Pylväsporaa vähemmällä en lähtis poraamaan.
Alumiinin kovuudesta en osaa sanoa, olisiko 12/14mm reijällisissä kiinnityspinnan koon muuttuessa, mahdollisen pinnan muodon eroissa merkitystä pulttien kiinnipysymiseen / istumiseen. Eikä kyllä juuri kiinnostakkaan. Kunhan ei porattu/ hitsattu /muokattu vanne tai auto jossa sellainen tule päälle em syystä.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Ei kait tuossa muuta riskiä ole kuin että terä haukkaa kiinni ja katkeaa / halkaisee vanteen. Tai sitten aluvanteen kyseessä ollessa lähtee se teräskartio pyörimään tyhjää. Tai että menee poraus vinoon. Tai että kartiopinta menee liian kapeaksi ja pilaa pyöränpultit ekan kiristyksen yhteydessä. Tai että samasta syystä ei enää pysykään pultit kiinni.
Kaiken kaikkiaan helppo ja riskitön homma.
Ei missään nimessä kande etsiä sopivia vanteita.
Ylipäätään liittyen vanteiden omatoimista korjailua olen samoilla linjoilla toveri Kalashnikovin kanssa, mutta voi toki onnistuakin kunhan tietää mitä ja millä tekee.
Kaiken kaikkiaan helppo ja riskitön homma.

Ei missään nimessä kande etsiä sopivia vanteita.

Ylipäätään liittyen vanteiden omatoimista korjailua olen samoilla linjoilla toveri Kalashnikovin kanssa, mutta voi toki onnistuakin kunhan tietää mitä ja millä tekee.
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Terän haukkomista pehemyemmillä aineilla saanee vähenemään rintakulmaa hiomalla vähemmän ottavaksi. Rätti välissä tekee kanssa ihmeitä pyöreydelle ja pinnanlaadulle ohueen tavaraan poratessa. 
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=4HOxfZKIZQk[/youtube]
Ei se tosiaan kovin kummonen homma ole edes käsiporakoneella, kun maltilla tekee. Eti romuvanne johon reenaat jos arvelluttaa.
Jos vanteen pultinrei'issä on teräsinsertit, en lähtis kairaamaan. Niitä näkee enimmäksiin lähinnä Opelin ja Hondan tms. japsivehkeiden orkkisaluissa.
Huomattava seikka myös se että Mersun 12mm ja 14mm orkkispulteissa pallokartio on tiemmä eri säteellä. 14mm ruuveja 12 millisen pallosäteellä on saatavilla ja oikeanpituisina suotava käyttää jotta rattaat pysyy varmasti matkassa. Jotkin VAG:n pultit saattaa passata myös. Suorakartioiset yleensä 60:n asteen kulmalla. Keskireikähän ei ole kartiokas, eikä näinollen kanna kuormaa koska siellä on oltava ainakin karvanohut välys. Pultit ja tasopinnan kitka kantaa painon, joten kartion muodon tulee täsmätä pultin ja reiän välillä, jottei pehmyt alumiini muovaudu pultin alla ja liitos löysty/irtoa omia aikojaan.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=4HOxfZKIZQk[/youtube]

Ei se tosiaan kovin kummonen homma ole edes käsiporakoneella, kun maltilla tekee. Eti romuvanne johon reenaat jos arvelluttaa.
Jos vanteen pultinrei'issä on teräsinsertit, en lähtis kairaamaan. Niitä näkee enimmäksiin lähinnä Opelin ja Hondan tms. japsivehkeiden orkkisaluissa.
Huomattava seikka myös se että Mersun 12mm ja 14mm orkkispulteissa pallokartio on tiemmä eri säteellä. 14mm ruuveja 12 millisen pallosäteellä on saatavilla ja oikeanpituisina suotava käyttää jotta rattaat pysyy varmasti matkassa. Jotkin VAG:n pultit saattaa passata myös. Suorakartioiset yleensä 60:n asteen kulmalla. Keskireikähän ei ole kartiokas, eikä näinollen kanna kuormaa koska siellä on oltava ainakin karvanohut välys. Pultit ja tasopinnan kitka kantaa painon, joten kartion muodon tulee täsmätä pultin ja reiän välillä, jottei pehmyt alumiini muovaudu pultin alla ja liitos löysty/irtoa omia aikojaan.

Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Tästähän oli hyötyä. Nyt muistin että rosteripeltipönttöön yhteitä varten reikiä porattaessa ilman porrasporaa olen nähnyt käytettävän hanskanpalasia. Mielikuva vain siitä oliko voiteluaineen pysymistä varten vai purseiden takia vaiko reijän pyöreyden osalta... joku nuista tais olla syynä. Selvä ero. Pitääpä kokeilla korkeimman omakätisesti.Easy Rider kirjoitti:Terän haukkomista pehemyemmillä aineilla saanee vähenemään rintakulmaa hiomalla vähemmän ottavaksi. Rätti välissä tekee kanssa ihmeitä pyöreydelle ja pinnanlaadulle ohueen tavaraan poratessa.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=4HOxfZKIZQk[/youtube]
Ei se tosiaan kovin kummonen homma ole edes käsiporakoneella, kun maltilla tekee. Eti romuvanne johon reenaat jos arvelluttaa.
Jos vanteen pultinrei'issä on teräsinsertit, en lähtis kairaamaan. Niitä näkee enimmäksiin lähinnä Opelin ja Hondan tms. japsivehkeiden orkkisaluissa.
Huomattava seikka myös se että Mersun 12mm ja 14mm orkkispulteissa pallokartio on tiemmä eri säteellä. 14mm ruuveja 12 millisen pallosäteellä on saatavilla ja oikeanpituisina suotava käyttää jotta rattaat pysyy varmasti matkassa. Jotkin VAG:n pultit saattaa passata myös. Suorakartioiset yleensä 60:n asteen kulmalla. Keskireikähän ei ole kartiokas, eikä näinollen kanna kuormaa koska siellä on oltava ainakin karvanohut välys. Pultit ja tasopinnan kitka kantaa painon, joten kartion muodon tulee täsmätä pultin ja reiän välillä, jottei pehmyt alumiini muovaudu pultin alla ja liitos löysty/irtoa omia aikojaan.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Tässä lähinnä kiinnostaa se että miten joku on ensimmäisen kerran keksinyt että haalarin hihan läpi poraaminen tekee reiästä pyöreän?Easy Rider kirjoitti:Rätti välissä tekee kanssa ihmeitä pyöreydelle ja pinnanlaadulle ohueen tavaraan poratessa.![]()



Ainiin ja aiheeseen liittyen, tunnustan poranneeni merkittömällä kiinalaisella akkuporakoneella vanteiden pultinreikiä isommiksi saamatta aikaan mitään vahinkoa ja hyvin pelasivat ihan tieliikenneautossa jolla ajettiin ylinopeuta, liikennöitiin kielletyissä paikossa sekä sladiteltiin niin kesällä kuin talvellakin, muutamia laittomuuksia mainitakseni. En kadu kaahailuja vaikka pitäisikin, oli se vaan niin hauskaa ja pultinreikien poraamista en edes muistanut ennen kuin tuli tämä kysely

® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
-Kuluttaa muttei kulje
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Hihan läpi sorvaamisesta ei välttämättä ehdi oppia edes alkeita. Oletettavasti pyöreys tai pinnanlaatukaan ei parane.

On niitä tuiki tehokkaita poravärkkejäkin, saa kai parin tonnin painosella radiaaliporallakin jotain muutakin rikki kuin hihan kun se nappaa.
Kaverin siskonmies löysi isänsä sorvista maanantaiaamuna, oli jäänyt ylitöihin perjantaina. (kuva ei liity tapaukseen)

On niitä tuiki tehokkaita poravärkkejäkin, saa kai parin tonnin painosella radiaaliporallakin jotain muutakin rikki kuin hihan kun se nappaa.

Kaverin siskonmies löysi isänsä sorvista maanantaiaamuna, oli jäänyt ylitöihin perjantaina. (kuva ei liity tapaukseen)
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Joku vannemuutostöihin erikoistunut rengasliike.
Täältä käsin tulee mieleen Autotek Vantaan Petikossa.
Kannattaa aina vähän sormella koitella reikää ja käsin hivellä pulttia, jotta oisko ne keskenään naittamiskelposet. Liian tiukka reikä jo todettiin, joten ne on ne muut muodot kun ratkaisee, vaikka muuten sopisikin ruuvata reikään, pienen apuvälineillä avartamisen kautta.
Ennen ruuvaamista pitää myös huolehtia että ne navanviereiset reiät on voideltu ja tarvittaessa erityisellä tapilla valmisteltu. Ruuvaaminen tulee aloittaa sormin, ennen kun oikeen työkalun voimalla vääntää väkisin. Se kun ei oikea kunnon pulttikaan taho mennä poikittain sisään oikeen ruosteiseen tai kuivaan reikään. Reikä tai pultti voi vaurioitua, tai kuulua ylimääräistä kitinää. Pulttiinkaan ei välttämättä saa näinollen tarvittavaa kireyttä aikaiseksi.

Kannattaa aina vähän sormella koitella reikää ja käsin hivellä pulttia, jotta oisko ne keskenään naittamiskelposet. Liian tiukka reikä jo todettiin, joten ne on ne muut muodot kun ratkaisee, vaikka muuten sopisikin ruuvata reikään, pienen apuvälineillä avartamisen kautta.
Ennen ruuvaamista pitää myös huolehtia että ne navanviereiset reiät on voideltu ja tarvittaessa erityisellä tapilla valmisteltu. Ruuvaaminen tulee aloittaa sormin, ennen kun oikeen työkalun voimalla vääntää väkisin. Se kun ei oikea kunnon pulttikaan taho mennä poikittain sisään oikeen ruosteiseen tai kuivaan reikään. Reikä tai pultti voi vaurioitua, tai kuulua ylimääräistä kitinää. Pulttiinkaan ei välttämättä saa näinollen tarvittavaa kireyttä aikaiseksi.

Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Ihmiset tekee asioista niin vaikeita. On sitä ennenkin porattu mbn orkkisvanteisiin isommat pultinreiät räntäsateessä otsalampunvalossa kolkytävuotta vanhalla black&deckerin normi käsiporalla
Menivät 3B passatin talvivanteiksi ja ajettiin niillä vanteilla kymmeniätuhansia käyttäen passatin peltivanteenpultteja
Koskaan ei mitään ongelmaa eikä maksanu mittään, paitti tenupullon leikkuunesteenä.


Turha hoppuilu ei ole muuta kuin köyhtymisen oire.
Reikä is my middle name
Reikä is my middle name
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
- Teddy
- Viestit: 769
- Liittynyt: 23.6.2016 10:08
- Paikkakunta: Kaakkoisen Suomen idioottireservaatti (Lemi)
Kun en millään kehtais uutta topikkia mokoman tähen laittaa, niin kysynpä tässä, että lieköhän tuo -->Mätänetinlinkki sovelias pultti 15" ATS barokkivanteiden kanssa? Tenavan alle ovat menossa.
Edit: Voihan vita, siis se keskimmäinen 40-2008
Edit: Voihan vita, siis se keskimmäinen 40-2008
W201 2.6 -89
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
Täällähän nyt aikuiset miehet poraa oikeen tosissaan ja suurin osa teoriassa porannu paljon ja käytännössä ei yhtään
Mitenkäs sitten kun suurin osa tarvikevanteista ja kaikki uudemmat mb vanteet on 14mm pulteille tehty ja niitä kiinnitellään ja on aina kiinnitelty 12mm pulteilla vanhempiin mersuihin.
Ainoa ongelma tahtoo olla kun on pitkille pulteille tarkoitettu orkkis 12mm vanne ja siihen 14mm pultit usein vähän hakusessa. Ässä mersun pulttisarja kun tahtoo maksaa toista sataa euroa uutena

Mitenkäs sitten kun suurin osa tarvikevanteista ja kaikki uudemmat mb vanteet on 14mm pulteille tehty ja niitä kiinnitellään ja on aina kiinnitelty 12mm pulteilla vanhempiin mersuihin.


Ainoa ongelma tahtoo olla kun on pitkille pulteille tarkoitettu orkkis 12mm vanne ja siihen 14mm pultit usein vähän hakusessa. Ässä mersun pulttisarja kun tahtoo maksaa toista sataa euroa uutena

Ei yltä w211 orkkipultti jos alkuperäisvanne kyseessä jossa 12mm reikäjani77 kirjoitti:Onkos Aki toi s-mersun pulttisarja sit pidemmillä pulteilla..?
Onko tuolla pallokartiolla eroa oikeasti 12mm ja 14mm pulteilla? Ajattelin siis jos reijät suurentaa ja laittaa vanteen kiinni w211:n orkkispulteilla?

Orkkis 12mm pultti oli jotain 70mm pitkä ja 14mm pitkiä pultteja käytetty Ässissä.
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Mitenkäs sitten kun suurin osa tarvikevanteista ja kaikki uudemmat mb vanteet on 14mm pulteille tehty ja niitä kiinnitellään ja on aina kiinnitelty 12mm pulteilla vanhempiin mersuihin.
Niin on, ne on joko pysyny tai ollu pysymättä.

Kun vaan aina muistettas pikkusen kiristellä jälestäpäinkin niitä alurattaita ens alkuun. Ellei ole vedetty sitten pyssyllä kiinni niin että puolen vuoden päästä ei saa auki kuin pillillä, vaan on tiukoteltu järkevään momenttiin momenttiavaimella...

Senkin olen nähnyt että väärillä vehkeillä kasataan ja pistetään riittävästi tiukalle jotta varmasti pysyy, kaikki pultit ajossa sitten poikki ja ratas ojassa.
Jotkut saa pyöränmutteritkin väärinpäin kiinni, jos ne on molemmista päistään auki, ja kiinni on ehkäpä pysyneet. Nekun on sievemmän näköiset kartio ulospäin ja avain sopii helpommin. Kyllä, näinkin on tee-se-itse seppä kertoillu.


Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.