Kampiakselin vaihto koneeseen

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Avatar
Samuli H
Turbopöljä
Viestit: 1305
Liittynyt: 02.10.2005 17:56
Paikkakunta: Jyväskylä

Kampiakselin vaihto koneeseen

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Olisi yksi projekti 602 turbokone josta kiertokangen laakerit leikanneet kiinni ja kampuran kaulat pahasti naarmuilla.
Nyt jos tuohon laittaa uuden kampiakselin niin pitääkö runkolaakerilinja koneistaa uuden kampuran mukaan vai voiko mersun koneissa luottaa, että kampura on sopivissa toleransseissa?

Eikö vaparissa ja turbossa ole samat kampiakselit? Kiertokanget sitten erilaiset molemmissa.
Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7198
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Kampiakselihan ei vaikuta siihen onko laakerilinja suora vai ei.
Pyörivä osa niin jos linja on suora yhdelle akselille niin on se suora myös kaikille muillekkin.

Eli akselin voi vaihtaa.
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3650
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Vanha Hotroddauksen sääntö: Älä oleta mitään. :ope:

Mersun koneista mittään ymmärrä mutta monen merkkisissä virimoottoreissa monesti isoksi hyödyksi mittauttaa ja tarvittaessa oikaista se laakerilinjain suoruus. Ei ole iso pieti siinä vaiheessa kun liikkuvat on lohkosta pois.
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Myös aika äkkiä käyttää sen akselin paikoillaan ja jos se pyörii heleposti käsin, niin...

Kuinka paljon Mersuissa on kaulojen hionnoissa heittoa? Joissain vehkeissähän on merkinnät akselissa ja sen pohjalta pitää laittaa sopivan kokoiset laakerit.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Samuli H
Turbopöljä
Viestit: 1305
Liittynyt: 02.10.2005 17:56
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Tuossa on kyllä pointtia että suorahan sen on pakko olla millä kampuralla tahansa.
Täytyy kokeilla paikalleen ja mitata vielä runkolaakerien kaulat.
Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken.
Avatar
Pega
Viestit: 3649
Liittynyt: 30.5.2006 21:47
Paikkakunta: Rajis

Viesti Kirjoittaja Pega »

JuMu S kirjoitti:Vanha Hotroddauksen sääntö: Älä oleta mitään. :ope:

Mersun koneista mittään ymmärrä mutta monen merkkisissä virimoottoreissa monesti isoksi hyödyksi mittauttaa ja tarvittaessa oikaista se laakerilinjain suoruus. Ei ole iso pieti siinä vaiheessa kun liikkuvat on lohkosta pois.
Noissa mettänorsujen koneissa käy välillä sitä ett kone puretaan putsataan ja hoonataan niin kasatessa joutuu huomaan ettei laakerilinja olekkaan enään suorassa :shock: mutta jos kantta ei käytä pois niin erittäin epätodenäköistä muodon muutos lohkossa
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Pega kirjoitti:
JuMu S kirjoitti:Vanha Hotroddauksen sääntö: Älä oleta mitään. :ope:

Mersun koneista mittään ymmärrä mutta monen merkkisissä virimoottoreissa monesti isoksi hyödyksi mittauttaa ja tarvittaessa oikaista se laakerilinjain suoruus. Ei ole iso pieti siinä vaiheessa kun liikkuvat on lohkosta pois.
Noissa mettänorsujen koneissa käy välillä sitä ett kone puretaan putsataan ja hoonataan niin kasatessa joutuu huomaan ettei laakerilinja olekkaan enään suorassa :shock: mutta jos kantta ei käytä pois niin erittäin epätodenäköistä muodon muutos lohkossa
Kuplan kalsarimoottoria saa harvoin pyörimään osinakäytön jälkeen ellei laakerilinjaa oikaista. Päätylaakerit on ympäripyöreät, no problem. Keskimmäinen on puolikkailla, eivätkä taho sattua koskaan kohakkain kun lohkot on varpilla. :lol:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Miten tuossa tilanteessa toimitaan sitten laakerien kans? Pitääkö sinne pistää aina paksumpaa liuskaa?

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Pega
Viestit: 3649
Liittynyt: 30.5.2006 21:47
Paikkakunta: Rajis

Viesti Kirjoittaja Pega »

Roisto kirjoitti:Miten tuossa tilanteessa toimitaan sitten laakerien kans? Pitääkö sinne pistää aina paksumpaa liuskaa?

t.
Risto
Osin tarvii osin ei riippuu pajon oikasua tulee joskus voi sattua toleranssiin vielä oikasun kanssa tosin sillon linja heitto niin pieni ett joku maajussi kasais koneen oikomati linjaa
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Kyllä sen yleensä huomaa kun tyhjään lohkoon vetää akselin kiinni ja pukit momenttiin. Pyörii jos pyörii :roll:. Toki mittaaminen / mittauttaminen on eri asia jos oikein "kunnolla kunnolla" haluaa tehdä. Riippuu tietysti paljonko haluaa investoida 602:n tekemiseen.

Joskus aikanaan sepitettiin yhtä surullisen kuuluisaa vw 1,9td aaz konetta jossa runkolinja narahti kiinni kun kiristi akselin lohkoon. Romukopasta toisen lohkon pukkeja ja reikäkellolla katottiin "pyöreä pariskunta" ja kone nippuun. Eikä minkäänsorttista ongelmaa ilmenny siinä koneessa sen jälkeen :roll: :wink: :lol:

Sprinterin lohkoissa samoja oireita ja lähes aina reiän soikeus johtuu pukista :idea:
Tiedän muutamia kotiseppiä jotka kasanneet koneen reikäkellolla+ romukoppa pukeilla eikä sen puoleen ole ongelmaa tullut. Sprinterin tuplaturbo cdi ei muutenkaan niitä mainetta pikkäkestoisuudessaan....
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3650
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

^Koneistamokäynti ja tarvittaessa yli-/alikokolaakerointi on kuitenkin verrattain pieni raha siinä kohtaa kun kone puretaan muutenkin että ei jaksa ymmärtää miksei? Jos jonkun muun syyn takia kampi pois lohkosta niin ok, kunhan varmistetaan että toleransseissa on ja tulee kasattua kunnolla.

F-sarjan Volvoissa oma kansi joka pytylle, isännät siunasivat tuota innovaatiota kun takimmaisen pytyn sylinteriputken lähdettyä reilun puolen miljoonan km jälkeen vajoamaan ei tarvinnut kuin ko pytty putkittaa uudelleen eikä remontin takia auto ollut liikenteestä montaa päivää pois. :lol:

Jokkismoottorissa ok, mitäs niillä uusilla laakereilla ja koneistuksilla kun kuplan vauhtiksen ja kampuran liitoskin Mig-liimalla varmistetaan, samoin kiertarien alapää. :lol:

Isomman satsauksen käyttö- tai kilpamoottoria kasattaessa saatu säästö ja riski ovat samat kun kaataisi remontin jälkeen vanhat öljyt ja muut liemet takaisin moottoriin. :roll:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Samuli H
Turbopöljä
Viestit: 1305
Liittynyt: 02.10.2005 17:56
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Ei ole tämä projekti vielä edennyt edes kampuran testausvaiheeseen. Jos ensvuoden aikana saisi hiljalleen eteenpäin.
Pitäisi räjäyttää tuo nykyinen vaparikone niin saisi vauhtia tähän operaatioon.
Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”