Öljynpaineet uuteen koneeseen?

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Avatar
nokileka
Kannentiiviste-spesialisti
Viestit: 600
Liittynyt: 03.2.2006 0:27
Paikkakunta: Haparanda

Öljynpaineet uuteen koneeseen?

Viesti Kirjoittaja nokileka »

paineita ei tule ja sammutin on sidottu surrilangalla kiinni. sahauksesta huolimatta mittari ei värähdä ja öljynsuodatin on kuiva. sisällä on 8,5 litraa öljyä...

ois mukava tietää miten koneeseen saa öljynpaineet ilman että möykky pitää nostaa nokalta pois :roll:

kone on siis OM602
Datsuni on mun ratsuni.
Avatar
raul
Doctor Zhiguli
Viestit: 1864
Liittynyt: 30.9.2005 12:57
Paikkakunta: Etelävaltio

Viesti Kirjoittaja raul »

Tottakai oot pyöritelly käsin ensiksi?
Avatar
nokileka
Kannentiiviste-spesialisti
Viestit: 600
Liittynyt: 03.2.2006 0:27
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja nokileka »

raul kirjoitti:Tottakai oot pyöritelly käsin ensiksi?
varmaan - kun on sähkökin on keksitty :lol:

tyhmä kysymys: miksi ja mistä olisi pitänyt käsin pyöritellä? :shock:
Datsuni on mun ratsuni.
Avatar
jiipee
Maitopoika, Turbopöljä, Ladanautti jne..
Viestit: 1241
Liittynyt: 29.9.2005 20:40
Paikkakunta: Sukeva

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Kokeileppa työntää paineilmaa samalla kun starttaat, öljykorkin reiästä. Pitää vaan saada öljytikku pysymään paikoillaan :wink:

Tuolla tempulla saatiin yhteen 200D:hen paineet nousemaan.
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Jos ei muu auta niin pistä kone käyntiin,kyllä ne paineet siitä nousee jos\kun kaikki on oikein kasattu.Aina ei öljypumppu jaksa nostaa paineita pelkillä startin kierroksilla.Jos paineet ei nouse noin 10 sekunnin kuluessa täytyy alakaa selvittelemään syytä miksei paineet nouse.Harmi sinänsä jos sulla olis ollu OM617 vapari olisin voinut kertoa justiinsa mitä otat irti ja mitä teet että paineet saa nostettua käyttämättä moottoria :) .
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
nokileka
Kannentiiviste-spesialisti
Viestit: 600
Liittynyt: 03.2.2006 0:27
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja nokileka »

jari_w123 kirjoitti:Harmi sinänsä jos sulla olis ollu OM617 vapari olisin voinut kertoa justiinsa mitä otat irti ja mitä teet että paineet saa nostettua käyttämättä moottoria :) .
ehkä ne samat vinkit toimii OM60x:ssä?
Datsuni on mun ratsuni.
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Ei valitettavasti onnistu koska OM617 koneessa on hammaspyörä veto öljypumpulle kun taas OM60x koneissa on ketjuveto.Vanhemmassa voi öljypumpun akselin irroittaa yläkautta ja siten pyörittämään pumppua porakoneella ylhäältä käsin.Jarski oli vissiin tehnyt öljynpaineiden noston raottamalla öljypohjaa ja irroittamalla öljypumpun rattaan.Sitten vain paineilmaräikällä pyörittänyt pumppua suoraan pultista(öljyt pohjassa tietty).Näin muistelisin miehen kertoneen tuolla mun koneremontti jutussa (täys koneremontti 300D W123 osiossa).
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
JP74
Viestit: 721
Liittynyt: 08.11.2005 7:16
Paikkakunta: Jyväskylän MLK

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Mulla oli kerran samaa ongelmaa yhden pannun kanssa. Puolen tunnin starttaus ei saanut paineita nousemaan. Kaadoin öljyt uudelleen koneeseen, mutta öljynsuodattimenjalan kautta. Löin koneen kylmästi käyntiin, ja jonkin ajan päästä öljynpaineet ilmestyivätkin. Voi olla tosiaan, että starttauskierrokset ovat liian pienet kuivalle öljypumpulle. Omalla vastuulla kone käymään tyhjäkäyntiä....
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7184
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Jeps.. Ensimmäinen konsti on kaataa öljysuodatin täyteen öljyä. Jos ei ala nostamaan niin jollakin täytyisi saada öljypumpulle öljyä. Kuiva ö-pumppu ei jaksa imeä öljyä öljypohjasta.

Sitten yks konsti on irrottaa suodatin jalka ja kaataa pumpulta tulevaan linjaan öljyä.

Vihoviimeinen konsti on raottaa öljypohjaa ja pyörittää öljypumppua ilman ketjua.
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Ne on kyllä tosiaan pitkiä sekunteja kun kone on käynnistetty remontin jälkeen ja öljynpaineet ei heti nousekkaan.Omassa projekti koneessa paineet nousivat äkkiä koska paineet oli nostettu jo aikaisemmin ja suodatin täyttynyt.Muijan mazdaan kun tein koneremontin ei paineet noussukkaan startilla vaikka miten pyörittelin ilman tulppia ja vaikka mitä.Starttasin sitten loppujenlopuksi koneen käyntiin ja paineet nousivatkin noin 10 sekunnin kuluessa.Jos paineet ei nouse kymmenen sekunnin kohdilla kannattaa moottori sammuttaa ettei vaurioita synny.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Samat kokemukset täälläkin. Ei jaksa kuivan öljypumppu lähteä imemään öljyä starttauskierroksilla. Ei muuta kuin kone käyntiin, öljypumppu imaisee heti öljyt ja paineet nousee muutamassa sekunnissa. Jos homma pelottaa, niin käynnistä se muutamaksi sekunniksi - pumppu imaisee öljy ja pumppaa starttauskierroksillakin - nosta sen jälkeen paineet startilla.

Noin yleisesti ottaen öljynpaineet kannattaisi nostaa ilman hehkutulppia. Kone pyörii silloin 2x riskimmin. Säästää kummasti starttia, paineet nousee nopeammin ja laakereiden kuormitus on pienempi.

Sanotaan nyt vielä mielenrauhan takia että kyllä niissä laakereissa on voitelevaa öljyä vaikkei painetta olekaan ja se öljykalvo kestää aika pitkään koneen käydessäkin (minuutin jälkeen olisin tosin hyvin huolissani). Itse asiassa se öljykalvo poistuu laakerista vasta laakerin kuumentuessa ja laakeri kuumentuu koska virtaava öljy ei ole sitä jäähdyttämässä.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
kuukkari
Viestit: 98
Liittynyt: 07.6.2006 23:09

Viesti Kirjoittaja kuukkari »

asiaan paremmin en ole paljon tutustunut.
mut pari kysymystä kuitenkin.
1.mitäs sille mosalle on tehty.
2.kaippa käytit öljyä kasauksessa.
3.aikoinaan kun kasailin noita v8 moottoreita,
niin käsiveivillä sai paineet nouseen,
tosin laitoin aina uudet r/k laakerit ja
suurteho pumpun. :roll:
Avatar
nokileka
Kannentiiviste-spesialisti
Viestit: 600
Liittynyt: 03.2.2006 0:27
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja nokileka »

kuukkari kirjoitti:1.mitäs sille mosalle on tehty.
2.kaippa käytit öljyä kasauksessa.
3.aikoinaan kun kasailin noita v8 moottoreita,
niin käsiveivillä sai paineet nouseen,
tosin laitoin aina uudet r/k laakerit ja
suurteho pumpun. :roll:
1. ei mitään erikoista... :huh: :whistle:
2. Valvoline 10W-60 tippakannusta
3. uudet veivinlaakerit on koneessa, itse mosa on vm. -98, kaippa ne runkolaakeritkin on kunnossa :roll:

kone kävi 10-20 sekunttia ennen kuin puhalsin leikin poikki. pitää kokeilla näitä kikkoja kun meen seuraavan kerran tallille. pääöljykanava on vaakasuorassa, pitää pudottaa keula alas ensi kerralla, jolloin tulee alamäki pumpulle päin. kyllä se siitä 8)

hieman lohduttaa Perttu K:n tietopläjäys, ehkä kaikki sisuskalut ei ole vielä vaihtokunnossa...
Datsuni on mun ratsuni.
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Vai ei käynnissäollessakaan ole paineita noussut.

Sitten annetaan vielä lisätietoa.

Oli aikanaan Mauri H:n kanssa juttua tuosta asiasta. Sillä oli samoja ongelmia. Ongelma ratkesi vasta kun moottoriin kaadettiin 20l öljyä ja sen annettiin olla siellä yön yli. Näin öljypumppu täyttyi. Sitten vain startilla pyöritystä, liiat öljy pois ja kone käyntiin. Mikään muu konsti ei ollut auttanut.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
Avatar
Julli
Viestit: 132
Liittynyt: 19.2.2006 13:56
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Julli »

Varmin konsti on raottaa suodattimenjalkaa lohkosta ja startata sammutin pohjassa. Öljy nousee samantien. Sitten suodatinjalka kiinni ja ilman sudattimen kantta suodatinkotelo täyteen startilla.
W211 270 CDI
ex. W124 "vanha läähättäjä" 200DT 155 kW
kuukkari
Viestit: 98
Liittynyt: 07.6.2006 23:09

Viesti Kirjoittaja kuukkari »

joo voi tietysti olla ilmavaivojakin.
Avatar
nokileka
Kannentiiviste-spesialisti
Viestit: 600
Liittynyt: 03.2.2006 0:27
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja nokileka »

suodatinjalkaa löysemmälle ja starttaus auttoi. nyt koneessa on paineet ja öljyt kiertää. kiitos kaikille vinkeistä! :lol:

huomenna kardaani ja morkoolin letku paikoilleen. sitten kirkolle polttaan kumia kaasu pohjassa rajoitinta vasten. kyllä se tästä :roll:
Datsuni on mun ratsuni.
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9734
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

nokileka kirjoitti:huomenna kardaani ja morkoolin letku paikoilleen. sitten kirkolle polttaan kumia kaasu pohjassa rajoitinta vasten. kyllä se tästä :roll:
Ja ympyrät taas pienessä luisussa voimasauhun ilmassa leijuessa 8)
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Avatar
nokileka
Kannentiiviste-spesialisti
Viestit: 600
Liittynyt: 03.2.2006 0:27
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja nokileka »

XUX63 kirjoitti:
nokileka kirjoitti:huomenna kardaani ja morkoolin letku paikoilleen. sitten kirkolle polttaan kumia kaasu pohjassa rajoitinta vasten. kyllä se tästä :roll:
Ja ympyrät taas pienessä luisussa voimasauhun ilmassa leijuessa 8)
taitaa olla lähi-idässä rauha, ennen kuin nuo skenaariot toteutuu. on vielä jotain pientä laitettavaa jäljellä.
Datsuni on mun ratsuni.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”