Philips 12810WLEDX1 ja Vito

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
juke357
Viestit: 3
Liittynyt: 02.2.2015 21:06

Philips 12810WLEDX1 ja Vito

Viesti Kirjoittaja juke357 »

Eli, katsastusmies murisi ns. ledivaloista kun paloivat yhtäaikaa ajovalojenkin kanssa. Kabiinissa oli kytkin, josta sai viirrat pois ledeiltä mutta ei riittänyt. Pitkään piti taistella, että sain ne toimimaan siten, että paloivat ainoastaan parkkien kanssa joka sopi katsastajallekin.
Ehdin jo hommata Philips 12810WLEDX1 sarjan ja nyt kun vanhoista tipahtelee ledit pois pelistä niin olisin laittanut ne paikalleen.
Valoissa on mukana oma boksi ja kytkentäkaavio on punainen akkuun + ja musta joko akkuun - tai muuten maihin. Oranssi on heräte, joka pitäisi ottaa parkeilta. Ei toimi näillä kytkennöillä.
Laitoin oranssin ajovalolta otettuun johtoon ja hetken aikaa pelasi niin, että kun käynnisti auton niin ledit syttyivät mutta sammuivat heti kun ajovalot syttyi. Ledit paloivat sis vain parkkien kanssa. Sitten onkin palanut taas miten sattuu, eli välillä ei ollenkaan ja sitten välillä kokoajan.

Minkälainen kytkentä noille tulisi tehdä ja ilman boksia eivät varmankaan toimi, joten johtoja ei varmaan kannata mennä katkomaan.
Jos releellä niin miten ja miksi? Jos ei relettä niin kuinka?
Voiko autoni akku olla niin vahva, ettei juuri jännite putoa kun ajovalot syttyvät? On meinaan iso ja vahva akku eberin takia.

Epätoivo valtaa jo mieltä kun ei onnistu mitenkään.. :cry:
Avatar
xr
ohjelmoija
Viestit: 1832
Liittynyt: 04.12.2005 5:01
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

se poksi on siinä nuuskimassa tilannetta onko auto käynnissä vai ei

musta ja punainen kytkettynä heräte kytkemättä
päivävalojen kuukuisi syttyä kun auto käynnistetään

heräte kun saa virtaa parkkivalolta kuuluisi päivävalojen sammua
(eli niiden ei kuulukkaan palaa parkkien kanssa yhtä aikaa missään tilanteessa)
(eikä myöskään silloin kun auto ei ole käynnissä)


tiedän kyllä että ei se aina niin helppoa ole kun auto yrittää tutkia onko parkkipolttimot ehjiä ja sen se tarkistaa jo vaikka parkit ei olisi vielä kytkettynäkään lähettämällä pieniä sähköpulsseja jotka eivät vielä sytytä poltinta mutta saattavat sotkea päivävalon toiminnan tuolloin

saattavat toimia jopa oikein kun laitaa parkit päälle ennen kun käynnistää tai ajovalot nykyisellä kytkennällä

releen välityksellä ohjaus niin sitä ei pienet pulssit horjuta
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Ei tarvitse laittaa mitään erillistä boksia, joka haistelee että onko auto käynnissä. Ne on epäluotettavia kun ne yrittävät arvata latausjännitteestä, että onko auto käynnissä.

Tämän foorumin virallinen päivävalojen kytkentäohje on seuraava:
- Tarvitaan vaihtokärjillä oleva 12V rele
- Relekärkien yhteiselle navalle 30 otetaan virta "tuulilasinpyyhkijän moottorilta", = mersun virtapiiri 15R
- Releen kärjeltä 87a otetaan virta ledeille
- Releen ohjaus navalle 86 otetaan parkkivalon plussasta
- Kun avainta käänetään yksi pykälä tai enemmän virtalukossa, ledit syttyvät
- Kun auton parkit tai ajovalot syttytetään, rele vetää ja ledit sammuvat

Jos haluaa että ledit palavat parkkivalojen kanssa yhtäaikaa, niin releen navan 86 ohjaus pitää ottaa ajovalon plussalta.

Kuva
juke357
Viestit: 3
Liittynyt: 02.2.2015 21:06

Viesti Kirjoittaja juke357 »

Kiitoksia. Pitääpä koittaa tuolla relekytkennällä.
Vielä kun löytäis tuolta sen paikan /sulakkeen, jolta ottaa releelle virtaa. Sulakekaavio on saksaksi joka ei tahdo taipua meikäläisellä.

Releen napa 85 varmaan maihin?
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Joo, releen napa 85 kytketään maihin.
juke357
Viestit: 3
Liittynyt: 02.2.2015 21:06

Viesti Kirjoittaja juke357 »

Aloin tässä miettimään, että onpas jotain tuttua tuossa relekytkennässä. No, mun "kiinan" ledit olin kytkenyt juuri tuolla tavalla sen jälkeen kun katsastusmies moitti niitä. Ne vanhat toimi juurikin oikein ja paloivat yhdessä parkkien kanssa, jonka katsastusmies sanoi käyvän.

MUTTA...nuo Philipsit eivät pala ilman sitä omaa boksia ollenkaan sillä olen kokeillut jo tuon aikaisemmin. Pistin piuhat poikki ja kytkin samalla tavalla kuin vanhat. Eivät syty ollenkaan, joten lienen tarvitsen tuon boksin mukaan kytkentään. Mutta miten?
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Oletko kokeillut syöttää suoraan 12V sille Philipsin ledille?
Palaako kunnolla?

Jos palaa oikein suoralla 12V:llä niin kyllä ne pelaa silloin tuolla esittämälläni relekytkennälläkin.

Jos ledi vilkuttelee suoralalla kytkennällä tai ei syty, niin silloin vikaa on joko ledissä, latauksessa, akussa tai ledien (napaisuuden) kytkennässä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”