Tämänkertaisen koeajon kohteena on obsidianmusta facelift-mallin W211Mercedes-Benz E280 CDI Automatic Avantgarde-varustetasolla.
Ulkoa facelift-mallisen metallimustan auton erottaa helposti ennen faceliftiä - tai Mersu-kieltä käyttäen MoPfia tai Modellpflegeä - valmistetusta; selvimmin havaittavina tunnistuskohteina toimivat keulan maski, joka on muuttunut toisen muotoiseksi, sekä uuden ilmeen saaneet etu- ja takavalot.
Avaan kuljettajan oven kromireunat saaneesta muoviavaimesta ja istun sisään. Mustat puolinahkapenkit ja Avatgarden tummat jalopuut istuvat hyvin yhteen. Säädän penkin ja ohjaispyörän mieleisilleni kohdille. Mieleeni tulee, että eikö perushinnaltaan 67265 EUR arvoisessa mallissa olisi ollut varaa paketoida vakiovarustukseen sähkösäätöä myös penkin etäisyydelle ja ratille.
Päätän jättää tuotehallinnan ongelmien kanssa pähkäilyn tuotepäällikölle ja itse keskityn kääntämään avainta virtalukossa. V6-diesel hurahtaa käyntiin. Auton sisällä tyhjäkäynti ei juurikaan eroa bensakoneen käynnistä. Ääni on kauniin pehmeää. Mielialani alkaa nousta lupaavasti. Nyt pitää päästä liikenteeseen ja pian.
Siirrän vaihteen valitsimen D:lle ja vapautan jarrun. Auto lähtee pehmeästi liikkeelle. Pyörittelen E280 CDI:n parkkipaikalta pois. Hitaassa nopeudessa ohjaus on äärimmäisen kevyt. Ehkä jopa hiukan liiankin kevyt.
Vilkku päälle ja liikenteen sekaan. Kevyt painallus kaasusta saa välittömän vasteen konehuoneen puolelta. Ei turboviivettä. Ei 5-sylinterisistä CDI-koneista tuttua common railin suhinaa. Uusi diesel hörähtää ja auto on hetkessä muun liikenteen rytmissä. Moottorin ääni katoaa äänekkäiden Continental-kesärenkaiden äänen taakse.
Kevyt painallus monitoimiviiksestä alaspäin ja auto vilkauttaa kolme kertaa vasempaan. Uusi painallus kaasusta ja konehuoneesta kuuluu "rrrr". Nopeusmittari jatkaa kohoamistaan samalla innolla jolla se nousi maantienopeuteen ja hetki sitten edellä olleet näkyvät muutaman sekunnin päästä taustapeilistä. Herrasmiesmäisesti tarjoiltu vääntö vakuuttaa.
Auto kulkee maantietä hienostuneesti. Kaikki säätimet ja nappulat löytyvät juuri sieltä, mistä Mersulla ennenkin ajanut sormensa ensimmäiseksi osoittaa. Meno V6-dieselin kuljettamana on vaivatonta.
Hetkinen, sanoinko "vaivatonta"? Onko vaivaton sama kuin upea? Valitettavasti näin ei ole.
MoPfin yhteydessä W211:n ajo-ominaisuuksiin on kuulemma tehty parannuksia. Saattaa olla, että näin on tapahtunut, mutta auto silti tuppaa vaeltamaan maantiellä urien ja kaltevuuden vaihteluiden mukana. Parkkipaikalla erittin kevyt ohjaus jämäköityy hiukan kun nopeus nousee, mutta tuntuma jää silti edelleen hiukan etäiseksi. Tätä autoa ei tee mieli viedä sivuluistossa. Tuskin on tarkoituskaan, mutta "67265 EUR + lisävarusteet"-arvoisen auton ratissa tuntisi mielellään ajamisen iloa.
E-Mersun sisusta on toteutettu laadukkaasti. Keskikonsolissa on paneeleja, jotka liikkuvat sähkömoottoreilla. Muovia ei löydy materiaaleista kuin etsimällä. Mutta puolinahkapenkkien keskiosien kangas on säkkikangasta ja epätasaisuuksissa 20000 km ajettu auto särähtelee ajoittain. "WOW!-factor" jää puuttumaan.
Maantie on loppunut ja saavun taajamaan. Auto lipuu hiljaa eteenpäin. Vaivattomasti. Mietin osittain säikähtäneenä, olenko juuri löytänyt sen, miksi jotkut sanovat Mercedes-Benziä vanhempien herrasmiehien autoksi. En ole itsekään mikään aivan teini. Miksi E280 CDI haluaa pitää etäisyyden minuun, vaikka haluan tutustua siihen?
Pysäköin auton ja kierrän sen mustaa koria. Onhan se aika kookas. Ja ihan kivalta se näyttää. Onhan keulan ilme uudistunut positiivisella tavalla vaikka samalla se onkin saanut piirteitä Cadillacista. Kaiken kaikkiaan erittäin vaivattomasti hyväksyttävissä olevan näköinen kookas sedan. Ei taas! Taasko mielessäni liikkui sana "vaivaton"...
Lukitsen E280 CDI:n ja kävelen sen luota pois, koska se ei halua päästää minua lähelleen.
W211-korin Mercedes-Benz E280 CDI Automatic Avantgarde on oikein hyvä auto. 280CDI-moottori on kerta kaikkiaan mahtava. V6-diesel käy upeasti ja se tarjoilee tehoa ja vääntöä upeassa muodossa. Valitettavasti moottorin ympärillä olevasta autosta puuttuu se X-tekijä, joka saa sydämen hakkaamaan ja omistamisen halun roihahtamaan liekkiin.
Minun on vaikea ymmärtää, miksi W211 haluaa koko ajan säilyttää tietyn etäisyyden kuljettajaansa. Auto ei kertaakaan koeajon aikana tuntunut kertovan koko totuutta tien pinnasta, pidosta ja auton kulkusuunnasta. Ajamisen ilon ei tarvitse tarkoittaa kovaa alustaa ja matalaprofiilisia renkaita. Ajamisen ilo on sitä, että kuljettaja voi tuntea olevansa yhtä auton kanssa. Tätä yhtenäisyyden tunnetta W211 ei tarjoa ja siksi se on ainoastaan oikein hyvä auto.
Kun kyseessä on Mercedes-Benz, "oikein hyvä" ei riitä. Ei etenkään jos hintalapussa lukee: "Alkaen 67265,00 EUR".
Koeajoraportti: W211 Mercedes-Benz E 280 CDI A 2006
Olen tuosta uudesta Eemelistä eerolan kanssa täysin samaa mieltä. Ohjaus ei ole aivan sitä mitä odottaisi. Mutta en silti aivan täysin allekirjoittaisi Aamulehden kokemuksia:
Lainaus viime lauantain (5.8.) Aamulehdstä (E 220 CDI):
Kuvateksti:
"Hyvästä Parempi. Ennakoiva pre-safe turvatekniikka ja vihdoinkin jämäkämpi ohjaus tekevät E-sarjalaisesta houkuttelevan"
Lyhyen jutun loppusanat:
"...ilahduttavaa on se, että vihdoin E-sarjalan ohjaus on saanut kaivattua vastetta ja tuntoa. Vielä edellisessä sarjassa hammastankototeutuksesta huolimatta ohjaustuntuma oli käsittämättömän löperö. Eihän tuo ohjaus vieläkään ole esimerkiksi huomattavasti halvempaa ja parempaa Ford Focus -tasoa, mutta antaa ainakin meille ammatikseen autoja arvosteleville pitää suuta vähän soukemmalla."
Focuksen ohjaustuntuma on kyllä kieltämättä hyvä, mutta...
Lainaus viime lauantain (5.8.) Aamulehdstä (E 220 CDI):
Kuvateksti:
"Hyvästä Parempi. Ennakoiva pre-safe turvatekniikka ja vihdoinkin jämäkämpi ohjaus tekevät E-sarjalaisesta houkuttelevan"
Lyhyen jutun loppusanat:
"...ilahduttavaa on se, että vihdoin E-sarjalan ohjaus on saanut kaivattua vastetta ja tuntoa. Vielä edellisessä sarjassa hammastankototeutuksesta huolimatta ohjaustuntuma oli käsittämättömän löperö. Eihän tuo ohjaus vieläkään ole esimerkiksi huomattavasti halvempaa ja parempaa Ford Focus -tasoa, mutta antaa ainakin meille ammatikseen autoja arvosteleville pitää suuta vähän soukemmalla."
Focuksen ohjaustuntuma on kyllä kieltämättä hyvä, mutta...
No joo. Ajoin kesälomallani yhden viikon tuliterällä Ford Focus 2.0 TDCi STW:lla. Jos E:stä sanoin "oikein hyvä". Focuksesta sanon "ihan hyvä".
Vaimolleni totesin ajelun lomassa, että täysin asiallinen auto. Myös ohjauksensa puolesta. Mutta minun olisi henkilökohtaisesti vaikea päätyä investoimaan reilut 30000 EUR autoon joka on näin "ihan hyvä". Jos sanoin E:stä että "WOW!-factor" jää puuttumaan, niin diesel-Focus-farmarin yhteydessä "WOW!-factor" ei tule edes terminä mieleen.
Kone vetää hyvin. Ohjaus on hyvä. Peräloosterissa on hyvin tilaa. Ergonomia on hyvä. Työn jälki on hyvä. Ulkonäkö on sekin ihan hyvä. Hyvä-hyvä-hyvä.
Tasaisella hyvä-hyvä-hyvä-rivillä voitetaan työsuhdefarmarien syysvertailutesti Tekniikan Maailmassa, mutta ei sytytetä kipinää sydämessä, joka odottaa autolta sielua.
Jos lisäksi yrityksen ostaja saa neuvotelluksi hyvän sopimuksen, hänkin varmasti saa arvosanaksi "hyvä", kun hän investoi mobilisoimalla kotimaan kaupparatsut 50 kpl:lla Ford Focus 2.0 TDCi STW-henkilöautoja. Ehdottoman asiallisia työrukkasia eikä niillä ajaminen varmasti aiheuta minkäänmoista tuskaa. Vaan eipä ole työnteosta niillä erityisen hauskaakaan tule.
Itse valitsisin uuden Focuksen listahinnalla huomattavasti mieluummin Auto-Stern Oy:stä 2003-mallisen 60000 ajetun Mercedes-Benz C220T CDI:n. (Tai jos edesvastuuttomasti saisi toimia, SKC Autotalosta 1991-mallisen 50000-ajetun Mercedes-Benz 300 SL:n ja säästyvällä rahasummalla bensaa.) No, taidan katsella asioita hiukan värittyneesti... ...mutta rohkenen väittää, että kummalla tahansan näistä myyntipiirin kiertäminen saattaisi olla hauskempaa kuin tuliterällä Focuksella.
No, tunnustan että en yrityksen investointipäätöstä suunnitellessani voi asettaa rippikouluikäistä äsällää ja uutta keskikokoista diesel-farmaria vastakkain. Mutta autoa etsivä perusperhe voi asettaa käytetyn C-Mersun ja uuden Focuksen. Minulle perheen autoinvestoinnin edessä ratkaisu olisi aika selkeä.
Lopuksi tunnustan ihmetteleväni hiukan, mistä media on keksinyt että Focuksen ohjaus olisi jotain järisyttävän hyvää. Hyvä se on, mutta ei niin hyvä että asiaa kannattaisi joka yhteydessä esiin nostaa. Hintaluokassaan (Diesel-farmarit tehokkaalla koneella n. 30000 EUR = Ford Focus, Skoda Octavia, Toyota Corolla, Peugeot 307, Fiat Croma, Opel Astra) toki varmastikin kärkipäätä. Mutta ei mikään koko autoteollisuuden mittatikku kuitenkaan.
Vaimolleni totesin ajelun lomassa, että täysin asiallinen auto. Myös ohjauksensa puolesta. Mutta minun olisi henkilökohtaisesti vaikea päätyä investoimaan reilut 30000 EUR autoon joka on näin "ihan hyvä". Jos sanoin E:stä että "WOW!-factor" jää puuttumaan, niin diesel-Focus-farmarin yhteydessä "WOW!-factor" ei tule edes terminä mieleen.
Kone vetää hyvin. Ohjaus on hyvä. Peräloosterissa on hyvin tilaa. Ergonomia on hyvä. Työn jälki on hyvä. Ulkonäkö on sekin ihan hyvä. Hyvä-hyvä-hyvä.
Tasaisella hyvä-hyvä-hyvä-rivillä voitetaan työsuhdefarmarien syysvertailutesti Tekniikan Maailmassa, mutta ei sytytetä kipinää sydämessä, joka odottaa autolta sielua.
Jos lisäksi yrityksen ostaja saa neuvotelluksi hyvän sopimuksen, hänkin varmasti saa arvosanaksi "hyvä", kun hän investoi mobilisoimalla kotimaan kaupparatsut 50 kpl:lla Ford Focus 2.0 TDCi STW-henkilöautoja. Ehdottoman asiallisia työrukkasia eikä niillä ajaminen varmasti aiheuta minkäänmoista tuskaa. Vaan eipä ole työnteosta niillä erityisen hauskaakaan tule.
Itse valitsisin uuden Focuksen listahinnalla huomattavasti mieluummin Auto-Stern Oy:stä 2003-mallisen 60000 ajetun Mercedes-Benz C220T CDI:n. (Tai jos edesvastuuttomasti saisi toimia, SKC Autotalosta 1991-mallisen 50000-ajetun Mercedes-Benz 300 SL:n ja säästyvällä rahasummalla bensaa.) No, taidan katsella asioita hiukan värittyneesti... ...mutta rohkenen väittää, että kummalla tahansan näistä myyntipiirin kiertäminen saattaisi olla hauskempaa kuin tuliterällä Focuksella.
No, tunnustan että en yrityksen investointipäätöstä suunnitellessani voi asettaa rippikouluikäistä äsällää ja uutta keskikokoista diesel-farmaria vastakkain. Mutta autoa etsivä perusperhe voi asettaa käytetyn C-Mersun ja uuden Focuksen. Minulle perheen autoinvestoinnin edessä ratkaisu olisi aika selkeä.
Lopuksi tunnustan ihmetteleväni hiukan, mistä media on keksinyt että Focuksen ohjaus olisi jotain järisyttävän hyvää. Hyvä se on, mutta ei niin hyvä että asiaa kannattaisi joka yhteydessä esiin nostaa. Hintaluokassaan (Diesel-farmarit tehokkaalla koneella n. 30000 EUR = Ford Focus, Skoda Octavia, Toyota Corolla, Peugeot 307, Fiat Croma, Opel Astra) toki varmastikin kärkipäätä. Mutta ei mikään koko autoteollisuuden mittatikku kuitenkaan.
-T