W124 300D Öljynpaine hukassa OM603

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Essex
Viestit: 33
Liittynyt: 11.6.2012 22:22

W124 300D Öljynpaine hukassa OM603

Viesti Kirjoittaja Essex »

Tein tekniikanvaihdon, Mersun 300D OM603. ainoana moottorimuutoksena lyhennetty öljypohja, ja OM601:sen öljynpumpun imuputki, jotta härveli mahtuu Letukkaan. Tänään starttailin, öljynpainelamppu ei sammunut. Käynnistin, eikä vieläkään lamppu sammunut.
Öljysuodatin auki, ja oli ihan kuiva. Sama öljypineenanturin kanssa, kuiva. Kaadettiin öljynlauhduttimen putkesta öljyä moottoriin, teoriani mukaan takakautta öljypumppuun. startattiin taas, eikä tule öljyä tippaakaan...

OM601:sen öljypumpun imuputki plaanattu ja ruuvattu kunnolla kiinni pumppuun. Itse pumppu ei ole ollut poissa moottorista. Voihan se tietysti olla pumpun ketju joka on mennyt poikki, mutta...
Ja moottorissa ON öljyä.
Kuva
Kuvassa Mersun moottorin lohko (etupää oikealla).
Alkuperäinen öljypumpun imuputki ääriviivattu valkoisella.
OM601 imuputki on lyhyempi. Kuvan oikealla puolella näkyy kuusisylinterisen imuputki (yllä) ja nelosmoottorin (alla).

Ideat loppumassa, joten kaikki apu on tervetullutta.
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

On joskus vähän ongelmallista saada öljynpaineet nousemaan näistä moottoreista. Joskus joutuu ylitäyttämään moottorin että saa paineet nousemaan.
Avatar
hotari
Rassauspäällikkö
Viestit: 3944
Liittynyt: 13.3.2006 23:14
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hotari »

Ota öljynputsari pois ja vasemmasta reijjästä öljyy sisää niin se menee pumpulle
W903.663 laulupiili
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa

SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
Essex
Viestit: 33
Liittynyt: 11.6.2012 22:22

Viesti Kirjoittaja Essex »

Öljyä on täytetty vähän liikaa, noin sentin yli maksimin.
Luulin että öljyjäähdyttimen alempi putki menisi suoraan pumpulle. Eikö näin ole? Muuten kai pitää ottaa öljynputsaria irti.
Jos sen ottaa irti, tuleeko siitä muutakin kuin öljyä? Ettei vaan tule jäähdytinnestettä.
Kaadoin öljyputsariin kunnolla öljyä. Eikö se sieltä valu öljypumpulle?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29374
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Joskus on jouduttu avaamaan öljypohja ja irrottamaan pumppu + täyttämään se että on saatu nostamaan...
wiimax.fi
Avatar
aniemiko
Viestit: 373
Liittynyt: 07.1.2011 18:47
Paikkakunta: pornainen

Viesti Kirjoittaja aniemiko »

öljypohjissakin on eroja korkeuden suhteen, meinaan niinkin on käynyt että imuputki ottaa pohjaan kiinni ja öljy ei kulje.
C124 24v DT -89
S210 24v TDT -99
C123 230 -85
C124 ? -92
Mesen Coupeklubi
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Eipä oo vielä yksikään startilla jaksanut imaista öljyjä pumppuun. Vasta käyntiinlaitto ja vähän kierroksia on saanut pumpun imaisemaan öljyt sisäänsä. Pumppaa kyllä sitten.
Jotkut on laittaneet koneen korkkia myöten täyteen öljyö ja antaneet seistä yön yli. Starttailun suorittaisin sillä öljymäärällä ilman hehkuja, saattaa muuten rynnätä.

Suodatinjalassa taitaa olla takaisku. Ei mene öljy pumpulle kuin jalka irrottamalla. Neste ei siinä kierrä.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
Essex
Viestit: 33
Liittynyt: 11.6.2012 22:22

Viesti Kirjoittaja Essex »

Olen kyllä ajatellut jos tuo ölynimuputki ottaisi öljypohjaan, mutta niin tiiviisti ettei tulisi lainkaan öljyä... No onhan tuollaisista kuullut.

Olen muutenkin ajatellut tuota ylitäyttämistä. auto seisoo pukeilla, ja jos täyttäsi runsaasti lisää öljyä, ja päästäisi keulan lattialle, niin koko öljypumppu olisi varmasti öljypinnan alla. Eikö rupeaisi jo tapahtumaan?
Huomenna uusi ýritys.
Kiitoksia vihjeistä, pankaa lisää tulemaan vaan!
Avatar
jukkis.
mersuharrastaja
Viestit: 1058
Liittynyt: 25.4.2007 20:36
Paikkakunta: Kalajoki/Pyhäjoki

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

mulla ei lähtenyt nostaan öljyä ennen kuin käytin öljynsuodatin jalan irti.
eihän sitä pakko ole kokonaan ottaa pois löysää pultteja sen verran että tulee rakoa tiivisteen väliin ja pyöräyttää pikkusen startilla ja pultit kireälle.
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Pistäisikohän se takaisku sen verran hanttiin, ettei pumppu jaksa ilmalla sitä puskea auki.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
Avatar
JiiTee_
Viestit: 2970
Liittynyt: 20.10.2010 0:43
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja JiiTee_ »

Kuuluu laittavan. Ite kyllä suosin jatkossakin jukkiksen ehotusta, ösjalka irti, öljyä pyöreän ison aukon vasemmassa kulmassa olevaan n. 15mm reikään samalla konetta vähän väärään suuntaan kampuranpäästä pyörittäen, jos ei ala öljynpaineet nousemaan sen jälkeen startilla pyörittäessä niin on pumpussa vikaa.
® Mesen linttaklubi
® Mesen Porkkana-klubi

Mb s124 300tdt 4matic
Mb s124 300td

Ja etellisiä sen verran ettei millään jaksa luetella. :)
Essex
Viestit: 33
Liittynyt: 11.6.2012 22:22

Viesti Kirjoittaja Essex »

NO NIIN. ÖLJY LÄHTI KIERTOON!

Täytin öljyä lisää, nyt lähes kolme litraa liikaa kampikammiossa. Öljysuodatinjalka irti, ja startilla pyörimään, ja välittömästi rupesi öljy kiertämään.
Kaikki kiinni, ja kun moottori ei käynnistynyt heti, öljyvalo sammui vajaan parin kymmenen sekunnin starttaamisen jälkeen.
Vähäisen käytön jälkeen, öljy vielä kylmänä, kesti kuutisen sekuntia ennenkuin öljynpainelamppu syttyi, joten luultavasti kaikki kunnossa.


Takaiskuventtiili ilmeisesti vastusti, joten tuo öljysuodattimen jalan pulttien vähäinen irroittaminen kunnes öljy tulee, ja pulttien kiristäminen , olisi ollut tarpeeksi hyvä konsti.

Suurkiitos kaikille!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”