Onkohan akkuni sökö?? edit: Ainakin se (oli) on liian pieni

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Avatar
janiperho
Viestit: 249
Liittynyt: 23.8.2013 22:13
Paikkakunta: helsinki

Onkohan akkuni sökö?? edit: Ainakin se (oli) on liian pieni

Viesti Kirjoittaja janiperho »

Eli ihmettelyn aiheena akku. Ostin sprinteriini viime talvena uuden akun ,exel merkkisen ja se on suurinpiirtein 80 ampeerinen, ja hyvin se toimikin silloin.

Nyt kun auto oli remonttikiertueella (noin 5kk) oli akku tyhjentynyt. Ostin jossain välissä laturin, mutta laturin moodi näytti moottoripyörää kun yritin sitä ladata ja ei lähtenyt lataus päälle vaikka yritti. Palautin laturin ja sain rahat takaisin. Kaapeleilla kuitenkin sain aina tarvittaessa auton käyntiin.
Ihmettely alkoi sitten kun remontit oli tehty ja ekana päivänä käyttelin puolisen tuntia tyhjäkäynnillä (lataillen akkuja). Seuraavana päivänä ei edes startannut ollenkaan. Sitten kaapeleilla taas lähti, ajoin lopelle ja takaisin n. 150 km akkua lataillen. Ja nyt on sitten sen verran pysynyt virtaa, että joka päivä kyllä starttaa.
Mulla on yksi mittari kiinni kojelaudassa mistä näen akun jännitteen, ja pystyn tarkkailla sen käyttäytymistä. Nyt akku on aina aamulla siinä 11 v, ja lähtee kyllä käymään, ja sitten hetkessä käynnissä ollessaan mittari näyttää 13,9 v ja 10 min. päästä jo 14,2 v, joten ilmeísesti laturi toimii. Mutta kun virrat sammuttaa ja käy vaikka kahvilla, on jännite laskenut taas jo jonnekin 11 v tienoille. Nyt olen ollut joka päivä liikkeellä, mutta epäilen jos seisoo pari päivää ei enään lähde. JA akussa on muuten latauksen tason näyttävä silmä, on ollut mustana koko ajan, eli tyhjää (lataa akku) näyttää.

Eli onko mahdollista että akku olisi jo sökö, noin 5-6 kk : n käytöstä ja tietysti siitä, että auto seisoi pitkään?

Vai viekö joku laite sähköjä?

... Niin muistan, että kerran annettiin rekalta virtaa akulle, jätettiin käymään ja lataamaan suunnilleen tunniksi, ei kait se voisi tuhota akkua...?
Viimeksi muokannut janiperho, 02.11.2013 20:36. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
Dixon
aktiivimeseläinen
Viestit: 1136
Liittynyt: 18.12.2011 13:39
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Dixon »

11v lepojännite kyllä viittaa huonoon akkuun. Päälle 12v pitäs olla ja kyllähä akku menee tyhjäks mahollisesti jo muutaman viikon seisonnassa jossei ladata akkua.
E46 330D & E46 328i
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Kyllä se autokin kannattaisi tarkastaa, että jos siinä jää lepovirrankulutusta päälle, niin uusikin akku voi mennä pilalle nopeasti jos se on seisonnan aikana päässyt täysin tyhjäksi. Ei pitäisi normaalisti akun tyhjentyä muutamankaan kuukauden seisonnalla, mutta en kiellä etteikö voisi olla pelkästään akusta johtuva syy.

Lataus näyttäisi toimivan normaalisti.
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

minulla seisoi kaksi autoa lähes päivälleen vuoden ulkovarastossa. avaimesta kääntämällä käynnistyivät molemmat. Exide Excel akku kummassakin autossa.

mutta yhdessä autossa ei akku pysynyt latauksessa, Pioneer merkkinen radio osoittautui virrankuluttajaksi, ja nimenomaan väärin kytkentä. se oli aina päällä vaikka valoja ei ollutkaan eikä ääntä kuulunut. yksi johto erilailla ja ongelma oli poissa. Kesälä se ei haitannut, talvella kolme päivää ja neljäntenä ei enää käynnistynyt.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
janiperho
Viestit: 249
Liittynyt: 23.8.2013 22:13
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja janiperho »

Olisko sellainen testi, että ajoa hiukan, sitten akkukengät irti ja yleismittarilla katsoo miten nopeasti tyhjenee, jos tyhjenee?
Tai keksiikö joku miten voisin todeta onko vika autossa (jokin laite tms. syö virtaa) taikka akussa (purkaa itsekseen)?
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

yleismittarilla Ampeerit mittaat jokaisen sulakkeen erikseen niin näet mistä se kulutus tulee. radio vei 0.4A ollessaan pois päältä ja n 1.3A kun oli päällä.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
kuningatar
Viestit: 1358
Liittynyt: 20.10.2010 9:51
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja kuningatar »

Suosittelen ostamaan 95 tai 100 ampeerisen akun rintteriin :wink:
Tinaruusun haltija :)

Miiteissä on tullut käytyä, päivitykset eivät enää toimi :)
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4304
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Re: Onkohan akkuni sökö??

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

janiperho kirjoitti:Eli ihmettelyn aiheena akku. Ostin sprinteriini viime talvena uuden akun ,exel merkkisen ja se on suurinpiirtein 80 ampeerinen, ja hyvin se toimikin silloin.

Nyt kun auto oli remonttikiertueella (noin 5kk) oli akku tyhjentynyt. Ostin jossain välissä laturin, mutta laturin moodi näytti moottoripyörää kun yritin sitä ladata ja ei lähtenyt lataus päälle vaikka yritti. Palautin laturin ja sain rahat takaisin. Kaapeleilla kuitenkin sain aina tarvittaessa auton käyntiin.
Ihmettely alkoi sitten kun remontit oli tehty ja ekana päivänä käyttelin puolisen tuntia tyhjäkäynnillä (lataillen akkuja). Seuraavana päivänä ei edes startannut ollenkaan. Sitten kaapeleilla taas lähti, ajoin lopelle ja takaisin n. 150 km akkua lataillen. Ja nyt on sitten sen verran pysynyt virtaa, että joka päivä kyllä starttaa.
Mulla on yksi mittari kiinni kojelaudassa mistä näen akun jännitteen, ja pystyn tarkkailla sen käyttäytymistä. Nyt akku on aina aamulla siinä 11 v, ja lähtee kyllä käymään, ja sitten hetkessä käynnissä ollessaan mittari näyttää 13,9 v ja 10 min. päästä jo 14,2 v, joten ilmeísesti laturi toimii. Mutta kun virrat sammuttaa ja käy vaikka kahvilla, on jännite laskenut taas jo jonnekin 11 v tienoille. Nyt olen ollut joka päivä liikkeellä, mutta epäilen jos seisoo pari päivää ei enään lähde. JA akussa on muuten latauksen tason näyttävä silmä, on ollut mustana koko ajan, eli tyhjää (lataa akku) näyttää.

Eli onko mahdollista että akku olisi jo sökö, noin 5-6 kk : n käytöstä ja tietysti siitä, että auto seisoi pitkään?

Vai viekö joku laite sähköjä?

... Niin muistan, että kerran annettiin rekalta virtaa akulle, jätettiin käymään ja lataamaan suunnilleen tunniksi, ei kait se voisi tuhota akkua...?
Ainkin akku on pieni(melkeinpä liian pieni)

monet sprinterit ja vitot ei okeen "tykää" noista alhaisista virroista tulee helposti start error minkä jälkeen joutuu sitten tekemään vielä muutakin kuin laittamaan virtaa
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1642
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Akuis on parin vuoden takuu. Vie akku testattavaksi liikkeeseen mistä sen ostit niin ne antaa sulle uuden akun. Jos kuittia ei ole tallella niin myyjä etsiköön sen kirjanpidostaan.

Jos kuitenkin haluaa testailla niin ota kaapeli irti ajon jälkeen ja mittaa jännite seuraavana päivänä. 12,7V olis hyvä olla seuraavana päivänä näillä keleillä. En tiedä saako cdi-mersus ottaa kaapelia irti...
Avatar
janiperho
Viestit: 249
Liittynyt: 23.8.2013 22:13
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja janiperho »

Juu, täytyy testata ennen kun vie takasin. Ainakin alfamerin korjausopus sanoo, että akunkenkä tulisi ottaa irti ennen monia korjaustöitä, muutenhan tulee vikalistaankin turhia herjoja irrotetuista plugeista.
Avatar
janiperho
Viestit: 249
Liittynyt: 23.8.2013 22:13
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja janiperho »

Kävin vilkasemassa, akku on exide excellent 74 ah / 680 a. Viime talvena en huomannut mitään oireita ja palasi kaikki hyvin.
Katsoin äskön myös, jännite oli tunnissa pudonnut 12,9v > 12,1v (akunkengät kiinni).
Avatar
Tu-84
Viestit: 596
Liittynyt: 03.1.2012 15:28
Paikkakunta: Sodankylä/Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Tu-84 »

Akku vaihtoon!

Mittaa varuilta myös latausjännite, tyhjäkäynti ei lataa ainakaan yhtähyvin kuin ajaminen. Itselläni samanmoinen tilanne päällä, auto seisonut 6kk viime talvena-keväällä. Takuuseen pitäis tulla uusi...

Toki akkua voi elvyttää latureilla mutta pitää huomioida että lataaminen pitäisi tapahtua niin että akun lämpötila pysyy plussan puolella.

Ehjän akun jännite pitää olla yli 12,5V. Korjatkaa jos olen väärässä :)
Suzuki GSX-R SRAD
Avensis T22 D4D - Arkivankkuri
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Joo tosiaan aivan liian pieni akku sprintin käyttöön. Minulla oli yksi Exide joka kuitenkin hajosi liki samalla tavalla. myyjä vaihtoi sen uuteen ilman kuittia vaikka takuu oli jo ylittynyt 2kk.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4304
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

janiperho kirjoitti:Juu, täytyy testata ennen kun vie takasin. Ainakin alfamerin korjausopus sanoo, että akunkenkä tulisi ottaa irti ennen monia korjaustöitä, muutenhan tulee vikalistaankin turhia herjoja irrotetuista plugeista.
Jaa... ja kun akunkengän irotelusta tulee sitten helposti muita onkelmia
mikä on kertaluokaa pahempia kuin vikakoodin tallentuminen

akun johtoja ei kaannat irrottaa kuin jos on ihan pakko

E: ja sillon avimet pois autosta
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Avatar
janiperho
Viestit: 249
Liittynyt: 23.8.2013 22:13
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja janiperho »

CDI203 kirjoitti:
janiperho kirjoitti:Juu, täytyy testata ennen kun vie takasin. Ainakin alfamerin korjausopus sanoo, että akunkenkä tulisi ottaa irti ennen monia korjaustöitä, muutenhan tulee vikalistaankin turhia herjoja irrotetuista plugeista.
Jaa... ja kun akunkengän irotelusta tulee sitten helposti muita onkelmia
mikä on kertaluokaa pahempia kuin vikakoodin tallentuminen

akun johtoja ei kaannat irrottaa kuin jos on ihan pakko

E: ja sillon avimet pois autosta
Ahaa. Kerro esimerkkejä, mitä voi tapahtua ja miten, niin osaamme varoa. Kiitos.
Ja miten saan tarkistettua voltit akusta yleismittarilla, yritin aiemmin, mutta tuntui ettei näy mitään järkeviä lukemia, ainut mitä sain oli 450? Eli miten mittaria käytetään, ja mitkä säädöt siinä tulisi olla? Mittarissani on eri lukemia valittavana ja sitten voi valita liukukytkimellä, olikohan siinä v, va, jotain muuta, ja ohmit.
Haluaisin tarkistaa akkua ja sitten sulakkeista mitä mikin vie. Kiitokset.
Avatar
janiperho
Viestit: 249
Liittynyt: 23.8.2013 22:13
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja janiperho »

Ja sattuuko joku tietämään onko jotain eroa sprinter vm.2001 auton avaimissa, toinen musta kokonaan ja toisessa on punainen täplä, ja mikä sen (jos) virka on, ja voiko sitä käyttää norm. ajossa?
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1642
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Älä tee asiaa liian vaikeaksi vaan vie akku testeriin kauppaan mistä sen ostit.

...näin vähän arvelinkin ettei cdi vehkeestä kannata kaapelia irrottaa.

Sen alfamerin korjausoppaan laittaa saunanpesään.
650000tuttavuus
Viestit: 2158
Liittynyt: 20.1.2007 17:37

Viesti Kirjoittaja 650000tuttavuus »

Just olin painimassa samaa aihetta. Tytär oli tullu 120 km ilman valoja, lasinpyyhkijöitä, puhallusta yms. Oli muuten ollu valojen välkyttäjiä vastaantulijoissa.
Laturi antoi vain n. 6 V, mikä ei riitä mihinkään muuhun kuin akun tyhjentämiseen.
Kumma vaan kun hiili/säädinpaketti vaihdettu muutama kk sitten. Laturin valo tuijottaa paitsi isoilla kierroksilla.
Eihän ole mitään sulaketta mikä vois vaikuttaa latausta heikentävästi, entäs se latausrele ?
subskribo: dieselit W123 -83, W124 -87, W140 -96, W201 -90, W211 -07, W211 -05
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4304
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

janiperho kirjoitti:
CDI203 kirjoitti:
janiperho kirjoitti:Juu, täytyy testata ennen kun vie takasin. Ainakin alfamerin korjausopus sanoo, että akunkenkä tulisi ottaa irti ennen monia korjaustöitä, muutenhan tulee vikalistaankin turhia herjoja irrotetuista plugeista.
Jaa... ja kun akunkengän irotelusta tulee sitten helposti muita onkelmia
mikä on kertaluokaa pahempia kuin vikakoodin tallentuminen

akun johtoja ei kaannat irrottaa kuin jos on ihan pakko

E: ja sillon avimet pois autosta
Ahaa. Kerro esimerkkejä, mitä voi tapahtua ja miten, niin osaamme varoa. Kiitos.
Ja miten saan tarkistettua voltit akusta yleismittarilla, yritin aiemmin, mutta tuntui ettei näy mitään järkeviä lukemia, ainut mitä sain oli 450? Eli miten mittaria käytetään, ja mitkä säädöt siinä tulisi olla? Mittarissani on eri lukemia valittavana ja sitten voi valita liukukytkimellä, olikohan siinä v, va, jotain muuta, ja ohmit.
Haluaisin tarkistaa akkua ja sitten sulakkeista mitä mikin vie. Kiitokset.
Aika monnen kertaan seurauksisata kerrottu
esimerkisi jos on kulutusta päällä(ja usein on kun on joku sähkö vika)
niin akkun johto irti/kiinni "virtapiikki/virta kulkee hetken väärrä reittiä" rikkoo ohjain boxsin minkä piirisä se vika on esim vaikka ECU:un no sehän onneksi halpa ~1800-2500€ mallista riipuenuseimiten kuitenkin SAM:in myös virtalukko ei moisesta tykää sitten jos on avain paikassan niin se on hyvin helposti entinen sekin on onneksi vaan joitain satasia,

eli joidenkin mielestä ovat kalliita vaihdella nuo osat mutta sehän tuntuu vaan kallilta jos ei ole tottunut käsitelemään rahaa...

yleis mittarin asetus kannatta valita 0-20v (volttia) miten se riippuu mittarista (jos olis kuva)

avaimessa oleva täplämissä kohdin se on? (kuvaa)
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Avatar
teppo21
Kuusenjalkainsinööri
Viestit: 2514
Liittynyt: 17.12.2007 18:23
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

janiperho kirjoitti:
CDI203 kirjoitti:
janiperho kirjoitti:Juu, täytyy testata ennen kun vie takasin. Ainakin alfamerin korjausopus sanoo, että akunkenkä tulisi ottaa irti ennen monia korjaustöitä, muutenhan tulee vikalistaankin turhia herjoja irrotetuista plugeista.
Jaa... ja kun akunkengän irotelusta tulee sitten helposti muita onkelmia
mikä on kertaluokaa pahempia kuin vikakoodin tallentuminen

akun johtoja ei kaannat irrottaa kuin jos on ihan pakko

E: ja sillon avimet pois autosta
Ahaa. Kerro esimerkkejä, mitä voi tapahtua ja miten, niin osaamme varoa. Kiitos.
Ja miten saan tarkistettua voltit akusta yleismittarilla, yritin aiemmin, mutta tuntui ettei näy mitään järkeviä lukemia, ainut mitä sain oli 450? Eli miten mittaria käytetään, ja mitkä säädöt siinä tulisi olla? Mittarissani on eri lukemia valittavana ja sitten voi valita liukukytkimellä, olikohan siinä v, va, jotain muuta, ja ohmit.
Haluaisin tarkistaa akkua ja sitten sulakkeista mitä mikin vie. Kiitokset.
Yleismittarista valitset jännitteenmittauksen tasavirta puolella :arrow: V DC ja asteikoksi todennäköisesti 20V, voi olla että asteikkoa ei tarvitse valita, riippuu mittarista.
Tarkistat että johdot ovat oikeissa pistokkeissa :arrow: musta COM, punainen siinä missä on jonkinnäköinen jännitteen merkki V, volt, tai joku muu.

EI saa olla siinä missä on A :idea:

Tökkäät piikit akunnapoihin, punainen plussaan ja musta miinukseen.
mittaa ensin moottori seisahtuneena, toistat moottorin käydessä.

Jos jälkimmäinen mittaus näyttää korkeampaa tulosta lataus toimii.
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...

:ope:

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang

® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7199
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Jos akku on ollut kuukausia tyhjänä niin se ei enää toimi.

Uutta tilalle.

100Ah kapasiteetilla.
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4304
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Ja tuohon otsikoon pohdiskeluun
jos akku on 3vuotta/yli niin oletus arvona voi pitää että akku on rikki,
nykyisin vaikka auto lähtee hyvin käyntiin
se ei vielä tarkoita että akku olis silti täysin kunnossa
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Avatar
janiperho
Viestit: 249
Liittynyt: 23.8.2013 22:13
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja janiperho »

CDI203 kirjoitti:
avaimessa oleva täplämissä kohdin se on? (kuvaa)
OK. kiitos edellisestä.

Kuva
Eli tuo punainen täplä, toinen avain on kokonaan musta.

Sain nyt mitattua hiukan akkua, kiitos myös tepolle, akku näytti auton käydessä 14,3 volttia ja kun sammutin 12,9 v josta sitten lähti tippumaan ja rauhoittui noin 10 min. päästä ja lukema oli silloin 12,5 v n. 30 minuutin päästä, kun en mitään kytkenyt päälle, lukema oli vielä sama.
Ja se on käynnistämistä ennen aina juuri tuo 12 - 12,5 ja hehkutus laskee sitä jonkun verran.
Olen nyt reilu viikon ajanut vaan lyhyttä pätkää, töihin ja takas. Ja tilanne on pysynyt samana.
Voihan se olla akkukin ehjä ,mutta vaan vielä tyhjä, kun pysyy tuossa tilassa.
Huomenna ptäis ajaa pitempi lenkki, että varmasti latautuu ja katsoa uudestaan.

Kuva
Onko tietoa, että pitäisikö tarkastussilmässä näkyä suoraan vihreää, vai pitääkö jostain painaa tarkistamiseksi.
Avatar
janiperho
Viestit: 249
Liittynyt: 23.8.2013 22:13
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja janiperho »

CDI203 kirjoitti:Ja tuohon otsikoon pohdiskeluun
jos akku on 3vuotta/yli niin oletus arvona voi pitää että akku on rikki,
nykyisin vaikka auto lähtee hyvin käyntiin
se ei vielä tarkoita että akku olis silti täysin kunnossa
ja akku on noin 10 kk vanha.
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

tarkastussilmästä suoraan näkyy vihreä jos akku on kunnossa. 10kk vanha akku, vie se vaan sinne myyjälle niin ne testaa sen oikealla testerillä ja saat uuden jos akussa on vika. Turhaa vatulointia tässä nyt on.

Tuollainen akku mulla oli 1.9 golffissa. Siihen se on vakioakku. Golfiinkin laitoin nyt sitten mersun 100Ah (vai oliko se 95A taikka 105A) eli saman mallinen akku, mutta mersun vakio kokoa. 1.4 Poloon laitoin tuon kuvassa esiintyvän kaltaisen akun ja siihen se on ihan hyvä.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
janiperho
Viestit: 249
Liittynyt: 23.8.2013 22:13
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja janiperho »

Sergey kirjoitti:yleismittarilla Ampeerit mittaat jokaisen sulakkeen erikseen niin näet mistä se kulutus tulee. radio vei 0.4A ollessaan pois päältä ja n 1.3A kun oli päällä.
Miten muuten mittasit nuo, sulake irti ja siitä välistä ampeerit, vaiko sulakkeen päältä (pinneistä)? Yritin sulakkeen päältä mutten saanut mitään lukemia.
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

sulake tietysti irti.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4304
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

janiperho kirjoitti:
CDI203 kirjoitti:Ja tuohon otsikoon pohdiskeluun
jos akku on 3vuotta/yli niin oletus arvona voi pitää että akku on rikki,
nykyisin vaikka auto lähtee hyvin käyntiin
se ei vielä tarkoita että akku olis silti täysin kunnossa
ja akku on noin 10 kk vanha.
Yllä oleva oli yleisemmäksi tarkoitettu...

Mutta tuo 10kk vanha yhdistettynä aivan liianpieneen
Ei ole mikään hyvä yhdistelmä
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Avatar
janiperho
Viestit: 249
Liittynyt: 23.8.2013 22:13
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja janiperho »

Jotain mittaus tuloksia tältä päivältä.
Aamulla jännite oli noin 12,2 v ja ajoin tampereelle 150 km. Perillä ollessa jännite oli 13 v.
5 tunnin päästä lähtiessä sieltä, oli jännite laskenut 12,3 v:iin.
Ajo takaisin helsinkiin ja otin akunkengän yöksi irti, irrottamisen jälkeen oli jännite 12,8.
No katsotaan mitä yön aikana tapahtuu ja huomenna on kauppa mistä akun ostin auki, joten pääsee sielläkin käymään...
Avatar
janiperho
Viestit: 249
Liittynyt: 23.8.2013 22:13
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja janiperho »

Aamulla jännite oli 12.5 v, kävin liikkeessä, testeri sanoi, että hyvä akku.
Eli ehkä siellä on syöppö?
Ostin jo kumminkin 100 ampeerisen akunkin.
Täytyy tutkailla Mika kuluttaa...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”