OM60X koneiden polttoainekulutuksen minimointi

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
ek170
Viestit: 80
Liittynyt: 20.11.2012 12:26

OM60X koneiden polttoainekulutuksen minimointi

Viesti Kirjoittaja ek170 »

Tervehdys!

Joko tällä tai naapurifoorumilla törmäsin temppulistaan miten OM60X koneiden polttoainekulutus saadaan kuriin. Itselläni on -95 OM606 vapari farkkulankku automaattilaatikolla ja ainakaan talvirenkailla en päässyt alle kahdeksan kulutuksen ollenkaan. Parhaimmillaan pelkällä kaupunkisuhailulla paloi yli 11 litraa menovettä.

Siis, muistaako joku hyvää linkkiä itseopiskeluun tai voisko joku raapustella tähän perään, mitkä perusjutut pitää koneesta olla kunnossa, jotta soppaa kuluisi mahdollisimman vähän? Ja nyt siis ei tarvitse keskustella ajotyylistä tai kaasujalan raskaudesta, nää on kuitenkin henkilökohtaisia juttuja. Mutta aloitetaanko pumpun remontilla / säätämisellä, suuttimien kunnostuksella / uusimisella ja mikä on marssijärjestys kun halutaan nuukailla?

Eki
Avatar
felmit
Viestit: 730
Liittynyt: 20.10.2010 7:51
Paikkakunta: near main airport

Viesti Kirjoittaja felmit »

PPD:n pumppuhuolto ja suuttimet
Omani keskikulutus koko vuodelta 7 L/100
Kesällä vaunua perässä,
OM606 vapari ja manuaali vaihteinen
autodidakti
Avatar
hotari
Rassauspäällikkö
Viestit: 3944
Liittynyt: 13.3.2006 23:14
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hotari »

OM 603A meijjän lankussa vie noin 8-9 sadalle
W903.663 laulupiili
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa

SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
Avatar
Multiviri
aktiivimeseläinen
Viestit: 2943
Liittynyt: 22.10.2010 14:31
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Multiviri »

Ennakonsäätö ensiapuna vois auttaa huomattavasti ;)
www.mbosa.fi
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
ek170
Viestit: 80
Liittynyt: 20.11.2012 12:26

Viesti Kirjoittaja ek170 »

Multiviri kirjoitti:Ennakonsäätö ensiapuna vois auttaa huomattavasti ;)
Pumpun vai koneen vai molempien? Koneen ennakoihin varmasti vaikuttaa myös ketjun venymä?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29289
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Pumpun laitto ja tietysti sitä paikalleen laittaessa ennakon säätö.
Taloudellista OM606+automaatti paketsita ei saa millään.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7184
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Pumppuun isot elementit maltillisella syöttötasolla...
Ennakkoa pari astetta tehdasarvoa aikaisemmalle ja uudet laadukkaat suutinkärjet.

Siinä on peruskaava jolla 60X koneiden syöntiä saa alas.

Vastaavalla kaavalla 350 ässän matka-ajo kulutus tippui 9.5:stä litrasta seiskan pintaan.
ek170
Viestit: 80
Liittynyt: 20.11.2012 12:26

Viesti Kirjoittaja ek170 »

dealer kirjoitti:Pumpun laitto ja tietysti sitä paikalleen laittaessa ennakon säätö.
Taloudellista OM606+automaatti paketsita ei saa millään.
Taloudellista ja taloudellista :lol:
Amerikkalaisen bensa V6:n jälkeen kaikki on taloudellista :)

Tuo Mika T:n ohje on suunnilleen sitä mitä kaipasin. Vielä täytyy laskeskella paljonko saa menovettä uusien suuttimien / -kärkien hinnalla vs. alentunut kulutus.
Sakemannikielisen ohjekirjan annettuihin arvoihin on kuitenkin rajusti matkaa. Tien päällä pitäis muka mennä alle seitsemällä :roll:
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7184
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

606 ei tosiaan kuulu mitenkään taludellisten moottoreiden joukkoon.
650000tuttavuus
Viestit: 2154
Liittynyt: 20.1.2007 17:37

Viesti Kirjoittaja 650000tuttavuus »

hotari kirjoitti:OM 603A meijjän lankussa vie noin 8-9 sadalle
No eihän tähän verrattuna ole minullakaan sitten paha, siis 10-11 litraa satasella, koska on painoa kuitenkin yli 2 tonnia, vai :?: :shock:

Mutta tämä paha:
" Vastaavalla kaavalla 350 ässän matka-ajo kulutus tippui 9.5:stä litrasta seiskan pintaan" Mika kirjoitti

Eikös 603 ja 606 kulutusero ole kuitenkin jonkunmoinen, tietenkin 606 hyväksi :?:

Pitäiskös niuhake suuttimet olla paikallaan jo ennen pumpun "papattamista" ?
Meneekö siis säätö hukkaan, jos sittä vasta viimeisessä hädässä uusii suuttimet :?:

Aikeissa edelleen mennä pumpun säätöön uskossa että jos litran verran tippuu => kulut vuodessa takaisin => siitä eteenpäin pelkkää säästöä.
subskribo: dieselit W123 -83, W124 -87, W140 -96, W201 -90, W211 -07, W211 -05
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29289
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Eikös 603 ja 606 kulutusero ole kuitenkin jonkunmoinen, tietenkin 606 hyväksi
Omien kokemusteni mukaan OM603 on selvästi taloudellisempi.
geezer
Viestit: 51
Liittynyt: 12.12.2010 19:23
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja geezer »

entäpä se morkoolin ruuvailu vaparissa. miten se vaikuttaa kulutukseen :roll:
650000tuttavuus
Viestit: 2154
Liittynyt: 20.1.2007 17:37

Viesti Kirjoittaja 650000tuttavuus »

dealer kirjoitti:
Eikös 603 ja 606 kulutusero ole kuitenkin jonkunmoinen, tietenkin 606 hyväksi
Omien kokemusteni mukaan OM603 on selvästi taloudellisempi.
Päättelin vaan, että kun 606 uudempi (kehittyneempi) motti ja venttiilejäkin niin mahottoman paljon. :shock:
subskribo: dieselit W123 -83, W124 -87, W140 -96, W201 -90, W211 -07, W211 -05
ek170
Viestit: 80
Liittynyt: 20.11.2012 12:26

Viesti Kirjoittaja ek170 »

geezer kirjoitti:entäpä se morkoolin ruuvailu vaparissa. miten se vaikuttaa kulutukseen :roll:
Nyt tarvii taas tyhmä ja yksinkertainen suomennosta: Mikä helkutti on morkooli ja eikö niitä ole vain turbovehkeissä? :oops:

Ja jos sellainen löytyy vaparista, mistä ja miten sitä ruuvataan? :roll:
Avatar
mazza
Viestit: 142
Liittynyt: 02.2.2006 22:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mazza »

650000tuttavuus kirjoitti:
dealer kirjoitti:
Eikös 603 ja 606 kulutusero ole kuitenkin jonkunmoinen, tietenkin 606 hyväksi
Omien kokemusteni mukaan OM603 on selvästi taloudellisempi.
Päättelin vaan, että kun 606 uudempi (kehittyneempi) motti ja venttiilejäkin niin mahottoman paljon. :shock:
Tuttavapiirissä oli aiemmin W124, jonka koneena oli alle miljoonan rullattu OM605 ja vaihteistona 4-lovinen manuaali. Se vei reippaassa matkapainotteisessa seka-ajossa 5,5-6,5l/100km...
Avatar
ram
aktiivimeseläinen
Viestit: 2360
Liittynyt: 08.5.2011 14:49
Paikkakunta: Numminen

Viesti Kirjoittaja ram »

Vaikuttaako termarin kunto näissä paljonkin kulutukseen?
Omassa vitossani oli kulutus uutena aina tasan 8 litraa, mutta nyt on noussut noin litralla. Termari on ainakin sökö (70 astetta nyt) ja uusi on laatikossa vaihtoa (flunssan hellittämistä) odottamassa.

Kone on tuo 601nen turbolla. Ajettu vasta 250 000, mutta olisikohan myös ajoituksen säätäminen oikea toimenpide ?
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7184
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

650000tuttavuus kirjoitti: Eikös 603 ja 606 kulutusero ole kuitenkin jonkunmoinen, tietenkin 606 hyväksi :?:

Pitäiskös niuhake suuttimet olla paikallaan jo ennen pumpun "papattamista" ?
Meneekö siis säätö hukkaan, jos sittä vasta viimeisessä hädässä uusii suuttimet :?:
Kyllä 603 on taloudellisempi jokasuhteessa. Kestää kilometrejäkin paremmin.

Pumpun voi säätää/säädättää ilman että suutinkärkiä uusii. Ne voi vaihtaa jälkeenpäinkin.
xin811
Viestit: 656
Liittynyt: 06.8.2007 14:05

Viesti Kirjoittaja xin811 »

Onko 606:ssa vaan niin paljon enemmän liikuteltavaa massaa, venttileitä auottavana jne?
650000tuttavuus
Viestit: 2154
Liittynyt: 20.1.2007 17:37

Viesti Kirjoittaja 650000tuttavuus »

No voi helkkari ! Minä kun olen aina kuullut puhuttavan 606 oikein kuningasmoottorina. :shock:
Taitaa jotakin vaikuttaa ne loppunumerotkin siellä perässä.
Kehutte varmaan siitä 300:sta, mutta kun minulla on se puolikas vielä siinä riippana.
subskribo: dieselit W123 -83, W124 -87, W140 -96, W201 -90, W211 -07, W211 -05
Avatar
Terho P
Viestit: 4918
Liittynyt: 21.12.2005 20:19

Viesti Kirjoittaja Terho P »

xin811 kirjoitti:Onko 606:ssa vaan niin paljon enemmän liikuteltavaa massaa, venttileitä auottavana jne?
eikös nuissa moniventtiileissä ole 6mm elementit ja kapeekantisessa 5.5mm :?:
Sen pitäis vaikuttaa vain kylä ajon kulutuksiin. Periaatteessa moniventtiilissä ei tuota liikuteltavaa ole kuin yksi nokka venttiileineen enempi :tuumaus:
Aavistuksen enempi jäsenien ja ihmisten asialla
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”