OM60X koneiden polttoainekulutuksen minimointi
OM60X koneiden polttoainekulutuksen minimointi
Tervehdys!
Joko tällä tai naapurifoorumilla törmäsin temppulistaan miten OM60X koneiden polttoainekulutus saadaan kuriin. Itselläni on -95 OM606 vapari farkkulankku automaattilaatikolla ja ainakaan talvirenkailla en päässyt alle kahdeksan kulutuksen ollenkaan. Parhaimmillaan pelkällä kaupunkisuhailulla paloi yli 11 litraa menovettä.
Siis, muistaako joku hyvää linkkiä itseopiskeluun tai voisko joku raapustella tähän perään, mitkä perusjutut pitää koneesta olla kunnossa, jotta soppaa kuluisi mahdollisimman vähän? Ja nyt siis ei tarvitse keskustella ajotyylistä tai kaasujalan raskaudesta, nää on kuitenkin henkilökohtaisia juttuja. Mutta aloitetaanko pumpun remontilla / säätämisellä, suuttimien kunnostuksella / uusimisella ja mikä on marssijärjestys kun halutaan nuukailla?
Eki
Joko tällä tai naapurifoorumilla törmäsin temppulistaan miten OM60X koneiden polttoainekulutus saadaan kuriin. Itselläni on -95 OM606 vapari farkkulankku automaattilaatikolla ja ainakaan talvirenkailla en päässyt alle kahdeksan kulutuksen ollenkaan. Parhaimmillaan pelkällä kaupunkisuhailulla paloi yli 11 litraa menovettä.
Siis, muistaako joku hyvää linkkiä itseopiskeluun tai voisko joku raapustella tähän perään, mitkä perusjutut pitää koneesta olla kunnossa, jotta soppaa kuluisi mahdollisimman vähän? Ja nyt siis ei tarvitse keskustella ajotyylistä tai kaasujalan raskaudesta, nää on kuitenkin henkilökohtaisia juttuja. Mutta aloitetaanko pumpun remontilla / säätämisellä, suuttimien kunnostuksella / uusimisella ja mikä on marssijärjestys kun halutaan nuukailla?
Eki
Ennakonsäätö ensiapuna vois auttaa huomattavasti
www.mbosa.fi
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
Taloudellista ja taloudellistadealer kirjoitti:Pumpun laitto ja tietysti sitä paikalleen laittaessa ennakon säätö.
Taloudellista OM606+automaatti paketsita ei saa millään.
Amerikkalaisen bensa V6:n jälkeen kaikki on taloudellista
Tuo Mika T:n ohje on suunnilleen sitä mitä kaipasin. Vielä täytyy laskeskella paljonko saa menovettä uusien suuttimien / -kärkien hinnalla vs. alentunut kulutus.
Sakemannikielisen ohjekirjan annettuihin arvoihin on kuitenkin rajusti matkaa. Tien päällä pitäis muka mennä alle seitsemällä
-
- Viestit: 2154
- Liittynyt: 20.1.2007 17:37
No eihän tähän verrattuna ole minullakaan sitten paha, siis 10-11 litraa satasella, koska on painoa kuitenkin yli 2 tonnia, vaihotari kirjoitti:OM 603A meijjän lankussa vie noin 8-9 sadalle
Mutta tämä paha:
" Vastaavalla kaavalla 350 ässän matka-ajo kulutus tippui 9.5:stä litrasta seiskan pintaan" Mika kirjoitti
Eikös 603 ja 606 kulutusero ole kuitenkin jonkunmoinen, tietenkin 606 hyväksi
Pitäiskös niuhake suuttimet olla paikallaan jo ennen pumpun "papattamista" ?
Meneekö siis säätö hukkaan, jos sittä vasta viimeisessä hädässä uusii suuttimet
Aikeissa edelleen mennä pumpun säätöön uskossa että jos litran verran tippuu => kulut vuodessa takaisin => siitä eteenpäin pelkkää säästöä.
subskribo: dieselit W123 -83, W124 -87, W140 -96, W201 -90, W211 -07, W211 -05
-
- Viestit: 2154
- Liittynyt: 20.1.2007 17:37
Päättelin vaan, että kun 606 uudempi (kehittyneempi) motti ja venttiilejäkin niin mahottoman paljon.dealer kirjoitti:Omien kokemusteni mukaan OM603 on selvästi taloudellisempi.Eikös 603 ja 606 kulutusero ole kuitenkin jonkunmoinen, tietenkin 606 hyväksi
subskribo: dieselit W123 -83, W124 -87, W140 -96, W201 -90, W211 -07, W211 -05
Tuttavapiirissä oli aiemmin W124, jonka koneena oli alle miljoonan rullattu OM605 ja vaihteistona 4-lovinen manuaali. Se vei reippaassa matkapainotteisessa seka-ajossa 5,5-6,5l/100km...650000tuttavuus kirjoitti:Päättelin vaan, että kun 606 uudempi (kehittyneempi) motti ja venttiilejäkin niin mahottoman paljon.dealer kirjoitti:Omien kokemusteni mukaan OM603 on selvästi taloudellisempi.Eikös 603 ja 606 kulutusero ole kuitenkin jonkunmoinen, tietenkin 606 hyväksi
Vaikuttaako termarin kunto näissä paljonkin kulutukseen?
Omassa vitossani oli kulutus uutena aina tasan 8 litraa, mutta nyt on noussut noin litralla. Termari on ainakin sökö (70 astetta nyt) ja uusi on laatikossa vaihtoa (flunssan hellittämistä) odottamassa.
Kone on tuo 601nen turbolla. Ajettu vasta 250 000, mutta olisikohan myös ajoituksen säätäminen oikea toimenpide ?
Omassa vitossani oli kulutus uutena aina tasan 8 litraa, mutta nyt on noussut noin litralla. Termari on ainakin sökö (70 astetta nyt) ja uusi on laatikossa vaihtoa (flunssan hellittämistä) odottamassa.
Kone on tuo 601nen turbolla. Ajettu vasta 250 000, mutta olisikohan myös ajoituksen säätäminen oikea toimenpide ?
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
Kyllä 603 on taloudellisempi jokasuhteessa. Kestää kilometrejäkin paremmin.650000tuttavuus kirjoitti: Eikös 603 ja 606 kulutusero ole kuitenkin jonkunmoinen, tietenkin 606 hyväksi
Pitäiskös niuhake suuttimet olla paikallaan jo ennen pumpun "papattamista" ?
Meneekö siis säätö hukkaan, jos sittä vasta viimeisessä hädässä uusii suuttimet
Pumpun voi säätää/säädättää ilman että suutinkärkiä uusii. Ne voi vaihtaa jälkeenpäinkin.
-
- Viestit: 2154
- Liittynyt: 20.1.2007 17:37
No voi helkkari ! Minä kun olen aina kuullut puhuttavan 606 oikein kuningasmoottorina.
Taitaa jotakin vaikuttaa ne loppunumerotkin siellä perässä.
Kehutte varmaan siitä 300:sta, mutta kun minulla on se puolikas vielä siinä riippana.
Taitaa jotakin vaikuttaa ne loppunumerotkin siellä perässä.
Kehutte varmaan siitä 300:sta, mutta kun minulla on se puolikas vielä siinä riippana.
subskribo: dieselit W123 -83, W124 -87, W140 -96, W201 -90, W211 -07, W211 -05
eikös nuissa moniventtiileissä ole 6mm elementit ja kapeekantisessa 5.5mmxin811 kirjoitti:Onko 606:ssa vaan niin paljon enemmän liikuteltavaa massaa, venttileitä auottavana jne?
Sen pitäis vaikuttaa vain kylä ajon kulutuksiin. Periaatteessa moniventtiilissä ei tuota liikuteltavaa ole kuin yksi nokka venttiileineen enempi
Aavistuksen enempi jäsenien ja ihmisten asialla
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]