Öljyvuotoa V6 CDI, kaikenlaista keskustelua om642:sta

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Öljyvuotoa V6 CDI, kaikenlaista keskustelua om642:sta

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Eli om642 V6 cdi :twisted:
Tulipa vastaan tämmönen tapaus. Koneessa voimakas öljyvuoto, puhdistelun jälkeen öljy valuu kuskinpuolelta ilmastoinnin kompuran takaa lohkon alaosasta. Tovin tutkimisen jälkeen purkukonetta ja yksi puhelin soitto paljasti että se on "juorureikä" lohkojen välistä imusarjan alta. Tilaa kun ei oo yhtään että näkis mistään mitään, mutta yhdestä reiästä näkyi öljylammikko imusarjan alla :evil:

Eli öljynlahduttimen O-renkaat vuotaa lohkon päällä, nätti homma kun vialliset osat ei maksa kuin 10€ :wink:
Ai niin yks pikkujuttu, asennusaikaa menee toista päivää ja samoilla töillä kannattaa todellakin vaihtaa "samalla" paljon muutakin tavaraa.


Kuvia tulossa :!:


Ei ollu "viimesessä kunnon moottorissa" suorassa kuutosessa valurautakoneessa tämmösiä vaikka justiin yhteen semmoseen männät vaihettiinki :pappa:
Viimeksi muokannut Aki P, 05.11.2017 21:25. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
190dee
ST-mies
Viestit: 492
Liittynyt: 05.7.2007 21:29
Paikkakunta: Koskenkorva

Viesti Kirjoittaja 190dee »

Silmäklasit vuotaa öljyä :ää: oliko vielä 639 vito :) :?:
[miitit]0000000111111111001110001[/miitit]
MB 190 3.0 TD IC
Sprinter 316cdi
MB 508D "Silakka"
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Ei onneksi ollu vito mutta ei ceessäkään liikaa tilaa oo jääny :D
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Pari kuvatusta jo levälleen puretusta "haarasta". Pohjalla näkyy lauhdutin.
Ja yhdessä kuvassa "syypää" tiiviste.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Jotenki tuntuu että aika leikkisä moottori kun sille päälle sattuu :roll:

Hyvä kone silloin kun ei vuoda öljyä mistään, ei ole vikatilassa imusarjan läppämoottorin tai turbon takia, eikä ole pakosarjat halki ja romut menneet turbon läpi, eikä hehku ole poikki, tai startin hammaskehässä on hampaat tallessa ja etummainen runkolaakeripukki ei ole antanut periksi......

7v laatikkoon ei mennä tässä osiossa :lol:
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

levy lauhutin :wink: noitahan käytetään paperikoneessa paperinvalamistuksessa eikä vuua ikinä :wink:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29278
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Juuri samanlaisesta irrottelin tänään imusarjat, käyttövivusto oli kulunut pilalle. Todelliset kilometrit n. 300tkm.
tapio89
ohjelmoija
Viestit: 1672
Liittynyt: 12.9.2006 22:35
Paikkakunta: Yyleäporg

Viesti Kirjoittaja tapio89 »

Pajajätkän rahasampoja nämä vinkkelikutvoset ;)
Tähdellisen parantola
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7180
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

No on tuollekkin paikka keksitty. :shock:

Kyllähän nuo joskus rivikoneissakin vuotaa mutta se nyt on aika simppeli homma vaihtaa/tiivistää.
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

tapio89 kirjoitti:Pajajätkän rahasampoja nämä vinkkelikutvoset ;)
En tiijä sitte.... jos samaan aikaan tekee vaikka kolme alustankorjausta ja huoltoa + myy niihin osat kuin että tuusaa parisen päivää ja myy muutaman tiivisteen. Aika on rahhaa ja meillä ei ole kumpaakaan :lol:

Onneksi on osina yksi tämmönen kolarikone niin voi aina käydä kattoon irtokoneesta mallia mikä menee mihinki kun kaikki on ahdasta yleensäki kun johonki ryhtyy. Löytyy turboa ja lohkoa vaille koko kone hyllystä....

Pitää samalla heittellä tuolle nurkalle myös imusarjan läppämoottori ja käyttää hehkut irti kaiken varalta jos tarvii porata vaikka tähän onki joskus hehkut vaihettu rasvan kans. Eipähän tartte sitte olla heti aukomassa.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Ooppelin (B-Omega) kutosvinkkeliin saa tehä samaa remonttia. Lämmönvaihdin samassa kohassa. Yhteen Omppuun laitoin tuon, uuvet muoviset venttiilikopat, öljypohjan molemmat tilkkeet, termarin tiivisteineen ja jakopäät vesipumput jne. Kaikki vuoti elinnesteet ulos paitsi toki se hihna. Auto oli täysin paalikamaa.

Keljuuttani meinasin tilata kaks saman puolen venakoppaa, ettei oo öljykorkkia ollenkaan... :lol: :twisted: Pelkkiä tiivareita muuten turha vaihella, muovikoppa on ainaki nuissa satavarmasti varpilla kun vuotaa.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Easy Rider kirjoitti:Ooppelin (B-Omega) kutosvinkkeliin saa tehä samaa remonttia.
Eli vanha laki on voimassa: "kaikista autoista tulee ooppeleita ku aikansa ajaa.

Tuli muuten mieleen että kun täältä netistä imuroidaan kaikki tieto ja sitten ihmetellään miten paskoja nämä on kuten CDI koneet yleisesti silloin ku kaikki ajo korkeintaan 124:lla kymmenisen vuotta sitten ja cdi oli outo lintu, eikä sillä tehny mitään. Nyt on kaikki naama nojessa kaikin mahdollisin kotikonstein katkomassa hehkuja ja repimässä suuttimia ylös eikä se ole mikään ongelma.

Eli tämäkin on vain suht harvoin sattuva yksittäistapaus kuten muutkin ylempänä mainitut vaivat. Näitä 642 koneita kun on jokunen valmistettu ja myyty. Mutta on hyvä tietää näistä ominaisuuksista.
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Minä kun en ole noin hienoa moottoria koskaan päässyt läheltä ihailemaan, niin minulle on edelleenkin epäselvää että mistä kohti se vuoti.

Toinen mikä tuli mieleen, niin eikö näppärät pajat ole tottunut siirtämän tuommoisia jäähdyttimiä ja lämmönsiirtimiä letkujen nokkaan ja huoltoystävällisempään paikkaan. Olen nähnyt ainakin vaihteiston lämmönvaihtimen siirretyn erillisesti keulalle. Se oli ainakin hienosti tuotteistettu...
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Moro,

Joo, edellistä komppaan. Onko tiiviste lohkon ja lämmönvaihtimen välissä? Vai liitetäänkö se jonnekin muualle (suodattimeen tms.)? Mistä tuohon tulee neste? Imusarjasta?

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Niin eli vuotava lauhdutin on tuossa keskellä se vielä paikallaan oleva kanttinen laatikko. Lohkossa on öljy ja nestekanavat jotka menee tuo palikan kautta...... Kun en kerenny/ muistanu ottaa kuvaa kun lauhdutin oli irti jne.. :oops: Auto jo kasaan menossa.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Aki P kirjoitti:Niin eli vuotava lauhdutin on tuossa keskellä se vielä paikallaan oleva kanttinen laatikko. Lohkossa on öljy ja nestekanavat jotka menee tuo palikan kautta...... Kun en kerenny/ muistanu ottaa kuvaa kun lauhdutin oli irti jne.. :oops: Auto jo kasaan menossa.
Tämä selevä. Ymmärrettäväähän se, ettei joka paikkaa kerkiä kuvata, kun töikseen tuota tekee. :D

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Miksi muuten tämmöistä lämmönvaihdinta tai keulilla olevaa öljynjäähdytintä kutsutaan aina ja iankaikkisesti lauhduttimeksi, vaikkei siellä tapahdu mitään olomuodon muutosta. (Toivottavasti ainakaan.) :D

Akka voi lauhtua pikku "kiehahduksen" jälkeen muuttumatta sen kummemmin kaasusta nesteeks, mutta kuinka nyt moottoriöljy kiehuisi silläkeinon että lauhduttimen tarvittis. Jos tarvittisikkin, niin ei se öljypumppu sitä höyrynä sinne asti saisi.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1642
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Levylämmönvaihdinhan se on kuten touhottaja kertoi. Nesteet pitää mennä vastakkaisiin suuntiin että toimii oikein.
Esim monessa hesburgerissa lauhduttimet on korvattu levylämmönvaihtimilla kylmäkoneis ja vesi lauhduttaa joka ohjataan joko viemäriin tai lämmitykseen eli ei puhalleta lämpöä ilmaan (vettä kuluu todella vähän).

Lauhdintin se periattes on vaikka ei faasimuutosta tapahdukkaan toiselle aineelle.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

et kirjoitti:Levylämmönvaihdinhan se on kuten touhottaja kertoi. Nesteet pitää mennä vastakkaisiin suuntiin että toimii oikein.
Esim monessa hesburgerissa lauhduttimet on korvattu levylämmönvaihtimilla kylmäkoneis ja vesi lauhduttaa joka ohjataan joko viemäriin tai lämmitykseen eli ei puhalleta lämpöä ilmaan (vettä kuluu todella vähän).

Lauhdintin se periattes on vaikka ei faasimuutosta tapahdukkaan toiselle aineelle.
Ja mikä on se periaate? Kummalle toiselle aineelle? Eikö ennemminkin että kummallekaan, jos nyt auton öljykyyläreistä on juttu edelleen eikä kylmäkoneista? Hampurilaisravintolaa sieltä CDI-moottorista ei kai löytynyt vaikka monenlaista turhaa rojua väärällään onkin.

Lauhduttimessa käsittääkseni kaasumainen aine nesteytyy. Vissiin sitten nuin periaatteessa. :lol:

Eikä vihreitä palleroita muuta ku suuhun, en minä kinastamaan ala. :D
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
teppo21
Kuusenjalkainsinööri
Viestit: 2514
Liittynyt: 17.12.2007 18:23
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

Mitäs sitten tapahtuu kun keli lauhtuu :tuumaus:

Onko keli kaasumaisessa muodossa ja muuttuu nesteeksi :wink:

Suomen kieli on siitä kiva että sanoilla on monia merkityksiä :D
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...

:ope:

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang

® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1642
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Joo, se on miten tarkasti asiaa katselee miltäkin kulmalta. Lauhdutin tai höyrystin voi myös olla toteutettu levylämmönvaihtimella. Lämmönvaihdin vois olla aika neutraali sanonta.
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Ja kun tälle linjalle lähdettiin niin maanantaina tulee ensimmäinen samanlainen työnalle :x :lol:
Avatar
740 GLE
Viestit: 2656
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Millä kilometreillä nämä VeeKuutosen öljyvuodot (ja muut ongelmat) alkavat?

Olisi käyttöominaisuuksiltaan mieluista kone, mutta jos huoltokustannukset per 100.000 km ovat kosmiset, niin sittenhän nelosdieselin kolinan kuuntelemisesta saa hyvän palkan?

Pitää siitä tosin saadakin.
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

740 GLE kirjoitti:Millä kilometreillä nämä VeeKuutosen öljyvuodot (ja muut ongelmat) alkavat?

Olisi käyttöominaisuuksiltaan mieluista kone, mutta jos huoltokustannukset per 100.000 km ovat kosmiset, niin sittenhän nelosdieselin kolinan kuuntelemisesta saa hyvän palkan?

Pitää siitä tosin saadakin.
Nuo pari tapausta on tiedossa ja toisella ajettu vajaa 300tkm ja toisella vajaa 400tkm+ molemmat vuosimallia -05. Aika noille tiivisteille taitaa olla pahin ja oisko tullu jotain "parempia" versioita uudempiin??
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Tälläkin saralla opeteltu ja kehitetty juttuja lisää. Tulipa tapaus jossa tiivisteen vaihto ei auttanut vaan menipä toista päivää töitä harakoille :x

Nooh. Vikahan täytyy olla sitten lauhduttimessa> lauhdutin tilaukseen ja kaikki taas uusiksi. Vanhassa lauhduttimessa ei mitään näkyvää vaivaa.... mutta kappas vaan lauhduttimen alla oli vielä yksi öljyproppu lohkossa ja siitä oli syöpynyt alumiiniprikasta 2mm pala pois :shock: Eli näköjään pitäsi aina purkaa kaikki pois.

Samalla tuli poistettua imusarjan läpät ja sen myötä läppämoottori siirrettiin kuivempaan paikkaan johon se on sitten vian tullen helppo vaihtaa kun häiriintyy jostain muusta syystä kuin öljystä.

Eli seuraavalla kerralla uusiksi myös lauhdutin ja prikka lohkoon ihan kaiken varalta koska on aikamoinen homma vaikka pari kertaa jo tehty :roll:

Valmistellaan purkukoneen imusarjoista läpättömät vaihtosarjat seuraavaa kertaa varten hyllyyn :idea:
Avatar
xr
ohjelmoija
Viestit: 1832
Liittynyt: 04.12.2005 5:01
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

kannattais DPF autoissa poistaa pakokaasun kierrätys kun läpät poistuu
pakokaasu ei enää sekoitu niin hyvin ja tulee entistä enempi niitä hiukkasia

pakokaasunkierrätys vähentää palotapahtuman lämpöä sylinterissä jolloin tarvitaan hiukkassuodatinta päästöjen takia
kierrätyksen poisto nostaa lämpötilan sylinterissä jolloin hiukkaset myös palavat

vaikka läpät olisi paikallaankin niin kierrätyksen poisto helpottaa hiukkassuodattimien työmäärää samalla pidentää niiden elinikää
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9734
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

xr kirjoitti:kannattais DPF autoissa poistaa pakokaasun kierrätys kun läpät poistuu
Kannattaa poistaa KAIKISTA mun mielestä :lol:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Avatar
hotari
Rassauspäällikkö
Viestit: 3944
Liittynyt: 13.3.2006 23:14
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hotari »

Juu alotettiin tommonen haaran putsaus työ asennot on kuin oppikirjoista
:roll: :lol:

Kuva
W903.663 laulupiili
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa

SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
Avatar
hotari
Rassauspäällikkö
Viestit: 3944
Liittynyt: 13.3.2006 23:14
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hotari »

Kuva
W903.663 laulupiili
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa

SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
Avatar
hotari
Rassauspäällikkö
Viestit: 3944
Liittynyt: 13.3.2006 23:14
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hotari »

Mylvintää kuuluu konepellin alta :shock:
W903.663 laulupiili
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa

SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
Avatar
jannee
Viestit: 41
Liittynyt: 08.3.2011 18:32
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja jannee »

hotari kirjoitti:Mylvintää kuuluu konepellin alta :shock:

No kun ei vaan ne turbon ruuvit lähe auki ja joka paikka verillä :ää:
Focus ST225
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”