Bensalla vai dieselilä ?

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4415
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Bensalla vai dieselilä ?

Viesti Kirjoittaja kilander »

Siirsin tämän pensa-tiisseli-taistelun erilleen. Tiileri.
Sivonen kirjoitti: niin alkaa nokinakumiehet vaihtamaan bensakoneita. :lol:
Eei ala,mainosta lainaten:se nyt vaan on tyhmää maksaa liikaa..

Bentsiinivehkeitä viritellessä tahtoo nousta tuo kulutuspuoli,jopa lottovoittajalle turhan kovaksi.

1991 bensa maksoi essolla 3,20 mk,1992 persianlahden sota nosti hinnat tuonne 4,40 mk/litra.Silloin vaihdettiin dieseliin,jotain harrasteautoja ollut bensakoneella,mutta ei niitä pitkään ole kateltu...
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Köyhien puhetta tuommoinen.

nimim. 380e kuussa käteen ja 350 kilsaa tankillisella (80 litraa) :lol:
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4415
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

Sivonen kirjoitti:Köyhien puhetta tuommoinen.

nimim. 380e kuussa käteen ja 350 kilsaa tankillisella (80 litraa) :lol:
Joo niin on.Nytkin joutuu sunnuntai iltana lähtemään rannikolle työmatkalle,kivahan se olis jos matka-ajossa olisi kulutus kohtuullinen ja jostain rekastakin pääsisi ohi.
Siis 30-50 000km.vuoteen harrastelisi työmatka ajoa samalla romulla.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
mb300sd
OBD-spesialisti
Viestit: 150
Liittynyt: 20.12.2005 11:26
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mb300sd »

Kyllä laatupirsseissä originaali on timanttia mutta faktahan on että nykydiesel on semmonen pakkaus johon bensamoottorilla ei oo mitään sanomista.

Vertailkaapa vääntöä, kulutusta, tehoa, bensalla ei mitään jakoa. Entä bensiinivehkeen edut, mietitäänpä......mnn.....mmm.....mnnn..................mnnn..............mnnn........


.....


....


.....palataan kahden viikon päästä asiaan niin on varmaan jotain järkevää tullu mieleen.
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

mb300sd kirjoitti:Entä bensiinivehkeen edut, mietitäänpä
...no vaikka se teho :wink: :lol:

esim. Nissan Skyline 1500hp / 2800cc.
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
mb300sd
OBD-spesialisti
Viestit: 150
Liittynyt: 20.12.2005 11:26
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mb300sd »

No niin, jos pysytään kuitenkin maanpinnalla, ajankohasta huolimatta.

Jos taas aletaan saivarteleen niin vääntö on se joka autoa vie eteenpäin, teho on mainosmiesten luoma mittayksikkö.
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4415
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

Sivonen kirjoitti:
mb300sd kirjoitti:Entä bensiinivehkeen edut, mietitäänpä
...no vaikka se teho :wink: :lol:

esim. Nissan Skyline 1500hp / 2800cc.
Nooh,pysytään vain mersuissa,vaikka olisikin varaa ostaa Nissan Skyline 1500hp / 2800cc.,niin olisiko sillä varaa ajaa päivittäiset työajot?

Olisi,mutta asian järkevyydestä ei tietoa.

En tiiä,joku noissa dieseleissä on,mikä miellyttää...

Vaikuttaahan se toki asiaan,että ajaminen on ilmaista...
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
mb300sd
OBD-spesialisti
Viestit: 150
Liittynyt: 20.12.2005 11:26
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mb300sd »

Epäilen vahvasti työajojen sujuvuutta. Luotettavuus olisi lähinnä Kimin mäkilaarenin luokkaa ja normaalityöpaikassa työhönpääsyprosentti jäisi liian alhaiseksi ja johtaisi hallitsemattomaan työurakehitykseen.

Toisaalta, mikä estää dieselin vastaavan virityksen?

Eikö dieselin energiatiheys ole hiukka parempi kuin bentsiinin?

Ei muutakuin turbospesialistit hommiin!
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4415
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

mb300sd kirjoitti:Epäilen vahvasti työajojen sujuvuutta. Luotettavuus olisi lähinnä Kimin mäkilaarenin luokkaa ja normaalityöpaikassa työhönpääsyprosentti jäisi liian alhaiseksi ja johtaisi hallitsemattomaan työurakehitykseen.

Toisaalta, mikä estää dieselin vastaavan virityksen?

Eikö dieselin energiatiheys ole hiukka parempi kuin bentsiinin?

Ei muutakuin turbospesialistit hommiin!
No just siinä se tuli :!: :!: :!: :!:

Koska minä pyöritän kaakkoissuomen mafiaa,ei siinä ole varaa myöhästymisiin.

Siksi diesel :!: :!: :!:

Kannattaisi kimiräikkösenkin siirtyä.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Äh, taas se ikuisuusaihe alkaa.. :?

mb300sd kirjoitti:Jos taas aletaan saivarteleen niin vääntö on se joka autoa vie eteenpäin, teho on mainosmiesten luoma mittayksikkö.
Väärin.

viewtopic.php?t=1110

mb300sd kirjoitti:Epäilen vahvasti työajojen sujuvuutta. Luotettavuus olisi lähinnä Kimin mäkilaarenin luokkaa ja normaalityöpaikassa työhönpääsyprosentti jäisi liian alhaiseksi ja johtaisi hallitsemattomaan työurakehitykseen.

Toisaalta, mikä estää dieselin vastaavan virityksen?

Eikö dieselin energiatiheys ole hiukka parempi kuin bentsiinin?

Ei muutakuin turbospesialistit hommiin!
Luotettavuudesta, polttaineenkulutuksesta, järkevyydestä, jne en puhunut mittään. Vain tehosta.

Dieselin vastaavan virityksen estää se, että.... No en minä tiedä? Mutta löytyykö katuliikennekelpoisia yli 200hp/litra kehittäviä dieseleitä? Eipä ole juuri näkynyt (ja jos joku yksittäinen yksilö löytyykin, niin tehorajan voi nostaa vaikka -> 500hp/litra), eli kai sen jokin estää? Bensa-autosta jos ottaa sen verran niin ei ylitä edes uutiskynnystä (esim. kossun 2.0 koneesta 400hp)...
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Ja höpönlöpön alkaa taas :lol: :lol:

Kyllähän minäkin dieseleistä pidän,siis normaaliliikenteessä,kulutus pieni ja jotenkin ne on luotettavampia ja mukavampia ajella.Voimaakin uusissa on,ja kuulemma vanhoihinkin sitä saa jonkun verran :lol:

MUTTA:Kyllähän se on fakta että bensavehkeistä löytyy sitä Voimaa jos sitä haetaan ja pussissa löytyy vääntöä.Sitten sanon minäkin että bensalla pestään pensselit kun suomalainen Katu tiisseliajoneuvo vetäsee tuonne 8 pintaan varttimailin,litratehojen ollessa öpaut 500heppaa... :roll: Bensanahan tuollaisia on..
mb300sd
OBD-spesialisti
Viestit: 150
Liittynyt: 20.12.2005 11:26
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mb300sd »

Jos pantaisiin kisaamaan kaksi mopoa. Toisessa 2kW mopon moottori (normisyl.tilavuus) vääntöä normimäärä. toiseen laitettaisiin lennokin moottori , tehoa samat 2kW mutta vääntöä vain nimeksi. Välitykset vaihdettaisiin kummallekin sopiviksi.

Mitä luulisitte, miten käy? Villejä arvauksia!

Tämä pitäisi muuten testata...

Niin, ja kyllä se SEL on eräs siisteimmistä malleista ja nimenomaa bensana.
Avatar
nokileka
Kannentiiviste-spesialisti
Viestit: 600
Liittynyt: 03.2.2006 0:27
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja nokileka »

mb300sd kirjoitti:Jos pantaisiin kisaamaan kaksi mopoa. Toisessa 2kW mopon moottori (normisyl.tilavuus) vääntöä normimäärä. toiseen laitettaisiin lennokin moottori , tehoa samat 2kW mutta vääntöä vain nimeksi. Välitykset vaihdettaisiin kummallekin sopiviksi.

Mitä luulisitte, miten käy? Villejä arvauksia!

Tämä pitäisi muuten testata...

Niin, ja kyllä se SEL on eräs siisteimmistä malleista ja nimenomaa bensana.
2kW on 2kW, kilo höyheniä tai kilo lyijyä painaa saman verran.

vastaus: mopot kiihtyisivät samaan tahtiin

tosielämän vastauksen voi katsoa vertailemalla esim. Volvo V70 VAG diesel vs. Volvo V70 10-venttiilinen 140hv suoritusarvoja
Datsuni on mun ratsuni.
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Laitetaan molempiin mopoihin minun mielikuvituksessa suunniteltu tehohäviötön variaattori, joka mahdollistaa sen että moottorien kierrokset pysyy koko ajan maksimitehon (=2kW) kierroksilla. Kiihtyvyys on täsmälleen sama (oletetaan tietysti että mopot on samanpainoisia). Toki kapeammalla teho/vääntökäyrällä varustettu rc-moottori häviää mopon moottorille, jos joutuu käyttämään muutakin kuin huipputehon kierroksia.

Laitetaan ne moottorit pyörittämään 100% hyötysuhteella toimivaa 2kW generaattoria (jälleen rakennetaan sopiva vaihdelaatikko). Molemmat generaattorit jaksaa polttaa viittäkymmentä 40W hehkulamppua. Tai pyörittää 2kW sähkömoottoria.

Lue se ed. viestissäni linkittämäni topikki ajatuksen kanssa muutamaan kertaan läpi, niin aukenee teho vs. vääntö -taistelu paremmin, se ei ole ihan yksioikoinen juttu. Poiminta sieltä löytyvästä linkistä (ensimmäinen lause kertoo oleellisen, perusteelliset perustelut väitteelle löytyy Spamin kirjoittamasta viestistä, joka löytyy F1-Forumilta tämänsivun keskivaiheilta):
Spam F1-Forumilla kirjoitti:Loppuyhteenveto:

Suurempi teho mahdollistaa sellaisen välityssuhteen, että vetävien pyörien vääntömomentti on suurempi.

Vaikka tehokkaamman moottorin vääntö olisikin pienempi kuin vertailumoottorin, mahdollistaa tuo suurempi teho sen, että välitysuhdetta voidaan kasvattaa niin paljon, että se kumoaa tuon menetetyn momentin, ja tuo vielä lisäksi bonusta koriin.

Vertailukoneen vääntömomentti pyörillä Mv= iv*Tv ( iv = vertailukoneen välityssuhde, Tv = vertailumoottorin vääntömom.)

Tehokkaamman koneen vääntömom. pyörillä Mt = it*Tt (it = tehokkaaman koneen välityssuhde, Tt = tehokkaamaan moottorin vääntömom.)

Nyt siis Tt < Tv, mutta it on niin paljon suurempi kuin iv että Mt > Mv.
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9734
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Sivonen kirjoitti:Laitetaan molempiin mopoihin minun mielikuvituksessa suunniteltu tehohäviötön variaattori, joka mahdollistaa sen että moottorien kierrokset pysyy koko ajan maksimitehon (=2kW) kierroksilla. Kiihtyvyys on täsmälleen sama (oletetaan tietysti että mopot on samanpainoisia). Toki kapeammalla teho/vääntökäyrällä varustettu rc-moottori häviää mopon moottorille, jos joutuu käyttämään muutakin kuin huipputehon kierroksia.

Laitetaan ne moottorit pyörittämään 100% hyötysuhteella toimivaa 2kW generaattoria (jälleen rakennetaan sopiva vaihdelaatikko). Molemmat generaattorit jaksaa polttaa viittäkymmentä 40W hehkulamppua. Tai pyörittää 2kW sähkömoottoria.

Lue se ed. viestissäni linkittämäni topikki ajatuksen kanssa muutamaan kertaan läpi, niin aukenee teho vs. vääntö -taistelu paremmin, se ei ole ihan yksioikoinen juttu. Poiminta sieltä löytyvästä linkistä (ensimmäinen lause kertoo oleellisen, perusteelliset perustelut väitteelle löytyy Spamin kirjoittamasta viestistä, joka löytyy F1-Forumilta tämänsivun keskivaiheilta):
Spam F1-Forumilla kirjoitti:Loppuyhteenveto:

Suurempi teho mahdollistaa sellaisen välityssuhteen, että vetävien pyörien vääntömomentti on suurempi.

Vaikka tehokkaamman moottorin vääntö olisikin pienempi kuin vertailumoottorin, mahdollistaa tuo suurempi teho sen, että välitysuhdetta voidaan kasvattaa niin paljon, että se kumoaa tuon menetetyn momentin, ja tuo vielä lisäksi bonusta koriin.

Vertailukoneen vääntömomentti pyörillä Mv= iv*Tv ( iv = vertailukoneen välityssuhde, Tv = vertailumoottorin vääntömom.)

Tehokkaamman koneen vääntömom. pyörillä Mt = it*Tt (it = tehokkaaman koneen välityssuhde, Tt = tehokkaamaan moottorin vääntömom.)

Nyt siis Tt < Tv, mutta it on niin paljon suurempi kuin iv että Mt > Mv.
Tässä taistossa on yksi tärkeä linkki juuri em seikoista johtuen automaattilaatikon toiminta täyskaasulla ja siihen sopiva perän välitys verrattuna penkistä saatuihin käppyröihin. Nythän näissä mersuhommissa semmoinen ropleema että laatikon vaihtohetkien säätämistä erikseen eri vaihteille ei ole mahdollista tehdä ainakaan ihan kotikonstein -liekö jyrsimällä oma venttilikoneisto jne... en tiedä :roll: Vaihtokohtiahan voi nostaa vaijerin kireydellä ja laatikon sisältä löytyy tähän vielä lisää apuja.

Meni vähän OT:ksi mutta niinhän tämä ketju on suurimmaksi osaksi näyttänyt menneen muutenkin :lol:

Rehtijii: Nyt näyttää tulevan sellainen auto mistä oon märkiä unia nähnyt jo monta vuotta - joskus 2000-luvun alussa kävin koeajamassa Joensuulaista orggis 5-pyttyistä diisseliä ja se olis kaivannut niin paljon lisää puhtia että jäi sillä kertaa hankkimatta. Nyt tosin tuo W140:kin on ilmestynyt yöuniin :roll:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29373
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Teinpä tästä erillisen ketjun.
Anteeksi XUX, sinun viestissäsi on aiheena myös Rehtijiin auto, voisitko itse siirtää viestisi siihen ketjuun ?
wiimax.fi
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

XUX63 kirjoitti:Nythän näissä mersuhommissa semmoinen ropleema että laatikon vaihtohetkien säätämistä erikseen eri vaihteille ei ole mahdollista tehdä ainakaan ihan kotikonstein -liekö jyrsimällä oma venttilikoneisto jne... en tiedä :roll:
Vaihdekepillä. :lol:

ps. kerkisit Dealer pilkkoa topikin juuri kun minä olin tekemässä samaa juttua, luulin että meni koko inter net rikki kun viestejä ei löytynytkään :shock:
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
jusamb
Väyrys-Fani
Viestit: 3861
Liittynyt: 30.9.2005 12:52
Paikkakunta: Näillä main

Viesti Kirjoittaja jusamb »

Bensalla kaupungissa (Volovo) ja Tiisselillä maantiellä (Väykky). Tosin jos olisi ostanut bensaväykyn, niin saattaisin olla voitolla jos laskee mitä on mennyt tiisseliväykyn korjauksiin (hehkut, suuttimet, yms.) + tiisseliverot. :shock:
Huoleton on Volvollinen mies ja aivan huoleton väykytön.
W210, "auto" jossa kromi on maalia ja vaihdelaatikko muovia.
Avatar
Marde2
Tolokun mies
Viestit: 491
Liittynyt: 05.11.2005 18:19
Paikkakunta: Hellsinki

Viesti Kirjoittaja Marde2 »

No juu, tuo tiisseliverohan on se mikä pitää meikäläisen erossa niistä vehkeistä...
____________________________
S 320 L -99. Illaksi kotiin.
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4415
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

w124:513,55euroa
w201:440,19euroa
Tuli näköjään samaan aikaan autojen dieselverolaput.
Kyllähän se voi olla vähän ajavalle bensa kannattavampi.
Olikohan jossain topikissa ite HVM maininnut jotain ässästä ja 3000km/vuoteen :roll: .
Ei vissiin kannata om603:sta laittaa.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29373
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Niin, dieselvero on kallis asia. :D

Verrataankos vaikka 124 300 bensa ja dieselmalleja ?
Mietitään pelkästään sitä dieselveropeikkoa. :shock:

Bensavehkeellä 100 km polttoainekustannukset 14 euron luokkaa (jos keskik, dieselillä 8 euroa.

Kymmenellätuhannella kilometrillä vuodessa säästyy jo rahaa vaikka dieselveron joutuu maksamaankin.

Jos ajat 5000 km vuodessa dieselin kulut ovat parisataa suuremmat.

Jos ajo on enimmäkseen kaupunkipyöritystä, diesel on edullisempi jo 5000 km ajolla.

Jos ajat 25000 km vuodessa säästät dieselillä noin 900 euroa.
wiimax.fi
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4415
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

Etenkin tuossa 4maticissa tuntuu dieseli viisaalta ratkaisulta.
Ennen sitä miulla oli talviautona Ford scorpio 2,9 4x4.Oli semmonen loskakeli,ja piti lähteä käymään tuolla itärajalla sivuteitä pitkin.Piti laittaa ajotietokoneesta kulutusnäyttö pois päältä,kun imuroi yli 40litraa satasella.
Sillo mie ajattelin,että eihän tässä oo mitään järkeä :shock: .
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Avatar
jusamb
Väyrys-Fani
Viestit: 3861
Liittynyt: 30.9.2005 12:52
Paikkakunta: Näillä main

Viesti Kirjoittaja jusamb »

dealer kirjoitti:Jos ajat 25000 km vuodessa säästät dieselillä noin 900 euroa.
Sillä kuolettaa vasta imusarjan :D
Huoleton on Volvollinen mies ja aivan huoleton väykytön.
W210, "auto" jossa kromi on maalia ja vaihdelaatikko muovia.
h5
Viestit: 4074
Liittynyt: 01.10.2005 18:30

Viesti Kirjoittaja h5 »

jusamb kirjoitti:
dealer kirjoitti:Jos ajat 25000 km vuodessa säästät dieselillä noin 900 euroa.
Sillä kuolettaa vasta imusarjan :D
Jos ajaa 50 000 km vuodessa saa kaksi imusarjaa :shock: esim. kesä- ja talvirenkaiden vaihdon yhteydessä voi aina vaihtaa uuden imusarjan 8)

Heikki :D
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29373
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Imusarjan 124 300D:hen ? :shock:
Mitäs kuolettamista siinä on, jusamb ? :D
wiimax.fi
Avatar
Junnu R
Mersutohtori
Viestit: 419
Liittynyt: 29.10.2005 19:57
Paikkakunta: Kaihola

Viesti Kirjoittaja Junnu R »

No jooh..

Voi se imusarja olla CDI mersun tyyppivika.. Mutta kai jotain tyyppivikoja on myös pensassa. Ja kaikissa nyky autoissa. :idea:

Vaikuttaa että lujimmat autot tehtiin 90 luvun puolivälissä. Just nuo viimeset 124:t jne.

Ite ajan 30-40 tkm. vuoteen. Siksi diesel. Säästää rahaa ja hyvin tuolla 300 D:llä ehtii. Oikeestaan se on aika täydellinen auto... (mun mielipide siis tämä)
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Minä ajan dieselillä siksi koska w123 diesel on todella luotettava.Se toimii vaikka taivaalta satais paskaa.Suorituskyky on minulle riittävä(300d) pääasia on että moottori toimii säällä kuin säällä.Toisena seikkana on mersun dieselin miellyttävä ja luottamusta herättävä käyntiääni.Kolmantena tykkään vielä vanhan 300d:n alakierrosväännöstä se vääntää tyhjäkäynnilläkin melkein samanverran kuin vanhempi 2litranen bensa auto.300d 1000r/min n150nm Mazda 626 2,0 vm 90 n160nm max yli 3000 kierrosta.Loppujenlopuksi makuasiahan tuo on minä tykkään dieselistä em. syistä ja muut tykkää mistä tykkää :D
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
mb300sd
OBD-spesialisti
Viestit: 150
Liittynyt: 20.12.2005 11:26
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mb300sd »

jari_w123 kirjoitti:Minä ajan dieselillä siksi koska w123 diesel on todella luotettava.Se toimii vaikka taivaalta satais paskaa.Suorituskyky on minulle riittävä(300d) pääasia on että moottori toimii säällä kuin säällä.Toisena seikkana on mersun dieselin miellyttävä ja luottamusta herättävä käyntiääni.Kolmantena tykkään vielä vanhan 300d:n alakierrosväännöstä se vääntää tyhjäkäynnilläkin melkein samanverran kuin vanhempi 2litranen bensa auto.300d 1000r/min n150nm Mazda 626 2,0 vm 90 n160nm max yli 3000 kierrosta.Loppujenlopuksi makuasiahan tuo on minä tykkään dieselistä em. syistä ja muut tykkää mistä tykkää :D
Ei voi kuin haikailla niitä aikoja, jolloin tiisselillä pysty ajamaa vaikka akun irrotti. Tuli käytännössä kokeiltua ajoa sekä ilman laturia että akkua, molemmat onnistuu 124:lla ja sitä vanhemmilla malleilla. Se oli jo tunnelmakin sellanen esim 123:lla että kun vain käyntiin sai niin se roksutti vaikka maailman tappiin.

Irrotappa nyky väykystä toinen akunkenkä suoraan käynnistä niin vikakoodeja tulee repullinen ja todella hyvällä tuurilla mitään ei ole hajonnut.
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Niinpä mutta voihan ne diodit hajota laturista huonolla tuurilla jos käynnissä ottaa akunkengän irti.Muuten ei pahemmin käyntiä häirihte vaikka virta loppuu.Monta kertaa on kyllä tehnyt mieli näyttää epäileville sukulaisille miten mersun moottori toimii ilman minkäänlaisia sähkövehkeitä.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

woimavero ei pelota ainakaan tuossa 250td:ssä >>> 68€/vuosi... mitä sillä ostaa?
Toisella riisselillä ajetaan 25-30tkm. vuodessa joten säästö tulee, kun ei tarvi niitä tulpanjohtoja, lambdoja, puolia yms. ostella :wink:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”