K-Jetronic & E85
K-Jetronic & E85
Jaahas.
RE85 -polttoaineen hinnan ollessa 0,998€/litra alkoi kiinnostamaan sen käyttö W123 230E padassa.
Testitulosten mukaan 50/50 (98E & RE85) -seoksella auto toimii normaalisti ja puhtaalla RE85:lla toimii huonosti, soppa loppuu.
Kysymys kuuluukin onko olemassa helppoa konstia syötön lisäämiseksi?
Toinen kysymys: Kannattaako sytytystä aikaistaa?
RE85 -polttoaineen hinnan ollessa 0,998€/litra alkoi kiinnostamaan sen käyttö W123 230E padassa.
Testitulosten mukaan 50/50 (98E & RE85) -seoksella auto toimii normaalisti ja puhtaalla RE85:lla toimii huonosti, soppa loppuu.
Kysymys kuuluukin onko olemassa helppoa konstia syötön lisäämiseksi?
Toinen kysymys: Kannattaako sytytystä aikaistaa?
Mielestäni bensan paineen laskulla saadaan lihavampi seos K-Jetissä.Eikö paluupuolen rajoittaminen nosta painetta?
Eräs idea on kylmäkäynnistyssuuttimella rikastaminen, ei tarvitsisi muuta kuin jännitteen sille. Sijoitus vain ihmetyttää, rikastaako se muka kaikille sylintereille?
En haluaisi kovin paljoa viritellä, toisin sanoen mikäli kokeilu ei enää innosta voisi järjestelmän palauttaa helposti alkuperäiseksi.
Kylmäkäynnistys suuttimelta lähtee omat pikku kanavat joka sylinterille, ainakin omassa tenavassa oli tälleen...reverend kirjoitti:Mielestäni bensan paineen laskulla saadaan lihavampi seos K-Jetissä.Eikö paluupuolen rajoittaminen nosta painetta?
Eräs idea on kylmäkäynnistyssuuttimella rikastaminen, ei tarvitsisi muuta kuin jännitteen sille. Sijoitus vain ihmetyttää, rikastaako se muka kaikille sylintereille?
En haluaisi kovin paljoa viritellä, toisin sanoen mikäli kokeilu ei enää innosta voisi järjestelmän palauttaa helposti alkuperäiseksi.



Mercedes Benz S203 C 180K -05 Avantgarde Sport "OMG-BLÄCK-EDITSÖÖN"
® Mesen 199-klubi
EX-mersut:
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -89
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -91
® Mesen 199-klubi
EX-mersut:
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -89
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -91
Kas vain, uutta tietoa. Sulla lienee ollut nuo tenavat m102.962 koneella?RoopeK kirjoitti:Kylmäkäynnistys suuttimelta lähtee omat pikku kanavat joka sylinterille, ainakin omassa tenavassa oli tälleen...reverend kirjoitti:Mielestäni bensan paineen laskulla saadaan lihavampi seos K-Jetissä.Eikö paluupuolen rajoittaminen nosta painetta?
Eräs idea on kylmäkäynnistyssuuttimella rikastaminen, ei tarvitsisi muuta kuin jännitteen sille. Sijoitus vain ihmetyttää, rikastaako se muka kaikille sylintereille?
En haluaisi kovin paljoa viritellä, toisin sanoen mikäli kokeilu ei enää innosta voisi järjestelmän palauttaa helposti alkuperäiseksi.Paineella avautuvat suuttimet, nii paineenlaskuhan aiheuttaa käynnin kannalta sellasia pikku häröjä... Min oon aina ollu sitä mieltä et enempi painetta, lisää soppaa...
KE-jetin pumpussa ainaki riittää paineet et saa soppaa tarpeeksi, kunhan muuttaa sitä paineensäädintä pikkusen...
Imusarja alumeetia ja lisärikastus-suuttimelta kanavat tai putket?
Jos ihan kanavat niin se avaa mielenkiintoisia näkymiä...
Standalone lambdasäätö pelkälle lisärikastus suuttimelle nopeampana kuin ke-jetissä jos siinä on lambda. Omassa m102.962 ei ole lambdaa.. (-88 )
Vaparibensoihinhan saa kaasuvehkeetkin, mutta mites mahtaa kaasulla pelata jos on laitettu turbokin vielä sotkemaan ilmanvaihtoa ja kejetillä mennään?
Sepä ois jo melkoinen flexfuel jos siihen kävis kaikki bensat ja re85 ja lisäksi kaasukin vielä...
AK47 kirjoitti:Kas vain, uutta tietoa. Sulla lienee ollut nuo tenavat m102.962 koneella?RoopeK kirjoitti:Kylmäkäynnistys suuttimelta lähtee omat pikku kanavat joka sylinterille, ainakin omassa tenavassa oli tälleen...reverend kirjoitti: Mielestäni bensan paineen laskulla saadaan lihavampi seos K-Jetissä.
Eräs idea on kylmäkäynnistyssuuttimella rikastaminen, ei tarvitsisi muuta kuin jännitteen sille. Sijoitus vain ihmetyttää, rikastaako se muka kaikille sylintereille?
En haluaisi kovin paljoa viritellä, toisin sanoen mikäli kokeilu ei enää innosta voisi järjestelmän palauttaa helposti alkuperäiseksi.Paineella avautuvat suuttimet, nii paineenlaskuhan aiheuttaa käynnin kannalta sellasia pikku häröjä... Min oon aina ollu sitä mieltä et enempi painetta, lisää soppaa...
KE-jetin pumpussa ainaki riittää paineet et saa soppaa tarpeeksi, kunhan muuttaa sitä paineensäädintä pikkusen...
Imusarja alumeetia ja lisärikastus-suuttimelta kanavat tai putket?
Jos ihan kanavat niin se avaa mielenkiintoisia näkymiä...
Standalone lambdasäätö pelkälle lisärikastus suuttimelle nopeampana kuin ke-jetissä jos siinä on lambda. Omassa m102.962 ei ole lambdaa.. (-88 )
Vaparibensoihinhan saa kaasuvehkeetkin, mutta mites mahtaa kaasulla pelata jos on laitettu turbokin vielä sotkemaan ilmanvaihtoa ja kejetillä mennään?
Sepä ois jo melkoinen flexfuel jos siihen kävis kaikki bensat ja re85 ja lisäksi kaasukin vielä...
Joo kumpiki ollu tuolla koneella ja sit oli kerran yks rojekti imusarja samanlaisesta koneesta... Siinä imusarjassa ainaki meni laipassa kaiverretut urat joka röörin kohdalle suuttimelta... Ja niistä tulee kanavat siinä vaiheessa kun tiiviste lyödään paikoilleen ja koneen kylkeen...


Mercedes Benz S203 C 180K -05 Avantgarde Sport "OMG-BLÄCK-EDITSÖÖN"
® Mesen 199-klubi
EX-mersut:
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -89
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -91
® Mesen 199-klubi
EX-mersut:
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -89
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -91
Pieni äly kuitenkin saattais olla paikallaan siihen kytkimeen. Siis vaikka silleen että minuutin parin aikana se antais ensin enempi ja sitten vähentäis. Sais sen kulutuksen kylmäkäynnistyksissä laskemaan. Pulssittais vaikka sitä suutinta. PIC prossalla homma hoituis. Tai miksei ihan analogisesti.reverend kirjoitti:Kylmäkäynnistysuutin tuntuu nyt ratkaisulta mitä lähden kokeilemaan. E85 -tankkausasemalle on kuitenkin matkaa + kylmenevän syksyn vaikutukset,
joten joutunee pelaamaan molemmilla polttoaineilla. Hyttiin kytkin, jolla tarjoilla suuttimelle sähköä.
Tai sitten hankalammin niin että kylmäkäynnistys suuttimelle oma pumppu ja bensaa pikku säiliö...
kylmäkäynnistyssuuttimen tarjoama polttoainemäärä on niin pieni pieru saharassa ettei sillä tee yhtään mitään. Sen lisäys riittää juuri ja juuri tyhjäkäynnillä toimintaan mutta jo osakaasulla on aivan riittämätön.
Korota sitä painetta joko prikkakikalla tai sitten paluupuolen rajoittimewlla kuten malpassilla
Tän purkin ku avaat ja lisäät shimmilevyjä sopivan määrän niin saa lisää soppaa:

Malpassi fuelpressureregulator

Korota sitä painetta joko prikkakikalla tai sitten paluupuolen rajoittimewlla kuten malpassilla
Tän purkin ku avaat ja lisäät shimmilevyjä sopivan määrän niin saa lisää soppaa:

Malpassi fuelpressureregulator

I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.

Tuon parempaa kuvaa en löytäny mutta tuommoset rojut kun jostain ruuvin alta löytyy niin varmaan ollaan jo melko liki. Tuohan nyt sitten rikastaa koko kierrosalueen niin tul mieleen että jos haluaa ajaa molemmilla aineilla sekasin niin saiskohan tuohon mällipassiin vaikka servolla säätöä. Sitten kun homma lähtee lapasesta niin putkeen laajakaistalampada ja siltä ohjaus pienen älyn kautta suoraan servolle.
Kas meillähän olisi sillon säätyvä mekaaninen ruisku laajakaistalambdalla eikä muuten iha heti samanlaista tulis vastaan

AMG special group supervisor & toolmaker.
Pakana papitta ellää vuan ei sepättä.
Pakana papitta ellää vuan ei sepättä.
Tätäkään asiaa ei ole vielä kuopattu.
Olen nyt rakentamassa jonkinlaista hallintapaneelia (mittaria ja roinaa) autoon. Tähän saa PWM -tahdittajankin helposti (kontrolleri sovelluksen pohjana).
Asiaan:
Vähäpäästöissä mersuissa on lambdan ohjaama Frequency Valve joka kuristaa paluulinjaa säätäen seosta. Onko näistä venttiileistä kenelläkään käytännön kokemusta?
Saako sen täysin auki ja täysin kiinni? Mikä on alkuperäinen taajuus jolla ajetaan?
Kyseisiä venttiileitä saa 150€ luokassa ja nähtävästi se kävisi suoraan polttoainelinjan väliin. Hallintapaneelin potikalla saisi sitten seosta muuteltua myös kesken ajon ja näin saisi analogisen multifuel -auton.
Olen nyt rakentamassa jonkinlaista hallintapaneelia (mittaria ja roinaa) autoon. Tähän saa PWM -tahdittajankin helposti (kontrolleri sovelluksen pohjana).
Asiaan:
Vähäpäästöissä mersuissa on lambdan ohjaama Frequency Valve joka kuristaa paluulinjaa säätäen seosta. Onko näistä venttiileistä kenelläkään käytännön kokemusta?
Saako sen täysin auki ja täysin kiinni? Mikä on alkuperäinen taajuus jolla ajetaan?
Kyseisiä venttiileitä saa 150€ luokassa ja nähtävästi se kävisi suoraan polttoainelinjan väliin. Hallintapaneelin potikalla saisi sitten seosta muuteltua myös kesken ajon ja näin saisi analogisen multifuel -auton.
-
- Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
- Viestit: 6067
- Liittynyt: 07.3.2007 17:55
Onpas hyvät kuvat jälleen Touhottajalta.
Vaan minä en nyt ymmärrä mitä pitäisi nähdä tuosta
.
Kävi kyllä mielessä huijata tuota bimetalli- lankaa mutta moottorin lämmetessä lämpö siirtyy suoraan eikä se bimetalli enää vaikuta mihinkään.
Taajuusventtiili muistuttaa suutinta, tuossa malliksi:
http://www.autohausaz.com/secure/PartIm ... 150302.jpg
Vaan minä en nyt ymmärrä mitä pitäisi nähdä tuosta

Kävi kyllä mielessä huijata tuota bimetalli- lankaa mutta moottorin lämmetessä lämpö siirtyy suoraan eikä se bimetalli enää vaikuta mihinkään.
Taajuusventtiili muistuttaa suutinta, tuossa malliksi:
http://www.autohausaz.com/secure/PartIm ... 150302.jpg
Minkäslaisella mittarilla se tankissa vallitseva seos olisi mitattavissa jotta olisi mahdollista tankata mitä vain seos suhdetta - kun sitä re85 ei saa jokapaikassa.
Jos kokeilisi sellaista systeemiä että tankin sisältö antaa yhden parametrin jolla säädettäisiin sitten orkkis suuttimille tulevaa pulssia pidemmäksi/lyhyemmäksi tai taajuutta lisää/vähemmäksi sen mukaan miten on sopan väkevyys.
Lisäksi sitten huijausta käynnistystä silmälläpitäen jossa huomioidaan lämpötilat. Oma moottorin ohjaus siellä puuhastelisi taustalla kuten ennenkin.
Jos tästä saa kehiteltyä toimivan niin mullahan ois joutilas m102.962 jossa vois kokeilla huoletta, matalapaine turbokin löytyy siihen
Jos kokeilisi sellaista systeemiä että tankin sisältö antaa yhden parametrin jolla säädettäisiin sitten orkkis suuttimille tulevaa pulssia pidemmäksi/lyhyemmäksi tai taajuutta lisää/vähemmäksi sen mukaan miten on sopan väkevyys.
Lisäksi sitten huijausta käynnistystä silmälläpitäen jossa huomioidaan lämpötilat. Oma moottorin ohjaus siellä puuhastelisi taustalla kuten ennenkin.
Jos tästä saa kehiteltyä toimivan niin mullahan ois joutilas m102.962 jossa vois kokeilla huoletta, matalapaine turbokin löytyy siihen

ohjauspaineensäätimen prikkatemppu on siis niin yksinkertainen että pohjan ja kannen väliseen saumaan tulee ne prikat ja kun näin tehdään, tuo jousi siellä sisällä "löystyy" ja päästää enemmän ainetta läpi. Sauman yli vaan alumiiniteippiä niin pyssyy sisältä puhtaana.
Havaintokuva (prikat merkattu punaisella)

Havaintokuva (prikat merkattu punaisella)

I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
no tuon jousen kireyttä voidaan säätää vaikkapa ruuvilla, jos ja kun ruuvia ei ole alunperin, sinne voidaan sellainen ite laittaa
turboissa tuo on paine/alipaine säätöinen. Sitä voisi hyödyntää tässäkin tapauksessa.

I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Minulla on K-Jetronic.
Eli taajuusventtiili paluulinjaan ja sitä PWM:llä jonka pulssisuhdetta säätää kuski hytissä olevalla potentiometrillä.
Laitan jonkun kuvan kötöstyksistäni kunhan valmistuu. Tuota venttiiliä en vaan vielä aio hommata kun ei ole tietoa siitä tarpeeksi eikä opiskelija voi ihan sokeana sijoittaa.
Eli taajuusventtiili paluulinjaan ja sitä PWM:llä jonka pulssisuhdetta säätää kuski hytissä olevalla potentiometrillä.
Laitan jonkun kuvan kötöstyksistäni kunhan valmistuu. Tuota venttiiliä en vaan vielä aio hommata kun ei ole tietoa siitä tarpeeksi eikä opiskelija voi ihan sokeana sijoittaa.
Jaa semmoinen systeemi. Onkohan liian vaikea jos laittais digipotikan ja näytön niin sais säädettyä aina hyvinkin tarkasti... Pitää katsoa löytyykö multa vielä digipotikoita joita tuli kokeiltua kun oli sellainen aika että formulapelien ratit tehtiin itse sarjaporttiin... ja hiilipotikat ei kestänyt. (GP2)reverend kirjoitti:Minulla on K-Jetronic.
Eli taajuusventtiili paluulinjaan ja sitä PWM:llä jonka pulssisuhdetta säätää kuski hytissä olevalla potentiometrillä.
Laitan jonkun kuvan kötöstyksistäni kunhan valmistuu. Tuota venttiiliä en vaan vielä aio hommata kun ei ole tietoa siitä tarpeeksi eikä opiskelija voi ihan sokeana sijoittaa.
re 85 2.3E w201 KE-jetronic
Noniin nyt on minulla viinaa tankki täynnä! Ehkä n. 10% 95 e10.. Ja uskokaa tai älkää tänään aamulla -27 ja ilman MITÄÄN lämmitystä käyntiin!? En tehnyt muita muutoksia kun säädin seosruuvia kierroksen myötäpäivään!!
Nyt kysymys kuuluukin vain, että voisko joku selittää tuon paineen noston järjestelmässä vielä tarkemmin..? (olenko tyhmä vai ei, se olkoon sivuseikka:D) Painetta pitäis saadas lisää, koska ei kierrokset edes nouse maksimiin ja muutenkin tuntuu syöttöä olevan liian vähän. Jos seosta taas säätää isommalle alkaa vaan pörisemään ja paukkumaan. Nyt on hyvät neuvot tarpeessa, että saadaan mersu kulkemaan kunnolla viinalla!:D
Ainiin, ezl-katin toiminnasta, kumpaan suuntaan aikastaa sytytystä? Olis ilmeisesti parempi saada pikkasen aikasemmal. nyt asennossa S, eli toisessa ääriasennossa, siitä seuraavat on sitten N ja olisko 6 viimeinen.
Ja se piti vielä sanomanoi, että tollanen bioadapteri mulla on tossa kiinni kylmäkäynnistyssuuttimella. Mutta en tiedä yhtään sen toiminnasta vaikuttaako mitään... (?) ainakaan käynti ei muutu mitenkään kun vaihtaa adapterin eri asentoja. Luulisi sen kuitenkin toimivan sille kylmäkäyntisuuttimelle samalla lailla kuin ihan normisuuttimillekin. Toisaalta eikös tuo suutin anna pelkästään yhdelle tai kahdelle pytylle soppaa?
Nyt kysymys kuuluukin vain, että voisko joku selittää tuon paineen noston järjestelmässä vielä tarkemmin..? (olenko tyhmä vai ei, se olkoon sivuseikka:D) Painetta pitäis saadas lisää, koska ei kierrokset edes nouse maksimiin ja muutenkin tuntuu syöttöä olevan liian vähän. Jos seosta taas säätää isommalle alkaa vaan pörisemään ja paukkumaan. Nyt on hyvät neuvot tarpeessa, että saadaan mersu kulkemaan kunnolla viinalla!:D
Ainiin, ezl-katin toiminnasta, kumpaan suuntaan aikastaa sytytystä? Olis ilmeisesti parempi saada pikkasen aikasemmal. nyt asennossa S, eli toisessa ääriasennossa, siitä seuraavat on sitten N ja olisko 6 viimeinen.
Ja se piti vielä sanomanoi, että tollanen bioadapteri mulla on tossa kiinni kylmäkäynnistyssuuttimella. Mutta en tiedä yhtään sen toiminnasta vaikuttaako mitään... (?) ainakaan käynti ei muutu mitenkään kun vaihtaa adapterin eri asentoja. Luulisi sen kuitenkin toimivan sille kylmäkäyntisuuttimelle samalla lailla kuin ihan normisuuttimillekin. Toisaalta eikös tuo suutin anna pelkästään yhdelle tai kahdelle pytylle soppaa?
Re: re 85 2.3E w201 KE-jetronic
Eli sulla lienee noin 77% viinaa tankissa. Ja kaiketi tarvitsisi lisätä soppaa noin 27% jotta vastais bensalla ajoa. Voi olla että laskin väärinkin.aphe_ kirjoitti:Noniin nyt on minulla viinaa tankki täynnä! Ehkä n. 10% 95 e10.. Ja uskokaa tai älkää tänään aamulla -27 ja ilman MITÄÄN lämmitystä käyntiin!? En tehnyt muita muutoksia kun säädin seosruuvia kierroksen myötäpäivään!!
Nyt kysymys kuuluukin vain, että voisko joku selittää tuon paineen noston järjestelmässä vielä tarkemmin..? (olenko tyhmä vai ei, se olkoon sivuseikka:D) Painetta pitäis saadas lisää, koska ei kierrokset edes nouse maksimiin ja muutenkin tuntuu syöttöä olevan liian vähän. Jos seosta taas säätää isommalle alkaa vaan pörisemään ja paukkumaan. Nyt on hyvät neuvot tarpeessa, että saadaan mersu kulkemaan kunnolla viinalla!:D
Ainiin, ezl-katin toiminnasta, kumpaan suuntaan aikastaa sytytystä? Olis ilmeisesti parempi saada pikkasen aikasemmal. nyt asennossa S, eli toisessa ääriasennossa, siitä seuraavat on sitten N ja olisko 6 viimeinen.
Ja se piti vielä sanomanoi, että tollanen bioadapteri mulla on tossa kiinni kylmäkäynnistyssuuttimella. Mutta en tiedä yhtään sen toiminnasta vaikuttaako mitään... (?) ainakaan käynti ei muutu mitenkään kun vaihtaa adapterin eri asentoja. Luulisi sen kuitenkin toimivan sille kylmäkäyntisuuttimelle samalla lailla kuin ihan normisuuttimillekin. Toisaalta eikös tuo suutin anna pelkästään yhdelle tai kahdelle pytylle soppaa?
Ei sillä kylmäkäynnistys-suuttimella kuulemma saa juuri mitään. Mutta se kuitenkin syöttää joka pytylle ainetta (kanavat on suuttimelta joka pytylle siinä imusarjan puolessa urina). Eikös nuo bioadapterin vain pikkuisen lisää syöttöä ja näinollen saattaisi olla paras laittaa ihan suoraan kylmäkäynnistys suuttimelle kokoajan virtaa viina-ajossa. Kylmäkäynnistys suutinhan ei toimi ollenkaan jos mylly/sää on lämmin. Jos nollasta lisätään syöttöä vaikka x% niin se on edelleen nolla. Tiedä sitten tunnistaako/tuottaako adapteri jännitettä vai pulssisuhdetta. Samapa se, ohkaisessa kanavassa lisäpolttoaine ei toimi yhtä hyvin kuin varsinaisella pytyn kohdalle asennetulla suuttimella. Enempi antavat suuttimet kenties?
Re85 on kuulema noin 106 oktaanista puhtaan etanolin ollessa jotain 110oktaanista. Jotenka ennakkoa voinee lisäillä melko huoletta.
Itsellä sellainen reilu viinamäärä 50-80%tankissa aiheutti HFM M104 3.6L myllyssä starttipulmaa jo heti nollan tienoolla ja pikkupakkasella sai startata vähintään pari kertaa. Muutaman tankillisen kokeilin 25-80% etanolimäärillä. Kulutus nousi muistaakseni litralla parilla ainaskin. Tehoissa ei mainittavaa havaintoa mihinkään suuntaan. Tankatessa etanoli kyllä tuntui nenässä.
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla