Koeajoraportti: S124 Mercedes-Benz 250 TD 1992

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Avatar
eerola
Herrasmies
Viestit: 1681
Liittynyt: 23.1.2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Koeajoraportti: S124 Mercedes-Benz 250 TD 1992

Viesti Kirjoittaja eerola »

Koeajon kohteena oli tällä kertaa S124-korin 250D vuosimallia 1992. Autolla oli ajettu noin 350000 km.

Lähestyn punaisen tiiliseinän viereen pysäköityä autoa. Ryhdikkäässä asennossa päivää paistattelevan auton valkoinen väri on hienokseltaan kevätkesäisen tomun kuorruttama. 202-Mersun alla matkansa alkaneet alumiinivanteet ovat ehtineet kerätä itseensä 124:n alla kerroksen jarrupölyä.

Kierrän autoa. Kiinnitän huomioni siihen, että autossa ei näy ulospäin ainoatakaan ruostelaikkua. Eipäs! Takasivuikkunan listan alalaidasta löydän pienen kuprun. Tyyppiominaisuus - ei haittaa mitään! Peräluukun kädensijan reuna on jättänyt itsestään jonnekin muutaman maalipalan. Etulokasuoja ja konepelti ovat saaneet jossain matkan varrella kolhut, jotka on korjattu. Kaikenkaikkiaan rippikouluikää lähestyvä auto on hienossa kunnossa ulospäin. Painepesuri, vaharätti ja pari tuntia puleeraamista - ja auto kääntäisi katseita.

Avaan konepellin. Sama ryhdikkyys jatkuu. Likaa on kertynyt ja kone huohottaa pikkuisen, mutta ainoatakaan öljyvuotoa ei näy. Ei edes nokassa, vaikka kone on 5-sylinterinen.

Painan konepellin kiinni ja siirryn tarkastelemaan sisustaa. Ovi aukeaa kauniisti. Ei narinoita eikä lonksumisia. Samaa tomua, joka oli laskeutunut auton pinnalle on kulkeutunut kerros tumman kangassisustankin päälle. Kuljettajan penkin kulma on päässyt kulumaan 350000 km matkalla puhki. Matkustamossa on tavaraa juomapulloista jouluvaloihin ja takapenkillä nököttää kolme turvaistuinta rivissä. Nyt puhutaan luotettavasta perheen kuljettimesta eikä mistään virivirituuninkispolerista!

Avaan takaluukun. Eteeni avautuu kolmas penkkirivi. Kappas, lastenistuimet eivät olleetkaan sananmukaisesti takapenkillä! Kolmannen penkkirivin korkeus on aika matala. Aikuinen ei siinä varmasti pitkää matkaa viitsisi polvet koukussa istua, mutta pieni ihminen viihtyy tavaratilan penkillä varmasti. Kunhan mukaan on varattu suhteessa matkan pituuteen riittävän monta numeroa Aku Ankkoja.

Lasken peräluukkua alas. Sähkömoottori alkaa surista. Aikuisiän kynnyksellä olevan auton oven sulkijamekanismi imee luukun edelleen täysin moitteettomasti kiinni!

Istun kuljettajan penkille ja tutkin auton varusteita. Ratti on osin kulunut, mutta ei sileä. Yleisvaikutelma tukee mittarin näyttämää lukemaa. Perheen kuljettamista ajatellen oleellisista varusteista puuttuvat ilmastointilaite ja kattoluukku. Alkuperäinen Beckerin radio on edelleen paikallaan. Eikä mikä tahansa Becker vaan Europa 2000!

Hehkutus ja starttaus. Viitoskone käynnistyy hienosti mutta jää käymään hieman korkeille kierroksille. Auton omistaja sanoi, että matalilla kierroksilla kone oli kilkattanut ja tyhjäkäynnin kierroksien säätäminen oli toiminut hyvänä pikalääkkeenä.

Laitan vaihteen päälle ja lähden liikkeelle. Ensimmäisenä kiinnitän huomiota siihen, miten hienosti 250D vääntää matalilla kierroksilla. Auton pumppu on alkuperäisessä kuosissaan, eli virityksiä ei ole tehty. Silti S124 kulkee vaivattomasti kaupungissa. Mieleeni tulee, että jopa vaivattomamman tuntuisesti kuin W124 300D-24!

Ajan tietyömaalle. Vaihteisto toimii mersumaisesti, mutta hyvin. Tärinöissä ja kallistuksissa kori ei pidä mitään ylimääräisiä ääniä. Hanskalokeron kannen rajoitinmuovi vähän särähtää nimismiehenkiharassa, mutta sitten tulee taas hiljaista. Ja tämä auto on kulkenut lähes viisitoista vuotta ja 350000 km!

Käännyn ohitustielle ja kiihdytän. Auto kerää vauhtia kauniin eleettömästi. Huomaan ohjaavani autoa yhdellä sormella. Mikään ei ravista. Mikään ei kolise. Auto kulkee kertakaikkiaan upeasti! Lähes viisitoista vuotta ja 350000 km!

Saavun taukopaikalle. Kaarran S124:n sinne pysäköidyn valkoisen W124:n viereen. Nousen autosta ulos ja kävelen vähän matkan päähän katsomaan. Siinä seisoo kaksi kaikkien aikojen parasta Mersua!
-T

Kuva
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

:D Asiallinen raportti (ja sydäntä oikeen lämmitti tuo loppulause) :D

Jotenkin tuo 124:lla ajamisen helppous ja yllätyksettömyys saa aikaan sen, että aina vaan sitä haluaa uudelleen ja uudelleen ajelemaan. Se on niin mukavaa 8)

Niin ja Arto N polttaa :lol:
Viimeksi muokannut dry, 12.5.2006 14:09. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
Arto N
Betonileipuri <br> Miele-mies
Viestit: 3204
Liittynyt: 14.10.2005 8:25
Paikkakunta: Kangasala

Re: Koeajoraportti: S124 Mercedes-Benz 250 TD 1992

Viesti Kirjoittaja Arto N »

Kiitos näistä kalliista lohdutuksen sanoista.
:lol:
eerola kirjoitti: .. Silti S124 kulkee vaivattomasti kaupungissa. Mieleeni tulee, että jopa vaivattomamman tuntuisesti kuin W124 300D-24!..

..Auto kerää vauhtia kauniin eleettömästi..
Siitäs sait Rässi :twisted:
Avatar
eerola
Herrasmies
Viestit: 1681
Liittynyt: 23.1.2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Nyt vain

-Pesu
-Vanteiden putsaus
-Jouluvalojen poistaminen
-Imurointi
-Sisustanpuhdistusainekäsittely
-Vahaus

ja Arto N:n auto ei uutta häpeä!
-T

Kuva
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Re: Koeajoraportti: S124 Mercedes-Benz 250 TD 1992

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Arto N kirjoitti:Kiitos näistä kalliista lohdutuksen sanoista.
:lol:
eerola kirjoitti: .. Silti S124 kulkee vaivattomasti kaupungissa. Mieleeni tulee, että jopa vaivattomamman tuntuisesti kuin W124 300D-24!..

..Auto kerää vauhtia kauniin eleettömästi..
Siitäs sait Rässi :twisted:
"Kauniin eleettömästi", aivan: kiihtyminen on vaikeasti havaittavissa :D :D
No ei silti, hiljanenha se on ja suoraan kulkee.
Tuus laatiin raportti 300TDTstä?
Pro HVM
Avatar
eerola
Herrasmies
Viestit: 1681
Liittynyt: 23.1.2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Koeajoraportti: S124 Mercedes-Benz 250 TD 1992

Viesti Kirjoittaja eerola »

Rässi66 kirjoitti:...Tuus laatiin raportti 300TDTstä?
Onko SuperTurbo :wink: Itselläni oli taannoin tuollainen pumppupeukaloitu turbodieselsedani. Hieno auto. Superia pitäisi päästä koestamaan.
-T

Kuva
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Re: Koeajoraportti: S124 Mercedes-Benz 250 TD 1992

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

eerola kirjoitti:
Rässi66 kirjoitti:...Tuus laatiin raportti 300TDTstä?
Onko SuperTurbo :wink: Itselläni oli taannoin tuollainen pumppupeukaloitu turbodieselsedani. Hieno auto. Superia pitäisi päästä koestamaan.
Valitettavasti ei vielä, virityksenä ainoastaan alppiventtiilistä hieman lisää keittoa ja takaänkkäri suolistettu. Mutta... nooh, katsotaan nyt. :wink:
Pro HVM
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29373
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Täälläkin yksi tuore 124 omistaja pyyhkii liikutuksen kyyneleitä silmänurkistaan, niin kaunis on tuo koeajoraportin loppulause. :cry:

Jouluvalojen :lol: poistamisesta - kumma kun joillain on niin kiire niiden kanssa, meilläkin emäntä repii kynttelikön pussimersun kojelaudan päältä jo maaliskuussa. :evil:
wiimax.fi
Avatar
Arto N
Betonileipuri <br> Miele-mies
Viestit: 3204
Liittynyt: 14.10.2005 8:25
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Arto N »

dealer kirjoitti:Täälläkin yksi tuore 124 omistaja pyyhkii liikutuksen kyyneleitä silmänurkistaan, niin kaunis on tuo koeajoraportin loppulause. :cry:

Jouluvalojen :lol: poistamisesta - kumma kun joillain on niin kiire niiden kanssa, meilläkin emäntä repii kynttelikön pussimersun kojelaudan päältä jo maaliskuussa. :evil:
Jouluvalot on niin mahtavat leikkivalot lapsille. Ei paista kuskia silmiin niinkun noi sisävalot.

Niin ja nää kaikki koeajoraportit on myös smursuvoorumilla ja arvatkaapas katsomatta kuinka monta kommenttia viestien perässä siellä on? Oikein :D
Avatar
EzKo
satunnainen tarkkailija
Viestit: 2054
Liittynyt: 15.12.2005 20:32
Paikkakunta: Karvia

Viesti Kirjoittaja EzKo »

dealer kirjoitti:Täälläkin yksi tuore 124 omistaja pyyhkii liikutuksen kyyneleitä silmänurkistaan, niin kaunis on tuo koeajoraportin loppulause. :cry:
Niinpä :D oon kyllä omaankin tyytyväinen,mutta pari lommoa pitäis käydä Smart-Repair liikkeessä oikasemassa.
S124 E220 -93
W124 230 -90
Alfa Romeo 166 2.4 JDT 20V Ti -05
nissanin nassani x2 -90-96
®Mese Linttaklubi
Avatar
rtd
virallinen valvoja
Viestit: 787
Liittynyt: 14.10.2005 15:32

Viesti Kirjoittaja rtd »

EzKo kirjoitti:
dealer kirjoitti:Täälläkin yksi tuore 124 omistaja pyyhkii liikutuksen kyyneleitä silmänurkistaan, niin kaunis on tuo koeajoraportin loppulause. :cry:
Niinpä :D oon kyllä omaankin tyytyväinen,mutta pari lommoa pitäis käydä Smart-Repair liikkeessä oikasemassa.
Sama vika, muutamia semmosia jotka on hakattu jossain marketin parkkipaikalla toisen auton ovella kylkeen... :evil:

Mikä on smart-repair? :shock:
Pro-HVM
Avatar
Arto N
Betonileipuri <br> Miele-mies
Viestit: 3204
Liittynyt: 14.10.2005 8:25
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Arto N »

rtd kirjoitti:

Mikä on smart-repair? :shock:
Se on sitä että Smart-tyylin heitetään katon kautta ympäri pariin kertaan niin pienet lommot ei enää näy missään :lol:
Avatar
rtd
virallinen valvoja
Viestit: 787
Liittynyt: 14.10.2005 15:32

Viesti Kirjoittaja rtd »

Arto N kirjoitti:
rtd kirjoitti:

Mikä on smart-repair? :shock:
Se on sitä että Smart-tyylin heitetään katon kautta ympäri pariin kertaan niin pienet lommot ei enää näy missään :lol:
Just joo... No ei tuota mun vielä semmoseen kannata sitte viijä... :lol: :lol:
Pro-HVM
Avatar
PK
Autoencyklopedia
Viestit: 1481
Liittynyt: 01.10.2005 20:18

Viesti Kirjoittaja PK »

rtd kirjoitti:Mikä on smart-repair?
http://www.smartrepair.fi/
Avatar
EzKo
satunnainen tarkkailija
Viestit: 2054
Liittynyt: 15.12.2005 20:32
Paikkakunta: Karvia

Viesti Kirjoittaja EzKo »

Ooteetä,ooteetä alkuperäseen aiheeseen,mutta myös Autokeskus Konalassa tekee pienkorjauksia ja hinnatkin näkyy olevan huomattavasti halvemmat,mutta meneekö sitten hinta/laatusuhde käsikädessä :roll:
S124 E220 -93
W124 230 -90
Alfa Romeo 166 2.4 JDT 20V Ti -05
nissanin nassani x2 -90-96
®Mese Linttaklubi
Avatar
rtd
virallinen valvoja
Viestit: 787
Liittynyt: 14.10.2005 15:32

Viesti Kirjoittaja rtd »

PK kirjoitti:
rtd kirjoitti:Mikä on smart-repair?
http://www.smartrepair.fi/
just joo... (kai..)

sivut oli kyllä ihan P*rseestä...
Pro-HVM
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

rtd kirjoitti:
PK kirjoitti:
rtd kirjoitti:Mikä on smart-repair?
http://www.smartrepair.fi/
just joo... (kai..)

sivut oli kyllä ihan P*rseestä...
Sivut kieltämättä ei niin hienot.
Korjauksille annetaan vuoden takuu (lukuunottamatta ruostevauriokorjauksia).
Eikö ruosteet osaava tee niin, että uskaltaa antaa takuunkin :roll:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”