Moro.
Mistähän mahtaisi saada tietoa koskien vanhempia autoja joita ei enää valmisteta (siis vähän vanhempia mersuja tässä tarkoitan). 1990 luvun pelejä aina tuonne 2000+ asti.
Kyseessä siis EU:n CO2-asetus (443/2009/EC) liittyen auton tyyppihyväksyntään.
Tämä kauhea CO2 kun määrää paljonko saasteanetta valtiolle tulee maksaa vuodessa ja siksi asia hieman kiinostaa.
Jos arvoja ei ole, niin menee painon mukaan käsittääkseni 2000 vuodesta lähtien. Mutta lienee tilanteita että arvot on vanhempiin kuin vm2000 ja toisaalta ehkä jopa niin ettei ole uudempiin, vaikkapa 2001???
Jos arvot on niin kaiketi arvojen mukaan?
Onko katsastuskonttorilla tai trafilla joku lista mitä auto virallisesti saastuttaa? Vai mistä se maksun määrä selvitetään?
Päästöaneiden maksun määräytyminen?
Niistä päästöistähän se saastevero menee jos sellaiset tiedot on olemassa.
Jos puhutaan esimerkiksi w202 koppaisista mersuista niin päästötiedot on merkattu rekisteriotteseen suomessa vasta vuonna 2001, jos auto on rekistetöity esim. 2000 saksassa niin silloin siinä on useimmiten merkattu päästöarvo tietoihin ja silloin mun käsittääkseni maksut menevät sen mukaan.
Itsellä on 2000 vuosimalin 200cdi ja olen kysellyt konttorilta että saisiko päästötiedot merkattua koska sellaiset on kuitenkin olemassa.
Jos puhutaan esimerkiksi w202 koppaisista mersuista niin päästötiedot on merkattu rekisteriotteseen suomessa vasta vuonna 2001, jos auto on rekistetöity esim. 2000 saksassa niin silloin siinä on useimmiten merkattu päästöarvo tietoihin ja silloin mun käsittääkseni maksut menevät sen mukaan.
Itsellä on 2000 vuosimalin 200cdi ja olen kysellyt konttorilta että saisiko päästötiedot merkattua koska sellaiset on kuitenkin olemassa.

- Meissenkeri
Re: Päästöaneiden maksun määräytyminen?
Valmistusvuoteen -2001 asti vero määräytyy omapainon mukaan. Vanhemmissa kuin 2001 ei veroa saa päästöperusteiseksi vaikka CO2-päästöarvo olisi ilmoitettu auton tyyppitodistuksessa tai muissa dokumenteissa. Olen varmistanut asian. Eli jos auto on vanhemi kuin 2001, ei CO2-päästöarvolla tee mitään vaikka sen tiedon jostakin saisikin.AK47 kirjoitti:Onko katsastuskonttorilla tai trafilla joku lista mitä auto virallisesti saastuttaa? Vai mistä se maksun määrä selvitetään?
Vuodesta 2001 lähtien tehtyjen autojen rekisteriotteeseen on merkitty CO2-päästöt, jonka mukaisesti vero peritään.
Re: Päästöaneiden maksun määräytyminen?
No, tämä valaisee hieman suuntaa mihin kannattaa alle 2001 vuosimalleissa mennä. Eli alle 2001= isot koneet ja verot painon mukaanMeissenkeri kirjoitti:Valmistusvuoteen -2001 asti vero määräytyy omapainon mukaan. Vanhemmissa kuin 2001 ei veroa saa päästöperusteiseksi vaikka CO2-päästöarvo olisi ilmoitettu auton tyyppitodistuksessa tai muissa dokumenteissa. Olen varmistanut asian. Eli jos auto on vanhemi kuin 2001, ei CO2-päästöarvolla tee mitään vaikka sen tiedon jostakin saisikin.AK47 kirjoitti:Onko katsastuskonttorilla tai trafilla joku lista mitä auto virallisesti saastuttaa? Vai mistä se maksun määrä selvitetään?
Vuodesta 2001 lähtien tehtyjen autojen rekisteriotteeseen on merkitty CO2-päästöt, jonka mukaisesti vero peritään.