Akun vaihto
Akun vaihto
Mitenkäköhän tuo on noissa cdi koneissa ja missä on ajotietokonetta...
Kun missään aikaisemmassa mersussa ei noita isompia kysymyksiä ole ollut akun osalta... Eli on vain ottanut vanhan pois ja liipassu uuden paikalleen ja taas mennään.... (paitsi tuohon w210 en ole muuten vaihtanut akkua...)
Niin onko tuossa mitään ihmeellisyyksiä? Ja mersuhan on W163 270cdi ja vm.2000. Kun perjantaina pitäisi vaihtaa tuo alkuperäinen akku pois.. (ihmeen pitkään kestänytkin...)
Ovet laitan ainakin kiinni ja avaimen pois virtalukosta, mutta onko muita asioita mitä pitäisi ottaa huomioon?
Kun missään aikaisemmassa mersussa ei noita isompia kysymyksiä ole ollut akun osalta... Eli on vain ottanut vanhan pois ja liipassu uuden paikalleen ja taas mennään.... (paitsi tuohon w210 en ole muuten vaihtanut akkua...)
Niin onko tuossa mitään ihmeellisyyksiä? Ja mersuhan on W163 270cdi ja vm.2000. Kun perjantaina pitäisi vaihtaa tuo alkuperäinen akku pois.. (ihmeen pitkään kestänytkin...)
Ovet laitan ainakin kiinni ja avaimen pois virtalukosta, mutta onko muita asioita mitä pitäisi ottaa huomioon?
220cdi 4matic W214
Jaguar XF 2.2D
EX-MB180 cgi W204
EX-MB 270cdi S211
EX-MB 200 komp. C209
EX-Toyota Yaris
EX-Volvo S60
EX-MB 200 cdi W211
EX-MB 270cdi W163
EX-MB 290TD W210
EX-BMW E34 520B
EX-MB 190 W201
EX-MB 230E W124
EX-Nissan Bluebird 2.0i
Jaguar XF 2.2D
EX-MB180 cgi W204
EX-MB 270cdi S211
EX-MB 200 komp. C209
EX-Toyota Yaris
EX-Volvo S60
EX-MB 200 cdi W211
EX-MB 270cdi W163
EX-MB 290TD W210
EX-BMW E34 520B
EX-MB 190 W201
EX-MB 230E W124
EX-Nissan Bluebird 2.0i
Edelleenkään mistään mitään tiedä,mutta syöttäsin ulkopuolista virtaa vaihdon ajaksi,eipähän mee radiotkaan sekas,eikös näistä jotain kauhu juttuja ollu 

3*chevy van
mersut:
w124 300e aut.-86 EX
w202 220d aut.-96 EX
w202 250td aut.-97 EX
w124 300e aut-85 `amg´ pojan kanssa EX
s210 320cdi aut EX
W203 200cdi aut-02,ex by los termitos
w202 180 aut-94 ex
BMW e39 530 tdsa-98 ex
S210 320cdi aut.01
mersut:
w124 300e aut.-86 EX
w202 220d aut.-96 EX
w202 250td aut.-97 EX
w124 300e aut-85 `amg´ pojan kanssa EX
s210 320cdi aut EX
W203 200cdi aut-02,ex by los termitos
w202 180 aut-94 ex
BMW e39 530 tdsa-98 ex
S210 320cdi aut.01
Radiona on blaukkarin navigator, joten siitä ei pitäisi vaaraa olla, mutta juurikin noiden lasinnostimien kanssa (rajat), sitten jokin mukavuusboksi saattaa kärähtää (400€) tai muuta vastaavaa... siksipä tätä kysäsin...Cee220 kirjoitti:Edelleenkään mistään mitään tiedä,mutta syöttäsin ulkopuolista virtaa vaihdon ajaksi,eipähän mee radiotkaan sekas,eikös näistä jotain kauhu juttuja ollu

220cdi 4matic W214
Jaguar XF 2.2D
EX-MB180 cgi W204
EX-MB 270cdi S211
EX-MB 200 komp. C209
EX-Toyota Yaris
EX-Volvo S60
EX-MB 200 cdi W211
EX-MB 270cdi W163
EX-MB 290TD W210
EX-BMW E34 520B
EX-MB 190 W201
EX-MB 230E W124
EX-Nissan Bluebird 2.0i
Jaguar XF 2.2D
EX-MB180 cgi W204
EX-MB 270cdi S211
EX-MB 200 komp. C209
EX-Toyota Yaris
EX-Volvo S60
EX-MB 200 cdi W211
EX-MB 270cdi W163
EX-MB 290TD W210
EX-BMW E34 520B
EX-MB 190 W201
EX-MB 230E W124
EX-Nissan Bluebird 2.0i
Ikkunoiden opetus, mahdolliset penkkien muistit ja ratin veivaa kertaalleen ääripäästä toiseen ääripäähän nii häviää ESP ym. valot. Jotkut pelottelee että hajoaa sitä ja tätä ku irrottaa akun mutta ei sieltä mitään hajoa jos on kaikki muuten kondiksessa. Kaveri yritti kerran jopa laittaa akkua väärin päin -01 väykkyyn ja paskat housussa ajateltii että mitäköhän siinä sitte meni mutta ei käynny mitää muuta ku mankan sulake paukahti mihin oli siis vedetty heräte suoraa akulta 

S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
Joo... Itsekki olen sitä mieltä, ettei noista mitään akun irrottamisella rikki saa.. mutta sitten kun alkaa lukemaan täältä näitä juttuja, ni johan oli puoli mersua hajalla ku akun irrotti....
Joten lähdin vain varmistelemaan ja annan mennä ihan normaaliin tapaan huomenna akun vaihdon... jos jotakin nyt hajoo, ni sille ei sitten voi mitään... elämä on...

Joten lähdin vain varmistelemaan ja annan mennä ihan normaaliin tapaan huomenna akun vaihdon... jos jotakin nyt hajoo, ni sille ei sitten voi mitään... elämä on...

220cdi 4matic W214
Jaguar XF 2.2D
EX-MB180 cgi W204
EX-MB 270cdi S211
EX-MB 200 komp. C209
EX-Toyota Yaris
EX-Volvo S60
EX-MB 200 cdi W211
EX-MB 270cdi W163
EX-MB 290TD W210
EX-BMW E34 520B
EX-MB 190 W201
EX-MB 230E W124
EX-Nissan Bluebird 2.0i
Jaguar XF 2.2D
EX-MB180 cgi W204
EX-MB 270cdi S211
EX-MB 200 komp. C209
EX-Toyota Yaris
EX-Volvo S60
EX-MB 200 cdi W211
EX-MB 270cdi W163
EX-MB 290TD W210
EX-BMW E34 520B
EX-MB 190 W201
EX-MB 230E W124
EX-Nissan Bluebird 2.0i
No tämähän oli siis W163 270cdi ja vm.2000.dealer kirjoitti:Jotkut pelottelee että hajoaa sitä ja tätä ku irrottaa akun mutta ei sieltä mitään hajoa jos on kaikki muuten kondiksessa.Niin, riippuu ihan siitä mistä mersusta ja miten akunkenkää irrotteleeettei noista mitään akun irrottamisella rikki saa..

220cdi 4matic W214
Jaguar XF 2.2D
EX-MB180 cgi W204
EX-MB 270cdi S211
EX-MB 200 komp. C209
EX-Toyota Yaris
EX-Volvo S60
EX-MB 200 cdi W211
EX-MB 270cdi W163
EX-MB 290TD W210
EX-BMW E34 520B
EX-MB 190 W201
EX-MB 230E W124
EX-Nissan Bluebird 2.0i
Jaguar XF 2.2D
EX-MB180 cgi W204
EX-MB 270cdi S211
EX-MB 200 komp. C209
EX-Toyota Yaris
EX-Volvo S60
EX-MB 200 cdi W211
EX-MB 270cdi W163
EX-MB 290TD W210
EX-BMW E34 520B
EX-MB 190 W201
EX-MB 230E W124
EX-Nissan Bluebird 2.0i
- Ari66
- Mesen Invaryhmä®
- Viestit: 13054
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Kyyllä mie oon omaani akkuja vaihdellut ilman ongelmia.
Sen kun vaan kääntelee renkaat laidasta laitaan, opettaa ikkunat ja syöttää radion koodin.
Mutta tämä onkin jo tällainen wanha raato, vissiin kohta sanotaan että "niitä viimeisiä kunnon mersuja"
Vuosi-pari sitten tuli hommattua Ctekin laturi ja ruuvattua se pikaliitinpiuha akunkenkiin kiinni.
Akku kun on penkin alla, niin helpompi latailla pikaliittimen avulla.
Sillä ajattelin ensi kerralla syötellä sähköä, kun akun vaihto tulee taas eteen.
Tuleepa kokeiltua sitten se "helpompikin tapa".
Sen kun vaan kääntelee renkaat laidasta laitaan, opettaa ikkunat ja syöttää radion koodin.
Mutta tämä onkin jo tällainen wanha raato, vissiin kohta sanotaan että "niitä viimeisiä kunnon mersuja"

Vuosi-pari sitten tuli hommattua Ctekin laturi ja ruuvattua se pikaliitinpiuha akunkenkiin kiinni.
Akku kun on penkin alla, niin helpompi latailla pikaliittimen avulla.
Sillä ajattelin ensi kerralla syötellä sähköä, kun akun vaihto tulee taas eteen.
Tuleepa kokeiltua sitten se "helpompikin tapa".
- Jari Nysten
- Viestit: 395
- Liittynyt: 27.10.2010 16:19
- Paikkakunta: Valkeakoski
Akku irti ja uusi takaisin.. nou problemos...
Joten turhat kitinät ainakin pois ko. vuosimallista ja mersun mallista....

Joten turhat kitinät ainakin pois ko. vuosimallista ja mersun mallista....

220cdi 4matic W214
Jaguar XF 2.2D
EX-MB180 cgi W204
EX-MB 270cdi S211
EX-MB 200 komp. C209
EX-Toyota Yaris
EX-Volvo S60
EX-MB 200 cdi W211
EX-MB 270cdi W163
EX-MB 290TD W210
EX-BMW E34 520B
EX-MB 190 W201
EX-MB 230E W124
EX-Nissan Bluebird 2.0i
Jaguar XF 2.2D
EX-MB180 cgi W204
EX-MB 270cdi S211
EX-MB 200 komp. C209
EX-Toyota Yaris
EX-Volvo S60
EX-MB 200 cdi W211
EX-MB 270cdi W163
EX-MB 290TD W210
EX-BMW E34 520B
EX-MB 190 W201
EX-MB 230E W124
EX-Nissan Bluebird 2.0i
- tähtikuljettaja
- Mersuvelho
- Viestit: 1945
- Liittynyt: 05.11.2006 19:30
- Paikkakunta: Lounais-Suomi
Siis yhden akunvaihdon perusteella tiedät että kyseinen malli ei ole herkkä ohjainlaitteiden vioittumiselle kun akunkenkiä irrotellaan ja kiinnitellään?meze1 kirjoitti:Akku irti ja uusi takaisin.. nou problemos...![]()
Joten turhat kitinät ainakin pois ko. vuosimallista ja mersun mallista....
Ei 163 varmaan olekaan mutta tässäkin threadissa vähän haiskahtaa tuo omiin kokemuksiin vetoaminen (vaikka useimmat eivät mitään yleistäneetkään kunhan kertoivat oman kokemuksensa). Viittaa se dealerinkin kommentti varmaan omaan kokemukseen enimmäkseen mutta vähän eri asia jos sitä omaa kokemusta on enemmän kuin muilla foorumilaisilla yhteensä.
Tiettyjen mallien kanssa on syytä olla varovainen vaikka ei se auto oletusarvoisesti rikki saisi mennä asiallisesti hoidetusta akun vaihdosta.
Kyse olikin, kuten mainitsin tästä mallista ja vieläpä vuosimallista... veikkaan, että joku W211 tai W164 on ihan erillaisia tuon akunKIN vaihdon kanssa....tähtikuljettaja kirjoitti:Siis yhden akunvaihdon perusteella tiedät että kyseinen malli ei ole herkkä ohjainlaitteiden vioittumiselle kun akunkenkiä irrotellaan ja kiinnitellään?meze1 kirjoitti:Akku irti ja uusi takaisin.. nou problemos...![]()
Joten turhat kitinät ainakin pois ko. vuosimallista ja mersun mallista....
Ei 163 varmaan olekaan mutta tässäkin threadissa vähän haiskahtaa tuo omiin kokemuksiin vetoaminen (vaikka useimmat eivät mitään yleistäneetkään kunhan kertoivat oman kokemuksensa). Viittaa se dealerinkin kommentti varmaan omaan kokemukseen enimmäkseen mutta vähän eri asia jos sitä omaa kokemusta on enemmän kuin muilla foorumilaisilla yhteensä.
Tiettyjen mallien kanssa on syytä olla varovainen vaikka ei se auto oletusarvoisesti rikki saisi mennä asiallisesti hoidetusta akun vaihdosta.

Mutta ainakin omalla kohdalla tuo homma meni, kuten vaikka W123:ssa.. vanha akku irti ja uusi paikoilleen....

220cdi 4matic W214
Jaguar XF 2.2D
EX-MB180 cgi W204
EX-MB 270cdi S211
EX-MB 200 komp. C209
EX-Toyota Yaris
EX-Volvo S60
EX-MB 200 cdi W211
EX-MB 270cdi W163
EX-MB 290TD W210
EX-BMW E34 520B
EX-MB 190 W201
EX-MB 230E W124
EX-Nissan Bluebird 2.0i
Jaguar XF 2.2D
EX-MB180 cgi W204
EX-MB 270cdi S211
EX-MB 200 komp. C209
EX-Toyota Yaris
EX-Volvo S60
EX-MB 200 cdi W211
EX-MB 270cdi W163
EX-MB 290TD W210
EX-BMW E34 520B
EX-MB 190 W201
EX-MB 230E W124
EX-Nissan Bluebird 2.0i
- tähtikuljettaja
- Mersuvelho
- Viestit: 1945
- Liittynyt: 05.11.2006 19:30
- Paikkakunta: Lounais-Suomi
Siis ostatko aina uuden akun jos se pääsee tyhjäksi talvella, muusta syystä kuin vanhuuttaan? Eikä käsittääkseni kukaan sanonut että niitä ohjainlaitteita aina väistämättä menee rikki mutta jos oikein tulkitsin niin parikin foorumin herraa tuosta varoitti ja kummallakin kohtalainen kokemus aiheesta eli kyllä varomattomasti tehty akun vaihto/irrottaminen ja kiinnittäminen tietyissä malleissa herkästi rikkoo esim. taka-samin. Ei siinä kottikärryllistä ohjainlaitteita tarvita, lähinnä sen verran seteleitä.Ari66 kirjoitti:Höps.. jaa että akunvaihdosta hajoaa auto![]()
Mitäs sitten, jos akku pääsee talvella tyhjäksi, vaikka Webaston takia?
Sitten ostetaan aina kottikärrillinen ohjainlaitteita, vai?
Täällä foorumilla on helppo antaa ohjeita suuntaan ja toiseen mutta jos joutuisi vastuuseen ohjainlaitteen rikkoontumisesta virheellisestä ohjeesta johtuen niin mahtaisikohan kirjoittelun sävy vähän muuttua. Sekin ohje virran syöttämiseksi sytkärin kautta akun vaihdon ajaksi, ja tietenkin virta-avaimen kytkeminen päälle että sytkärin kautta yleensä pystyy jännitteen syöttämään.
Tuossahan poijjaat meinaa kilipasille lähteä...
mutta itse olen kyllä sitä mieltä, että jos vain tekee kuten "maalaisjärki sanoo", niin ei ongelmia pitäisi tulla.
Eli itsellä aina ollut tapana olla ovet kiinni ja avaimet virtalukosta pois, sekä odotella ainakin tupakin verran, sekä työkalujen etsimisen verran ennenkuin lähden akkua vaihtamaan. Ja samalla suojaan muovihanskan sisään napojen päät, ettei mihinkään vahingossakaan niitä huseeraa vaihdon aikana...
Ja sitten taas jos noiden asioiden lisäksi pitää huomioida takajalkojen hyppelyt, irvistelyt naapureille TAI sulakeboksien releiden irrottelua, niin niistä en tiedä... ja tässä taas VARMASTI DEALER on oikea mies asiaa informoimaan....
Mutta siitä olen Arin kanssa samaa mieltä, että tuskin tarvitsee aivan mahdottomia kommervenkkejä normaaliin akun vaihtoon....
Ehkä malleissa kuten W215 tai W221 tai W219 saattaa asia olla toisin... mutta noiden ihmisten tuskin tarvitseekaan akkua itse alkaa vaihtamaan....
Ja toki itselle ainakin kaikki mahdolliset vihjeet ovat tervetulleita, mutta jotenkin asiaa "ehkä pitää irrottaa takarenkaat ja purkaa kojelauta tai muuten saattaa hajota 900€ boksi" turhauttaakin...
Turha liiallisen työn lietsominen aiheuttaa vain lisää päänvaivaa....
Ja siksi sinunkin DEALER pitää vain jaksaa vastata ammattilaisen sanoin...
vaikka sitten se välillä aiheuttaa sullekin
kohtauksia......
Leuka rintaan ja kohti uusia

Eli itsellä aina ollut tapana olla ovet kiinni ja avaimet virtalukosta pois, sekä odotella ainakin tupakin verran, sekä työkalujen etsimisen verran ennenkuin lähden akkua vaihtamaan. Ja samalla suojaan muovihanskan sisään napojen päät, ettei mihinkään vahingossakaan niitä huseeraa vaihdon aikana...
Ja sitten taas jos noiden asioiden lisäksi pitää huomioida takajalkojen hyppelyt, irvistelyt naapureille TAI sulakeboksien releiden irrottelua, niin niistä en tiedä... ja tässä taas VARMASTI DEALER on oikea mies asiaa informoimaan....
Mutta siitä olen Arin kanssa samaa mieltä, että tuskin tarvitsee aivan mahdottomia kommervenkkejä normaaliin akun vaihtoon....
Ehkä malleissa kuten W215 tai W221 tai W219 saattaa asia olla toisin... mutta noiden ihmisten tuskin tarvitseekaan akkua itse alkaa vaihtamaan....

Ja toki itselle ainakin kaikki mahdolliset vihjeet ovat tervetulleita, mutta jotenkin asiaa "ehkä pitää irrottaa takarenkaat ja purkaa kojelauta tai muuten saattaa hajota 900€ boksi" turhauttaakin...
Turha liiallisen työn lietsominen aiheuttaa vain lisää päänvaivaa....
Ja siksi sinunkin DEALER pitää vain jaksaa vastata ammattilaisen sanoin...


Leuka rintaan ja kohti uusia

220cdi 4matic W214
Jaguar XF 2.2D
EX-MB180 cgi W204
EX-MB 270cdi S211
EX-MB 200 komp. C209
EX-Toyota Yaris
EX-Volvo S60
EX-MB 200 cdi W211
EX-MB 270cdi W163
EX-MB 290TD W210
EX-BMW E34 520B
EX-MB 190 W201
EX-MB 230E W124
EX-Nissan Bluebird 2.0i
Jaguar XF 2.2D
EX-MB180 cgi W204
EX-MB 270cdi S211
EX-MB 200 komp. C209
EX-Toyota Yaris
EX-Volvo S60
EX-MB 200 cdi W211
EX-MB 270cdi W163
EX-MB 290TD W210
EX-BMW E34 520B
EX-MB 190 W201
EX-MB 230E W124
EX-Nissan Bluebird 2.0i
Olen kyllä samaa mieltä-jorkki- kirjoitti:Ei kannattais tietävämpien puheita vähätellä.



220cdi 4matic W214
Jaguar XF 2.2D
EX-MB180 cgi W204
EX-MB 270cdi S211
EX-MB 200 komp. C209
EX-Toyota Yaris
EX-Volvo S60
EX-MB 200 cdi W211
EX-MB 270cdi W163
EX-MB 290TD W210
EX-BMW E34 520B
EX-MB 190 W201
EX-MB 230E W124
EX-Nissan Bluebird 2.0i
Jaguar XF 2.2D
EX-MB180 cgi W204
EX-MB 270cdi S211
EX-MB 200 komp. C209
EX-Toyota Yaris
EX-Volvo S60
EX-MB 200 cdi W211
EX-MB 270cdi W163
EX-MB 290TD W210
EX-BMW E34 520B
EX-MB 190 W201
EX-MB 230E W124
EX-Nissan Bluebird 2.0i
Ja minä edelleen peräänkuulutan selkeitä ohjeita siitä, miten se oikeasti ja ammattimiesten toimesta tehdään.
Niitä varoitteluja kyllä tulee vähän joka tuutista, että mitä voi tapahtua ja todennäköisesti tapahtuu ja mitä nyt ei ainakaan saa tehdä.
Itsekin olen joskus kysynyt miten akku oikeaoppisesti paavosta irroitetaan, niin ei siihen kyllä vastausta tullut.
Niitä varoitteluja kyllä tulee vähän joka tuutista, että mitä voi tapahtua ja todennäköisesti tapahtuu ja mitä nyt ei ainakaan saa tehdä.
Itsekin olen joskus kysynyt miten akku oikeaoppisesti paavosta irroitetaan, niin ei siihen kyllä vastausta tullut.
Ville
Meillä ei ennään mennä jeepillä Vennään.
Meillä ei ennään mennä jeepillä Vennään.
Eikös ne ongelmat monesti ole alkaneet juuri siitä apuvirran kanssa tuusaamisesta? Onko vielä kukaan saanut bokseja poltettua vain määrätietoisesti tempaisemalla akusta kontakti irti ja uuteen samalla lailla takaisin? Omaani W212 vaihdoin sillä tavalla ja hyvä tuli. Sitä ennen avain taskuun ja ovet kiinni. Muita taikoja voi tehdä oman maun mukaan, kunhan ei vain autoon koske.
Tuohan on helppo testata - niin ei tarvitse arvailla. Akunkenkä irti->kiinni->ajoa/testausta->irti->kiinni->ajoa/testausta->irti->kiinni->ajoa/testausta->irti->kiinni->ajoa/testausta-> n-kertaa kunnes on varma ettei se haittaa tai että se haittasi. Sitten korjaa auton jos se hajosi ja tekee saman testin antamalla apuvirtaa akunkengän irroittelun aikana......c-son kirjoitti:Eikös ne ongelmat monesti ole alkaneet juuri siitä apuvirran kanssa tuusaamisesta? Onko vielä kukaan saanut bokseja poltettua vain määrätietoisesti tempaisemalla akusta kontakti irti ja uuteen samalla lailla takaisin? Omaani W212 vaihdoin sillä tavalla ja hyvä tuli. Sitä ennen avain taskuun ja ovet kiinni. Muita taikoja voi tehdä oman maun mukaan, kunhan ei vain autoon koske.
Ei kerta homoksi tee - tuskimpa yks akunvaihtokaan mitään todistaa vai miten se nyt oli...
Mitä tulee akun hiipumiseen tyhjiin vaikka talvella niin hiipuminen ei ole äkillinen virran häipyminen, toisaalta täyden akun takaisin laittaminen on selvä virtapiikki. Se onko auton sähköjärjestelmässä osia jotka ei kestä äkillistä piikkiä ylös tai alaspäin tai jos vaikka onkin herkkä sille että jännite laskee tai nousee hitaasti speksattuihin tai pois speksatuista raja-arvoista. Mutten minä sähköstä muuta tiedä kun että se saattaa sattua.
Kuka uskaltaa sanoa että rikki meni tai ettei mennyt vaikka töppäsi?
Itsellä tullut kokeiltua 201/202 malleissa akun vaihtoa vaikka miten. 201 vaan irti ja takas, mitään ei ole havaittu menevän rikki - tämähän nyt onkin selvä asia. 202 kokeiltu sekä apuvirralla(laturi) että ilman ja kaikki säilynyt ehjänä. Mutta näissä nyt ei ole pahemmin niitä herkkiä laitteita. 202 -98 kerran sain tökättyä apuvirta akun pimeessä väärinpäin kun luulin korkin + mallista ruuvarin koloa plussaksi ja zäp.... Ei mennyt mitään rikki muttei mikään korjaantunutkaan....
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Tämähän kuulostaakin älykkäältä, mutta eikö lopputulos ole sama ja helpompaakin, kun vain paikallaan räpsyttelee akun kenkää kiinni niin kauan, että lopulta jotain hajoaa? Ja koko operaation opetus oli..?AK47 kirjoitti:Tuohan on helppo testata - niin ei tarvitse arvailla. Akunkenkä irti->kiinni->ajoa/testausta->irti->kiinni->ajoa/testausta->irti->kiinni->ajoa/testausta->irti->kiinni->ajoa/testausta-> n-kertaa kunnes on varma ettei se haittaa tai että se haittasi. Sitten korjaa auton jos se hajosi ja tekee saman testin antamalla apuvirtaa akunkengän irroittelun aikana......
No, pelkkä räpsyttely ei täytä tieteellisen lähestymistavan kriteereitä....c-son kirjoitti:Tämähän kuulostaakin älykkäältä, mutta eikö lopputulos ole sama ja helpompaakin, kun vain paikallaan räpsyttelee akun kenkää kiinni niin kauan, että lopulta jotain hajoaa? Ja koko operaation opetus oli..?AK47 kirjoitti:Tuohan on helppo testata - niin ei tarvitse arvailla. Akunkenkä irti->kiinni->ajoa/testausta->irti->kiinni->ajoa/testausta->irti->kiinni->ajoa/testausta->irti->kiinni->ajoa/testausta-> n-kertaa kunnes on varma ettei se haittaa tai että se haittasi. Sitten korjaa auton jos se hajosi ja tekee saman testin antamalla apuvirtaa akunkengän irroittelun aikana......
Tieto jää välillä testaamatta laihaksi.
Yhden auton osalta kyseinen testaaminen antaisi kyseisen mallin osalta luotettavampaa tietoa kuin jonkun Reiskan kommentti että laitoin matti 4A laturin sumuvalon liittimeen ja vaihoin akun - hyvä tuli. Tai että Erik toteaa ctek-laturin olevan kiinteänä asennuksena ainoa oikea tapa. Ja näistä kimpaantuneena Aarne sanoo että ei jouva pelleilemään vaan kiskasee akun pois ja heittää hankeen ja laittaa uuden tilalle ja painuu kaljalle. Tiina taas kyselee että missä se akku on ja saako siwasta uusia ja montako tarvitsee?
Mikä opetus?
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.