Vielä ET:stä
-
- Viestit: 17
- Liittynyt: 02.11.2010 16:52
- Paikkakunta: Vaasa
Vielä ET:stä
Onko alumiinivanteissa kaikissa tuo et luku stanssattu?
Pitäiskö tuon ET:n saada itsemittaamalla saman kuin valmistaja, vai onko siinä jotain erikoista? Mikä on tuo stanssattu luku E 3205 ja jos tuo 32 on ET-luku niin ei tule itsemittaamalla läheskään sama, olettaen että osaa mitata.
Pitäiskö tuon ET:n saada itsemittaamalla saman kuin valmistaja, vai onko siinä jotain erikoista? Mikä on tuo stanssattu luku E 3205 ja jos tuo 32 on ET-luku niin ei tule itsemittaamalla läheskään sama, olettaen että osaa mitata.
Sergey kirjoitti:Tuolla kun oli vähän jo asiaa etenkin vanteiden tietojen ilmoittelusta, kun monelta puuttuu asiaankuuluvat tiedot niin tuli mieleen muutamia faktoja vanteista.
Ns. laatumerkki vanteet yleensä aina kertoo vanteessaan kaikki mitat ja tiedot. Mutta markkinoilla on valtavasti bulkkitavaraa joissa ei lue mitään tietoja. Tällaisten tavaroiden myynnille onkin sitten tavallisen ihmisen vaikea mitään tehdä ellei ole tietoinen kuinka tiedot saadaan urkittua esille. Monesti vanteissa on vain merkitty leveys ja halkaisija. Edes merkkivanteissa ei ole pulttijakoa monestikaan merkitty.
Kaikkein paras tapa mitata vanteen koko on hankkia tarjousladosta 2m mitta jossa myös tuumaskaala. Karkeasti arvioiden mittaustuloksen saadaan lähes poikkeuksetta oikea koko esille pelkästään tuloksia pyöristämällä kun tiedetään muutamia faktoja.
Tärkein fakta on se, että vanteen reunat on yleensä ½ tuumaa niin se on helppo laskea aina pois mittaustuloksista. toki löytyy eri kokoisia, mutta karkeasti arvioiden se pyörii n. ½" paikkeilla.
ET mittaus onkin vähän kinkkisempi homma, varsinkin jos rengas on vielä paikallaan.
ESIM.
1. Mitataan koko vanteen halkaisija tuumaskaalalla, ja yleensä tällöin saadaan n. 1 tuuma isompi tulos mitä vanteen nimelliskoko on. Esim. jos mitta näyttää ~17" niin vanteen halkaisija on todellisuudessa 16". Jos mitta näyttää 17,3" niin silloin on kyseessä Michelin TRX 415mm vanne.
2. Mitataan koko vanteen leveys tuumaskaalalla, ja yleensä tällöin saadaan vajaa 1tuuma leveämpi tulos mitä vanteen nimellisleveys on. Eli jos mitta näyttää 7,9" niin vanteen leveys on todellisuudessa 7".
3. ET laskutapa on kinkkisempi. Mitataan vanteen kiinnityspinnan ja uloimman takareunan etäisyys (takaylitys) milleinä (laudan pätkä on hyvä apu). Vanteen todellinen leveys jaetaan kahdella. Takaylityksestä vähennetään puolet vanteen leveydestä sekä puoli tuumaa eli ~13mm.
esim w124 standardi aluvanne:
takaylitys 144mm
leveys (7") 178mm /2 = 89mm
reunan leveys 13mm
144-89=55
55-13=42
tulos 7x15et42
Tuliko tolkkua vai jäikö jokin askarruttamaan?
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
-
- Viestit: 17
- Liittynyt: 02.11.2010 16:52
- Paikkakunta: Vaasa
-
- pingviinitrokari
- Viestit: 2611
- Liittynyt: 20.10.2010 19:12
- Paikkakunta: Pori
-
- Viestit: 17
- Liittynyt: 02.11.2010 16:52
- Paikkakunta: Vaasa